Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Industriële scenery  (gelezen 69284 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #120 Gepost op: 26 september 2016, 19:13:07 »
Loop zelf nog met het idee wat silouet van de stad erbij te maken.

Even geduld dan voor het vervolg... ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Industriële scenery
« Reactie #121 Gepost op: 21 juni 2017, 13:09:27 »
Goed bezig Marcel !!
Met vriendelijke groet,
Wim

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #122 Gepost op: 21 juni 2017, 15:47:43 »
Door drukke andere activiteiten is er van modelbouwen de laatste maanden niet veel gekomen.
En met de huidige 30+ temperaturen heb ik er momenteel ook helemaal geen puf voor.

Na de zomervakantie gaan we verder...

Grtz,
Marc
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2017, 23:24:46 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Industriële scenery
« Reactie #123 Gepost op: 07 juli 2017, 14:25:03 »
Net je draadje doorgelezen Marc,

Leuk! Mooie voorbeelden van scratch- en zelfbouw. De knotwilgen vind ik ook erg goed gevonden. En aan het zelf vervaardigden van een achtergrond moet ik me ook maar eens wagen. Ik heb nu van die kant en klaar achtergronden met alleen lucht of een bomenrij. Benieuwd wat er na de zomer komt. Ik ga je volgen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #124 Gepost op: 11 maart 2018, 11:45:15 »
Dit draadje heeft lange tijd stil gelegen, en dat heeft een nogal trieste oorzaak.
Afgelopen zomer is mijn echtgenote onverwachts overleden, en zoiets zet je wereld danig op zijn kop. Op zo’n moment is er in feite geen wereld meer. Alles stort in en je wilt en kunt even helemaal niets meer.
Vandaar dat ook de hobby op een heel laag pitje kwam te staan.
Maar de waakvlam is blijven branden, en na de - best moeilijke - feestdagen krijg ik gelukkig weer steeds meer zin in de modelbouw.

We gaan verder met een nieuw projectje, om een stroomloos kopspoortje op mijn baan te vullen:


de 90-tons Krupp-Ardelt spoorwegkraan van Fleischmann

Bij een webshop heb ik voor het zeer minimale bedrag van totaal slechts negen euro, drie spoorwegkranen kunnen kopen.
Het waren een 90-tons Krupp-Ardelt (Fleischmann), een 57-tons Krupp-Ardelt (Liliput) en een kraan van Roco.
Voor 1,50 euro kocht ik er nog een Fleischmann giekwagen bij.

De modellen waren alle bespeeld, en er ontbraken hier en daar wat onderdeeltjes. Dat zou voor een zelfbouwer is ik ben geen enkel probleem zijn.
Verder was het natuurlijk zaak om de treinen verder aan te vullen met een manschappen/materiaalwagen, etc.


de 3 voor een prikkie gekochte kranen

Ik begon met de Fleischmann 90-tons kraan omdat die het bekendst is, en er waarschijnlijk de meeste info over te vinden zou zijn.
Wie heeft er al kind niet verlekkerd naar deze trein zitten kijken in de Fleischmann catalogus, met de gedacht: “Die wil ik ook!”. En dan ben je 57 en komt het er toch nog van. Dat is toch leuk?

Op Internet vond ik uiteraard heel veel beeldmateriaal over de trein zoals die door Fleischmann (door de jaren heen) op de markt is gebracht. Het oorspronkelijke model dateert uit 1959, en is qua schaal iets groter dan HO. De detaillering is (zeker voor die tijd) niet zo heel slecht. Momenteel zit de kraantrein al jaren niet meer in het leveringsprogramma van Fleischmann.

Op deze website staan veel info en foto’s van het grote voorbeeld:
http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/kranwagen/kran_ardelt/kran-ardelt-90t/kran-krupp-ardelt-90t.htm

Het grote voorbeeld van het Fleischmann model is de kraan Nürnberg 6700, en dateert uit 1944.

NB
Enige bestudering van de grootbedrijf foto’s op de genoemde site leert al snel dat de Duitse kraan behoorlijk afwijkt van de Krupp-Ardelt kranen welke bij NS in dienst waren.
Dus even de Fleischmann kraan in bruin overspuiten levert beslist geen Nederlands model op…!

