Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Servo's handmatig schakelen.  (gelezen 53342 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #45 Gepost op: 07 september 2012, 20:48:42 »
Hoi,

Tja, condensatoren zijn eigenlijk maar rare dingen; zet je ze parallel dan moet je de waarden optellen, maar zet je ze in serie dan krijg je de helft van de gezamenlijke waarde.
Wanneer je de waarden van C2 en C3 nog verder verhoogt, zal inderdaad de servo nog langzamer gaan omlopen.
Zag op 'JouwBuis' een servo die er rond de twee minuten over deed om bijna 180 graden te verdraaien, dus het is wel mogelijk om zo'n ding heel traag te krijgen. Maar of dat met zo'n simpele servotester te verwezenlijken is, durf ik niet te garanderen.

De stuurpuls;
Je moet, òf de uitgangen 3,5 en 6 gebruiken, òf uitgang 4, dus nooit tegelijkertijd! Dit is afhankelijk van het merk/type servo. Er zijn typen die een positieve puls verlangen, maar ook typen die een negatieve puls verlangen. Ligt er maar net aan hoe de fabrikant het ding ontworpen heeft.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #46 Gepost op: 07 september 2012, 21:32:30 »
Je opmerking over de stuurpuls zal ik onthouden

Dan ga ik het zo maar eens proberen, zal helaas na het weekend worden. Even langs Fakkert fietsen en mijn eigen voorraad checken. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,
Patrick

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #47 Gepost op: 08 september 2012, 11:21:37 »
Omdat je vraag is om meerdere servo's aan te sturen, kan het ook zo:



Meer uitleg zie hier

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #48 Gepost op: 08 september 2012, 15:15:33 »
Hallo maar weer,

Even dit draadje nog wat langer maken :D

Fred,
Ik heb jouw suggestie vanmorgen even uitgeprobeerd op dat Conrad printje (grotere condensatoren) en dat werkt bij mij ook (een beetje). Eerst een normale standaard servo erop gezet en hij draaide inderdaad een stuk trager. Met een mini servo ging het niet zo soepel, die ging wel langzaam maar dan in stapjes. Moet er wel bij zeggen dat dit de allergoedkoopste servo van Conrad is. Ook heb ik nauwelijks elektronika componenten hier liggen, dus moest wel even een paar C'tjes van 68nF parallel aan elkaar hangen en die weer aan het printje koppelen. Dus een niet zo betrouwbare test.

Heb ook nog een andere methode aan de praat gekregen.
Even terug naar het originele schema

Als de potmeter op 50K ohm staat dan meet ik een spanning van 3,7v boven R3, potmeter op 0 ohm dan meet ik een spanning van 5 volt.
Da's logisch, R3 zit dan direct op de +.

Dit is mijn uitprobeersel


Met P1 wordt de max uitslag naar links ingesteld, spanning op R3 is dan bv 4 v.
Als schakelaar S1 wordt omgehaald dan wordt de elko opgeladen en loopt de spanning langzaam op tot de 5v (achter de diode 0,3v minder). De spanning op R3 loopt stijgt dan ook en de servo draait langzaam naar rechts.
Met P2 kan dan de max uitslag naar rechts worden ingesteld, op R3 staat dan bv 4,5v.
Als nu de schakelaar weer naar de andere stand gaat ontlaadt de elko via de weerstand naar - en de spanning op R3 daalt weer. P1 neemt het dan weer over.
De diode heb ik er tussen gedaan omdat anders de elko stiekum kan worden opgeladen via P1.
Weet niet of dit allemaal correct gedaan is maar het werkt wel :). De servo doet er nu ongeveer 2 seconden over van links naar rechts.
Of de waardes juist zijn weet ik ook niet, dit had ik nog liggen. Ben langzaam aan weer een beetje componentjes bij elkaar aan het scharrelen.
Valt niet mee, vroeger hadden we in Leiden 2 elektronica winkels (Kok en de Groot).
Beide zijn er een tijd geleden mee gestopt. Ik denk dat 1 van de weinige elektronica-boeren hier in de buurt "Radio Twente" is in Den Haag.

Groeten,
André
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 20:43:00 door Andre64 »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #49 Gepost op: 08 september 2012, 17:58:32 »
Hoi André,

Citaat:
"dus moest wel even een paar C'tjes van 68nF parallel aan elkaar hangen en die weer aan het printje koppelen."
Einde citaat.

En dan krijg je het probleem dat door de te lange aansluitdraden van de componenten er parisitaire spanningen gaan inwerken op de schakeling. Dan krijg je de vreemdste verschijnselen. Altijd de verbindingen zo kort als mogelijk houden. Maar dat had je waarschijnlijk al in de smiezen. :)

Citaat:
"Of de waardes juist zijn weet ik ook niet"
Einde citaat.

Da's het mooie van electronica; wanneer de schakeling naar behoren en naar tevredenheid werkt, zijn de waarden van de componenten juist.  :)

Toen ik je nieuwe schakeling bekeek, had ik even een Deja Vu-gevoel. Dat is precies de zelfde schakeling die ik voor mijn servo-wisselaandrijving gebruikt heb. Alleen heb ik geen grote elco toegepast, maar een GoldCap (vanwege ruimtebesparing), met een ontlaad-weerstand over plus en min van de GoldCap.
Tevens had ik de servo rechtstreeks aan de spanningstabilisator hangen en de stuurprint (met een NE555) ontkoppelt via een weerstand van 180R en een elco van 100uF.

De onderdelenvoorziening in Zwolle is ook niet meer wat ie geweest is.  >:(  Vroeger had je Cebra Electronica, Ten Koppel, Tandy, Display Electronica en Fakkert. Nu is alleen Fakkert nog in den stede.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #50 Gepost op: 08 september 2012, 18:03:21 »
Citaat
De onderdelenvoorziening in Zwolle is ook niet meer wat ie geweest is.

http://www.dickbest.nl/

Bestellen, betalen en dag of twee erna in huis via de post en goedkoper vergeleken met Conrad.

Vraag algemeen :

Wat wordt verstaan onder het wegnemen van het stuursignaal, zoals in die link met de vele servo's.
Is dat signaal +5Volt, massa of gewoon "los"....

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #51 Gepost op: 08 september 2012, 19:34:28 »
Wat wordt verstaan onder het wegnemen van het stuursignaal, zoals in die link met de vele servo's.
Is dat signaal +5Volt, massa of gewoon "los"....
Stuursignaal is stuursignaal. Dus niet de +5V, niet de massa,maar de derde draad, meestal geel of wit, waar de puls op staat.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #52 Gepost op: 10 september 2012, 08:01:40 »
Een vraagje n.a.v. de laatste post over het stuursignaal.

Als je het stuursignaal (dus de oranje draad met het signaal van de chip) weghaalt, blijft de servo dan in dezelfde stand staan, of verloopt ie?

En als je een tijd later hetzelfde stuursignaal er weer op zet (met dezelfde pulsduur), blijft de servo dan nog steeds stilstaan, of is er dan toch wat verloop?

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #53 Gepost op: 10 september 2012, 08:55:44 »
Hoi Wim,

Wanneer je het stuursignaal uitschakelt, blijft de servo in de zelfde stand staan, tenzij de belasting op de hefboom te groot is. Bij het type servo wat ik hier heb, begint de motor bij een belasting van 97 gram op het uiteinde van de hefboom, te bewegen
(met brievenweegschaal gemeten).

Wanneer het stuursignaal uit- en later weer ingeschakelt wordt, wil het wel eens voorkomen dat de servo even beweegt. Heb het uitgetest, van de tien keer bewoog het ding vier keer (de hefboom gaat dan ongeveer twee millimeter heen-en-weer).

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #54 Gepost op: 10 september 2012, 09:06:35 »
Als het stuursignaal wegvalt, dan zal de servo vast blijven staan. Als de servo terug stuurpulsen krijgt met dezelfde pulsduur, dan zal deze ook blijven staan.  Dit is wel in theorie …
 
Praktisch is het mogelijk dat je de servopuls net onderbreekt tijdens de pulsduur (1-2ms), en dan is deze korter! Heb je dan een zeer snelle servo, dan draait deze naar een ander niet gewenste stand.

Als je er terug stuurpulsen op zet, kan hetzelfde fenomeen zich voordoen, maar omdat er stuurpulsen blijven komen is dit minder erg.



Wanneer het stuursignaal uit- en later weer ingeschakelt wordt, wil het wel eens voorkomen dat de servo even beweegt. Heb het uitgetest, van de tien keer bewoog het ding vier keer (de hefboom gaat dan ongeveer twee millimeter heen-en-weer).


dit komt voor als je de timer die de pulsen opwekt stil legt. Als je deze timer terug start, dan is de eerste puls altijd langer. Dit komt door het feit dat de condensator de eerste keer een langere laadtijd nodig heeft.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #55 Gepost op: 10 september 2012, 09:15:26 »
Hoi Geert,

Citaat;
"dit komt voor als je de timer die de pulsen opwekt stil legt."
Einde citaat.

Ik leg de timer niet stil, maar onderbreek met een schakelaar de oranje draad van de servo. De timer staat continue onder spanning en loopt dus gewoon door.
Het verschijnsel zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door inductie-pulsen van een 40 Watt TL-buis, die vlak boven mijn werktafel hangt. Zal de TL-buis eens uitschakelen en dan opnieuw testen.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #56 Gepost op: 10 september 2012, 09:52:19 »
Hoi,

Heb een-en-ander uitgetest. Wanneer de TL-buis uitgeschakelt is, treed het verschijnsel nog maar heel af-en-toe op.
Wanneer ik de TL-buis een paar keer aan-en uit doe, beweegt de servo ook-af-en toe heftig bij het inschakelen van de TL-buis.
Ergens wel logisch dat de servo er op reageert, want de herhalingstijd van de stuurpulsen is rond de 50 Hz. Daar de netspanning ook een frequentie heeft van 50 Hz. heeft, kan de servo op de TL-buis reageren.
Het is dus verstandig om voor de zekerheid, onder de treintafel, alle netspanning voerende snoeren/kabels ver weg te houden bij de servo's en de servo-aansturing.

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #57 Gepost op: 10 september 2012, 10:07:49 »
Hoi,

4k7 weerstand over de Signaaldraad en GND of over Signaaldraad en +V ( afhankelijk van het type servo, dus even experimenteren )

Grtzz,

Karst

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #58 Gepost op: 10 september 2012, 10:57:36 »
Hoi Karst,

Zeer goede tip!. Thanx. :)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #59 Gepost op: 10 september 2012, 11:20:32 »
'Verschijnsel' over nu ?? :)