Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Industriële scenery  (gelezen 69297 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #105 Gepost op: 21 november 2015, 21:40:42 »
Door omstandigheden heb ik bijna een jaar lang heel weinig aan de hobby kunnen doen. Vandaar dat dit draadje ook vrijwel stil heeft gelegen.
We pakken de draad weer op en gaan eerst een paar projectjes afmaken die al in najaar 2014 waren gestart:


Romneyloodsen

De afgelopen jaren zijn er op dit forum al diverse Romneyloodsen gepasseerd, met allerlei bouwwijzen, of uit een bouwkitje
Niet schrikken: hier komt er nog eentje...

Voor mijn modelbaan wilde ik een relatief kleine Romneyloods/Nissenhut bouwen. Zo’n ding past altijd wel ergens op een (industrie-)baan.
Uitgangspunt was voor mij wel dat ik hem zou bouwen van spullen die ik al in huis had. Zelf bouwen vind ik nu eenmaal leuker dan een kitje in elkaar plakken.

Voor een realistische maatvoering kunnen we terecht op de websites van firma’s die dit soort loodsen verkopen en/of verhuren. Veel van deze firma’s hebben maatschetsen op hun site staan, wat voor ons modelbouwers natuurlijk erg handig is.
Bijvoorbeeld: http://www.jsnoeibv.com/index.php

De basis voor mijn loods is een stukje dunwandige PCV buis 80 mm doorsnede en 80 mm lang (wordt oa. gebruikt als regenpijp), en een MDF plaatje van ca. 76x80 mm.
Door de buis in de lengterichting in tweeén te delen, resulteert dit in 2 schalen waarvan 2 loodsen te bouwen zijn van 80x80 mm, of 1 lange van 80x160 mm.

Ik heb 2 kleine loodsen gebouwd, die in het echt ca. 7 m breed en 7 m diep zouden zijn. Deze bescheiden maat is geschikt om ergens op een vrij plekje van de modelbaan te plaatsen, zonder te overheersen.
Het MDF plaatje (in mijn geval ca. 4  mm dik) wordt met een universele lijm in de schaal gelijmd als bodem, waardoor al meteen een stevig geheel ontstaat.
De voor- en achterwand heb ik bij 1 loods gemaakt uit een restje kunststof “golfplaat” van Auhagen.
Aan de voorzijde twee openslaande deuren, van een oude goederenloods van Pola.
Bij de andere loods zijn de kopwanden van 0,5 mm styreen, wat wordt bekleed met echt houtfineer. Het gebruik van plankjes modelbouwhout, of een kunststof plankenimitatie, kan natuurlijk ook.

Nu komen we aan het deel van de loods, waar het op de modelbaan optisch eigenlijk om te doen is: het gebogen golfplaten dak.
Want hoe maakt je dat in model, en in dit geval van een simpel materiaal?
Als ik genoeg plaat van Auhagen had gehad, had ik daarvan natuurlijk een strook warm kunnen maken, en in een halve boog kunnen buigen. Maar ik had niet genoeg plaat, en wilde gewoon iets anders proberen. En zo gemakkelijk zal het ook niet zijn om een plaat mooi rond te buigen.

De steek van de golven bij golfplaat in 1:1 lopen uiteen van pakweg 10 cm, tot zo’n 16 cm.
Ik moest dus voor HO zoeken naar “iets” met een steek van 0,8 – 1,8 mm.
Uiteindelijk heb ik na lang denken, zoeken en wachten, de oplossing gevonden in een oud stuk flatcable, of bandkabel.
Ik had nog een paar stukken liggen die ik ooit uit een oude computer had gesloopt. Het is ook gewoon te nieuw koop bij de electronicahandel; voor een paar euro heb je een stuk van 5 cm breed en 1 meter lang.
De rastermaat van de bandkabel is 1/20”, oftewel 1,27 mm. Dit komt overeen met een golf van ca. 11 cm in schaal 1:1. Dit is alleszins acceptabel voor een model in schaal HO.
Ook voor TT ern OO kun je er mee uit de voeten.