De wagenvolgorde in de kraantrein was als regel de volgende: giekwagen – tussenwagen – kraan – contragewicht wagen – tender (!) - gereedschaps-/verblijfswagen. Voor de laatste konden ook 2 aparte wagons worden ingezet, van diverse types. Ook giek- en tussenwagen behoefden niet perse hetzelfde type te zijn. Op de foto’s op de website is te zien dat hiervoor door de jaren heen waarschijnlijk verschillende wagens gebruikt zijn.

De tender was in principe nodig omdat deze kraan een stoomkraan was. Bij de Fleischmann trein is een dergelijke tender nooit in beeld geweest.

Voor mijn Fleischmann trein moest ik dus nog realiseren: tussenwagen, contragewicht wagen, tender, en gereedschaps-/verblijfswagen. De laatste twee zou ik dan universeel inzetten, ook voor andere kraantreinen.
Verder ontbraken globaal de volgende onderdelen: de stempels, het stophout, de contragewichten, en de scharnierende afdekking op de kraan (boven de kabels). Bovendien de zwengeltjes om de kraan te bedienen.
Die zwengels heb je in feite alleen nodig als je de kraan als speelobject gebruikt, wat ik niet van plan ben. Maar voor onderhoud en reparatie is het wel makkelijk om er eentje te hebben. Dus die werd aan het “to do”-lijstje toegevoegd.
Voorlopig kon de bediening wel geschieden met een klein schroevendraaiertjes, wat overhoeks in het vierkante gaatje paste.

We gaan beginnen aan de voorzijde van de trein:


giekwagen en tussenwagen

Dit is het minst spannende deel van de opknapbeurt.
Het betreft in feite het pimpen van enkele oude Fleischmann modelletjes. Wel erg leuk om te doen, en die dingen liggen voor een habbekrats op elke beurs. Je kunt er in elk geval weinig echt aan verprutsen.

De Fleischmann giekwagen is een model van een standaard lage bakwagen uit de jaren’60, waarop een giekhouder is geplaatst.
De detaillering van dit model is geheel zoals in die tijd gebruikelijk was. Niet heel slecht, maar zeker niet perfect, maar wel heel robuust.
De giekhouder is een stuk hoger dan de werkelijkheid, zoals we op de website kunnen zien. Waarschijnlijk heeft Fleischmann dit gedaan om de bedrijfszekerheid te verhogen, maar zonde buiten het profiel uit te komen. Ik heb dat bewust zo gelaten.


de erg stoffige giekwagen


de giekwagen gedemonteerd – Fleischmann degelijkheid uit de jaren ‘50/’60


de gieksteun lijkt wat overgedimensioneerd, maar is in 1:87 wel bedrijfszeker

De tussenwagen is bij Fleischmann een identieke lage wagen, waarvan ik er diverse (bruine) in mijn collectie heb. Waaronder ook een oude railreinigings wagen.
Ik heb die laatste opgeofferd ten gunste van de kraantrein.
Omdat ik deze wagentjes reeds voldoende in bezit had, heb ik bij de Fleischmann kraan die tussenwagen er niet bij gekocht (zuinigheid ter waarde van 1,50 Euro…); de contragewichtwagen was niet te koop op de website.

Beide wagens werden gedemonteerd en gereinigd (vooral de giekwagen was, net als de 90-tons kraan, behoorlijk smerig en stoffig…). Van mijn oude railreinigings wagen werd het poetsmechaniek verwijderd. De huif is aan een ander model in mijn collectie toebedeeld.


de railreinigingswagen in originele staat

De railreinigingswagen heeft een kunststof onderstel met metalen platen als verzwaring. De (oudere) giekwagen heeft een metalen onderstel.
De opbouw van beide is verder identiek, met dezelfde kunststof bovenbouw..


groen en bruin

De binnenzijde van beide wagens werd zwart geschilderd. Maar ik was niet geheel tevreden over het vrij grove plankenmotief van de bodem.
Ik had nog wat dekhout (fineer) liggen uit de scheepsmodelbouw. Dit heb ik gebruikt om beide wagenbodems van een echte houten vloer te voorzien. Dit model dekhout is van Italiaanse makelij, minder dan 1 mm dik, en heel erg teer.
Het kreeg een behandeling met verdunde zwarte verf, en pigmentpoeder in een zand-/roestkleur mengsel.


