Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130293 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #375 Gepost op: 14 augustus 2016, 18:33:32 »
De kast in de 189 is kleiner en dan zitten er nog meerdere systemen in ook.
Bij een 189'er is het nog een flinke kast, maar daar zit dan ook nog de ETCS in verwerkt. Afgelopen week was ik met een 189'er onderweg zonder NL-pakket en daar had je toch een partij ruimte in de motorruimte!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #376 Gepost op: 14 augustus 2016, 18:42:40 »
Maar als je die kast opentrekt is die niet tot de nok toe afgeladen ;)  Het eigenlijke ATB gedeelte valt best mee.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #377 Gepost op: 20 augustus 2016, 00:17:09 »
Nog een vraagje over de ATB. Heeft het systeem de laatste tijd nog veel gebruik gemaakt van de miniaturisatie van de elektronica ? Ik las dat in een 1200 vaak nog een kast van 2x1x1 meter zat, die zelfs niet in een Ludmilla past. Tegenwoordig is het hopelijk veel kleiner, zeker omdat ATB nog relatief simpel is qua elektronica?
Mwa die maten haal je met een fase 3 kast, zoals in de 1200'en zit, niet.
Ik schat de kast 80 breed, 120 hoog en 40 diep.

Een nieuwere fase 4 kast is iets van 60x60x40

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #378 Gepost op: 17 september 2016, 11:01:42 »
Op een ander forum waar ik vooral lees, werd de volgende vraag gesteld:
Citaat
Wat ik me nu afvraag, hebben de moderne treinen een soort "cruise control", waarmee je een bepaalde snelheid kan aanhouden.
Wie kan/wil hier een duidelijk antwoord op geven?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #379 Gepost op: 17 september 2016, 11:12:34 »
Moderne loccen zoals de 186 enn189 beschikken inderdaad over een soort van cruisecontrol. Van treinstellen weet ik dit niet.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2016, 11:17:41 door Remco vM »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #380 Gepost op: 17 september 2016, 11:16:42 »
Bij NS hebben / hadden de loc's 1600/1800, 1700 en mDDM en bij de treinstellen SGM en een blauwe maandag ICM-0 een "cruisecontrol"
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Ik bepaal liever zelf wat er gebeurd.

De modernere (goederen) machines BR 186 en 189 heb ik geen ervaring mee, maar ik neem aan dat deze ook zo'n voorziening hebben.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #381 Gepost op: 17 september 2016, 11:19:56 »
Het gebruik van de "cruisecontrol" is iets persoonlijks denk ik. Ik zweer erbij, zeker op de lange afstanden, maar ik ken ook collega's die het systeem verfoeien

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #382 Gepost op: 17 september 2016, 11:30:18 »
Bij DDZ (in de 3600) wil ik hem nog wel eens gebruiken. In de 5600 is het vaak tot 140 knallen en dan uit laten rollen. DD-AR (loc of Bvk) rij ik niet, helaas. En de DDM-1, ben ik niet bevoegd voor. :D De automaat bij SGM is waardeloos. Je rijdt bijna altijd 10-15 km/h te langzaam. Dus lekker spellen met de controller ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #383 Gepost op: 17 september 2016, 14:33:05 »
Voor zware goederentreinen is er bijna niet mee te rijden op de zogeheten AFB (automatik fahren und bremsen) een containertrein o.i.d. gaat nog wel.

Gr. Silvester

Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #384 Gepost op: 17 september 2016, 17:12:27 »
Heb ik andere ervaringen mee, maar bepaalde trajecten of gedeeltes daarvan dan gaat die bij mij ook uit. Bij het oprijden van steile hellingen bijvoorbeeld geeft de AFB te weinig tractie. Bij hellingen naar beneden moet je het alleen goed in de gaten houden en je kunt altijd handmatig ingrijpen.
Containertreinen kunnen ook aardig aan het gewicht zitten  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2016, 17:14:52 door Remco vM »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #385 Gepost op: 17 september 2016, 23:46:23 »
Zware treinen bedoel ik mee treinen van 4000 ton en meer.
Onder dat gewicht ben ik het inderdaad met je eens en werkt het best goed.
Nog een aantal jaren en wij zijn als lijn machinisten waarschijnlijk niet meer nodig. In 2017 zouden de eerste proeven al op de betuweroute plaats moeten gaan vinden..
Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #386 Gepost op: 18 september 2016, 00:20:46 »
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. In principe had men met de introductie van LZB al machinistloos kunnen rijden. Het systeem om zonder machinist cq bestuurder te rijden bestaat al langer natuurlijk op diverse metrolijnen (zijn desondanks onze vooroordelen ook treinen ;) )
Er moeten nog heel veel puntjes op heel veel i's gezet worden voor het zover is. Hoe gaan ze calamiteiten oplossen of een simpele vaste rem bijvoorbeeld.

PS
Onze vroegere kolentreinen reed ik ook gewoon op AFB, net als zware treinen die met een loc gereden worden. Zorg alleen dat er eerst wat vaart in zit, als het eenmaal rijd dan gaat het "vanzelf"  :angel:

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #387 Gepost op: 18 september 2016, 09:01:55 »
Nog een aantal jaren en wij zijn als lijn machinisten waarschijnlijk niet meer nodig. In 2017 zouden de eerste proeven al op de betuweroute plaats moeten gaan vinden..
Ik denk zelf dat het grote bangmakerij is als tegenactie op de stakingen bij DB in Duitsland van de laatste tijd, de vakbonden hebben een iets te grote vinger in de pap. Als signaal is natuurlijk dat vele DB vervoeren in Duitsland worden ondergebracht bij de diverse DB dochterbedrijven zoals RBH en MEG.
Met LZB hoef je als machinist eigenlijk niet veel te doen, rijden en remmen dat het geheel automatisch. Enkel als je tot stilstand ben gekomen moet je als machinist weer opnieuw tractie geven en vervolgens gaat alles automatisch. Een mooi systeem wat eigenlijk beter en betrouwbaarder werkt als ETCS.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #388 Gepost op: 18 september 2016, 10:25:05 »
Hoi,

Ik val even binnen.

Ik heb een vraag over hoe in tijdperk IV, of heden, fabrieksinstallaties aan het spoor beveiligd werden.

- zaten daar stopseinen op de poorten of stortinstallaties?
- of eenvoudige markeringen.

Hier is weinig over te vinden op het www.

Alvast bedankt, Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #389 Gepost op: 18 september 2016, 12:58:09 »
Als er een poort over het spoor staat moet die voorzien zijn van een afsluitbord. Installaties zelf kunnen middels een ontspoorblok beveiligd zijn.
Met groet,

Ger.