Ik heb een strook bandkabel om de PVC schaal geplakt met Pattex Contact lijm. Aan de beide onderzijden een stukje overlengte van 3-5 mm; dit wordt na droging afgeknipt.
Een half uurtje goed aandrukken, en blijven gladstrijken met de vingers. Dat kan mooi onder de koffie gebeuren...
Wees niet te zuinig met lijm. Veel gaat in de kanaaltjes onder de kabel zitten. Bij elkaar is dat nog aardig wat volume.
Na een half uur was de volgende strook aan de beurt; die kon wat smaller zijn. Dus eerst een stuk bandkabel op de juiste breedte afgescheurd. Plakken en aandrukken als de eerste strook.

Nu was het nog zaak om enkele overlappende naden na te bootsen op het dak.
In de boogrichting bestaat een dak (bij een loods van deze afmetingen) meestal uit 5 segmenten.
De naden werden gemaakt door langs de toekomstige naad schilderstape te plakken, en met een kwast er relatief dikke verf tegenaan te vloeien. Na droging ontstaat zo een opstaand randje, als bij overlappende platen. Met weatheren gaat die naad dan net genoeg opvallen.

De eerste loods heb ik geschilderd met Tamiya XF-21 (Tamiya noemt dit “sky”, maar het is gewoon
lichtgroen), en geweatherd met Vallejo poeders (voornamelijk “roest”, en een tipje zwart). De deuren waren eerst blauw, maar dat vond ik nogal uit de toon vallen. Dus heb ik ze toch maar donkergroen gemaakt.
De tweede loods werd lichtgrijs met blauwe kopwanden, voor de nodige variatie. Ze komen waarschijnlijk niet naast elkaar te staan.

Verder is het een kwestie van wat verdere aankleding van het geheel.
Een schoorsteentje erop, een openstaande deur, een kapot ruitje, een berg schroot of een autowrak ernaast. Je kunt wel 1000 dingen verzinnen met dit soort loodsjes...

Uit afvalmateriaal haal je zo een paar leuke, pretentieloze modelletjes waar altijd plaats voor is.
Vanaf ca. Tijdperk III, in vrijwel elk land, en bij elk bedrijf of bij elke boerderij...



2 schalen uit PVC buis en 2 plaatjes MDF



de bodem erin gelijmd en het wordt al meteen stevig



de voorzijde van de eerste loods


de achterzijde heeft geen ramen of deuren; leker makkelijk...



de eerste strook flatcable erop geplakt



het gehele dak erop...



geschilderd met Tamiya XF-21



vervuild met Vallejo poeders, en enkele stukjes met een 2e laag Tamiya



de voorzijde van de eerste loods



de tweede loods in ruwbouw ernaast



de kopwanden van de tweede loods werden met echt hout beplakt



het dak erop en de kopwanden een eerste verfje...





« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 15:52:50 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #106 Gepost op: 21 november 2015, 22:29:25 »
Mooi gelukt.

De methode van flatkable had ik onlangs ook ergens gelezen. Niks mis mee.
Kant en klare golfplaat is lastig te buigen inderdaad, dit is praktischer en evengoed bewerkbaar voor de modelbouwer. :)

Hoop dat je weer meer modelbouwtijd hebt en vaker update (y).
« Laatst bewerkt op: 21 november 2015, 22:31:24 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #107 Gepost op: 21 november 2015, 22:31:55 »
Rond de Kerst in elk geval 3 weken vrij... ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Industriële scenery
« Reactie #108 Gepost op: 22 november 2015, 10:19:20 »
Die hangaars zijn leuk!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Industriële scenery
« Reactie #109 Gepost op: 22 november 2015, 14:50:35 »
Verder is het een kwestie van wat verdere aankleding van het geheel.
Een schoorsteentje erop, een openstaande deur, een kapot ruitje, een berg schroot of een autowrak ernaast. Je kunt wel 1000 dingen verzinnen met dit soort loodsjes...