beide bakken hebben inmiddels een bodem van echt hout


na de eerste verweringsbeurt…

De buitenzijde van beide wagens werd donkergroen geschilderd, om ze enigszins te laten harmoniëren (de giekwagen was al groen, de tussenwagen was bruin).
De belettering op deze wagens is in reliëf meegegoten op het plastic. Ik heb dat zo gelaten.

De witte belettering heb ik aangebracht met een stukje potloodgum wat ik als tamponneerblokje gebruikte. Dunnetjes witte verf op het blokje, en het blokje zachtjes op het reliëf van de letters drukken. Inden het niet dekt, gewoon laten drogen en nog een keer herhalen.

Vervolgens werden beide bakken ook uitwendig vervuild, voornamelijk met verdunde zwarte en roestkleurige verf, en pigmentpoeder.


Deze wagens werden in de kraantrein mede gebruikt voor het vervoer van stophout.
Op internet is te zien dat een stapel stophout kan bestaan uit houten balken van ca.30x40 cm doorsnede, met een lengte van ca. 2 meter.
Echt heel kritisch is dit niet, het kan zelfs per kraan verschillen, en hoogstwaarschijnlijk waren per kraan zelfs meerdere maten aanwezig.


met een restantje hout kun je nuttige dingen doen


een stapel stophout in wording


na een eerste schilderbeurt


op de tussenwagen lijkt het al heel wat…


Verdere aankleding van de lage bakwagens bestaat uit een paar staalplaten, en enkele dwarsliggers. Kleinere zaken zullen als regel opgeborgen zijn in de materiaalwagen.
Met het verweren met poeders etc. raak je nooit gereed. Maar je moet tenslotte toch een keertje stoppen…


de beide lage wagens gereed; weinig herinnert nog aan hun originele staat…


detail van de giekwagen; de stalen laten werden uit dik papier geknipt, met een speld werden er wat gaatjes in geprikt; 4 papiertjes op elkaar lijmen, schilderen en weatheren; zo simpel kan het wezen…


even poseren met de kraan; die is als volgende aan de beurt


De volgende keer gaan we verder met de kraan…
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 16:54:58 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Industriële scenery
« Reactie #125 Gepost op: 11 maart 2018, 16:25:53 »
Marc,

We kennen elkaar niet, maar ik wens je alle sterkte bij het verwerken van dit vreselijke verlies. Ik volg je draadje al een tijd in stilte en het is goed te zien dat je weer wat voldoening en ontspanning kunt vinden in je hobby.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Industriële scenery
« Reactie #126 Gepost op: 31 maart 2018, 23:57:59 »
Dit ziet er al meer dan goed uit !! (y) (y)

Benieuwd naar het vervolg 8) 8)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Industriële scenery
« Reactie #127 Gepost op: 01 april 2018, 13:46:24 »
We kennen elkaar niet, maar ik wens je alle sterkte bij het verwerken van dit vreselijke verlies. Ik volg je draadje al een tijd in stilte en het is goed te zien dat je weer wat voldoening en ontspanning kunt vinden in je hobby.
Hier wil ik me graag bij aansluiten,veel sterkte nog.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Industriële scenery
« Reactie #128 Gepost op: 01 april 2018, 14:28:08 »
Idd.... Marc, wist dit niet. Wens je alsnog veel sterkte met dit verlies.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Industriële scenery
« Reactie #129 Gepost op: 01 april 2018, 20:02:09 »
sterkte
en geniet van de detaillering die je laat zien
kees

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #130 Gepost op: 19 augustus 2018, 14:26:59 »
De afgelopen periode heb ik weinig aan de modelbaan gedaan.
De komende weken maar eens nuttig besteden aan opruimen en afstoffen van zolder en modelbaan. Dan kunnen we tenminste weer verder.

