Prorail is overigens wel een programma gestart om onbedoelde STS passages de voorkomen. Een van de onderdelen is routelint, welke samen met NSR ontwikkeld wordt. Met die systeem kan de Mcn dadelijk zien welke treinen er voor je zitten en wat de seinbeelden zijn. Tevens kan je ook zien op welk spoor je op een station binnen komt. Dit systeem wordt nu al getest en wordt in 2015 operationeel, als ik dat goed onthouden heb.
En dan zal dat met routelint opeens wel mogen?
Dat is inderdaad precies hetgeen ik bedoel: wie garandeert mij de de gegeven informatie 100% correct is. Een seinsysteem kan mij garanderen dat een baanvak vrij is, maar een systeem als routelint kan dat niet.Groetjes,Emiel
Zou trouwens wel een leuke proef zijn om te doen, de licht en geluid signalen van de ATB uitschakelen en kijken hoeveel machinisten vervolgens de mist ingaan...
Routelint geeft toch ook niet zelfstandig aan dat het baanvak vrij is, het zal alleen aangeven waar de seinen staan en wat ze tonen. Uiteindelijk volg je nog steeds de seinen buiten op.
Verder zal het systeem vast en zeker wel zo opgebouwd worden dat het nooit een beter seinbeeld aan zou geven dan wat er buiten getoond wordt, en ik mag aannemen dat als de verbinding wegvalt het ding gewoon niets meer zal tonen.
Met de ATB naast je moet je ook nog steeds op de seinen buiten opletten, waarom zou dat met routelint dan ineens een probleem moeten zijn?
En wat is daar je idee bij? Wat heeft dat voor nut? ATB is een hulpmiddel en dat dien je als machinist ook als zodanig te gebruiken.