Uit afvalmateriaal haal je zo een paar leuke, pretentieloze modelletjes waar altijd plaats voor is.
Vanaf ca. Tijdperk III, in vrijwel elk land, en bij elk bedrijf of bij elke boerderij...
Of, zoals hier in Purmerend een aantal jaar gebruikelijk is geweest met de nieuwbouwwijk Weidevenne: je maakt er een supermarkt van. Twee of drie van dit soort loodsen waren aan elkaar geschakeld en waren een Vomar supermarkt in een tijd dat er nog maar weinig mensen woonden in die wijk maar het centrum, aan de andere kant van het kanaal, niet eenvoudig te bereiken was.
Dat heeft toch wel een aantal jaar geduurd geloof ik, uiteindelijk kwam er een compleet winkelcentrum te staan. Ik heb er helaas geen foto's van kunnen vinden ;)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Industriële scenery
« Reactie #110 Gepost op: 22 november 2015, 15:25:37 »
Leuk gemaakt! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #111 Gepost op: 01 januari 2016, 15:27:00 »
Nu eens geen industrieel bouwwerk, maar een blok winkel-/woningblok met gewone stadspanden.

Ik moet de mod’s binnenkort eens vragen om de titel van dit draadje te wijzigen. Iets wat minder “strikt” is, en beter aansluit bij mijn modelbaan, die inmiddels wat meer vorm begint te krijgen.
Ik ben nog even aan het puzzelen over een passende titel... Voorlopig dan nog maar even onder de vlag “industriële scenery”.


Van mijn vorige modelbaan had ik nog een bouwsel over naar Duits voorbeeld, waar ik voor mijn Nederlandse baan geen besteming meer voor had. Het waren oorspronkelijk 2 “huizen in aanbouw” van Pola geweest, die ik had samengesmeed tot 1 “huis in aanbouw”.
Uiteindelijk heb ik het gesloopt in de losse muren en vloeren. Maar ze bleven in de rommeldoos liggen. Het waren toch wel erg “Duitse” modellen. Had ik ze dus net zo goed weg kunnen gooien...

Tot ik op het idee kwam om een deel van de muurplaten te hergebruiken in een pand wat op een NL modelbaan zou passen.
Nadeel waren de relatief kleine raamopeningen, en de boogramen van de BG-vloer. Deze laatste zou ik niet hergebruiken.
Er werd een BG-verdieping gemaakt van styreen plaat, met winkelpuien er in. Daar bovenop nog 4 bouwlagen met de bakstenen muurdelen van de oude Pola kits. Voor een stadspand is dat echt niet te hoog.

Ik had ook nog enkele onderdelensetjes van Pola liggen, ooit gekocht in de jaren ’80. Het ene bevatte accessoires voor het inrichten van een slagerij, het andere voor een kapperszaak. Daar kon ik wel iets mee.
Aangezien het pand aan de voorzijde van de modelbaan zou komen te staan, was het inrichten van de winkels natuurlijk wel een ‘must’.

De totale breedte van het pand werd bepaald door de breedte van de oude Pola muurdelen.
De begane grond werd in 2 helften gesplitst, met winkelpuien die elkaars spiegelbeeld zijn, met de ingangen in een portiek.
De raamkozijnen en winkeldeuren komen uit een setje van Vero (ex-DDR).

Met de onderdelen van Pola werden de interieurs van de slagerij en de kapper ingedeeld, tot een
overtuigend geheel was ontstaan.
De slagerij heeft een etalage met daarin uitgestald diverse vleeswaren, en hangende worsten. Verder een toonbank met weegschaal en kassa, en achterin de zaak als decoratie een ouderwets hakblok + bijl, en twee halve varkens. Hierbij nog een koelvitrine die werd gebouwd uit styreen plaat.
De kleuren van de muren werden licht gehouden. In de achterwand zit nog een deur naar de fictieve ruimte erachter.

De kapsalon kreeg geen etalage, maar een brede vensterbank. daarop enkele planten, en 2 koppen met kapsel (onthoofde Preisertjes...).
Rechts een meubel met grote spiegel, en 2 kappersstoelen, uit het setje van Pola. De spiegel is de achterkant van een zilverpapiertje van een snoepje...
Achterin de winle een toonbank (ook met kassa) en daarachter een aantal schappen met haarprodukten. Links nog een bank en lage tafel voor wachtende klanten.
De winkel heeft een parketvloer, en een interieur in roze tinten (het is immers een dameskapper, al komen er ook wel heren...). Aan de muren enkele posters met voorbeelden van kapsels (even op gegoogled, en verkleind naar HO).
Mijn dochter Daria wil later een eigen kapsalon, vandaar dat ik deze in 1:87 maar alvast “Daria coiffures” zal noemen.
De parketvloer is in styreen ingekrast, en met beige verf op een licht-eiken kleur gebracht.

