Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:03:47
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:54:21
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 91298 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #195 Gepost op: 22 September 2016, 22:34:04 »
Euh... nee, ik ben geen webmeester.

Ik wilde even wat roepen over het probleem van de wegzakkende asjes. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar ik moest ineens denken aan het gegeven dat Roco voor z'n Roco-line programma setjes inlegstukjes aanbiedt, die je in de puntstukken kunt leggen als je met RP25-genormde wielen rijdt. Daardoor blijft de flens over de 'bodem' van het puntstuk rollen en zakt het niet weg.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #196 Gepost op: 23 September 2016, 10:18:19 »
Dank voor het meedenken Jan,

In een ander draadje heeft Klaas Zondervan al eens geconcludeerd dat Roco met die inlegstukjes in feite erkend een wissel te leveren die niet conform NEM 310 is. Dat zou met de kruiswissel van Walthers ook wel eens het geval kunnen zijn. Als ik met behulp van inlegstukjes - al of niet zelf gemaakt - de mechanische rijeigenschappen kan verbeteren, zal ik het niet laten. Ik heb het dan over het tweede door mij gesignaleerde probleem. Van het probleem van de opwippende wieltjes zal ik eerst de oorzaak moeten achterhalen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #197 Gepost op: 23 September 2016, 11:33:42 »
Overigens hebben de wat oudere Fleischmann gebogen wissels (profi) ook last van wegzakkende assen. Doordat het plastic van het puntstuk en de plastic onderkant (waar de flens over rijdt) afslijten gaan vooral twee-assige wagens met een steeds grotere "dip" over de wissel, genoeg om de daarachter rijdende wagen de laten ontsporen. De nieuwere gebogen wissels hebben inderdaad een metalen inlegplaatje. Ik heb nog geen langeduur test gehad hiermee.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #198 Gepost op: 23 September 2016, 12:16:26 »
Martijn,

Dat wist ik niet. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar vroeger met Fleischmann ModellGleis last van had.


Het dippen gebeurt in de middelste puntstukken:







Hier zou ik - als ik het goed zie - er op een of andere manier voor moeten zorgen dat er over de flens gereden kan worden. Dat luistert heel nauw en zal wel weer niet meevallen.


Peter
« Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 11:52:13 door 44. Reden: Met plaatje gerommeld »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #199 Gepost op: 23 September 2016, 12:44:32 »
Dat het dippen zich voordoet is niet verwonderlijk.







De schuifmaat is ingesteld op 1,3 mm, de maximale F van NEM 130 en dus ook de norm van NMRA. Duidelijk is te zien dat de DCO van Walthers hier niet aan voldoet. Groefbreedte is te groot.


Peter
« Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 11:52:48 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26558
    • Pagina van klaas
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #200 Gepost op: 23 September 2016, 12:54:22 »
Heb je al naar de speermaat van de wielen gekeken? Maat B in NEM310.
Mijn ervaring is dat die bij de meeste fabrieksmodellen te klein is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #201 Gepost op: 23 September 2016, 13:19:02 »
Klaas,

Inderdaad is de speermaat circa 0,2 mm kleiner dan B min van 14,3 mm. Het is een asje met wielen van een Ommr 33 van Liliput. Slechts een paar jaar geleden aangeschaft, dus geen oud modelletje.

Waarom hebben we in vredesnaam normen als de fabrikanten zich daar zo slecht aan houden ?


Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26558
    • Pagina van klaas
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #202 Gepost op: 23 September 2016, 13:35:43 »
De B min was vroeger 14,3 mm. Nu is dat 14,4 mm.
De fabrikanten zitten nog met een last uit het verleden, ze proberen zoveel mogelijk compatibel te blijven met hun spullen uit de jaren '50 en '60 toen ze het nog niet zo nauw namen. Daardoor kunnen ze zich nog steeds niet precies aan de normen houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #203 Gepost op: 23 September 2016, 13:40:18 »
Aha,..dus de afwijking is alleen maar groter.


Peter
« Laatst bewerkt op: 23 September 2016, 14:09:30 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #204 Gepost op: 23 September 2016, 14:08:23 »
Los van het storende dippen, heeft deze DCO ook een wipprobleem.