Vanmorgen even een klein experimentje gedaan met een stuk achtergrond wat ik enkele jaren geleden heb gemaakt:

Het is de bedoeling dat hierop nog de contouren/horizon van een stad worden geschilderd.
Maar tussen een rijtje sloopwoningen en een fabrieksgebouw zat een lelijk "gat" wat nogal in het oog viel.

Op Google even een foto opgezocht van een doorsnee Rotterdamse straat.
Dit op een bruikbare schaal uitgeprint en tijdelijk met een plakbandje op de achtergrond bevestigd.
Het gat is meteen op een overtuigende wijze gedicht…

Zo simpel kan het wezen !


voor


na

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Industriële scenery
« Reactie #131 Gepost op: 19 augustus 2018, 14:52:43 »
Mooi werk Marc  (y)
En een goed idee van je om even een foto in het gat te plakken om een goed beeld te krijgen!
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #132 Gepost op: 19 augustus 2018, 15:16:11 »
Hoi

Mooi doorkijkje zo.
Dat probleem heb ik nu ook met de achtergrond en dieptewerking.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #133 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:16:04 »
Het nadeel bij dat soort vlakke achtergrondplaatjes is, dat het perspectief maar vanuit 1 punt klopt.

Dit is deels te ondervangen door het aanzicht van het plaatjes zo 'vlak' mogelijk te houden (de foto van die huizen is recht van voren genomen), en door de kleur wat vager te houden dan de 3D voorgrond.
Voor dat laatste moet ik die foto nog wat extra 'shoppen' en hem wat grijziger maken.

De te nog schilderen contouren van de rest van de stad zullen vnl. uit grijstinten bestaan, naar achter toe steeds lichter.
Met daartussen een enkel accent, bv. een hagelwit gebouw op afstand, waar net de zon op staat.

Maar dat is iets voor een volgende aflevering.
Kan niet wachten tot de herfst begint, wat dat betreft...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #134 Gepost op: 12 juni 2020, 20:45:56 »
Hoog tijd om dit draadje eens af te stoffen.
We pakken het verhaal van de Fleischmann HO kraan weer op, waar het in post #125 gebleven was.
De schutwagen en de giekwagen waren toen gereed. Inmiddels is de kraan zelf gedemonteerd, en wacht nu op weathering en wederopbouw.

Wat nog ontbrak aan deze kraantrein was de contragewichtwagen.
Ongeveer een jaar geleden vond ik een los exemplaar in Houten zonder contragewichten en OVP, voor maar 5 euro. Niet verkeerd, dus gekocht. En hij lag sindsdien te wachten om aangepakt te worden.
Tot ik op de site van Modeltreintreinwinkel.nl een nagelnieuw exemplaar tegenkwam, in OVP. Die ook aangeschaft, het andere exemplaar kan tzt. dienst gaan doen bij de Liliput kraan.
Inmiddels heb ik al een 7-tal spoorwegkranen in mijn verzameling: Fleischmann, Liliput, Kleinbahn, Roco (2x), Jouef, en Dietzel.

Maar goed: de Fleischmann kraan ligt dus uit elkaar, hieronder wat plaatjes ter lering en vermaak.
Bekende en solide techniek, je kunt er weinig aan verklooien (niet dat ik dat van plan was…).


De standaard kraantrein is compleet, al is momenteel de kraan zelf onder behandeling.
Materiaalwagen en verblijfswagen volgen later, de donoren heb ik vast wel ergens op zolder liggen...


De draaistellen van de kraan zitten bevestigd met een speciaal schroefje. Die moet je dus niet kwijt raken!


De buffers hebben schroefdraad. Een beproefd Fleischmann concept bij veel van hun modellen.




Het kraanhuis zit met een parkerschroef op het onderstel.


Het inwendige van het kraanhuis.
De groene "kabels" gaan er uit, en worden vervangen door Italiaans model-touw uit de scheepsmodelbouw.


De kabeltrommels schreeuwen om een andere kleur. Eerst maar eens zwart maken, dan een ietsje roest, en een vettige uitstraling.
De afdekplaat van het kabeldeel ontbreekt. Die zal ik zelf moeten maken van dun metaalplaat. Maar wat wil je anders voor een kraan die minder dan 5 euro heeft gekost?









HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html