De verdere aankleding bestaat uit een aantal planten.
Deze heb ik gemaakt van een stukje styreenbuis, met daarin gelijmd een aantal haren van een Gardena autowasborstel.
Deze groen geschilderd, en er wat groen strooisel op geplakt.

Verder in elke winkel een paar Preisertjes als klanten.
In het plafond van beide winkels heb ik enkele SMD LED’s ingebouwd, uit een LED-strip.
Dat zal straks een fraai effect geven.
Voordat het plafond er definitief in gaat, moet uiteraard eerste het gehele interieur af zijn. daar is nog wel wat werk te doen, vnl. het schildeen van diverse attributen als de kappersstoelen en figuurtjes.


De hogere verdiepingen van het pand werden samengesteld uit de Pola muurdelen, aan de achterzijde verstevigd met strip materiaal. De baksteen werd geschilderd als rode baksteen, met enkele lagen gele baksteen. Bij oudere panden in Nederland komt dat nogal eens voor. De spekstenen delen werden gebroken-wit geschilderd.

De zijgevels van het pand werden van vlakke plaat gemaakt, omdat zij daar toch grenzen aan de naastliggende gebouwen.
De raamkozijnen zijn gemaakt van styreen 1x1 mm, en naderhand wit geschilderd.


Het originele Duitse gebouwtje, samengesteld uit 2 Pola kits.


Wat ervan zou hergebruiken.


Restjes strip zorgen voor de verbinding van de delen.


De voorgevel in ruwbouw.




De winkeldeuren zijn van Vero.


De benedenverdieping. Links wordt de slagerij, rechts de kapsalon.


Links onderdelen voor een slagerij, rechts voor een kapsalon (Pola).


De laminaatvloer van de kapsalon.


De interieurdelen vragen om een passende schilderbeurt...


De kapsalon van achter naar voren gezien.


En andersom...
Het roze doet bijna pijn aan de ogen.
Mijn dochter heeft dit op de muren van haar kamer.


De koopwaar van de slager begint ook al kleur te krijgen...


De kapsalon alwwer wat verder ingricht.


De spiegel is een stukje zilverpapier van een chocolaatje.


Posters met voorbeelden van kapsels werden van internet gehaald.
Afgedrukt op een breedte van 9 mm zijn ze nog scherp zat.


De belangrijkste attributen die er nog in moeten, zijn de kappersstoelen.


Ook de slagerij vordert.
Al gaat hier uiteindelijk minder werk in zitten.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2016, 16:01:07 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #112 Gepost op: 01 januari 2016, 20:00:22 »
Erg leuk bastelproject, (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #113 Gepost op: 26 september 2016, 13:58:51 »
De laatste maanden heb ik maar weinig gebouwd, en dus ook weinig in dit draadje gepubliceerd.
Voor de komende winter in elk geval weer inspiratie genoeg.
En het wil ook niet zeggen dat er hélemaal niets is gebeurd:

Al langere tijd liep ik te denken aan een fatsoenlijke achtergrond voor mijn modelbaan.
Op dit moment is er “niets”, wat erop neer komt dat je voor een deel tegen een stel witte schuifdeuren van de zolder aan kijkt (op zich wel heel netjes), en voor de andere helft kijk je in een “open gat” (minder netjes).
Met een doorlopende achtergrond wordt het één geheel. De modelbaan wordt intiemer en kan extra diepte krijgen.

helemaal geen achtergrond: dan is de modelbaan echt niet af en de toeschouwer wordt afgeleid door wat er achter allemaal aan "rommel" staat...

met een witte plaat erachter is er al een begrenzing





Nu is mijn baan ca. 7 m lang. Met 2 zijkanten erbij moet ik dan totaal ca. 8,5 m achtergrond maken.
Op zich is dat goed te doen, maar het is wel een project op zich dat je niet eventjes in een paar avonden voor elkaar hebt.
Qua constructie hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te worden, en het is zelfs in fasen te realiseren, wat ik ook van plan ben.
Maar het leek me verstandig om eerst eens een proefstuk te maken, ook om diverse technieken weer eens uit te proberen, en om te kijken hoe het “smoelt”.
Bovendien had ik mijn artistieke talenten al jaren niet meer gebruikt, dus reden genoeg voor een try-out.

