Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 19:51:16
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:02
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138306 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #285 Gepost op: 20 January 2015, 11:57:04 »
Natuurlijk moet je alle borden goed kunnen zijn, ook al heb je goede wegbekendheid. Tevens is "groot"licht ideaal als je "op zicht" moet rijden. Met de lichtopbrengst van de nieuwe locs hebben we geen klagen, maar dat van de Class66 en de V100 is ronduit "ruk".

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #286 Gepost op: 20 January 2015, 18:10:33 »
Kijk, weer wat geleerd. 186, 189, ik dacht dat beiden LED hadden. Ik vervloek die dingen als ik ze in het donker tegenkom. De 6400den van DB Schenker hebben overigens ook een aardige bak licht aan boord.
Wat de SLT verlichting betreft: die heeft een aardig strooilicht dat de borden goed laat uitkomen. En dat vind ik erg prettig.
De stelling dat borden voor een Mcn niet heel belangrijk zijn omdat hij wegbekendheid heeft... mwoah, gaat wat ver. LAE borden die niet knipperen omdat de accu weer eens niet vervangen is zie ik graag oplichten ;D

En wat te denken van nieuwe aansluitingen en bypases die gemaakt worden? Zelfs met de wegwijzer aanpassingen blijft het dan een "ongeveer daar en daar moet 'ie staan" verhaal. En in dichte mist vind ik de seinafstand reflectorplaatjes ook een bord dat ik op waarde weet te schatten!  (y)

Licht van de 64/6500 serie is niet geweldig hoor, zeker niet omdat de huif nog voor je zit. Daarom is het zicht al relatief beperkt. Het zijn  zelfde lampen als de 1600.
Het verhaal wat ik schreef over de borden heb ik duidelijk "vaste borden" bij gezet. Zoals jij weet vallen de L, A en E borden daar niet onder!
Die 189 en 186 ers zijn inderdaad vervelend, zeker met "bange" machinisten die altijd rijden met alle verlichtingsopties aan... Zie je erg veel in Duitsland.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #287 Gepost op: 20 January 2015, 21:45:20 »
Verlichting van de 64/6500 was niks mis mee toen ze nog gele lampen hadden met prisma glazen.
Sinds de witte lampen (grensoverschrijdend verkeer) is het als het donker is niet fijn als tegenligger zijnde en word je lekker verblind in de normaal stand.

Normaal gesproken rij je altijd in de normaal stand.
In de regelgeving staat:
"dimmen bij tegenliggers,infrawerkzaamheden,rangeren en stationnementen.
Heeft dus niks met "bange" machinisten te maken silvester   ;D
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 21:51:26 door Jamie »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #288 Gepost op: 20 January 2015, 21:47:12 »
Wat is daar bang aan? Ik rij altijd in de middelste stand,puur omdat ik het fijn vind ook wat van de omgeving te zien en dan niet de tegenligger te verblinden. Merk juist dat de Duitsers in de 1e stand rijden,dus led zonder halogeen.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #289 Gepost op: 20 January 2015, 22:43:13 »
@Jamie, de gele lampen zijn bij onze 6400den weer terug.
@Remco, vermoedelijk kom je mij dan vaak tegen haha. Alleen led is meer dan voldoende op de 189 bij normaal bedrijf. Als het sneeuwt gaat de schakelaar 1 standje vooruit zodat de frontseinen glazen niet dicht sneeuwen. Led geeft immers nagenoeg geen warmte af.
Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #290 Gepost op: 21 January 2015, 02:03:24 »
Haha Silvester heel goed mogelijk ;D , maar ik moest destijds van een aantal Duitse  mentor machinisten perse in de led stand rijden.
Natuurlijk afhankelijk van de omgeving maar ik vind led alleen In het algemeen onvoldoende. Maar is misschien wat je gewend bent, ben opgegroeid In het spoor met de halogenen vosslohs  ;)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #291 Gepost op: 21 January 2015, 12:03:33 »
daar ging het mis Remco  ;D ;D ;D
Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #292 Gepost op: 21 January 2015, 12:22:12 »
en nooit meer goed gekomen Silvester  ;D ;D ;D

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #293 Gepost op: 21 January 2015, 23:02:48 »
Licht van de 64/6500 serie is niet geweldig hoor, zeker niet omdat de huif nog voor je zit. Daarom is het zicht al relatief beperkt. Het zijn  zelfde lampen als de 1600.
Het verhaal wat ik schreef over de borden heb ik duidelijk "vaste borden" bij gezet. Zoals jij weet vallen de L, A en E borden daar niet onder!
Die 189 en 186 ers zijn inderdaad vervelend, zeker met "bange" machinisten die altijd rijden met alle verlichtingsopties aan... Zie je erg veel in Duitsland.

Gr. Silvester

De hoge pit van de 6400 zit gewoon op een irritante hoogte. Die dingen verblinden altijd! Wat de LAE heb je volgens her seinenboek wel gelijk,  ik gaf ze als voorbeeld.
Op sommige lijnen barst het echter ook van de vaste snelheidsverlagingen en verhogingen. En ja,  wegbekendheid heb  en houd je als je 1 keer per jaar ergens komt. Dan heb ik de borden hard nodig!
Maar dat was de discussie natuurlijk niet. Verlichting blijft matig, althans bij NSR materieel. Zeker in vergelijk  met de lichtbronnen van wegvoertuigen.
Persoonlijk voel ik me er niet onprettig bij, maar dat het beter kan blijkt dus wel uit de keur aan verlichtingstypes die op het modernste materieel aangebracht worden. Goede ontwikkeling.  (y)

Met groet,

Ger.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #294 Gepost op: 23 January 2015, 22:10:00 »
ben opgegroeid In het spoor met de halogenen vosslohs  ;)

Weet je het zeker, was het geen Duwag MG2 of SG2?  :-\ :-X

Groeten,

Christoph

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #295 Gepost op: 23 January 2015, 22:31:11 »
Als we zo ver terug gaan, moeten we nog en stapje verder en komen we bij de Allan stellen en werkspoor wagens uit  8)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #296 Gepost op: 23 January 2015, 23:51:01 »
Nou, van zo'n Allan motorwagen hoef je in het donker ook niet veel te verwachten, je borden lichten op maar dan heb je het ook wel aardig gehad :p

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #297 Gepost op: 23 January 2015, 23:53:28 »
Die reed ik alleen overdag ;) en bovendien in de stad dus altijd licht  8)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #298 Gepost op: 24 January 2015, 11:03:47 »
Maar dit is toch wel waar je mee opgegroeid ben, of groei je nog steeds?  ;D ;)

Groeten,

Christoph

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #299 Gepost op: 24 January 2015, 11:17:49 »
of groei je nog steeds?  ;D ;)

Euh tja euh  :-X
 ;D