Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 144431 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #375 Gepost op: 14 August 2016, 18:33:32 »
De kast in de 189 is kleiner en dan zitten er nog meerdere systemen in ook.
Bij een 189'er is het nog een flinke kast, maar daar zit dan ook nog de ETCS in verwerkt. Afgelopen week was ik met een 189'er onderweg zonder NL-pakket en daar had je toch een partij ruimte in de motorruimte!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #376 Gepost op: 14 August 2016, 18:42:40 »
Maar als je die kast opentrekt is die niet tot de nok toe afgeladen ;)  Het eigenlijke ATB gedeelte valt best mee.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #377 Gepost op: 20 August 2016, 00:17:09 »
Nog een vraagje over de ATB. Heeft het systeem de laatste tijd nog veel gebruik gemaakt van de miniaturisatie van de elektronica ? Ik las dat in een 1200 vaak nog een kast van 2x1x1 meter zat, die zelfs niet in een Ludmilla past. Tegenwoordig is het hopelijk veel kleiner, zeker omdat ATB nog relatief simpel is qua elektronica?
Mwa die maten haal je met een fase 3 kast, zoals in de 1200'en zit, niet.
Ik schat de kast 80 breed, 120 hoog en 40 diep.

Een nieuwere fase 4 kast is iets van 60x60x40

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7802
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #378 Gepost op: 17 September 2016, 11:01:42 »
Op een ander forum waar ik vooral lees, werd de volgende vraag gesteld:
Citaat
Wat ik me nu afvraag, hebben de moderne treinen een soort "cruise control", waarmee je een bepaalde snelheid kan aanhouden.
Wie kan/wil hier een duidelijk antwoord op geven?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #379 Gepost op: 17 September 2016, 11:12:34 »
Moderne loccen zoals de 186 enn189 beschikken inderdaad over een soort van cruisecontrol. Van treinstellen weet ik dit niet.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2016, 11:17:41 door Remco vM »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #380 Gepost op: 17 September 2016, 11:16:42 »
Bij NS hebben / hadden de loc's 1600/1800, 1700 en mDDM en bij de treinstellen SGM en een blauwe maandag ICM-0 een "cruisecontrol"
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Ik bepaal liever zelf wat er gebeurd.

De modernere (goederen) machines BR 186 en 189 heb ik geen ervaring mee, maar ik neem aan dat deze ook zo'n voorziening hebben.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #381 Gepost op: 17 September 2016, 11:19:56 »
Het gebruik van de "cruisecontrol" is iets persoonlijks denk ik. Ik zweer erbij, zeker op de lange afstanden, maar ik ken ook collega's die het systeem verfoeien

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #382 Gepost op: 17 September 2016, 11:30:18 »
Bij DDZ (in de 3600) wil ik hem nog wel eens gebruiken. In de 5600 is het vaak tot 140 knallen en dan uit laten rollen. DD-AR (loc of Bvk) rij ik niet, helaas. En de DDM-1, ben ik niet bevoegd voor. :D De automaat bij SGM is waardeloos. Je rijdt bijna altijd 10-15 km/h te langzaam. Dus lekker spellen met de controller ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #383 Gepost op: 17 September 2016, 14:33:05 »
Voor zware goederentreinen is er bijna niet mee te rijden op de zogeheten AFB (automatik fahren und bremsen) een containertrein o.i.d. gaat nog wel.

Gr. Silvester

Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #384 Gepost op: 17 September 2016, 17:12:27 »
Heb ik andere ervaringen mee, maar bepaalde trajecten of gedeeltes daarvan dan gaat die bij mij ook uit. Bij het oprijden van steile hellingen bijvoorbeeld geeft de AFB te weinig tractie. Bij hellingen naar beneden moet je het alleen goed in de gaten houden en je kunt altijd handmatig ingrijpen.
Containertreinen kunnen ook aardig aan het gewicht zitten  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 September 2016, 17:14:52 door Remco vM »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #385 Gepost op: 17 September 2016, 23:46:23 »
Zware treinen bedoel ik mee treinen van 4000 ton en meer.
Onder dat gewicht ben ik het inderdaad met je eens en werkt het best goed.
Nog een aantal jaren en wij zijn als lijn machinisten waarschijnlijk niet meer nodig. In 2017 zouden de eerste proeven al op de betuweroute plaats moeten gaan vinden..
Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #386 Gepost op: 18 September 2016, 00:20:46 »
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. In principe had men met de introductie van LZB al machinistloos kunnen rijden. Het systeem om zonder machinist cq bestuurder te rijden bestaat al langer natuurlijk op diverse metrolijnen (zijn desondanks onze vooroordelen ook treinen ;) )
Er moeten nog heel veel puntjes op heel veel i's gezet worden voor het zover is. Hoe gaan ze calamiteiten oplossen of een simpele vaste rem bijvoorbeeld.

PS
Onze vroegere kolentreinen reed ik ook gewoon op AFB, net als zware treinen die met een loc gereden worden. Zorg alleen dat er eerst wat vaart in zit, als het eenmaal rijd dan gaat het "vanzelf"  :angel:

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #387 Gepost op: 18 September 2016, 09:01:55 »
Nog een aantal jaren en wij zijn als lijn machinisten waarschijnlijk niet meer nodig. In 2017 zouden de eerste proeven al op de betuweroute plaats moeten gaan vinden..
Ik denk zelf dat het grote bangmakerij is als tegenactie op de stakingen bij DB in Duitsland van de laatste tijd, de vakbonden hebben een iets te grote vinger in de pap. Als signaal is natuurlijk dat vele DB vervoeren in Duitsland worden ondergebracht bij de diverse DB dochterbedrijven zoals RBH en MEG.
Met LZB hoef je als machinist eigenlijk niet veel te doen, rijden en remmen dat het geheel automatisch. Enkel als je tot stilstand ben gekomen moet je als machinist weer opnieuw tractie geven en vervolgens gaat alles automatisch. Een mooi systeem wat eigenlijk beter en betrouwbaarder werkt als ETCS.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #388 Gepost op: 18 September 2016, 10:25:05 »
Hoi,

Ik val even binnen.

Ik heb een vraag over hoe in tijdperk IV, of heden, fabrieksinstallaties aan het spoor beveiligd werden.

- zaten daar stopseinen op de poorten of stortinstallaties?
- of eenvoudige markeringen.

Hier is weinig over te vinden op het www.

Alvast bedankt, Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #389 Gepost op: 18 September 2016, 12:58:09 »
Als er een poort over het spoor staat moet die voorzien zijn van een afsluitbord. Installaties zelf kunnen middels een ontspoorblok beveiligd zijn.
Met groet,

Ger.