Nu heb ik de voorbereiding en uitvoering van dit proefstukje nogal pragmatisch aangepakt.
Gaandeweg kom je er dan achter dat het allemaal toch niet zo heel nauw komt, en dat het al gauw “goed genoeg” is voor een bevredigend resultaat.
Je hoeft echt geen kunstschilder te zijn om een passende achtergrond te maken. Iedereen kan dit tot een goed einde brengen...

Dit verhaal is zeker niet een recept van hoe het moet, maar van hoe het kan.
Zorg voor een goede basis (de achtergrondplaat + bevestiging). Voor de verdere uitvoering zijn zeker geen dure materialen nodig. En dus ook geen artistiek talent...
Met een paar restjes verf in een geschikte kleur en een oud rolletje en oude kwast, kom je al een heel eind.

de enige ingrediënten die vandaag gebruikt worden



Mijn uiteindelijke achtergrond zal waarschijnlijk worden gemaakt van (ca.) 3,5 mm MDF plaat.
Met standaard platen van de bouwmarkt van 62,5 cm breed kan ik zo een achtergrond realiseren van ca. 50 cm hoogte boven de baan.

In pricipe zou ik de achtergrond nog wel iets hoger willen hebben.
Maar omdat de baan onder een schuin dak staat, zie ik daar van af. Met iedere 10 cm hogere achtergrondplaat, zou de gehele baan 10 cm naar voren moeten komen.
Ook een hobbyzolder van ruim 70 m2 heeft uiteindelijk zijn grenzen...

Voor de proef had ik een oud stuk 4 mm multiplex liggen van ca. 110x50 cm.
Dit heb ik eerst 2x behandeld met witte latex muurverf (een restantje Gamma). Normaal zou ik zoiets wel met een rolletje doen (en de eerste laag met een echte grondverf...), maar bij gebrek daaraan nu eens gewoon een kwast gepakt. Dat gaat ook prima, zeker omdat het nog een proef is.
Driemaal texen van de plaat was nodig om van de zuigende werking, en de houtnerven af te zijn.
Met MDF heb je van houtnerven in elk geval geen last.

De witte plaat heb ik eerst als proef achter een deel van mijn modelbaan gemonteerd.
Optisch is zoiets al een hele verbetering. De modelbaan wordt er inderdaad intiemer van, en de scenery komt al meteen beter tot zijn recht.

Daarna was het zaak om een basiskleur op te brengen.
In principe kom je met egaal lichtgrijs of –blauw al een heel eind. Dit is voor de gemiddelde modelbaan al veel beter dan “helemaal geen achtergrond”.
Ik heb gekozen voor nog wat meer detail en diepte in de achtergrond. De basiskleur werd niet egaal, maar verlopend van kleur zoals je de lucht vaak ziet op een gemiddelde dag. Dus geen uitgesproken mooi of slecht weer.
En dat klinkt meteen eenvoudiger dan het is. Google maar eens op “wolkenlucht”, “regenlucht”, of “heldere lucht”. Je krijgt dan genoeg plaatjes met voorbeelden, waaruit ik op het gevoel een gemiddelde heb genomen.

Met een goedkope standaard blauwe plakkaatverf (Intertoys of Action) werd een beetje witte latex op een schoteltje op een blauwe kleur gebracht (volledig mengen is hier niet nodig, je mag best kleurverschillen zien).
Dit mengsel werd met een vachtrolletje van bovenaf op de achtergrondplaat uitgerold. Dit zeer dunnetjes, zodat je het oorspronkelijke wit er hier en daar nog doorheen ziet. Veel verf heb je in totaal niet nodig voor deze aktie.

eerst aan de slag met lichtblauw en een beetje wit; het komt allemaal niet zo heel nauw...; de delen waar bebouwing voor komt, worden niet geschilderd







Op een ander schoteltje mengen we witte latex met een klein beetje zwarte plakkaatverf.
Hiermee beginnen we vanaf de onderkant van de achtergrond hetzelfde te doen.
Het vachtrolletje is tussendoor niet schoongemaakt of afgeveegd.
Doordat we met dunne lagen werken, kunnen we zo blauw en grijs mooi in elkaar laten overlopen.
Het hoeft (en mag!) allemaal niet superstrak en netjes, dat is de echte lucht ook nooit.
Echt mislukken kan het niet. Zonodig de sessie met blauw en/of zwart nog een keer dunnetjes herhalen, of sommige delen wat bijwerken.
Dit bijwerken kan ook door met een penseel wat verf op te brengen, en dun met het rolletje uit te rollen.

