Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:26:42
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
13
14
[
15
]
16
17
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm (gelezen 85638 keer)
laurent
Offline
Berichten: 2739
Broem broem!
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #210 Gepost op:
25 september 2016, 00:16:21 »
Ik zou zoeken naar iemand die een identiek exemplaar heeft en controleren of de desbetreffende wagons daar hetzelfde doen. Zo niet, dan heb je wellicht een maandagmorgen exemplaar te pakken...
Verder: Het is een Märklin/Trix wagon, gok ik gezien de koppeling. Heb je wel voldoende ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel. Weet niet of ie nog op 3rail wielen staat, maar daar gelden wéér andere normen voor. Zie NEM 340 daarvoor (en 110/310 voor 2rail).
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #211 Gepost op:
25 september 2016, 11:58:39 »
Dank voor het meedenken Laurent,
De oproep aan forumgenoten met een identieke kruiswissel had ik al in post # 206 gedaan, evenwel zonder resultaat.
Je gok is goed: het is een Märklin wagon (48290). De koppelingen heb ik nog niet gewisseld, de wielen zijn al wel vervangen door tweerail/gelijkstroom exemplaren.
Er is voldoende ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel.
Ik had ook al geconstateerd dat de kruiswissel op meerdere punten niet voldoet aan NEM 130, maar dat doen veel wielen en asjes van andere fabriakanten ook niet. Vandaar mijn opmerking dat er meerdere oorzaken "samenspannen" om mijn aanvankelijk enthousiasme danig te temperen.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #212 Gepost op:
25 september 2016, 22:17:44 »
Ik heb jullie lang genoeg lastig gevallen met mijn gemankeerde kruiswissel van Walthers. Ik stop ermee. Ik was dicht bij het moment dat ik het ding volledig zou afschrijven, maar na een geweldige lunch met mijn echtgenote in een sterrenrestaurant en het goede nieuws in het draadje van Jan (44), zie ik de modelbaanwereld weer met een zonnige kijk. De kruiswissel ga ik net zo lang mishandelen totdat ik de rijeigenschappen verbeter, of dat ik moet toegeven dat het hopeloos is. Beter strijdend ten onder, dan bij de pakken neer zitten en niks doen.
Ten goede of ten kwade; ik neem mij voor om verslag te doen van mijn wedervaren met de DCO # 6 van Wathers/Shinohara. Niet valt uit te sluiten dat jullie getuige zijn van het volkomen om zeep helpen van een honderd $ kostend product.
Groet,
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
DJV
Offline
Berichten: 2919
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #213 Gepost op:
25 september 2016, 22:37:34 »
Komt tijd. Komt raad..
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #214 Gepost op:
26 september 2016, 09:16:09 »
Doorgaan. Ga dóór!
Als je jachtlak hebt zou ik het gewoon een keer proberen.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #215 Gepost op:
27 september 2016, 13:03:28 »
Met het kleinste slijpschijfje van Dremel dat ik hier in huis heb gaat het niet lukken. Dat dingetje is 1,9 mm dik en past niet in de groef van het betreffende puntstuk. Ik ben er nog niet achter of er ook dunnere schijfjes bestaan. Met het wipprobleem ben ik dus geen steek verder gekomen.
De dippende puntstukken hoop ik vanavond te behandelen met jachtlak.
Ik ben benieuwd.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #216 Gepost op:
27 september 2016, 13:26:29 »
1,9 mm dik? Da's lastig...
De slijpschijfjes die ik ken, zijn minder dan een millimeter dik, o,8 of zo...
Groot: ø ~3,4 cm
Klein: ø ~2,3 cm
Dwz, nog wel, want door gebruik slijten ze.
Als je in het assortiment van Proxxon kijkt, vind je ze wel, maar er zijn ook wel andere merken.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #217 Gepost op:
27 september 2016, 13:44:40 »
Ik zou het zelf nooit doen met een slijpschijf. Je moet wel een heel vaste hand hebben om niet uit te schieten.
Ik pak liever een naaldvijltje of een los zaagblad van de goede dikte. Duurt wel iets langer maar de kans om te veel weg te halen is veel kleiner.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #218 Gepost op:
27 september 2016, 14:00:17 »
Mijn dank Jan. Dunnere schijfjes bestaan dus gelukkig wel.
Klaas heeft denk ik wel een punt. Op naar de ijzerboer in het dorp voor schijfjes en een mooi naaldvijlsetje. Als het één inderdaad niet lukt, heb ik ook nog een plan B. Het losse zaagblad dat ik hier heb is ook te dik.
Heren, wederom mijn dank voor het meedenken.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #219 Gepost op:
12 oktober 2016, 23:58:08 »
Ik vrees dat Laurent ook een punt (
) had met zijn opmerking over een "maandagmorgen exemplaar". Ik ben er inmiddels achter gekomen - in de nachtelijke uurtjes - dat mijn kruiswissel van Walthers enigszins bol staat. Net genoeg om het gehobbel verder te versterken. Dat neemt niet weg dat de slechte rijeigenschappen niet louter aan dit euvel zijn toe te schrijven. Het gaat langzaam, maar ik blijf schaven aan het op het ene puntstuk teveel en de op het andere puntstuk te geringe groefdiepte. Stap voor stap, net zolang tot het overdreven geschommel tot aanvaardbare proporties is teruggebracht.
