Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130014 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #375 Gepost op: 14 augustus 2016, 18:33:32 »
De kast in de 189 is kleiner en dan zitten er nog meerdere systemen in ook.
Bij een 189'er is het nog een flinke kast, maar daar zit dan ook nog de ETCS in verwerkt. Afgelopen week was ik met een 189'er onderweg zonder NL-pakket en daar had je toch een partij ruimte in de motorruimte!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #376 Gepost op: 14 augustus 2016, 18:42:40 »
Maar als je die kast opentrekt is die niet tot de nok toe afgeladen ;)  Het eigenlijke ATB gedeelte valt best mee.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #377 Gepost op: 20 augustus 2016, 00:17:09 »
Nog een vraagje over de ATB. Heeft het systeem de laatste tijd nog veel gebruik gemaakt van de miniaturisatie van de elektronica ? Ik las dat in een 1200 vaak nog een kast van 2x1x1 meter zat, die zelfs niet in een Ludmilla past. Tegenwoordig is het hopelijk veel kleiner, zeker omdat ATB nog relatief simpel is qua elektronica?
Mwa die maten haal je met een fase 3 kast, zoals in de 1200'en zit, niet.
Ik schat de kast 80 breed, 120 hoog en 40 diep.

Een nieuwere fase 4 kast is iets van 60x60x40

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #378 Gepost op: 17 september 2016, 11:01:42 »
Op een ander forum waar ik vooral lees, werd de volgende vraag gesteld:
Citaat
Wat ik me nu afvraag, hebben de moderne treinen een soort "cruise control", waarmee je een bepaalde snelheid kan aanhouden.
Wie kan/wil hier een duidelijk antwoord op geven?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #379 Gepost op: 17 september 2016, 11:12:34 »
Moderne loccen zoals de 186 enn189 beschikken inderdaad over een soort van cruisecontrol. Van treinstellen weet ik dit niet.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2016, 11:17:41 door Remco vM »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #380 Gepost op: 17 september 2016, 11:16:42 »
Bij NS hebben / hadden de loc's 1600/1800, 1700 en mDDM en bij de treinstellen SGM en een blauwe maandag ICM-0 een "cruisecontrol"
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Ik bepaal liever zelf wat er gebeurd.

De modernere (goederen) machines BR 186 en 189 heb ik geen ervaring mee, maar ik neem aan dat deze ook zo'n voorziening hebben.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #381 Gepost op: 17 september 2016, 11:19:56 »
Het gebruik van de "cruisecontrol" is iets persoonlijks denk ik. Ik zweer erbij, zeker op de lange afstanden, maar ik ken ook collega's die het systeem verfoeien

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #382 Gepost op: 17 september 2016, 11:30:18 »
Bij DDZ (in de 3600) wil ik hem nog wel eens gebruiken. In de 5600 is het vaak tot 140 knallen en dan uit laten rollen. DD-AR (loc of Bvk) rij ik niet, helaas. En de DDM-1, ben ik niet bevoegd voor. :D De automaat bij SGM is waardeloos. Je rijdt bijna altijd 10-15 km/h te langzaam. Dus lekker spellen met de controller ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #383 Gepost op: 17 september 2016, 14:33:05 »
Voor zware goederentreinen is er bijna niet mee te rijden op de zogeheten AFB (automatik fahren und bremsen) een containertrein o.i.d. gaat nog wel.

Gr. Silvester

Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #384 Gepost op: 17 september 2016, 17:12:27 »
Heb ik andere ervaringen mee, maar bepaalde trajecten of gedeeltes daarvan dan gaat die bij mij ook uit. Bij het oprijden van steile hellingen bijvoorbeeld geeft de AFB te weinig tractie. Bij hellingen naar beneden moet je het alleen goed in de gaten houden en je kunt altijd handmatig ingrijpen.
Containertreinen kunnen ook aardig aan het gewicht zitten  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2016, 17:14:52 door Remco vM »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #385 Gepost op: 17 september 2016, 23:46:23 »
Zware treinen bedoel ik mee treinen van 4000 ton en meer.
Onder dat gewicht ben ik het inderdaad met je eens en werkt het best goed.
Nog een aantal jaren en wij zijn als lijn machinisten waarschijnlijk niet meer nodig. In 2017 zouden de eerste proeven al op de betuweroute plaats moeten gaan vinden..
Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #386 Gepost op: 18 september 2016, 00:20:46 »
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. In principe had men met de introductie van LZB al machinistloos kunnen rijden. Het systeem om zonder machinist cq bestuurder te rijden bestaat al langer natuurlijk op diverse metrolijnen (zijn desondanks onze vooroordelen ook treinen ;) )
Er moeten nog heel veel puntjes op heel veel i's gezet worden voor het zover is. Hoe gaan ze calamiteiten oplossen of een simpele vaste rem bijvoorbeeld.

PS
Onze vroegere kolentreinen reed ik ook gewoon op AFB, net als zware treinen die met een loc gereden worden. Zorg alleen dat er eerst wat vaart in zit, als het eenmaal rijd dan gaat het "vanzelf"  :angel:

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #387 Gepost op: 18 september 2016, 09:01:55 »
Nog een aantal jaren en wij zijn als lijn machinisten waarschijnlijk niet meer nodig. In 2017 zouden de eerste proeven al op de betuweroute plaats moeten gaan vinden..
Ik denk zelf dat het grote bangmakerij is als tegenactie op de stakingen bij DB in Duitsland van de laatste tijd, de vakbonden hebben een iets te grote vinger in de pap. Als signaal is natuurlijk dat vele DB vervoeren in Duitsland worden ondergebracht bij de diverse DB dochterbedrijven zoals RBH en MEG.
Met LZB hoef je als machinist eigenlijk niet veel te doen, rijden en remmen dat het geheel automatisch. Enkel als je tot stilstand ben gekomen moet je als machinist weer opnieuw tractie geven en vervolgens gaat alles automatisch. Een mooi systeem wat eigenlijk beter en betrouwbaarder werkt als ETCS.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #388 Gepost op: 18 september 2016, 10:25:05 »
Hoi,

Ik val even binnen.

Ik heb een vraag over hoe in tijdperk IV, of heden, fabrieksinstallaties aan het spoor beveiligd werden.

- zaten daar stopseinen op de poorten of stortinstallaties?
- of eenvoudige markeringen.

Hier is weinig over te vinden op het www.

Alvast bedankt, Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #389 Gepost op: 18 september 2016, 12:58:09 »
Als er een poort over het spoor staat moet die voorzien zijn van een afsluitbord. Installaties zelf kunnen middels een ontspoorblok beveiligd zijn.
Met groet,

Ger.