Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Industriële scenery  (gelezen 69573 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #150 Gepost op: 06 januari 2022, 07:57:37 »
@Wim Vink & @consolidation
Thnx!


De modelbouw stond de afgelopen jaren op een heel laag pitje.
De achtbaan van het leven, zullen we maar zeggen...

Ik heb mijzelf onlangs gepensioneerd zodat ik nu zeeën van tijd heb, voor oa. de modlebouw.
Maar aan dat idee moet ik nog wel een beetje wennen!  :)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 07:59:15 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #151 Gepost op: 31 januari 2024, 15:11:23 »
In dit draadje maar eens verder met een bouwproject uit de eerste helft van de jaren ’90.
Toentertijd aan begonnen, en wordt nu afgemaakt.

Ik was in 1991 met een nieuwe modelbaan begonnen en had gekozen voor RocoLine met bedding als railsysteem.
De overbrugging van een stadsgracht wilde ik maken met RocoLine zonder bedding. Omdat ik nogal voorstander ben van het gebruik van héle railstukken, zou ik 2 lengtes gebruiken voor de overspanning (460 mm), Anderhalve lengte was niet toereikend.
Als brugtype had ik een vakwerkbrug in gedachten, zoals daarvan enkele waren opgenomen in het voormalige spoorviaduct door Rotterdam.
Een brug van 460 mm is niet in model te koop, dus was ik genoodzaakt tot zelfbouw (wat ik een heel leuk aspect vind van deze hobby).


De brug komt tussen de 2 landhoofden, links en rechts van het water.


Begin jaren ’90 hadden we thuis nog geen beschikking over CAD-software (als we überhaupt al een computer hadden…), laat staan dat er zaken als lasergesneden kits of 3D-printers bestonden.
Alles moest dus “met de hand” worden gemaakt, iets wat we anno 2024 soms verleerd lijken te zijn.
Het brugontwerp heb ik indertijd op papier uitgetekend. Later heb ik het in hoofdlijnen nog wel in AutoCAD gezet.


De hoofdlijnen van het ontwerp in AutoCAD.


Omdat ik de brug van styreen wilde maken, is een overspanning van 460 mm wel een dingetje, om doorbuiging onder belasting, of krom trekken te voorkomen.
Ik heb in het brugdek 4 stalen strips 6x1 mm opgenomen (elk op zijn kant), welke op afstand worden gehouden door 5 draadstangen M3.
Zo ontstond een stevige basis, die geen enkele moeite zal hebben met welke belasting in model dan ook.


Het stalen geraamte van het brugdek (foto uit 1994).


Het stalen geraamte werd vervolgens omkleed met styreen strips, zodat het brugdek lijkt te zijn samengesteld uit H-balken.
Alle strips werden zelf gesneden uit styreen plaat 0,5 , 1 en 1,5 mm.
In het brugdek zitten ook nog enkele restanten messing H-balk, als diagonalen.




Het brugdek is nu in ruwbouw gereed, en al deels lichtgroen geschilderd. (foto's uit 1994)


Wordt vervolgd...








« Laatst bewerkt op: 31 januari 2024, 16:32:07 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Industriële scenery
« Reactie #152 Gepost op: 31 januari 2024, 16:26:21 »
Zo dit is eens een brug die heel anders wordt (mooier) dan een plastic of lasercut versie.
Vervelend om te zeggen maar ik ga je gewoon lekker volgen en kijk uit naar de volgende update.
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Industriële scenery
« Reactie #153 Gepost op: 31 januari 2024, 16:37:03 »
Leuk project.
Het is inderdaad een hele constructie geworden.
Een stalen netwerk en dan nog helemaal omkleden.

Je hebt het over een overspanning van (maar) 460 mm. ;)

Een kleine opmerking:
Net als in het echt kan je het doorbuigen van het onderste deel voorkomen door de boog goed uit te voeren en daar het wegdek aan op te hangen.
Nu heb je een zelfdragend dek gemaakt (de srippen), waardoor de boog feitelijk niet meer nodig is.
Een zoveel gewicht komt er echt niet op het dek.
Alles uit styreen had makkelijk gekunt.

Maar, je bent goed bezig  .... succes verder met de afwerking.

