Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
booster vraag door Ronald69
Vandaag om 17:30:42
Fleischmann Anna ombouw. door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:27:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Servo's handmatig schakelen.  (gelezen 59196 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #60 Gepost op: 10 September 2012, 12:47:08 »
Hoi Karst,

"Verschijnsel" is grotendeels verdwenen.  :)
Alleen vlak onder de TL-balk wil de servo nog wel eens een beetje ''hikken'', maar daar heb ik onder de treintafel geen last van.
Prima oplossing zo. (y)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #61 Gepost op: 14 September 2012, 08:15:05 »
Hallo Allemaal.

Ben benieuwd of het al lukt met de besturing voor de SERVO,S.

Groeten Ernst.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #62 Gepost op: 14 September 2012, 10:27:58 »
Zo,n TLbuis heeft een grote smoorspoel die stoorspanningen opwekt. Vandaar dat hikken.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #63 Gepost op: 14 September 2012, 11:38:21 »
Hoi,

Was mij reeds heel lang bekend dat er een smoorspoel in zit. Heb in mijn diensttijd (1970/1971) een cursus 'Elektrotechniek' gevolgd. Daarin werd dat ding al behandeld.  :)

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #64 Gepost op: 14 September 2012, 12:54:11 »
Ik denk niet dat die smoorspoel de boosdoender is. Een TL buis gaat 100 keer per seconde aan en uit. Daarbij gaat de stroom steeds tamelijk abrupt naar maximum en dan weer naar nul. En het zijn waarschijnlijk die scherpe stroomflanken die uitstralen naar buiten en je servopulsgever in de war brengen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #65 Gepost op: 14 September 2012, 12:59:11 »
Citaat
Als het stuursignaal wegvalt, dan zal de servo vast blijven staan. Als de servo terug stuurpulsen krijgt met dezelfde pulsduur, dan zal deze ook blijven staan.  Dit is wel in theorie …

Mooi, heb hier wat Tiny45 controllertjes met tweetal servo's en die bleven brommen, maar die zijn nu uitgebromd :)
Stuursignaal hoog maken als ze in positie zijn en dan is ie stil, goed genoeg voor aansturen van mijn wissels en de 2 euro servo's van EBay...

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #66 Gepost op: 14 September 2012, 13:33:17 »
Hallo Allemaal.

Ben benieuwd of het al lukt met de besturing voor de SERVO,S.

Groeten Ernst.

@Ernst,
Het is nu met die Conrad servo-tester helemaal okidoki. Had met dat ding nog geen ervaring. Lag al meer dan een jaar in de la, maar had hem nog niet gebruikt.
Mijn eigen NE555 servo-besturing (uitgebreide versie van de schakeling in antwoord 29) werkt al jaren naar tevredenheid.

@Klaas,
Dat het met de snelle stijg- en afvaltijd van de schakelflanken te maken had, daar had ik al een vermoeden van.
Door die snelle flanken zend de TL-buis zelf laagfrequent RF-straling uit. De smoorspoel zendt veel minder RF-straling uit, omdat die door het (ge-aarde) metalen omhulsel van de TL-balk redelijk goed afgeschermd is.

mvg, Fred.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2012, 13:48:43 door Fred Eikelboom. Reden: Tekst toegevoegd. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #67 Gepost op: 14 September 2012, 13:44:06 »
De meeste TL armaturen zijn inductief en kunnen storingen geven ,het armatuur aan aarde geeft soms een oplossing.
Bij Capacitieve TL armaturen zal je minder last hebben maar zijn slecht verkrijgbaar.
Bij een capacitief TL armatuur is een condensator geplaatst om de sinus /cosinus van het spanning net te corrigeren.
Misschien niet de juiste formulering maar dit ooit in 1960 op school geleerd.

wil.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #68 Gepost op: 14 September 2012, 13:52:43 »
Hoi Wil,

Prima geformuleerd, want ik begrijp het.  :)
Had inmiddels al een proefje genomen met een 'capacitieve' TL-balk en dan is de stoor-invloed op de servo-schakeling aanmerkelijk lager.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #69 Gepost op: 25 September 2012, 16:00:22 »
Hallo Allemaal,

Om nog even terug te komen op dat servo-printje.
Heb afgelopen weekend nog even wat zitten knutselen en heb het volgende voor elkaar gekregen.

Eerder had ik al een proefje gedaan met dit schema

Dit werkte wel aardig maar hier kan de snelheid nog niet ingesteld worden.

Dus het schema'tje een beetje uitgebreid.

Nu kan de oplaad- en ontlaadtijd van de elco apart worden ingesteld.
De servo doet er nu max 10 sec over om een uitslag van 180 gr te maken, dus hij loopt lekker langzaam.
Tevens is er ook een spanningsregelaar geplaatst. Dus er kan nu een voeding van bv 12v dc gebruikt worden.

Zo ziet het bouwwerk eruit op een stukje strokenprint.


En zo is ie aangesloten.


Het is me wel opgevallen dat niet alle servo's hetzelfde reageren.
Ik heb 3 verschillende servo's bij elkaar gescharreld en ze werken alle 3 iets anders. Maar ze werken wel (y) (y).

Groeten,

André
« Laatst bewerkt op: 25 September 2012, 17:20:22 door Andre64 »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #70 Gepost op: 25 September 2012, 16:10:38 »
In je schema, of met name de lijst bij je schema zit een kleine fout. C4 is 2 keer genoemd, en C5 niet.

Nu zal de laatste C4 wel C5 moeten zijn, maar voor de volledigheid maar even melden :).

Roelco

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #71 Gepost op: 25 September 2012, 17:01:58 »
Hallo Andre.

Dat is zo als ik zie een mooie oplossing.
Ik stuur je vanavond nog een berichje.

groeten Ernst.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #72 Gepost op: 25 September 2012, 17:24:21 »
Hallo Roelco,

Goed gezien (y), ik heb het schema aangepast..
Er sluipt bij mij altijd wel ergens een vautje in :)

Bedankt,

André

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #73 Gepost op: 25 September 2012, 17:30:16 »
Dat is mooi!

Was door een cronisch tekort aan tijd nog niet aan bouwen toegekomen.
Maar deze week even langs Fakkert, voor de onderdelen.
Dank je voor het delen van je schema Andre (y)

groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #74 Gepost op: 27 September 2012, 12:37:07 »
Hallo,

Ik wil niet zeuren maar het onderdelenlijstje klopt niet?
Op de foto van de print ontdek ik 2 diodes, in de lijst worden ze niet genoemd? is 1n4001 voldoende?

Groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...