Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
lrrw
Vandaag
om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
Vandaag
om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:51:10
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
Vandaag
om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Industriële scenery
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Industriële scenery (gelezen 69529 keer)
Louwrens
Offline
Berichten: 58
Thee is hot
Re: Industriële scenery
«
Reactie #90 Gepost op:
03 maart 2015, 11:43:18 »
Mooi gedaan,je moet er maar opkomen
Mvg Louwrens
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Online
Berichten: 9859
Re: Industriële scenery
«
Reactie #91 Gepost op:
03 maart 2015, 12:04:31 »
Persoonlijk vind ik m wel erg dun, zo heb je weinig inhoud en veel oppervlak (dus afkoeling) van de lading en veel binnenbekleding van de ketel die onderhouden moet worden. In het eggie komt deze verhouding van de ketel wel voor maar dan bij veel grotere wagens (omgrenzingsprofiel is vast, dus om capaciteit te vergroten kun je de ketel alleen verlengen... daarbij moet ie dan weer iets dunner worden wegens overhang in bogen.)
Mooi voorbeeldje van een dunne torpedo is de rechter wagen op dit plaatje, die is wel echt een stuk groter (16 assen).
http://haut-fourneau06.skyrock.com/photo.html?id_article=2415444387&id_article_media=642599
De linker wagen laat een mooie oplossing zien voor het probleem dat je meer inhoud wilt zonder eindeloos te verlengen: gewoon rechthoek maken in het midden, kun je een stuk meer kwijt.
(had ook te maken met minder afkoeling onderweg trouwens. Ze hebben eens van charleroi naar chertal gereden met zo'n ding en dat ging goed.)
Ben nu zelf bezig met het uitwerken van een klein dikkertje uit Luik. Slechts 12 assen en 21,5 cm lang in H0, dat frommel je nog wel door een bocht zonder dat het er al te liederlijk uitziet:
In de computer vast even testen op R1... flenzen lopen nog net los!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2842
Re: Industriële scenery
«
Reactie #92 Gepost op:
03 maart 2015, 12:57:01 »
Die rond 25 mm is min of meer ontstaan door wat ik aan PVC buis in huis had.
Als ik eens ergens een restje tegen kom, kan ik er altijd nog rond 32 mm omheen zetten. Veel werk aan de torpedo is dat ook weer niet.
Speciaal PVC buis ervoor kopen doe ik niet. 1 meter is al duurder dan ik voor die hele Lima wagon heb betaald...
«
Laatst bewerkt op: 04 maart 2015, 19:19:05 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Floris Dilz
Nervensäge.
Online
Berichten: 9859
Re: Industriële scenery
«
Reactie #93 Gepost op:
03 maart 2015, 13:11:57 »
een stukkie 32 zou een goede maat zijn. Mijn geplande wagen is 33,4 ofzo, maar ik heb het hele ding gebaseerd op foto's en wat maten die op de echte wagen staan dus heel hard is dat allemaal niet. Hou er wel rekening mee dat een lange tank van 32 mm dik betekent meer inhoud dan de lima-wagen dus meer wielen! Denk dat de verhouding inhoud/wielen van de dunne tank die je nu hebt op zich prima is (inhoud vergelijkbaar met de lima-tank). Het is alleen in het echt geen heel economisch ding. Maar goed, dat is dus voor als je het helemaal echt wilt hebben he, je moet uiteraard zelf weten hoe moeilijk je wilt doen wat dat betreft. Je zou er ook zo'n moderne demag-constructie van kunnen maken met dikke einden van de tank zoals bij de wagen die ik getekend heb. Die zijn dan wel weer zo recent dat die alleen op een baan anno nu zouden staan rotten... plaatjes vind je wel via google, rogesa gebruikt zulke dingen en in luik reden ze dus ook.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2842
Re: Industriële scenery
«
Reactie #94 Gepost op:
03 maart 2015, 13:23:03 »
Ik heb inmiddels via dit forum een 2e Lima trafowagen op de kop getikt. Die kan ik eventueel kanibaliseren om er bv. een 12-asser van te maken.
Dan wordt het geometrisch meteen wel een iets ander plaatje en zal ik dan eerst ook even in CAD uitwerken. Maar dat wordt dan wel volgend najaar of zo...
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Floris Dilz
Nervensäge.
Online
Berichten: 9859
Re: Industriële scenery
«
Reactie #95 Gepost op:
03 maart 2015, 13:54:05 »
Ben hier nog wat aan het reutelen geslagen over mn torpedowagen, wie weet wat er nog voor info opduikt, doe er uw voordeel mee.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22026.45.html
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2842
Re: Industriële scenery
«
Reactie #96 Gepost op:
21 april 2015, 11:50:21 »
Het is even stil geweest in dit draadje.
Familieomstandigheden eisten de afgelopen maanden mijn aandacht op.
Nu gaan we vol goede moed verder met de modelbouw, al is ook de zomer in aantocht...