Het is moeilijk te zien, maar het lijkt erop dat bij dit puntstuk het wieltje wél op de flens rijdt. Alleen hier voldoet de DCO waarschijnlijk niet aan de minimale H (groefdiepte) van 1,2 mm. Of de flenshoogte klopt niet, dat kan ook. Of het wieltje én de DCO zijn fout. Of ik spoor langzamerhand zélf niet meer.


Peter
« Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 11:53:22 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #205 Gepost op: 23 September 2016, 17:15:29 »
Ik citeer NEM 130:

De waarde H min betreft alleen de diepte van de groef bij het puntstuk. Op alle andere plaatsen dient de diepte H tenminste 1,3 x H te bedragen (gerekend ten opzichte van BS). De zijden van niet-metalen puntstukken dienen 0,1 onder BS te liggen.

BS is hier niet wat de Amerikanen ervan zouden maken. Het betekent bij ons gewoon "bovenkant spoorstaaf". Ik weet niet helemaal zeker hoe ik dit moet interpreteren, maar het heeft er veel van dat mijn DCO aan dit alles niet voldoet.

In de groef van het kunstof puntstuk zou ik natuurlijk het dunste slijpschijfje van de Dremel kunnen zetten, ware het niet dat ik vrees dat daaronder een strip zit voor de electrische verbinding. Iets te veel wegslijpen en die strip ligt bloot. Eerst maar even uitzoeken of dat het geval is.

Wat betreft het "dipprobleem" zit ik te denken om met een fijn penseeltje blanke jachtlak aan te brengen. Dat is redelijk slijtvast en ik kan het laag voor laag aanbrengen, net zolang tot ik precies op de juiste groefdiepte zit. Alleen heb ik onvoldoende productkennis om te weten of de jachtlak op dit soort kunstof houdt.

Iemand een (beter) idee ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #206 Gepost op: 24 September 2016, 11:47:53 »
Niemand met een kruiswissel van Walthers en dezelfde problemen ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #207 Gepost op: 24 September 2016, 14:08:43 »
Het storende geschommel doet zich - begrijpelijk - vooral voor bij twee-assers. Vier-assige rijtuigen hebben er minder last van, blijkt uit diverse tests.

Dat geldt ook voor deze achttien-asser.





De gietijzermengwagen rijdt verassend goed over de kruiswissel.





Het wippen en dippen van de individuele wielen wordt vrijwel geheel opgevangen door de verticale bewegingsruimte van de assen in de draaistellen. Hier valt goed te zien hoe ver het tweede wiel van links omhoog komt. Het geheel blijft tamelijk stabiel tijdens het rijden over de kruiswissel en dat is niet verbazingwekkend.

Op Amerikaanse fora ben ik deze problemen met de DCO #6 van Walthers nog niet tegengekomen. Wél het al of niet toepassen van "frog juicers" en dat soort zaken.

De vraag is nu of ik de dremel ter hand moet nemen en mijn idee met de jachtlak moet uitvoeren.


Peter





« Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 15:00:05 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #208 Gepost op: 24 September 2016, 16:30:08 »
Had ik mijn Dremel al in de hand, realiseer ik mij nog juist op tijd dat de laatste foto slaat op een puntstuk waar ik nog niet eerder een probleem had gesignaleerd. Met nog wat verder testen kwam ik er achter dat dit puntstuk ook omhoog wippende wielen veroorzaakt, maar alleen aftakkend bereden. Rechtdoor geeft ditzelfde puntstuk geen enkel probleem. Het is dus niet een te geringe groefdiepte die mij hier tot wanhoop drijft. Ik zal het moeten zoeken in een combinatie van verschillende samenspannende oorzaken.

Ik zou natuurlijk ook kunnen besluiten om af te zien van het gebruik van deze kruiswissel. Dat heeft evenwel vergaande consequenties voor het baanplan, althans het gedeelte van het emplacement.


Peter 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #209 Gepost op: 24 September 2016, 18:25:39 »
Nogmaals de laatste foto goed bekeken. Ik zie nu pas dat het derde wiel van links nog veel verder boven het puntstuk zweeft. Dit kán betekenen dat dit puntstuk bij nader inzien niet het wippen veroorzaakt, maar dat het daar tegenover binnenliggende puntstuk de wielen laat dippen. En dat terwijl ik toch eerder had geconstateerd dat dáár een wip ontstond, als iemand mij nog kan volgen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB