Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85628 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #225 Gepost op: 30 oktober 2016, 12:30:29 »
Excuses Laurent, ik bedoelde NEM 310 ! (driehonderdtien).

Overigens volg ik jouw zelfbouwproject met veel belangstelling.

Peter
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2016, 12:34:43 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #226 Gepost op: 30 oktober 2016, 17:04:07 »
Ah, duidelijk. In de Duitstalige kan ik Bs niet vinden... http://www.miba.de/morop/nem310g_d.pdf

Maar ik zie, nu ik dus mijn zelfbouwwissel redelijk af heb, jouw probleem niet helemaal. Je wielen zakken even weg? Dat doen ze bij mij ook. Geeft dat problemen?

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #227 Gepost op: 31 oktober 2016, 11:36:03 »
Laurent,

Jouw link leidt naar NEM 310 Blad 310G. Daarin komt de spoorwijdte (G) van 16,5 mm voor H0 niet voor en ook het gedeelte van de tekst niet, waar ik het over heb.

Hier vind je een (nog) in het Nederlands vertaalde versie van NEM 310.

http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_310_nl.pdf

Het gaat mij om de uitleg van het in de laatste zin van noot 4 gestelde.

"De zijden van niet-metalen puntstukken dienen 0,1 onder BS te liggen"


Ik vind het op zich geen punt dat de wielen "even wegzakken". Het wordt anders als dit tot te veel heftig schommelen/wiebelen leidt. Als ik naar jouw filmpje kijk, dan loopt de lok zonder schommelen door jouw zelfbouwwissel. Je hebt dus nauwkeurig en volgens de normen gewerkt. Mijn complimenten ! Hoe zit dat overigens met het rijgedrag van twee-assige wagons ? Heb je dat al geprobeerd ?

Mijn DCO heeft overigens ook een serieus wipprobleem. Dat is moeilijker op te lossen, vandaar mijn vraag.


Peter
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 22:23:25 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #228 Gepost op: 31 oktober 2016, 23:04:59 »
Wellicht ten overvloede, maar niettemin.

Het langdradig "Krakeel rond de Kruiswissel" hou ik bewust in dit draadje over baanplannen. Afhankelijk van de uitkomst, zou het plan nog wijzigingen kunnen ondergaan.

Het "Worstelen met Wissels" blijft in mijn bouwdraadje, want dat heeft immers rechtstreeks met de bouw te maken.

Terug naar NEM 310.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #229 Gepost op: 01 november 2016, 13:43:19 »
Inmiddels in WinRail nogmaals de wisselstraat aangepast. Deze keer EW5 vervangen door EW6 met een lengte van 388 mm, een aftakkingshoek van 6,34 graden en een aftakking met een radius van 2200 mm.






Waarom ? Nou, zomaar....omdat het kan en ik het een veel mooier beeld vind geven dan hieronder met EW5.






En toen viel het kwartje.






De aftakking van EW6 eindigt in een recht stuk van 145 mm ! Hier kan ik uiteraard vrij gemakkelijk de zaag in zetten zonder de hoek te veranderen en/of andere problemen op mijn hals te halen. Wellicht is het zelfs mogelijk om de h.o.h. afstand van 59 mm te verkleinen naar 50 mm. Dat valt uit te rekenen. Even denken,..hoe zat dat ook alweer met goniometrie ? Hoeveel mm moet ik er vanaf halen ? Ik ben weliswaar van origine een bèta, maar het is een beetje weggezakt  :-\.


Ik heb hier nog geen EW6's liggen, dus snel bestellen.






Mooi hé ? Alleen,......... >:(.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #230 Gepost op: 01 november 2016, 15:09:56 »
Lengte is te bereken met sinus. Het antwoord is de uitkomst van: 9 / sin(6,34) uiteraard in mm.
Uitkomst met mijn windows 10 calculator: 81,5009.........
Dus pak na levering de zaag maar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #231 Gepost op: 02 november 2016, 00:40:44 »
Veel dank Gerard !

Je hebt mij weer een verdieping bespaard in wat ik ooit moest weten (tentamen) maar jammerlijk weer ben vergeten.

Kortom; met 81,5 mm moet dit ook voor mij te doen zijn.

Groet,


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #232 Gepost op: 02 november 2016, 00:52:55 »
Liever had ik de hierboven opgenomen Engelsmannen van 15 graden ook anders gehad. Naar mijn weten is er in code 83 geen goed alternatief. Dirkjan (Falkenberg) misschien een suggestie ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #233 Gepost op: 02 november 2016, 15:35:16 »
Tillig heeft 2 uitvoeringen voor de DKW:
een versie met binnenliggende tongen (art.85390)


en een met buitenliggende tongen.


Beide hebben een hoek van 15°.
De bochten in de laatste zijn veel ruimer en de wissel is ook langer dus ook vlotter te berijden
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #234 Gepost op: 02 november 2016, 15:49:07 »
Het gaat hier over een Engelsman van het type "Bauart Bäseler" met een lengte van 276 mm en een hoek van 15 graden met een radius van 1050 mm. Deze dus:





Misschien niet moeders mooiste, maar het ging mij om de veel grotere radius dan die van de kortere versie van Tillig.

Uit het draadje over een Engelsman van Tillig Elite, maak ik op dat ik drie "Witte Olifanten" (?) in mijn baanplan heb opgenomen. Ik ben er nog niet achter of dit goed of slecht nieuws is. Als het slecht nieuws is, hoe erg is het dan ?


