Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105105 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #180 Gepost op: 11 May 2014, 22:39:25 »
---De laatste wissels----

De laatste wissels op de baan zijn aangesloten. (Nu de wissels op de losse modules nog.)
De hoeveelheid draad neemt gestaagd toe onder onder de baan:

Het besturingspaneel neemt steeds meer vorm aan:

Vooraan, het bedieningspaneel van het voorstel deel van het rangeerterrein. Rechts het grootste deel van de bediening, wissels en seinen, van het emplacement. Linksboven de bediening van de seinen in het station en de perronsporen.
Helaas kwam ik niet helemaal mooi uit met het aantal wissels en ontkoppelrails daarom staan er enkele andere schakelaars.
Het volgend project zal het aansluiten van de draaischijf zijn:

De draaischijf heb ik al enkele jaren in bezit maar heeft nog nooit helemaal gefunctioneerd, tot nu toe werd iedere baan vroegtijdig afgebroken.
Als laatste klusje van vandaag de voorzijde van de baan voorzien van een laatste paneel. Nu is de gehele voorzijde voorzien van een mooie afwerking:
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #181 Gepost op: 21 May 2014, 10:17:05 »
---Lokleitung verweren---

Na de eerste poging was ik nog niet tevreden dus de boel maar eens dunnetjes over gedaan. Het dak en de dakgoten hebben een beter kleurtje gekregen. Hierbij viel me een beschadiging aan het dak op. Met alle waarschijnlijkheid heeft hier een schoorsteen gezeten.
Nu een gerepareerd stukje dak:

Het stukje vernieuwd dak van het kolenhok opnieuw vast gezet:

Dat ziet er van vooraf zo uit:

De voorkant en een zijkant (kolenhok) zijn nu gedaan, de rest komt later.

Voor de draaischijf heb ik de trafo voorzien van een nieuwe veiligere behuizing. Deze kan in de komende dagen geplaatst worden.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #182 Gepost op: 21 May 2014, 10:32:04 »
Mooi ding,die Württemberger C. Jammer dat die lok het bij de DB niet zo heel lang gered heeft.
Van welk merk is die draaischijf?

Groet,
Jan

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #183 Gepost op: 21 May 2014, 12:41:14 »
Het technisch deel van de draaischijf is van HK, Jan. De brug is eigen knip en plakwerk en al enige banen geleden tot stand gekomen.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #184 Gepost op: 30 May 2014, 12:01:01 »
---Draaischijf 1---

Nou ja "1", daar heb ik ruim 4 jaar geleden al wat berichten over geplaatst. Nu eindelijk het vervolg.
De schijf kan opgeknapt worden want door de verhuizingen zijn er wat hekjes gesneuveld. Het aansluiten gaat wonderbaarlijk snel, zelfs zonder notities. De handleiding spreekt gelukkig nog steeds voor zich maar mijn eigen draadkleurenschema van de brug was natuurlijk nergens meer te vinden.

Blind twee draadjes gekozen van de vier, in een keer goed. Treintje rijdt ;D
Nu de overige aansluitingen regelen, dan kunnen de loks gekeerd worden en kan de baan echt in bedrijf genomen worden zonder dat er steeds een hand van boven nodig is om een lok te keren.
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #185 Gepost op: 31 May 2014, 15:15:11 »
Das dan weer geluk bij een ongeluk als het gaat over draadjes op de gok aan elkaar verbinden  :P
Ben benieuwd hoe dat verder gaat. ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #186 Gepost op: 31 May 2014, 15:54:52 »
Gelukkig betrof het alleen de bedrading naar de railstaven en de verlichting van het brugwachtershokje.

Net de eerste complete 360 graden gedraaid zowel links als rechtsom, dat deel van de besturing functioneert al. Nu nog de railstaven van de aansluitende sporen aansluiten.

Ik wil deze vanaf de brug aansturen, zodat alleen aanliggende sporen onder spanning komen. Maar dan volgt het probleem wanneer aan beide zijden van de brug een aanliggend spoor is, deze beide van spanning worden voorzien. Dat kan wat problemen geven bij het oprijden van de brug wanneer op het tegenover liggen spoor al een lok staat, deze wil dan nog verder de loods inrijden...... :-\

Dat wordt wat extra draad trekken en de nodige knoppen installeren op het bedieningspaneel. Hoe zat dat ook alweer, analoog aansturing geeft veel draad  :P
Maar eens kijken of een mono-stabiel relais hier uitkomst kan bieden. Er is dan een voorkeursstand (de verzorgingssporen) en wanneer ik de lok in of uit de loods wil rijden schakel ik tijdelijk om door een knop het paneel in te drukken.
Zodra de lok op de schijf staat, kan het mono-stabiel relais weer terug in de voorkeurstand, dat is een kwestie van de knop weer los laten.
groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #187 Gepost op: 01 June 2014, 15:50:55 »
Ik weet niet in hoeverre het nog mogelijk is,maar is het anders geen idee om de aankomende sporen ri draaischijf zodanig te plaatsen dat je draaischijf nooit een verlengstuk is van je binnenkomende sporen en je locloods sporen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #188 Gepost op: 01 June 2014, 17:12:20 »
Helaas Floris, die stap van ontwerpen ben ik al ver voorbij. Daarbij is met een 9-delige loods al 120o in gebruikt. Een deel van de schijf is niet bruikbaar (om sporen op aan te sluiten) ivm de positie van de motor. Het is niet mogelijk om daar positioneerblokjes te plaatsen zodat de schijf ook daadwerkelijk stop. Er blijft maar weinig ruimte over en de tegenover liggende sporen zijn het makkelijkst om vanuit het station, via de verzorgingssporen de schijf op te rijden.
Komt uiteindelijk goed, het is gewoon een uitdaging zo'n HK-draaischijf.

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #189 Gepost op: 01 June 2014, 23:59:22 »
---Draaischijf 2---


De bouw vordert en stukje bij beetje begint het systeem te werken. De eerste drie sporen zijn aangesloten. Wanneer straks het eerste mono-stabiele relais aangestuurd kan worden is ook het 4e spoor aangesloten. De loks kunnen nu via een van de twee verzorgingssporen naar de schijf rijden en v.v. .
De eerste twee sporen in de loods zijn ook in gebruik, de 98 en een 75 staan binnen. Meteen valt op dat de deuren niet overal even mooi sluiten, daar moet ik nog maar eens wat aan doen.


Via een bi-stabiel relais wordt de railspanning omgepoold bij een 180o draai.

De schakelaar die dit relais aanstuurt hangt onderaan de schijf.

Ik zie op de foto dat ik nog wel een aantal draden mag inkorten, voordat dit een onoverzichtelijke "berg" spaghetti wordt.

Ook in en om de loods is er nog voldoende te repareren en te verbeteren. Voorlopig nog werk voldoende dus.
groet,

Ivo vS

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #190 Gepost op: 02 June 2014, 09:35:14 »
Begrijp ik goed dat jij een hand gestuurde HK draaischijf hebt? IK ken deze schijfaansturing van de HCC!m, waar deze volledig computer getsuurd is. Kun je er wat meer over vertellen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #191 Gepost op: 02 June 2014, 20:15:15 »
---Draaischijf 3---

De draaischijf is analoog aangestuurd. Dit kan op meerdere manieren, met een meerstanden schakelaar of met een enkele drukknop. Ik heb gekozen voor de (eenvoudige) drukknop. Zolang je de knop ingedrukt houdt, draait de schijf. Zodra je de knop loslaat stopt de schijf bij de eerstvolgende railaansluiting dmv het positioneerblokje.
Er is een schakelaar om de draairichting te wisselen en ik heb er zelf een aan/uit schakelaar opgezet om de rails op de brug spanningsloos te schakelen.
Onderaan de schijf hangt dan nog een schakelaar die met behulp van een bi-stabiel relais de railspanning ompoolt bij een 180o draai.
De schijf wordt gevoed uit een 14V ~ trafo, via een spanningsregelaar (LM 317-T) welke de spanning naar 6V = spanning omzet.
Meer is het niet.
Mocht je nog meer willen weten, vraag gerust.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 22:57:45 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #192 Gepost op: 05 June 2014, 09:04:57 »
Ivo,

Bedankt. Dit is voldoende. De hardware onder de schijf neemt inderdaad een boel werk uit handen. De draai15 die de schakelaars vervangt om met een computer te  kunnen werken is hierdoor ook simpel en doet inderdaad wat jij met je schakelaars doet. Alleen aansturing van het ompoolrelais voor de brugsporen is iets complexer.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #193 Gepost op: 05 June 2014, 17:56:44 »
Het ompool mechanisme (schakelaar en ring op de as van de brug) is een door HK geleverd onderdeel. Voor een klein bedrag kon ik dat bestellen. En nu 4,5 jaar later eindelijk functioneel. Het relais is er een van Conrad.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #194 Gepost op: 09 June 2014, 23:23:16 »
---Verzorgingssporen---

De twee verzorgingssporen zijn nu beide aangesloten op de draaischijf. De tegenoverliggende sporen zijn nog niet te gebruiken omdat de relais nog niet verder zijn aangesloten. Alle andere loods sporen zijn aangesloten en in gebruik genomen.

De Br 96 is de laatste lok die uit de doos gehaald is. De schuimverpakking begint erg uit elkaar te vallen dus een grondige schoonmaak beurt met een kwast was noodzakelijk. Voor de verhuizing was de lok goed geolied zodat er nu verder weinig extra te doen was dan uit proberen.

De 96 rangeert een aantal ketelwagons weg.

De verzorgingssporen zijn voorzien van een eerste verfkleurtje. Ook de tussenliggende ruimte is voorzien van een extra laag kurk. Daar bovenop komt straks een laag karton welke voorzien wordt van de nodige zwarte smurrie.

De kraan komt op een zelf gemaakt spoor te staan, welke net wat hoger is dan de standaard sporen uit het bouwpakket. Enkele loks blijven anders hangen achter de trap. Voordeel, nu kon ik de rails mooi op lengte maken, standaard railtjes waren te kort. ;)
groet,

Ivo vS