Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:11
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 00:08:59
Show je realistische treinsamenstelling door laurent
09 November 2025, 23:59:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch door Menno
09 November 2025, 23:42:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door prutser
09 November 2025, 23:27:51
Bahnstrecke 5867 door Dennis1984
09 November 2025, 23:03:35
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
09 November 2025, 22:24:29
Aachenau West door wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 November 2025, 20:26:23
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
09 November 2025, 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
09 November 2025, 19:23:22
Tapatalk door Hasenwald
09 November 2025, 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
09 November 2025, 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
09 November 2025, 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
09 November 2025, 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
09 November 2025, 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
09 November 2025, 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 November 2025, 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
09 November 2025, 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
09 November 2025, 18:11:15
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 108349 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #210 Gepost op: 21 September 2014, 12:02:05 »
---Modelbaan Murphy---

Ik dacht gisteren de laatste twee stukjes spoor aan te sluiten in het station. Dat liep helaas anders:
Eerst even een enkele testrit op het stuk spoor dat aansluit op de deze laatste twee stukjes. Daar leek één wissel niet te functioneren maar dat waren ze allemaal.
Geen brandende kortsluitingslampen op de trafo. Dus los draadje?
Kon zo snel niks vinden en toen viel mijn oog op de baanspanningsvoltmeter....... :(
Die gaf maar 4,5V aan waar 10V normaal is. De spanning op de hoofdlijn is vast ingesteld.
 Eerste reactie, hoofdschakelaar uit.....en toen ging het licht al uit. :'(

Trafo, 6755 van Fl.., is finaal doorgebrand aan de hoogspanningszijde.
Bij controle bleek de controlelamp op de trafo met maar een pen op de printplaat vast te zitten. Die heeft dus nooit kunnen werken.
Het gekke is wel dat bij alle testritten er nooit kortsluiting is geweest. Treinen hebben altijd met gelijke snelheid door het schaduwstation gereden, de voltmeter heeft nooit eerder een dergelijke spanningsval aangegeven.
Dit wordt een leuke puzzel waar ineens dit extra contact ontstaan is.
-Hoe uitvoeriger de modelbaan getest wordt, deste groter de kans is dat er spontaan fouten ontstaan die zich tijdens alle voorgaande tests nooit hebben voorgedaan.

Het systeem leek zo goed te werken dat het bedieningspaneel al aardig ingebouwd was. Die doorgefikte trafo natuurlijk op de meest onbereikbare plaats staat en alleen uit te bouwen is door alle andere trafo's ook los te halen.
-De meest onbereikbare hebben het meest last van storing.
-Als daar storing optreedt kan deze alleen verholpen worden door het onderdeel compleet uit te bouwen.
-Uitbouwen van het meest onbereikbare onderdeel kan alleen door delen van de constructie af te breken of de constructie te beschadigen.

Na het uitbouwen van de trafo bleek er bij doormeten op het binnenste spoor in het schaduwstation een zeer lage weerstand te zijn. Laat dit nu net een zeer lange railverbinding zijn zonder isolatielassen die op een groot aantal punten met de ringleiding verbonden is.

Heeft er toch een slecht contact in een van de aansluitpunten gezeten waardoor dit probleem zich nooit eerder heeft voor gedaan? Ik ben er nog niet uit waar het aan ligt, de verkeerd aangesloten draad heb ik nog niet gevonden.... :'(
Heb nog wel een oude kleine trafo (Lima) zodat er gereden kan worden maar daarmee ook de wissels aansturen wordt lastiger.

Wel weer een goed excuus om 4 oktober even naar Houten te gaan. ;)
Maar eens twee kleine trafo's scoren en dan meteen het railcircuit en het wisselcircuit scheiden.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2014, 12:08:38 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #211 Gepost op: 21 September 2014, 13:18:10 »
Ai, dat zijn geen leuke dingen. Als dat maar geen aanloop is naar Reithsburg 4.0  :-\
Het scheiden van het railcircuit (ik neem aan dat je daarmee de de afdeling rijspanning bedoelt) en het wisselcircuit is wel een goed idee. Als dan de één uitvalt, kun je met de andere ook niet zoveel meer beginnen.  :P

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #212 Gepost op: 21 September 2014, 19:43:16 »
Ai dat schiet nie op.
Hopelijk kan je de dader vinden en laten opsluiten.
Suc6 met het opspoorwerk  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #213 Gepost op: 21 September 2014, 19:53:56 »
Jan, een 6755 heeft voldoende vermogen voor de complete hoofdlijn en de wissels.
Wanneer ik een nieuwe trafo haal zit er over te denken om een trafo voor de rijspanning te kiezen en een voor de wissels.
Versie 4.0 komt nog niet in me op.
Ook al heeft de tweede 6755 net een vergelijkbaar kuurtje vertoond. Gelukkig doen hier de controlelampen het wel. Het kuurtje was ontstaan door een los geschoten draadje uit een kroonsteentje. Waarschijnlijk los gekomen tijdens de zoektocht naar het euvel in de leidingen van de hoofdbaan.
Eerste stukje is weer werkend. ;)
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #214 Gepost op: 21 September 2014, 20:53:58 »
---probleem opgelost---