Voor mijn modelbaan had ik een verkeersviaduct nodig. Hieronder de (zelf-)bouw daarvan:
Na mijn jeugd heb ik het rail-ovaal definitief afgezworen.
Met als uitgangspunt dat een spoorlijn per definitie van A naar B loopt, en de wens om een beetje op schaal bezig te zijn, kun je hooguit één van de punten A of B uitbeelden op je baan.
Of geen van beide punten A en B, maar een gedeelte daar tussen.
Voor dat laatste heb ik voor mijn huidige modelbaan gekozen, hetgeen inhoudt dat hij/zij 2 losse einden heeft.
Aan het ene eind zal een bescheiden schaduwstation worden gebouwd.
Het andere eind gaat helemaal nergens naar toe. De dubbelsporige hoofdlijn en 2 goederensporen eindigen onder een half verkeersviaduct. Dit viaduct - als camouflage voor een verdwijnpunt - wordt hier beschreven.
Ik had een betonnen viaduct in gedachten, zoals die na de oorlog veelvuldig werden gebouwd over snelwegen, spoorlijnen etc.
De breedte deed er niet zoveel toe. Uiteindelijk zou het een vierbaans autoweg worden, met op het viaduct een trottoir aan elke zijde. En dat zou dan in de lengterichting overlangs worden doorgesneden onder een flauwe hoek, om wat meer dynamiek te krijgen in de layout van mijn baan. De autoweg snijdt de spoorlijn zo onder een hoek van ca. 80 graden.
Na het bestuderen van het - gemiddelde - grote voorbeeld kwam ik op de dikte van het brugdek van 5 mm (de dikte van een dunne plaat MDF).
Als pijlers zou ik ronde kolommen van 8-12 mm doorsnede plaatsen. In werkelijkheid zijn die meestal ook niet bv. 2 meter dik, zoals je op het eerste gezicht zou denken. Eén meter in werkelijkheid is al dik zat.
Uiteindelijk kwam ik in model op 12 mm uit, omdat ik nog een paar restantjes roodkoperen waterleidingbuis van die maat had liggen.
De kolommen zijn aan onder- en bovenzijde gevat in houten latjes 12x24 mm, waarin met een speedboor potgaten van 12 mm doorsnede zijn geboord. In totaal zijn er 2 rijen kolommen (2 middenpijlers van het viaduct).
Dit alles gegrond, geplamuurd en in een “ongeveer betonkleur” geschilderd (Tamiya XF-55).
De landhoofden werden samengesteld uit restantjes multiplex. De hellingen aan de zijkant werden op 38 graden gehouden.
Vaak maken modelbouwers die veel te steil ivm. ruimtegebrek. Zand en grond hebben de fysieke eigenschap om uit zichzelf een helling van ca. 42 graden te kiezen. Als je in je ontwerp een helling steiler dan 42 graden zou kiezen, zakt het talud dus na verloop van tijd weg.
Aan dit fysieke verschijnsel ontkomen ook wegenbouwers in het echt niet. In feite hebben alle gestorte materialen met een onregelmatige vorm/korrel deze eigenschap. Dus ook suiker, meel, etc. !
De keermuren werden beplakt met een geprint beton motief (
www.cg-textures.com
).
Met een scherp oranje-bruin kleurpotlood werden subtiel nog wat vertikale roestspoortjes gemaakt.
Daarna werd het papier ingespoten met matte, blanke lak voor een goede houdbaarheid.
De grashellingen worden op de gebruikelijke manier van groen voorzien. Desgewenst met wat struikgewas erop.
Er zijn in mijn geval 2 landhoofden en 2 tussenpijlers, dus bestaat de brug uit 3 secties.
Deze zijn wel uit 1 plaat MDF gemaakt. De naden tussen de secties zijn ingekrast. De trottoirs zijn op hoogte gebracht met kartonnen stroken van 2x20 mm.
De onderzijde van het brugdek werd van enig reliëf voorzien dmv. kartonnen stroken 0,7x5 mm. De gehele onderzijde werd geschilderd met middelgrijze grondverf. Verder hoef je daar niets aan te doen, je ziet er toch niets van...
(volgende keer verder...
hieronder nog wat plaatjes; die zeggen waarschijnlijk meer dan alle tekst hierboven!)
de onderdelen van de middenpijlers
de landhoofden in ruwbouw
en beplakt met papier
pijlers en landhoofden gerangschikt zoals ze op de baan zullen komen
de bovenzijde van het brugdek
aan de onderzijde zijn kartonnen strookjs gelijmd voor wat reliëf
weer even proefpassen...
geplaatst op de modelbaan
Het brugdek ligt nog los, want alles eronder moet eerst af...
alle lijnen onder het viaduct eindigen haaks op de nog te plaatsen spiegel
zo ziet het er vanaf straatniveau uit
Het solderen van het hekwerk is al aardig gevorderd. De spiegel is nog niet geplaatst.
Eerst het spoor maar eens ballasten...