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #154 Gepost op: 31 januari 2024, 17:34:14 »
Hoi, Marc

Leuk weer wat activiteit te zien.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #155 Gepost op: 01 februari 2024, 09:35:12 »
@ MOVisser

Het gebruik van die stalen strips is een bewuste keuze geweest.
Omdat de bogen zijn opgebouwd uit strips en heel veel lijmverbindingen bevatten ben ik er van uit gegaan dat de bogen geen enkele bijdrage aan de sterkte hoeven te leveren.

De brug is ook relatief breed, door de grote spoorafstand van RocoLine (61,6 mm).
Dus de bogen liggen best ver uit elkaar

Bovendien weet je het op een zomers warme zolder nooit wat grotere kunststof delen doen.
In hun vlak (zoals het brugdek) kan dat best tot vervorming leiden, op langere termijn.

Op mijn werk heb ik regelmatig te maken gehad met het inkapselen van versterkend staal in kunststof constructies (bv. grote rechthoekige polyprop tanks).
Dat werkt in de praktijk prima.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Industriële scenery
« Reactie #156 Gepost op: 01 februari 2024, 10:42:43 »
Weet ook dat als je staal (wapening) opneemt in het hart van een balk (bv beton) dat deze geen bijdrage geeft aan de strekte.
Deze zit dan in de zogenaamde nul zone.

Bij beton wordt wapening daarom onderin een balk opgenomen.
Door de optredende momenten halverwege de balk krijg je druk bovenin de beton balk en trek onderin (bij de opleggingen juist andersom).
Beide materialen zijn daarvoor geschikt.
Stalen balken verwerken die krachten in de flenzen.

Jij hebt een staande strip geplaatst. Die werk dus als een "beton"balk.
Een ronde staaf (0,1 mm bv) had bijna niets bijgedragen aan de sterkte .
Was het een 3 mm staaf geweest dan gaat deze voor een model als een balk werken.

Zover de techniek.

Succes met de verdere afwerking.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #157 Gepost op: 01 februari 2024, 15:13:52 »
Klopt !

In mijn werkzame leven heb ik ook enkele grote fabrieken gebouwd.
(Grote) staalconstructies hebben voor mij weinig geheimen.

Zelfs ooit een stuk machinelijn laten bouwen geheel in RVS304, met oa. H-balken 240x240 mm.
Die waren natuurlijk niet te krijgen, en werden speciaal gelast uit 3 brede strips, welke weer waren gemaakt uit RVS-plaat.
Vanwege de kosten hebben we dat machineframe toen in Zuid Korea laten maken... :)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Industriële scenery
« Reactie #158 Gepost op: 02 februari 2024, 21:58:29 »
Marc vanavond dit draadje met aandacht doorgelezen, het compleet maken van de kraan met diverse wagons vindt ik knap gedaan  (y)
Verder nog even om bij stil te staan is de periode die je doorgemaakt hebt met het verlies van Uw vrouw, hopelijk kun je nu jezelf wat tijd gunnen en weer meer plezier te krijgen in de modelspoorhobby om verder te bouwen aan jou baan en kraan projecten enz

Ik blijf de berichten volgen  ;)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Industriële scenery
« Reactie #159 Gepost op: 02 februari 2024, 22:13:00 »
Mooi bedacht de opbouw van de brug  (y) (y)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #160 Gepost op: 04 februari 2024, 15:50:16 »
De onderste liggers van de brugbogen werden gemaakt van strip 1,5x7 mm (lijf), en 3x0,5 mm (flenzen).
Voor HO is dat niet helemaal op schaal, maar daar zie je aan het model helemaal niets van, en het werkt wel makkelijk.

De staanders, liggers en diagonalen  van het vakwerk zijn van strip 4x1 mm (flens), en 3x0,5 mm (flenzen).
De knoopplaten tussen alle vakwerkdelen zijn styreen 0,5 mm.

In 1994/95 had ik zo één boog helemaal gereed, en een tweede voor 90%.
Toen stopte het project omdat wij voor onszelf een huis in schaal 1:1 gingen bouwen. Dat was een klus waar in totaal wel 2,5 jaar in ging zitten.
Toen was de vaart wat modelbouw betreft er wel een beetje uit. In de jaren daarna veel andere dingen gedaan, maar nu weer uitgebreid met de spoorwegmodelbouw aan de gang…


Hier was ik in 1994 gebleven...