Peter


 Oeps'... ik had de reactie van Frans nog niet gezien !

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #235 Gepost op: 02 november 2016, 19:25:48 »
Ik kom er zojuist achter dat Peco een Engelsman heeft van 9,5 graden, code 83, catalogusnummer SL-U8363.






De radius heb ik helaas nog niet kunnen vinden. De website van Peco zegt er vreemd genoeg niets over.


Iemand ervaringen met deze Engelsman ?


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #236 Gepost op: 02 november 2016, 20:02:02 »
Aan zoiets
http://www.roco.cc/en/product/22671-0-0-0-0-0-0-005002/products.html
of
http://www.roco.cc/en/product/22682-0-0-2-1-0-0-005002/products.html

Heb je dus niks ?
Kan niet alle data ervan vinden,vandaar dat ik op gevoel t even onder de loep gooi hier  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #237 Gepost op: 03 november 2016, 00:25:09 »
Ha Floris,

Die eerste had ik zelf al gevonden. Dat is een Roco Engelsman van 15 graden met een radius van 1050 mm. Daar schiet ik dus niets mee op, want dat is hetzelfde als die van Tillig Elite, zij het iets korter.

Maar de tweede had ik over het hoofd gezien en daar heb ik wel wat aan. Dat is er een van 10 graden met een radius van 959 mm, wat een flinke verbetering betekent.

Dank ! Heb ik weer wat om over na te denken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #238 Gepost op: 04 november 2016, 10:14:31 »
Wisselstraat met de DKWII van Tillig Elite:






Wisselstraat met DKW10 van Roco:





De 10 graden Engelsman van Roco kost uiteraard veel meer ruimte dan de 15 graden versie van Tillig. Toch heeft die laatste een iets ruimere radius dan die van Roco (1050 mm versus 959 mm).  Wat hier verder van zij, in mijn baanplan betekent het dat ik heb moeten afzien van de derde Engelsman. Om toch alle drie de goederensporen bereikbaar te houden, moest er een overloop worden gemaakt met behulp van 2 EW5's van Tillig. Het wissel rechts boven is ook een EW5, omdat de radius van de aftakking van 2200 mm het mogelijk maakte om de diagonale oversteek mooi te laten aansluiten op de boog van het middelste goederenspoor. De aftakkingshoek van 9,4 graden valt gemakkelijk te combineren met de 10 graden van Roco. Rangeertechnisch is het een (beperkte) achteruitgang, maar wat mij betreft is het een grote optische verbetering. Naar ik hoop is hiermee ook de bedrijfszekerheid verhoogd.

Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe het volgen van verschillende draadjes met de bijbehorende discussies, kan leiden tot het verruimen van inzicht en het verbeteren van een baanplan.


Peter


P.S. Met dank aan Floris, die mij attent maakte op de DKW10 van Roco.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #239 Gepost op: 05 november 2016, 01:03:04 »
Laurent,

Jouw link leidt naar NEM 310 Blad 310G. Daarin komt de spoorwijdte (G) van 16,5 mm voor H0 niet voor en ook het gedeelte van de tekst niet, waar ik het over heb.

Hier vind je een (nog) in het Nederlands vertaalde versie van NEM 310.

http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_310_nl.pdf

Het gaat mij om de uitleg van het in de laatste zin van noot 4 gestelde.

"De zijden van niet-metalen puntstukken dienen 0,1 onder BS te liggen"


Ik vind het op zich geen punt dat de wielen "even wegzakken". Het wordt anders als dit tot te veel heftig schommelen/wiebelen leidt. Als ik naar jouw filmpje kijk, dan loopt de lok zonder schommelen door jouw zelfbouwwissel. Je hebt dus nauwkeurig en volgens de normen gewerkt. Mijn complimenten ! Hoe zit dat overigens met het rijgedrag van twee-assige wagons ? Heb je dat al geprobeerd ?

Mijn DCO heeft overigens ook een serieus wipprobleem. Dat is moeilijker op te lossen, vandaar mijn vraag.


Peter
Excuus, ik had de verkeerde meegestuurd. Deze had het moeten zijn: norm 110. Ik heb nog even zitten lezen in jouw gedeelde norm en ik denk dat ik het begrijp. BS is bovenkant spoorstaaf. De minimale groefdiepte wordt met H aangegeven, dus de minimale vrije ruimte voor de flenzen. Als je onder die minimale groefdiepte gaat zitten, ga je op de flens rijden. Als je een niet metalen puntstuk hebt, is dat precies wat je wilt, want anders: 1. Slijt je puntstuk harder en 2. Heb je geen stroomvoorziening. Ten minste, dit is de enige logische verklaring die ik, i.c.m. met de NMRA precisie, kan bedenken.

Alles loopt bijzonder fijntjes bij mij ja. En ja, als ik duw zakken de wielen weg. Tweeassige wagons heb ik nauwelijks. Heb opmerkingen gekregen over het eerste puntstuk, dat was nogal bot en een lang gat. Maar ook met zijwaartse kracht uitoefenen op het draaistel krijg ik hem niet uit de baan. Strijkregels liggen erg strak tegen de sporen aan (iets meer dan de minimale afstand) en dat betaald zich hier dus uit. 8)

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de