Bij de herstelwerkzaamheden aan de brug heb ik onlangs wat extra ondersteuning aangebracht. Hiermee is een contact punt aan een van beide bruggen weer functioneel....deze was alleen verbonden met de verkeerde pool van de trafo.
Gevolg, test rijden prima totdat ik weer de voltmeter in zag klappen, overigens bij de lima trafo is dan echt alle spanning weg, de 6755 hield toch nog 4,5V aan spanningsverschil.
Deze keer was ik wat sneller bij de hoofdschakelaar. ;)
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #215 Gepost op: 21 September 2014, 23:14:31 »
---Veiligheidsmarge---

Het laatste spoor richting "de afgrond" is aangesloten. Alle treinen die Reithsburg binnen komen rijden op een afgrond af omdat slechts een deel van het station gebouwd is, de rest is een enkelsporige schiebebühne.
Voor deze afgrond moet de trein wel stoppen, zeker als de schiebebühne aansluit op een van de andere sporen.
Hier wacht de Br98 op veilige afstand voor de afgrond:

Op de achtergrond rangeert de Kö:
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #216 Gepost op: 21 September 2014, 23:19:19 »
Mooie plaatjes!  (y)
Ik mis alleen de nodige Preisers. Misschien eens een paar met en plastic voetje "voor de leuk" hier en daar neerzetten? Kun je rustig doen, in die tijd waren ze nog niet zo recalcitrant.  :P

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #217 Gepost op: 22 September 2014, 08:10:36 »
Vervelend, deze storingen. Om de transformator te beveiligen kun je een zekering toevoegen. Als kortsluiting optreedt, brandt de zekering door, waardoor de stroomkring verbroken wordt. Zo blijft de trafo in leven.

Groet,
Bas

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #218 Gepost op: 22 September 2014, 17:38:52 »
Zat ik me ook te bedenken Bas, "meestal" gaat het goed. Schijnbaar ergen toch even grijsachtig-blauw en blauwachtig-grijs verwisseld....waarom was labelen ook al weer zo belangrijk.  :-[
Moet nog wel ergens zekeringen hebben. Is alleen de vraag, waar en hoeveel.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #219 Gepost op: 22 September 2014, 17:43:55 »
Hmmm... zekeringen. Geen slecht idee, helemaal niet bij stil gestaan.

Citaat
Is alleen de vraag, waar en hoeveel.

Volgens mij liggen er nog een stuk of wat in dat blauwe plastic bakje, waar je vroeger je potjes verf in bewaarde.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #220 Gepost op: 22 September 2014, 17:47:24 »
Een zekering met een waarde van pak hem beet 2,5 Ampère in de plus- of minleiding, die van de trafo naar de rails loopt. De waarde moet in elk geval kleiner of gelijk zijn aan de maximale stroom die de transformator kan leveren. Ik gebruik hiervoor van de kleine glaszekeringen in een houdertje, zoals deze:


Afbeeldingen: gelinkt van internet.

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #221 Gepost op: 23 September 2014, 08:48:57 »
En laat de zekering TRAAG zijn, als er een gelijkrichter met stabilisator achter komt. Een gelijkrichter met stabilisator heeft inschakelstromen die vele malen hoger zijn als het maximum gedurende zeer korte tijd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #222 Gepost op: 23 September 2014, 11:03:56 »
 Hoi Gerard

Weet ik :), naast het onderwerp mechanica vind ik het onderwerp elektriciteit het leukst binnen de natuurkunde. Gewoon even lijden aan zelfoverschatting.
Ik heb mezelf weer aan een mooi demo model geholpen. Kan vast weer in een les gebruikt worden. ;)
Heb op dit moment alleen T3.15L zekeringen liggen en natuurlijk te weinig behuizingen om deze in te bouwen. Maar eens nieuwe bestellen.

« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 07:26:58 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #223 Gepost op: 28 September 2014, 21:29:50 »
Citaat
Volgens mij liggen er nog een stuk of wat in dat blauwe plastic bakje, waar je vroeger je potjes verf in bewaarde.
Ik bewaar mijn verf altijd in een wit ladekastje, nooit in een blauw bakje. ;D

Citaat
Ik mis alleen de nodige Preisers.
Ik moet eens nodig bewoners naar Reithsburg halen. Er is slechts wat verdwaald winkelend publiek, een meisje met een ijsje uit de toekomst en een enkele werknemer in BW.
Dus nodig eens graven tussen alle ideeën op het bureau, ergens zijn er preisers.... ;)

Jan, bij deze wat minder recalcitrante preisers:

en:

en:
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #224 Gepost op: 28 September 2014, 21:41:35 »
Leuk! Brengt meteen wat leven in de brouwerij!

Wat dat blauwe bakje betreft, ik meen toch zeker te weten dat.... enfin, laat ook maar.