Eerste klusje anno 2024 was om alles van deze brug weer tevoorschijn te halen.
Er was niets zoekgeraakt of kapot. De bogen zijn op zichzelf tamelijk kwetsbaar, en hebben inmiddels 2 verhuizingen en 30 jaar rondzwerven op zolder meegemaakt…
Ook de tekeningen had ik nog, en het ontwerp zat al snel weer in mijn hoofd..

De tweede boog maar eens compleet gemaakt met nog 4 ontbrekende diagonalen.


De tweede boog compleet gemaakt.

Om een boog aan het brugdek te bevestigen moesten aan weerszijden van het dek nog enkele onderdelen worden gelijmd.
In de onderligger van de boog werden 5 gaatjes 3,2 mm geboord voor de M3 draadstangen.
De bogen kunnen dan elk met 5 M3 moeren, en lijm, aan het brugdek worden vastgemaakt.


Proefpassing van de eerste boog.

De andere boog die ik in 1994 had gemaakt, was bedoeld als tweede helft van de andere.
In proefpassing gaat dat er zo uit zien:



Om even een indruk te krijgen hoe de brug er straks uit zal zien met bogen aan elke kant, dit ook maar even uitgeprobeerd op de keukentafel:



Voordat de bogen definitief kunnen worden gemonteerd is het nodig om enkele delen vast te schilderen, waar later lastig bij te komen is.
De verf is in bestelling, dus later verder…
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2024, 15:52:43 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Industriële scenery
« Reactie #161 Gepost op: 05 februari 2024, 08:47:21 »
Je gaat weer lekker Marc.
Best een pittige maar leuke klus. Ben benieuwd hoe de brug er uit gaat zien als deze gebouwd en geschilderd is. Ik blijf je lekker in de gaten houden  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re: Industriële scenery
« Reactie #162 Gepost op: 05 februari 2024, 09:02:40 »
Wordt een mooie brug zo (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #163 Gepost op: 05 februari 2024, 11:23:38 »
De brug ligt een paar dagen op zijn verf te wachten.
Daarom maar even een ander oud project opgepakt, om nu eindelijk eens af te maken:


Ik had ooit een Kibri bouwdoosje gekocht van een fabrieksschoorsteen (Kibri 38633).
Deze maar eens gaan bouwen. Hij past altijd wel bij één van de fabrieken die ik nog wil realiseren op mijn baan.
Het is echt een mega-bouwdoos, met maar liefst 3 onderdelen. Dus een kit voor gevorderden, en daar ben je dan wel een paar weken zoet mee…  :laugh:




De hoogte van het model is 29 cm.
Ik vond een extra onderbouw voor deze schoorsteen wel op zijn plaats.
Van wat restjes baksteen plaat fröbelde ik een gebouwtje van ca. 6x6 cm, en 3 cm hoog. Een stalen deur er in om as en roet te verwijderen tijdens  het schoorsteenvegen.




De deur werd gemaakt van styreen 0,5 mm, en een stukje RVS 0,3 mm als deurkruk.


In de bodem van de onderbouw heb ik een M4-moer opgenomen, zodat de schoorsteen gemakkelijk op de modelbaan kan worden bevestigd, met een M4-schroef van onderaf.
Deze methode pas ik standaard toe bij al mijn gebouwen.


M4 bevestiging aan de onderkant.

Omdat ik de gehele schoorsteen nogal kaal vond, besloot ik om er klimsporten op te maken.
Deze maakte ik van RVS pianosnaar 0,3 mm.
Eerste even een proefje gemaakt op de onderbouw en de hardstenen sokkel.
Dat ziet er al meteen wat volwassener uit.

Voor de schoorsteen zelf betekende het in de eerste plaats héél veel gaatjes boren, want er moesten ca. 70 klimsporten op.
Uiteindelijk was dit bij een kop koffie binnen 1 uur voor elkaar, waarna het monteren van de sporten kon beginnen.
Monnikenwerk voor de zondagmiddag.
Maar met mijn playlist van Schiller erbij is dat toch een aangenaam tijdverdrijf.  :)







HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Industriële scenery
« Reactie #164 Gepost op: 05 februari 2024, 11:39:20 »
Er is veel oog voor detail!
En een schoorsteen met klimsporten erop/eraan is natuurlijk veel mooie dan een kale schoorsteen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim