Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105069 keer)

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #165 Gepost op: 26 April 2014, 23:04:25 »
---Uitbouw en inrichting---

De uitbouw is af maar verdient nog wel een kleurtje. Wat plaknaadjes kan ik daarmee nog wel wegwerken.
De uitbouw bestaat uit 2 wandjes van een telefooncel en een deel van een kiosk, beide uit de perronset "Baden-Baden":

De naadjes tussen het gebouw en het uitbouwtje zijn opgevuld met strookjes plastic uit een vban de perronsets. Altijd handig, van die extra onderdelen.

En de detail opname:

De lokleitung krijgt een eerste inrichting.

Een kast, een tafel (nog zonder stoelen) en een bureau. De deur naar de gang is geplaatst en op de gang staat al een bankje. De wanden zijn helaas nog wat erg plastic. Daar stort ik me morgen wel op.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #166 Gepost op: 03 May 2014, 20:54:17 »
---Uitbreiding lokbestand Bw Reithsburg---

Om het extra goederenvervoer te kunnen verwerken is er een extra  Br 58 naar Reithsburg overgeplaatst. Het betreft de Br58504 van Roco. Bij de Deutsche Reichsbahn heeft men de G12 van de K.W.st.E. de nummers 58501 t/m 58543 gegeven.
Roco heeft enkele van deze nummers gebruikt:
-58502
-58504
-58525
-58529
-58537
Nu zijn zowel de 58525 en de 58504 in Reithsburg te vinden.
Helaas bleek op de testbaan dat de lok niet reed. Dit netjes gemeld en samen met de verkoper gekeken waar het probleem zou kunnen zitten. Natuurlijk de koppeling tussen lok en tender, het zwakke onderdeel bij deze loks.

De stroomopname vindt in de lok plaats en wordt door middel van twee metalen pennetjes naar de tender gevoerd. In de tender zitten ook twee metalen plaatjes om de stroomkring met de motor compleet te maken. Deze metalen plaatjes zijn verend uitgevoerd en klemmen tegen elkaar aan. Nadeeltje, de kunststof klem waarmee lok en tender gekoppeld is erg goed passend en de metalen veertjes zijn erg dun. Een keer verkeerd koppelen en het metalen plaatje is verbogen.

De lok wilde  ik graag hebben, deze uitvoering is slecht in 1987 uitgebracht. (Volgens mijn onderzoek.)

Na kort overleg een net aanbod gekregen, een half jaar garantie en een keuze uit:
1. gratis laten repareren en per post laten bezorgen
2. 10 euro retour en zelf repareren
Optie 1 vond ik een wat omslachtige oplossing en ik verwachtte dat ik het pennetje zelf weer in model kon buigen. Dus ik voor optie 2.
Net even gerommeld, een spijker krom gebogen om het metalen plaatje recht te buigen. Na wat buigen en vouwen is het contact hersteld. De lok rijdt weer.
Hier de 504 als voorspan bij de 525:

Naast de lok had ik ook nog een setje motorrijders nodig, de motoren had ik al maar het staat zo vreemd, 4 motoren zonder berijders op/naast de weg. Deze set motorrijders is al beschilderd, helaas wel in winterwit, maar voor slechts 7 euro net zo duur als een onbeschilderd setje. Hier hoef ik alleen de jassen en broeken een andere kleur te geven.
Zodra motoren en berijders in kleur op elkaar zijn afgestemd zal ik wat foto's daarvan plaatsen.
Daarnaast de laatste 4 wissels gehaald, daarmee kan ik het laatste stukje baan bouwen. Dit laatste is belangrijker en zal dus eerder plaats vinden.
groet,

Ivo vS

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 03 May 2014, 21:55:12 »
Interessante, imposante lok, met Riggenbach Gegendruckbremse. Jammer dat ze bij de DB niet zo lang meer hebben dienst gedaan, maar toen die voldoende 44ers gerepareerd en opgelapt had, na de oorlog, konden die paar 58ers wel gemist worden, dat scheelde weer een loktype (Splittergattung).

Ga je nog wat aan die grote, gapende gaten vóór in de cilinderblokken doen?

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #168 Gepost op: 04 May 2014, 10:36:15 »
@Jan, de gaten zal ik zelf moeten opvullen. De onderdelen ontbreken en  met het bochtenwerk zitten die behuizingen alleen maar in de weg. Eens kijken of ik iets van eigen fabricaat daarin kan krijgen.
Over imposant gesproken, 7e foto Helaas is mijn Italiaans niet zo best, dan maar plaatjes kijken. :P
Niet een alledaagse uitvoering maar maakt de lok wel erg mooi. Ee project voor op de lange baan. ;)

Zijn de tenders van de Br 17(S10) gelijk aan die van de Br38 (P8)? Dan zou een dergelijke verbouwing bij Roco snel voor elkaar zijn.
groet,

Ivo vS

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 04 May 2014, 19:42:50 »
Dat is jammer, als je de originele Kolbenstangen... etc, etc, etc, nog zou hebben, zou je het "buis"gedeelte eraf kunnen knippen en met de rest de gaten op kunnen vullen. Misschien zijn ze nog verkrijgbaar.

Ik ben niet echt thuis in de Pruissische tenders, maar dat lijkt wel op zo eentje die ook achter de BR17 en soms achter de BR38 zit. Heb je wel weer iets aparts  :D

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 04 May 2014, 21:37:02 »
De BR 38 had oorspronkelijk een Pr 2'2' T 21,5 voor kleine(re) draaischijven. Na de oorlog kregen ze bij de DB een K 2'2' T 30 (Wannentender) af BR 42 en BR 52. Na de oorlog kregen ze bij de DR een Pr 2'2' T 31,5 (Langstreckentender) af BR 17. En uiteraard zijn er uitzonderingen die bovenstaande tegenspreken. :)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #171 Gepost op: 04 May 2014, 22:10:14 »
De tender Pr 2'2' T 31,5 werd met meer Baureihen gecombineerd, zoals met de Br. 140, 170, 172, 1710 en 39. Een vergelijkbare tender had later ook de Württembergische C. Wisselingen van tenders kwam vaker voor. Zo zag ik een tijdje geleden een 5620 met een tender van een 3810. Fleischmann bracht deze combinatie eens op de markt. Ook de Baureihe 5710 reed wel eens met vierassige tenders rond. Een 58 met een 'Langlauftender' is ook zo'n mooi voorbeeld. Of De tender van Roco's Br. 1710 zonder meer gekoppeld kan worden met de 58 van hetzelfde merk, moet ik eens uitproberen.

Groet,
Bas

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #172 Gepost op: 05 May 2014, 00:20:21 »
---Inrichting lokleitung---

De eerste werknemers hebben een plekje gevonden in de lokleitung. Van restmateriaal wil ik nog een typmachine maken.

Een "loket" waar het lokpersoneel rit-informatie kan ophalen. Een bord waarop de nodige gegevens af te lezen zijn. Twee personeelsleden aan het werk en een machinist die informatie komt halen. Het plafond met lamp moet ik nog afwerken en vastplakken aan de vloer van de eerste verdieping.
Op de eerste verdieping moet ik nog een tweede werkruimte inrichten met bureau, werknemer en hoog bezoek. Daarvoor ben ik nog op zoek naar een nieuwe functie en naam voor Konrad Adenauer.

De inspiratie heb ik o.a. hier opgedaan.
groet,

Ivo vS

Myron

• Offline Offline
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
« Reactie #173 Gepost op: 05 May 2014, 10:04:59 »
Dit draadje had ik opvallend genoeg nog niet gezien, maar toch komt het een en ander me bekend voor ;). Ik ga het in ieder geval vanaf nu volgen. Succes met de bouw en het ziet er al mooi uit!

Groet, Myron

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #174 Gepost op: 05 May 2014, 10:55:33 »
Hoi Allen,

Na enkele foto's bestudeerd te hebben zit ik mij af te vragen of de 58-1830 op de 7e foto gekoppeld is met een 2'2'T21,5 of met een 2'2'T31,5.
De T21,5 heeft maar 1 "kastje" ter hoogte van de wielen, de T31,5 heeft er 2. Op de foto van de 58-1830 zie ik er 2.
Even de twee tenders op een afbeelding:

Met rood even de "kasten" aangegeven.
Ook gezien de afstand tussen de draaistellen twijfel ik of de tender wel een 2'2' T21,5 is.

@Bas, ben benieuwd of die tender van de Br17 past op een Br58. Begrijp ik het goed uit jouw verhaal dat je beide hebt en dit uit kunt proberen?

groet,

Ivo vS

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #175 Gepost op: 05 May 2014, 16:41:16 »
Ja, het is een 2'2'T31,5. Vergelijk hem maar met de eerder aangehaalde foto. Het is goed te zien aan de draaistelafstanden.

bron: trainzitaliafoto.

Als straks tijd heb, zal ik proberen een paar combinaties te maken met de Baureihen 17 en 58.

Groet,
Bas

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #176 Gepost op: 05 May 2014, 20:11:31 »
Ik vond behalve tijd ook nog een andere interessante link over de Baureihe 58. Deze is Duitstalig. De voorlaatste alinea vertelt iets over de tenders.

Hoewel de loc-tender-koppelingen van Roco’s Br. 17 en 58 erg veel op elkaar lijken, zijn de tenders niet uitwisselbaar. De koppeling van de 17 zit een paar millimeter hoger en de binnendiameter van de haak is 0,5 millimeter groter dan die van de 58. Verder steekt de vloer van het machinistenhuis van de 58 te veel uit.

Br. 58 met tender Pr 2'2'T31,5 van de Br. 17. Voor de foto’s verwijderde ik de tenderdeuren.

Met ingrepen is de koppeling wel mogelijk. Zo moet een deel van de vloer van het machinistenhuis verwijderd worden. De koppelingshaak kan wel iets hoger koppelen, maar moet dan wel op die hoogte gehouden worden om de elektrische verbinding in stand te houden. Verder dient de haak uitgevijld te worden om met de koppelingsas van de tender van de 17 te kunnen koppelen.
De combinatie andersom is ook interessant en laat goed het hoogteverschil van de koppelingen zien.

Br. 17 met tender Pr 3 T 20 van de Br. 58.

Of de Baureihe 17 ooit met een drieassige tender heeft gereden is twijfelachtig.
Als toegift nog een combinatie.

Br. 57 met tender Pr 3 T 20 van de Br. 58.

Deze combinatie is zonder problemen te maken. De 57 rijdt prima met de tender van de 58. Roco bracht deze combinatie in 1997 op de markt. Artikelnummer 43347; tijdperk 3; DB 57 3382 (bron: Helmut Kern). De loc kwam ik een keer tegen in Houten. Helaas was me de vraagprijs tientallen euronen te hoog.

Groet,
Bas

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #177 Gepost op: 05 May 2014, 23:30:38 »
---Inrichting Lokleitung 2---

De werkruimte boven is nog wat leeg maar begint al wel wat kleur te krijgen. De verlichting is al ingebouwd en twee extra werkplekken volgen nog.

De buitenkant heeft een eerste vervuilingsbeurt gehad:

De uitbouw is wat erg zwart uitgevallen, al ziet het er op de foto beroerder uit dan in het echt. Zal nog wel een nabehandeling krijgen.
Het ene deel is daarbij al beter gelukt dan het andere. Het kolenhok aan de andere kant bevalt me beter:

Door de uitstekende delen aan de gevel staat het hokje niet overal tegen de wand. Aan de zijmuur was het gat makkelijk op te vullen met een stripje kunststof in een bruinig kleurtje. Het dakje was lastiger, de linker hoek sloot netjes aan maar de rest niet.
In een ander topic ooit eens gelezen over dakbedekking maken van diverse HT&K materialen. Dus maar eens op mijn werkbank gekeken of daar nog een restje van het een of ander lag. (Ja ook mijn werkbank is er zo een.....vol bruikbare materialen en gereedschap en in het midden een oppervlakte ter grote van een postzegel om te kunnen werken.)
In het verleden heb ik enkele computerkabels gestript om 24 verschillende kleuren draad te krijgen. Van de mantel had ik het metalen deel nog bewaard, je weet maar nooit....
Mooi dun maar taai spul, goed te vouwen en de verf hecht ook prima.

Daarvan een stukje geknipt en op het dak gefrot, vast geplakt en beschilderd. Omdat het niet te netjes op het dak ligt ontstaan er mooie lijnen die extra zichtbaar worden bij het schilderen. Flink verdunde verf (mat zwart) en een kwastje.   

Het rechter hoekje zal ik nog een keer vast plakken, dat steekt me nu nog te veel omhoog.

Het valt me trouwens mee dat alle tot nu toe geopende potjes verf nog te gebruiken zijn. De meeste staan al een jaar of 5 niks te doen in een la.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #178 Gepost op: 05 May 2014, 23:49:02 »
@Bas, dank voor je tijd en moeite. Met deze informatie kan ik weer even vooruit. De ombouw moet met wat aanpassingen wel te doen zijn. Klinkt als een mooi project voor in de toekomst. Ik vind het een mooier plaatje, de 58 met zo'n lange tender.

Kan dat hoogteverschil trouwens ontstaan zijn door het leeftijdsverschil van de loks? Ergens halverwege de jaren '90 en periode 2001-2003?

Mijn Br 58's zijn duidelijk van een oudere generatie. Zal tzt eens kijken of daar een vergelijkbaar probleem ontstaat wanneer er een tender van een Br 17 van vergelijkbare leeftijd aan gekoppeld wordt. (Moet ik deze lok eerst voor een leuk prijsje tegenkomen.)

De 57 met wannentender zoals deze bij de NS heeft gereden is ook nog een leuke variatie, hier staan enkele al door iemand anders uitgevoerde ombouwprojecten.
groet,

Ivo vS

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #179 Gepost op: 06 May 2014, 09:24:22 »
De constructie van de loc-tender-koppeling is bij Roco-Baureihen 17 en 58 met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit veranderd. Bij de oudere modellen zul je dus hetzelfde euvel ondervinden. Het is een mooie uitdaging om een 58 een vierassige tender te geven. De loc krijgt daarmee inderdaad een meer imposante uitstraling.

Groet,
Bas