boven een stad hangt vaak een wat grauwe waas; dit doen we met wat wit en zwart in verschillende verhoudingen




Als backup had ik bij dit werk ook een oude spons en een kopje water klaar staan.
In geval van wat te abrupte kleurovergangen die al opgedroogd waren, had ik dan door met de spons te deppen, dit effect af kunnen zwakken. Maar dat bleek niet nodig; het was in 1x naar mijn zin.

Om wat meer sfeer te krijgen, kan ook nog een tipje rood of geel worden toegevoegd. Op dit proefstukje heb ik daarvan af gezien, maar op de uiteindelijke versie gaat dat wel degelijk gebeuren.
Goed kijken naar de echte lucht bij verschillende weersomstandigheden, en op verschillende tijden van de dag, vormen beste leerschool en inspiratie.
Maak het allemaal niet te overdreven: niet teveel wolken, geen regenboog, etc.

De dunne laag latex + plakkaatverf is natuurlijk heel snel droog.
Met goedkope witte en grijze spuitprimer (Action) heb ik daarna op delen van de achtergrond een heel lichte waas gespoten, om het blauw en grijs nog wat af te zwakken.
Daarna met lichtgrijze en witte primer enkele wolken licht opgespoten op het hogere (“blauwe”)  deel van de achtergrond. Zo dun dat je ze bijna niet ziet. Maar het effect is er wel, en dat is voldoende.

met de spuitbus zwakken we de grijze waas iets af, en brengen we een paar wolken aan in de blauwe lucht



En mocht bovenstaande dan toch allemaal mislukken: een laag witte latex erover en opnieuw beginnen. Maar echt fout doen kun je het eigenlijk niet...


Nu zijn we wederom op een punt gekomen waarop we zouden kunnen stoppen, en de achtergrondplaat definitief monteren. Als achtergrond kan het zo al prima voldoen.
Ikzelf heb besloten tot nog enkele extra detaillerings stappen, waarover de volgende keer meer...

de achtergrond als proef gemonteerd:






« Laatst bewerkt op: 26 september 2016, 22:51:07 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Industriële scenery
« Reactie #114 Gepost op: 26 september 2016, 14:44:10 »
Mooi gelukte achtergrond  (y)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #115 Gepost op: 26 september 2016, 15:34:54 »
Maar zoals gezegd: in deze hoedanigheid is hij pas half af.

Binnenkort hoop ik verder te gaan, maar dan moet hij weer van de modelbaan af...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industriële scenery
« Reactie #116 Gepost op: 26 september 2016, 15:36:07 »
Vergelijk dat nu eens met deze wolkenlucht en zie de overeenkomsten.
In het algemeen bij een wolkenlucht (blauw met wolken) vooral boven blauw en naar onderen meer grijs gebruiken. Lijkt me mooi gelukt zo Marc.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #117 Gepost op: 26 september 2016, 15:45:44 »
Klopt. De iucht is nooit hetzelfde.

Mijn oom was kunstschilder van beroep, en later ook leraar aan de kunstacademie.
Van zijn schilderijen en aquarellen hadden de landschappen allemaal een soort dromerigheid. Het ging hem om de weergave van de sfeer, de exacte werkelijkheid deed er minder toe.

Van de vele uren die ik als kind in zijn atelier heb doorgebracht, heb ik beslist nog wel een artistieke tic overgehouden.
Dat komt nu goed van pas...
« Laatst bewerkt op: 27 september 2016, 08:47:28 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #118 Gepost op: 26 september 2016, 17:10:36 »
Hoi,

Aangezien ik nog een achtergrond nodig heb voor de baan, doe ik bij jou weer inspiratie op.

Loop zelf nog met het idee wat silouet van de stad erbij te maken.
Gewoon neutraal grijs of zwart met contouren van de stad die je wil uitbeelden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Industriële scenery
« Reactie #119 Gepost op: 26 september 2016, 17:19:18 »
 (y)
Dit is mij nooit gelukt Marc. De oplossing was kant en klare achtergrond kopen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl