Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105072 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #150 Gepost op: 22 February 2014, 18:39:03 »
Jij zegt t en ik denk net exact t zelfde.
Verder hoop ik dat je het redelijk kan verdoezelen dat hier zoveel verschillende losse verschillende delen zijn gebruikt,die er niet "thuis" horen.
Maar ik denk dat je dat wel moet lukken  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #151 Gepost op: 22 February 2014, 23:13:52 »
Dure loks, die heb ik niet. Allemaal tweedehands of meer en minsten 10 tot 15 jaar oud.
En een mechaniekje maken kan altijd nog.
Nu eerst eens die laatste twee storingen uit het schaduwstation halen zodat er gewoon gereden kan worden.
De eerste is betrekkelijk eenvoudig, wisselaandrijving vervangen. Dat is te doen. De andere is zo'n "denkend" wissel met een slechte geleiding. Dus de baanspanning valt van 10V voor het wissel naar 0,14V na het wissel.....
Tijd voor de grote schoonmaak. :(
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #152 Gepost op: 23 February 2014, 22:49:37 »
---bezigheden 2---

Vooral kleine bezigheden, rails in het schaduwstation vast plakken:
1. Wissel in het schaduwstation vervangen, schoonmaken was niet voldoend. Nu blijkt de aandrijving niet 100% te functioneren met de aansturing door de reedcontacten. Volgend weekend maar eens verder testen.
2. Onregelmatigheden in de rails wegwerken, flexrails ingekort maar niet helemaal in de juiste maat. In de raillas een stukje kunststof gezet met de breedte van de rails. Diverse loks getest, geen probleem. Behalve dan dat het signaal soms uitbleef om het wissel aan te sturen.
3. Een deel van de stad is bestraat:

De straat  op de voorgrond, de huizen veilig wat verder naar achteren. Lantarenpaaltjes gepoot, moet ik nog wel aansluiten. Een enkele weggebruiker geplaatst, de voetgangers waren er al. Sommige staan al zo'n 40 jaar voor de winkel. Deze oude gebouwen zijn van een broer van mijn opa geweest en via mijn vader bij mij op de baan terecht gekomen.

Ook het PTT-post logo moet nog vervangen worden. Op de voorgrond het vluchtheuveltje. Geen idee of deze in het tijdperk past.

groet,

Ivo vS

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #153 Gepost op: 24 February 2014, 06:20:35 »
2. ... flexrails ingekort maar niet helemaal in de juiste maat. In de raillas een stukje kunststof gezet met de breedte van de rails.

Ja, dat is mij ook al eens gebeurd. Ik loste dat op door een heel kort stukje rail in de raillas te schuiven. Zo blijft de stroomafname gewaarborgd en hoef ik niet op zoek naar ander materiaal van ongeveer gelijk formaat.

Groet,
Bas

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #154 Gepost op: 24 February 2014, 22:34:41 »
@Bas, ik helaas geen kleine stukjes rails zo snel ter beschikking. Dat zou inderdaad de meest logische en bedrijfszekere oplossing zijn.
Het stukje plastic was een strookje van het dak van de scratchbouw lokloods. Het lag toevallig binnen handbereik. Het betreft stukjes van max 1,5mm. De raillasjes zijn nieuw en klemmen tot nu toe goed waardoor de bedrijfszekerheid niet zichtbaar is afgenomen. De treinen rijden op dat deel van de baan zonder problemen.
Nu op de rest van de baan nog ;)
groet,

Ivo vS

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #155 Gepost op: 25 February 2014, 15:26:34 »
Dat PTT logo (zoals je al aangeeft) is veel te modern  :P

Een beetje gogelen levert al iets beters op   ::)

Alhoewel je de Reichspost natuurlijk meer passend vindt

Succes met het bouwen (y)

Allie
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 16:03:18 door Railroadtycoon. Reden: formaat plaatje.... »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #156 Gepost op: 25 February 2014, 22:32:21 »
@Bas, net even een stukje spoorstaaf van 1,5mm afgeslepen en in het schaduwstation geplaatst ter vervanging van een stukje kunststof.De Br94 ontspoorde op een plaats, soms wel en soms niet. En natuurlijk is dat het meest onbereikbare stukje van het schaduwstation.
Op andere plekken laat ik de stukjes nog zitten. Vervangen kan altijd nog.

De hoofdsporen van de baan beginnen aardig ingereden te raken. Alleen m'n nieuwste aanwinsten, 2 Liliput rijtuigen, hebben nog een schoonmaak beurt nodig. Er zit zoveel vuil op de wielen dat deze aanlopen tegen de remblokken.

@Allie, De zoektocht naar een nieuw logo had ik nog niet gestart, dat zit al jaren in de planning ;).
Dat PTT logo zat er al op toen ik het postkantoor kocht, tweedehands bij Wentink (nog in de kelder in Arnhem). Deutsche Reichspost is het meest waarschijnlijke logo met een leuke rode postauto en Briefkasten erbij.
groet,

Ivo vS

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 28 February 2014, 18:12:09 »
Het gebouw hoeft niet per se voor Postamt door te gaan. Je kan er ook een bord Hotel op hangen.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #158 Gepost op: 28 February 2014, 19:30:02 »
Blijft de 94 nu wel in de rails?

Groet, :)
Bas

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #159 Gepost op: 28 February 2014, 22:35:46 »
@Maarten, 't blijft een postkantoor, ik heb al enkele postrijtuigen en daar wil ik wel wat mee combineren.