«
Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 08:58:43 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Industriële scenery
«
Reactie #97 Gepost op:
21 april 2015, 11:59:13 »
Mooi werk Marc!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re: Industriële scenery
«
Reactie #98 Gepost op:
21 april 2015, 16:45:44 »
Fraai werk,
Groet,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 16:49:10 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
sdz1976
Offline
Berichten: 2216
ovmv.be
Re: Industriële scenery
«
Reactie #99 Gepost op:
21 april 2015, 18:40:16 »
Leuk draadje
Grtz,
Samuel.
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15437
Modelrailroading is fun!
Re: Industriële scenery
«
Reactie #100 Gepost op:
21 april 2015, 19:31:54 »
Top!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
AndréDev
Een trein is nooit genoeg
Offline
Berichten: 1437
Always on track!
Re: Industriële scenery
«
Reactie #101 Gepost op:
21 april 2015, 20:23:08 »
Een zelfdoener!!
Daar worden wij blij van.
Het resultaat is bewondering waardig
André
Gelogd
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriële scenery
«
Reactie #102 Gepost op:
21 april 2015, 22:58:47 »
Leuk dat hier weer wat voortgang is.
Is nooit leuk als je leven geleefd wordt.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2842
Re: Industriële scenery
«
Reactie #103 Gepost op:
04 november 2015, 13:14:38 »
Het is even stil geweest in dit draadje, maar het wordt winter en we gaan weer verder.
Eerst maar even een vingeroefeningetje tussendoor:
knotwilgen uit eigen tuin
Voor een hoekje op mijn modelbaan had ik een rijtje kleine bomen nodig. Ik dacht al gauw aan knotwilgen, omdat dat bomen zijn met een lekker ruw uiterlijk, allemaal verschillend, en niet te groot.
Uitermate geschikt om een rijtje van neer te zetten, langs een weiland aan de rand van een industriegebied. En: ze hoeven niet netjes recht te staan. Lekker makkelijk...
Maar hoe maak je een knotwilg in model? En dan nog het liefst zonder iets te hoeven kopen? Want het was zondagmiddag, dus ik moest het doen met wat ik had.
Wilde het geval dat ik net die week de Catalpa’s in mijn voortuin had gesnoeid, en de berg snoeiafval lag er nog.
Hieruit enkele stukjes tak geknipt en mee naar binnen genomen. Aan de keukentafel deze stukjes verder met een hobbymesje te lijf gegan, zodat aan de bovenzijde een “knoop” overbleef waar enkele zijtakken hadden gezeten. Het onderste deel was een recht of krom stukje tak, van ca. 2,5-3 cm lengte. Dat gaf een aardige maat knotwilg in schaal HO.
Onderin iedere tak een gaatje 1 mm geboord, en daarin een stukje ijzerdaad gelijmd. Ondanks dat het hout nog niet droog was (nog groen zelfs), hechtte de lijm toch goed genoeg (Pattex alleslijm).
Zo had ik een goede basis om de boompjes op mijn baan te plaatsen in een 1 mm gaatje.
Of een knotwilg netjes recht staat, doet er niet toe. Allemaal een beetje of heel erg scheef, is realistischer.
Bovenin iedere “knot” boorde ik een aantal gaatjes 0,5 mm. zeg maar 7-12 stuks.
In ieder gaatje lijmde ik een stukje lakdraad van ca. 10 - 15 mm lang, 0,45 mm dik.
Bij een volgende serie boompjes zal ik misschien iets dunner gebruiken. Maar op dat moment was 0,5 mm het dunste boortje dat ik in huis had...
Het lakdraad en de snijvlakken van de takjes werden middelbruin geschilderd, ongeveer in de kleur van de originele takjes.
Daarna kreeg het geheel nog een behandeling met donkerder bruin, en een drybrush met zwart. Zo ontstaat de indruk van een al oudere boom.
De lakdraadjes boog ik in een vorm zoals je vak bij knotwilgen zie: licht gebogen, en een beetje allemaal één kant op door de wind
De draadjes werden inschmeerd met blanke, matte lak en licht bestrooid met meigroen zaagsel.
Zo ontstaat een knotwilg zoals die in het voorjaar de eerste verse blaadjes heeft.
Verderop in het jaar zit er meer blad aan, en zijn de bladeren wat donkerder groen.
Op deze manier weer een paar welbesteede knutseluren doorgebracht aan de keukentafel.
Het was een beetje een experiment, maar ik beschouw het wel als geslaagd.
het snoeiafval ligt op de hakselaar te wachten...
enkele stukjes tak al ruw afgesneden; de basis voor een rijtje knotwilgen
lakdraad beeldt de afzonderlijke takken uit
één stam is flink ingekerfd; soms zijn knotwilgen gespleten en staan zowat op instorten
de takken bestrooid met meigroene blaadjes
in een rijtje geplaatst op de modelbaan gaat het vast sfeer geven; nu nog een paar schapen eronder...
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8530
Re: Industriële scenery
«
Reactie #104 Gepost op:
04 november 2015, 23:15:04 »
Dat wordt een Oer-Hollands landschap.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Industriële scenery