Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Servo's handmatig schakelen.  (gelezen 53804 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #60 Gepost op: 10 september 2012, 12:47:08 »
Hoi Karst,

"Verschijnsel" is grotendeels verdwenen.  :)
Alleen vlak onder de TL-balk wil de servo nog wel eens een beetje ''hikken'', maar daar heb ik onder de treintafel geen last van.
Prima oplossing zo. (y)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #61 Gepost op: 14 september 2012, 08:15:05 »
Hallo Allemaal.

Ben benieuwd of het al lukt met de besturing voor de SERVO,S.

Groeten Ernst.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #62 Gepost op: 14 september 2012, 10:27:58 »
Zo,n TLbuis heeft een grote smoorspoel die stoorspanningen opwekt. Vandaar dat hikken.
Andre ;)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #63 Gepost op: 14 september 2012, 11:38:21 »
Hoi,

Was mij reeds heel lang bekend dat er een smoorspoel in zit. Heb in mijn diensttijd (1970/1971) een cursus 'Elektrotechniek' gevolgd. Daarin werd dat ding al behandeld.  :)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #64 Gepost op: 14 september 2012, 12:54:11 »
Ik denk niet dat die smoorspoel de boosdoender is. Een TL buis gaat 100 keer per seconde aan en uit. Daarbij gaat de stroom steeds tamelijk abrupt naar maximum en dan weer naar nul. En het zijn waarschijnlijk die scherpe stroomflanken die uitstralen naar buiten en je servopulsgever in de war brengen.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #65 Gepost op: 14 september 2012, 12:59:11 »
Citaat
Als het stuursignaal wegvalt, dan zal de servo vast blijven staan. Als de servo terug stuurpulsen krijgt met dezelfde pulsduur, dan zal deze ook blijven staan.  Dit is wel in theorie …

Mooi, heb hier wat Tiny45 controllertjes met tweetal servo's en die bleven brommen, maar die zijn nu uitgebromd :)
Stuursignaal hoog maken als ze in positie zijn en dan is ie stil, goed genoeg voor aansturen van mijn wissels en de 2 euro servo's van EBay...

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #66 Gepost op: 14 september 2012, 13:33:17 »
Hallo Allemaal.

Ben benieuwd of het al lukt met de besturing voor de SERVO,S.

Groeten Ernst.

@Ernst,
Het is nu met die Conrad servo-tester helemaal okidoki. Had met dat ding nog geen ervaring. Lag al meer dan een jaar in de la, maar had hem nog niet gebruikt.
Mijn eigen NE555 servo-besturing (uitgebreide versie van de schakeling in antwoord 29) werkt al jaren naar tevredenheid.

@Klaas,
Dat het met de snelle stijg- en afvaltijd van de schakelflanken te maken had, daar had ik al een vermoeden van.
Door die snelle flanken zend de TL-buis zelf laagfrequent RF-straling uit. De smoorspoel zendt veel minder RF-straling uit, omdat die door het (ge-aarde) metalen omhulsel van de TL-balk redelijk goed afgeschermd is.

mvg, Fred.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2012, 13:48:43 door Fred Eikelboom. Reden: Tekst toegevoegd. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #67 Gepost op: 14 september 2012, 13:44:06 »
De meeste TL armaturen zijn inductief en kunnen storingen geven ,het armatuur aan aarde geeft soms een oplossing.
Bij Capacitieve TL armaturen zal je minder last hebben maar zijn slecht verkrijgbaar.
Bij een capacitief TL armatuur is een condensator geplaatst om de sinus /cosinus van het spanning net te corrigeren.
Misschien niet de juiste formulering maar dit ooit in 1960 op school geleerd.

wil.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #68 Gepost op: 14 september 2012, 13:52:43 »
Hoi Wil,

Prima geformuleerd, want ik begrijp het.  :)
Had inmiddels al een proefje genomen met een 'capacitieve' TL-balk en dan is de stoor-invloed op de servo-schakeling aanmerkelijk lager.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #69 Gepost op: 25 september 2012, 16:00:22 »
Hallo Allemaal,

Om nog even terug te komen op dat servo-printje.
Heb afgelopen weekend nog even wat zitten knutselen en heb het volgende voor elkaar gekregen.

Eerder had ik al een proefje gedaan met dit schema

Dit werkte wel aardig maar hier kan de snelheid nog niet ingesteld worden.

Dus het schema'tje een beetje uitgebreid.

Nu kan de oplaad- en ontlaadtijd van de elco apart worden ingesteld.
De servo doet er nu max 10 sec over om een uitslag van 180 gr te maken, dus hij loopt lekker langzaam.
Tevens is er ook een spanningsregelaar geplaatst. Dus er kan nu een voeding van bv 12v dc gebruikt worden.

Zo ziet het bouwwerk eruit op een stukje strokenprint.


En zo is ie aangesloten.


Het is me wel opgevallen dat niet alle servo's hetzelfde reageren.
Ik heb 3 verschillende servo's bij elkaar gescharreld en ze werken alle 3 iets anders. Maar ze werken wel (y) (y).

Groeten,

André
« Laatst bewerkt op: 25 september 2012, 17:20:22 door Andre64 »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #70 Gepost op: 25 september 2012, 16:10:38 »
In je schema, of met name de lijst bij je schema zit een kleine fout. C4 is 2 keer genoemd, en C5 niet.

Nu zal de laatste C4 wel C5 moeten zijn, maar voor de volledigheid maar even melden :).

Roelco

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #71 Gepost op: 25 september 2012, 17:01:58 »
Hallo Andre.

Dat is zo als ik zie een mooie oplossing.
Ik stuur je vanavond nog een berichje.

groeten Ernst.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #72 Gepost op: 25 september 2012, 17:24:21 »
Hallo Roelco,

Goed gezien (y), ik heb het schema aangepast..
Er sluipt bij mij altijd wel ergens een vautje in :)

Bedankt,

André

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #73 Gepost op: 25 september 2012, 17:30:16 »
Dat is mooi!

Was door een cronisch tekort aan tijd nog niet aan bouwen toegekomen.
Maar deze week even langs Fakkert, voor de onderdelen.
Dank je voor het delen van je schema Andre (y)

groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #74 Gepost op: 27 september 2012, 12:37:07 »
Hallo,

Ik wil niet zeuren maar het onderdelenlijstje klopt niet?
Op de foto van de print ontdek ik 2 diodes, in de lijst worden ze niet genoemd? is 1n4001 voldoende?

Groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...