@Bas, De 94 doet het nu prima. Ook met een sleepje van 10 gesloten wagons, een 8-asser en een begeleidingswagon. Ook helling op geen enkel probleem met deze sleep. Ook al wordt de lok analoog aangestuurd, met decoder loopt de lok als een zonnetje.

Alleen de Liliput rijtuigen heb ik nog niet getest. Deze moet ik nog schoonmaken. Ik verwacht dat deze nu ook goed in de rails blijven. Mogelijk dat ik hier en daar nog een kleine aanpassing moet doen aan de vouwbalgen. Deze raken elkaar bijna wanneer de wagons over horizontaal spoor rijden, alleen onderaan de helling wil een verkeerde volgorde van wagons soms tot een ontsporing leiden.

Werk aan de winkel dus, naast een bergje correctiewerk. ;)
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #160 Gepost op: 02 March 2014, 22:48:48 »
---Buffers, bochten en andere obstakels---

Heb ik netjes zo min mogelijk R415 bochten in het doorgaande traject gestopt, blijfen de buffers van twee wagons alsnog in elkaar haken. Het betreft 84202 en 84203. Het zijn al wat oudere wagons.

In de zichtbare delen gebruik ik R738, daar geen problemen maar in de piko R483 wel. >:( Buffers haken aan de binnenzijde in elkaar en duwen de wagon naar buiten de bocht uit. Het zijn twee tweedehands wagons, nog geen 10,-- per stuk. Zit me nu af te vragen of ik de buffers iets zal inkorten, het zijn geen verende buffers dus een stukje er tussenuit snijden zou moeten kunnen.

Na het ontdekken van dit euvel heb ik wat rails bevestigd en vooral wat gereden. Zonder werkende draaischijf heeft dit nogal wat voeten in de aarde. Tijdens de testritten kwam wel naar boven dat er bij een enkele lok het magneetje op een andere plek geplaatst moet.

De BR77 hobbelt soms over de behuizing van het reedcontact (Viessmann), het blijft lastig die pizzasnijders  :-\ . De behuizing zal ik waar mogelijk verwijderen en het relais maar vast plakken.

Bij een van de laatste twee seinen in het station aangesloten aan de rails. Hiermee is de treinbeïnvloeding mogelijk.
Daarmee is een weekendje rommelen weer afgesloten, met veel gesputter komt de baan langzaam op gang. Het heeft ook al jaren meer stil gestaan dan dat er intensief gereden is. ;D
« Laatst bewerkt op: 08 March 2014, 23:59:00 door Ivo vS. Reden: 2 keer "en" getypt »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #161 Gepost op: 13 April 2014, 22:44:31 »
---Lokleitung gebäude---

Even geleden op een beurs gescoord, voor een prikkie:

Vollmer heeft een vergelijkbaar gebouw als lokleitung, daar zit alleen een ander dak op. In dit fabrieksgebouw zetelt straks de lokleitung van Reithsburg. Voordat het zover is wordt het gebouw grondig gerenoveerd. Het dak verwijderd en natuurlijk valt de onderkant op tafel. Het resultaat, twee trapjes los. Eentje viel op de stoel maar de ander verdween in een kist met 1001 onderdeeltjes...... :'( zoek....

Een ander probleempje, de gordijnen waren door de vorige eigenaar aan het hele raam vast geplakt. Tijd voor nieuwe ramen dus.

en nieuwe:

De twee ramen naast elkaar;

De oude vensters heb ik uit het gebouw verwijderd en de nieuw op maat gesneden. Dat de vensters net te kort zijn is niet erg. Met een plastic stripje (bruin met houtnerven) is het gaatje gedicht. De originele ramen liggen lager dan de deuren. De hoogte (bovenkant plankje) is vrijwel gelijk aan de drempel van de naast gelegen deur.

Het was dan weer even geleden, maar wel weer een leuk project gestart. De bedoeling is straks het gebouw te voorzien van een inrichting, verlichting en een ander balkon.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2014, 23:11:23 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #162 Gepost op: 15 April 2014, 23:37:00 »
---Ideetje, vraagje tips?---

Even tussen alle bedrijven door toch nog wat geknutseld. Een van de twee regenpijpen ontbrak, dus een nieuwe uit de doos met restmateriaal gehaald:

Meteen ook een regenton gemaakt van twee prullenbakken.
Ook het balkon aan de zijkant van het gebouw verwijderd maar wat ga ik daar nu terug plaatsen?
Een nieuw balkon of een uitbouw zoals deze.
Ik heb nog wel ergens een kiosk en een telefooncel die samen voor voldoende onderdelen zorgen om een dergelijke uitbouw te maken.

Ik twijfel, balkon of uitbouw..... :-\
Wel alvast bij het tweede raam een plankje gemonteerd en "glas" geplaatst bij beide:
groet,

Ivo vS

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #163 Gepost op: 16 April 2014, 00:05:46 »
brandtrap met bordesje?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #164 Gepost op: 25 April 2014, 22:35:09 »
Hallo Hendrik-Jan,

De afgelopen dagen heb ik me een rotje gezocht naar een brandtrap, alle trapjes die ik heb zijn te kort. Dat gaat em niet worden.
Uit verschillende onderdelen ga ik een uitbouwtje maken. Ergens zwerft nog wel een afdakje en een paar wandjes zijn wel te fabrieken uit onderdelen van een kiosk.
Een vloertje wordt nog een ander verhaal. Morgen maar eens zien wat ik in elkaar kan knutselen. De bekleding van de binnenwanden van het gebouw en de inrichting staan ook op het programma voor deze vakantie.

Foto's volgen snel. ;)
groet,

Ivo vS