Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 145547 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #390 Gepost op: 18 September 2016, 14:50:45 »
Meestal heb je het in dit geval over een NCBG oftwel Niet Centraal Beveiligd Gebied wat over het algemeen met een Stopbord wordt beveiligd zoals het volgende:


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9068
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #391 Gepost op: 18 September 2016, 15:01:22 »
Hoi,

En hoe ziet dat er vanaf het emplacementje uit?

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #392 Gepost op: 18 September 2016, 15:03:26 »
even terug over het automatisch rijden, ik lees tussendoor dat soms helling op of af niet gaat, met de 1700/1600 met stuurijtuig hangt het ook af hoeveel stroom je uitgestuurd hebt, ofwel stuur hem uit tot bijna 3000 ampere en dan voel je iedere keer het afschakelen, stuur je rond de 800 ampere en het loopt zeer fijn, maar ja kom je dan een helling tegen zal je wel stroom bij moeten sturen....

eerlijk moet ik wel zeggen dat na elke beurt in de lijnwerkplaats de wiel diameter opnieuw ingesteld moet worden, of dit werkelijk gebeurd ?  daarom werkt die van SGM vaak niet lekker, plus in de automaat van SGM zit een aanzet verlaging om schokken te voorkomen.....

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #393 Gepost op: 18 September 2016, 15:12:10 »
Hoi,

En hoe ziet dat er vanaf het emplacementje uit?

Gr Koen.

Goed,  ;D
Vanaf het emplacement moet je wederom toestemming vragen van de trdl ncbg om op te mogen rijden tot het "uitrijd spoor" dat spoor zoals je ook op de foto ziet is voorzien van een (dwerg) sein. Deze wordt door de trdl cbg bediend.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9068
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #394 Gepost op: 18 September 2016, 15:17:48 »
Hoi,

@beveiliging rangeer:

Een telefoonkastje+ dwergsein bij het uitrijden is in model al voldoende samen met een "S"-bord?

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #395 Gepost op: 18 September 2016, 15:45:11 »
even terug over het automatisch rijden, ik lees tussendoor dat soms helling op of af niet gaat, met de 1700/1600 met stuurijtuig hangt het ook af hoeveel stroom je uitgestuurd hebt, ofwel stuur hem uit tot bijna 3000 ampere en dan voel je iedere keer het afschakelen, stuur je rond de 800 ampere en het loopt zeer fijn, maar ja kom je dan een helling tegen zal je wel stroom bij moeten sturen....
Helling op of af gaat wel, echter de loc stuurt automatisch zijn vermogen uit. Echter met een zware trein op een steile helling kan dit automatisch vermogen te weinig zijn om zonder hartkloppingen boven te komen. Vandaar dat ik zulke omstandigheden voor manueel rijden kies. Echter met een licht treintje hoeft dit geen belemmering te zijn.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #396 Gepost op: 18 September 2016, 17:22:08 »
Weliswaar op zijn Duits maar goed.
Vanaf circa minuut 47:00 zie hoe ik met een beladen kolentrein het terrein van de RWE Kolencentrale oprijdt om daar de trein te lossen.
Even later zie je het door de losbunker rijden.
<a href="https://www.youtube.com/v/UcWkeF-kGXg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UcWkeF-kGXg</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9068
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #397 Gepost op: 18 September 2016, 18:08:02 »
Dank voor het laten zien (y).

Sorry als de discussies een beetje doorelkaar lopen, maar ff goed laten weten als lezer waar je op reageert dan komt het wel goed hier. ;)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2016, 18:09:34 door NS264. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7942
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #398 Gepost op: 18 September 2016, 18:16:00 »
Ik snap het nog steeds hoor Koen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #399 Gepost op: 19 September 2016, 01:05:47 »
eerlijk moet ik wel zeggen dat na elke beurt in de lijnwerkplaats de wiel diameter opnieuw ingesteld moet worden, of dit werkelijk gebeurd ?  daarom werkt die van SGM vaak niet lekker, plus in de automaat van SGM zit een aanzet verlaging om schokken te voorkomen.....
Wielbandcorrectie instellen gebeurt inprinciepe na een kuilwielenbank behandeling en word bij de ATB controle meting ook nagekeken.

Als hier iets niet in klopt zul je dat wel merken want dan krijg je ook problemen met de snelheidsplafonds van je ATB installatie.

Vroeger kon je het wel checken, toen hing er altijd een kaartje aan de correctie mogelijkheid met de ingestelde diameter en datum maar helaas doet men dat tegenwoordig niet meer.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 01:07:25 door Thom »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #400 Gepost op: 19 September 2016, 11:22:03 »
thom wat jij bedoelt is de snelheids meter niet de rvvd cassette...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #401 Gepost op: 19 September 2016, 11:23:57 »
en Remco, dat grote wiel weet je wel dat moet je wel degelijk zelf uitsturen.......de automaat zegt alleen maar aan of uit......

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #402 Gepost op: 19 September 2016, 12:55:50 »
Geen idee, kan in een 186 of 189 geen stuurwiel vinden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #403 Gepost op: 19 September 2016, 12:59:24 »
Denk dat hier de 1600-1700 -1800 bedoelt wordt. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #404 Gepost op: 19 September 2016, 14:05:05 »
Daar rijd ik nauwelijks mee en zeker geen zware treinen ;) , bovendien hebben die loccen geen AFB :angel: :angel:
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 14:10:11 door Remco vM »