Foto's van mijn weinig verheffende getob volgen.
Peter
P.S.
Als ik dit niet voor elkaar krijg, geloof ik niet dat ik het tweede benodigde exemplaar zal bestellen. In dat geval volgt een herziening van het baanplan, waarvan ik weet dat hier niemand nog op zit te wachten.
«
Laatst bewerkt op: 13 oktober 2016, 01:23:25 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #220 Gepost op:
18 oktober 2016, 22:06:28 »
Ik had mij voorgenomen om jullie vooralsnog niet verder lastig te vallen met mijn wip- en dipproblemen. Met het oplossen daarvan ben ik inmiddels een paar stapjes verder. Na vier laagjes jachtlak (het duurt vrij lang voordat een vers opgebrachte laag uitgehard is) lijkt het erop dat ik er hiermee in slaag om de wieltjes over hun flenzen te laten rijden (daar waar nodig). "So far so good". Er zijn nog wat meer laagjes nodig, maar ik heb (nog) geduld.
Het uiterst voorzichtig schaven ter verdieping van de groefdiepte (ook weer daar waar nodig) heeft tot nu toe geen waarneembare resultaten opgeleverd voor wat betreft het wipprobleem. Dit laatste brengt mij ertoe om - ondanks mijn voornemen - toch weer jullie deskundige advies te vragen.
Ik citeer NEM 130:
De zijden van niet-metalen puntstukken dienen 0,1 onder BS te liggen.
Het gaat mij om de interpratatie van deze norm.
Betekent dit nu dat ik op het hierboven getoonde puntstuk alles wat van kunststof is 0,1 mm onder BS (bovenkant spoorstaaf) moet brengen ? Wat wordt er met andere woorden in NEM 103 bedoeld met de "zijden" van het puntstuk ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #221 Gepost op:
18 oktober 2016, 23:59:00 »
In het algemeen komen de nuttige tips over NEM/MOROP/NMRA meestentijds van Klaas Zondervan. Nu hoor of zie ik niks. Het zou zomaar kunnen dat rond deze tijd Klaas Vaak slaapt.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #222 Gepost op:
22 oktober 2016, 22:53:29 »
Ik krijg langzamerhand een punthoofd van die puntstukken. Is er werkelijk niemand hier die weet wat NEM 130 bedoelt met de norm dat:
"
de zijden van
niet-metalen puntstukken 0,1 onder BS
" dienen te liggen ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #223 Gepost op:
30 oktober 2016, 12:20:37 »
De groefdiepte (H) blijkt met de "jachtlakmethode" inderdaad aan te passen, zodanig dat de wielen inmiddels over de flenzen rijden. Het "dippen" is nu minder. De volgende vraag is hoever ga ik ? Ik kan natuurlijk nog een paar laagjes aanbrengen, maar ik besef maar al te goed dat niet al mijn rollend materieel dezelfde flenshoogte heeft. Met name het oudere spul zal een hogere flens hebben.
Het wipprobleem is lastiger, omdat het hier niet alleen gaat over H maar ook over de speermaat B, wielmaat N en groefbreedte F. Te veel variabelen dus om te kunnen volstaan met het vergroten van H.
Ik geef het niet zomaar op, daar vind ik de kruiswissel te mooi voor.
Niettemin heb ik inmiddels gewerkt aan een alternatief. Hieronder de wisselstraat met de - provisorisch in WinRail getekende - kruiswissel (linksonder).
De kruiswissel heb ik vervangen door 2 x 2 gewone wissels EW 5, elk met een lengte van 361 mm en een aftakking van 9,4 graden met een radius van 2200 mm. En passant heb ik tevens twee EW 1's vervangen door EW 3.
Duidelijk is te zien dat de twee sporen tussen de beide geplande eilandperrons (van links geteld spoor 4 en 5)) hierdoor een h.o.h. afstand van 59 mm in plaats van 50 mm hebben gekregen. Dat vind ik jammer, want het oogt mijns inziens minder mooi en bovendien gaat het ten koste van de perronbreedte, die ik graag op 92 mm had gehouden. Om dat laatste zo veel mogelijk te compenseren heb ik het viersporig personenstation (spoor 3, 4, 5 en 6) iets breder gemaakt.
Toch zie ik niet alleen nadelen. Met name de geringere aftakkingshoeken en de ruimere radius van de aftakkingen zelf geeft een vloeiender verloop. Kortom: ik moet hier nog even goed over nadenken.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
laurent
Offline
Berichten: 2739
Broem broem!
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #224 Gepost op:
30 oktober 2016, 12:24:35 »
Ik zit nog eens met je mee te kijken en ben momenteel ook bezig met de normen vanwege een zelfbouwprojectje, maar norm 130 kan ik niet vinden... 110 wel, 340 ook, maar die laatste is voor Märklin, maar 130...
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
13
14
[
15
]
16
17
...
25
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm