Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mooi weer om buiten te spelen
door
HJ
Vandaag
om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Miniature Holland
Vandaag
om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025
door
5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje
door
Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225
door
Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West
door
wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
17 July 2025, 08:55:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm (gelezen 91613 keer)
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7195
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #180 Gepost op:
17 June 2014, 12:08:34 »
Yep,
dat is altijd een heel gepuzzel.
Verstandig om wat ruimte over te houden. Ik wou enkel aangeven dat je
in principe
met 75mm kunt uitkomen.
Meer ruimte is natuurlijk altijd beter, zeker als je met panto's op rijdt.
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #181 Gepost op:
17 June 2014, 13:14:30 »
Ja, zo had ik het ook opgevat van die 75 mm. Heb ondertussen even teruggezocht hoe ik aan die 90 mm kwam. Dat was dus niet zo maar gemakshalve. Destijds ben ik uitgegaan van HF 3 genoemd in NEM 201. De speling zit hem dan in het feit dat ik natuurlijk geen bovenleiding ga aanbrengen in de niet zichtbare gedeeltes.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #182 Gepost op:
20 September 2016, 10:52:47 »
Gelukkig had ik het baanplan nog niet onherroepelijk verklaard, zodat ik ongestraft kan blijven wijzigen. Er gaat geschrapt worden, maar niet rücksichtlos. Wel minder rails.
Ik begin met het gedeelte voor de overslag van stukgoed. Het betreft de westkant van het emplacement dat nog dateert uit de Länderbahnzeit van vóór 1920 met directe aansluiting op het nevenspoor.
Oude situatie:
Nieuw:
Bij nader inzien vond ik het hoogst onwaarschijnlijk dat men in een nevenbaanstationnetje voor goederenoverslag in de Länderbahnzeit een ingewikkelde en zeer kostbare kruiswissel zouden plaatsen. Het nadeel is nu natuurlijk wel dat een trekkende lok wordt opgesloten. Dan maar wat meer rangeerwerk.
Het beeld wordt iets rustiger en het scheelt een kruiswissel (double cross over # 6 van Walthers).
Groet,
Peter
«
Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 15:32:23 door 44. Reden: afmetingen plaatje ingesteld
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #183 Gepost op:
20 September 2016, 15:29:55 »
Waarom niet een normaal links en rechts wissel plaatsen,dan sluit je niks op en die simpelere wissels zag je wel op zulke plekken
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #184 Gepost op:
20 September 2016, 17:56:50 »
Ha Floris,
Dat heb ik wel heel even overwogen, maar - en dat is niet helemaal eerlijk van mij - er was nog een andere reden om die kruiswissel te schrappen. Het spoor loopt daar langs de Vollmer Güterschuppen (4 x nr. 5715). De achterkant van die loodsen is voor vrachtwagens niet te bereiken vanwege de aanwezigheid van het personen (kop)station. Hoe wordt dan het stukgoed overgeslagen, bedacht ik mij. De oplossing is gelegen in het eerder door mij vermelde straatspoor, zodat vrachtwagens tegen het laadperron aan de voorkant kunnen parkeren om te laden en/of te lossen.
Met zo'n kruiswissel voor de deur kan ik daar geen straatspoor aanleggen. Dat geldt dus ook voor twee gewone wissels op die plaats, aldus de afdeling Planning en Voorbereiding.
Het verlengen van beide sporen tot ruim voorbij de loodsen om aldaar de wissels te plaatsen, was ook geen optie. Het optische totaalbeeld gaat dan teveel lijken op een wormvormig aanhangsel, een soort omgekeerde appendix zeg maar.
Groet,
Peter
«
Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 18:59:44 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #185 Gepost op:
21 September 2016, 23:57:41 »
Elke vorm van onherroepelijkverklaring van het baanplan was ook nog afhankelijk van het testen van de kruiswissel van Walthers/Shinohara.
Het blijkt niet alleen een kwestie van al of niet polariseren van de puntstukken.
Ook mechanisch zijn er de nodige gevoeligheden.
Deze oude Br 01 liep vast. Ik geef toe dat zij door achterstallig onderhoud en veel modelmijlen achter haar kiezen, niet het meest voor de hand liggende model was om deze "catwalk" te laten doorlopen. Zij verdient eerst een grondige beurt, voordat ik haar weer los laat op deze tamelijk complexe kruiswissel.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 22:30:00 door 44. Reden: Met de plaatjes gerommeld
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #186 Gepost op:
22 September 2016, 13:14:00 »
Met de hand een setje van vier Omm 34 over de kruiswissel (Wathers DCO #6) geduwd. Bewust wat twee-assertjes gebruikt voor deze test. Ben daar nogal van geschrokken. Wat een gewiebel is dat.
In de aftakkingen moeten "gaten" van een kleine 4 mm worden overbrugd.
Rechtdoor zelfs meer dan 6 mm. Het vreemde is dat het geschommel daar nauwelijks plaatsvindt.
Een gewone EW 3 van Tillig Elite kent een "gat" van ruim 4 mm, maar daar rijdt het setje soepel doorheen. Het moet dus een combinatie van factoren zijn waardoor de aftakkingen van de DCO een tamelijk storend gehobbel veroorzaken. Het is code 83, maar daar moeten mijn standaardwielen toch zonder problemen over kunnen rijden ?
Gebruiken de Amerikanen andere wielmaten ?
Peter
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 22:30:44 door 44
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #187 Gepost op:
22 September 2016, 13:50:34 »
Je focust te veel op de lengte van het gat. Maar dat doet niet terzake. Bij een slanker wissel is het gat zelfs nog langer, dat is een meetkundige wetmatigheid.
Het gaat om de breedte van het gat in combinatie met de breedte van het wiel. Dat wordt geïllustreerd in fig. 2 op
deze pagina
van de NMRA. Het is een beetje klein weergegeven, maar de bedoeling is dat een wiel nog op de vleugelrail rust als het al boven de punt is. Daarvoor moet de breedte van het wiel minstens 2 keer zo groot zijn als de groefbreedte in het puntstuk.
Modelspoorfabrikanten helpen de zaak een beetje door de bodem van de groef op te vullen zodat het wiel daar een stukje op de flens rijdt. En dat is soms nodig omdat ze sjoemelen met de groefbreedte. Maar als de maatvoering van wissels en wielen voldoet aan de normen dan is dat gesjoemel helemaal niet nodig.
Verder is dat op de flens rijden gebaseerd op een flenshoogte van 1,2 mm, maar als je lagere flenzen hebt dan werkt dat trucje niet meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #188 Gepost op:
22 September 2016, 15:56:10 »
Klaas,
Zeer veel dank voor de link en de heldere uitleg. Ik moet dus de flangeway (groefbreedte) meten. Wat ik niet begrijp is dat deze DCO niet volgens de NMRA normen zou zijn uitgevoerd. Ik heb ook geen RP 25 wielen, dus dat kan het probleem niet zijn, als ik het goed zie. Toch zakten de wielen weg in de middelste puntstukken. Klopt het dat de wielbanden in HO 2 mm zijn ? Ik kan het zo snel even niet vinden.
Een verdikking van de strijkregels - zoals in de encyclopedie als mogelijke oplossing staat aangegeven - zie ik niet zo zitten.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 18:44:43 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #189 Gepost op:
22 September 2016, 18:37:48 »
Inmiddels ook NEM 310 erbij gehaald. Het gaat dus om F (groefwijdte) die maximaal 1,30 mm mag zijn. Als de breedte van het wiel - ik neem aan dat je de wielband/het loopvlak bedoeld - minstens twee keer zo groot moet zijn dan de groefbreedte van het puntstuk, dan hebben we het over minimaal 2,6 mm. NEM 310 spreekt over N (breedte inclusief flens) van minimaal 2,8 mm.
Dus mijn aanname van hierboven is fout. Waar jij het over de breedte van het wiel hebt, is dat N in de zin van NEM 310. De wielen van de voor de test gebruikte Omm 34 voldoen hieraan.
Zal straks de F van de DCO even opmeten. Daar moet het probleem zitten, als ik het nu goed begrijp.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 18:45:00 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #190 Gepost op:
22 September 2016, 19:03:53 »
De wielbreedte is inderdaad de totale breedte, dus de maat N in de NEM310. In de Standards van de NMRA zijn de benamingen van de maten overigens hetzelfde, de Morop heeft die letters gewoon overgenomen. De maten zijn ook vrijwel hetzelfde, bij de NMRA worden die in inches gegeven, maar als je die omrekent zie je dat het verschil verwaarloosbaar is.
Hetzelfde geldt voor de RP-25 wielen. Er wordt vaak de suggestie gewekt dat dat finescale is, maar het enige verschil met "NEM wielen" is de flenshoogte, voor de rest zijn alle maten gelijk. En zelfs de flenshoogte is niet bijzonder meer, volgens de NEM310 mag die liggen tussen 0,6 en 1,2 mm. De RP25-110 ligt met een flenshoogte van 0,635 mm binnen dat bereik.
Het getal 110 slaat weer op de wielbreedte N, die is 110/1000 inch en laat dat nou op een honderdste na 2,8 mm zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #191 Gepost op:
22 September 2016, 19:07:20 »
Wat mij op de foto opvalt is dat: bij het passeren van die hartstukken waar het hobbelt het wiel vermoed ik net het ene hartstuk op gaat als deze aan de andere kant het andere hartstuk verlaat. Ik kan me voorstellen dat dit het hobbeltje versterkt. (opwaartse kracht enerzijds en ontbreken van tegendruk anderzijds)
Gelogd
groeten,
Auke
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #192 Gepost op:
22 September 2016, 19:54:11 »
Ik heb nogmaals nauwkeurig gekeken wat er gebeurd als ik met standaardwielen de DCO aftakkend oprij. Bij nader inzien blijken er zich twee problemen voor te doen.
Bij het kunstofpuntstuk (tussen de twee metalen puntstukken) wipt het wieltje omhoog en bij de middelste twee puntstukken zakt het naar beneden.
In het eerste geval moet ik het - denk ik - zoeken in de H (diepte van de groef) zoeken. Met deze schuifmaat kan ik die diepte niet meten, omdat het staafje onderaan te dik is om in de groef te laten zakken. Ik heb nog ergens een kleinere, geloof ik.
Als ik mij goed herinner dan rijden de Amerikanen doorgaans met lagere flenzen. Misschien heeft Walthers hiermee rekening gehouden.
Voor het meten van F (voor het tweede probleem) moet ik mijn vergrootglas zoeken, want met mijn leesbrilletje kan ik het niet goed zien.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 22:31:31 door 44
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #193 Gepost op:
22 September 2016, 21:02:16 »
Nog even over de opmerking van Auke. Het lijkt erop dat het linker- én rechterwiel min of meer tegeijk "dippen" in die middelste puntstukken.
Het is evenwel moeilijk te zien. Ik ga het nogmaals proberen, maar nu met een losse as met wieltjes.
Wat een gedoe,...
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #194 Gepost op:
22 September 2016, 22:01:02 »
Ook dat nog !
Fout: File upload error (the uploaded file exceeds the upload_max_filesize directive in php.ini).
Zelfde soort foto als even daarvoor, maar nu krijg ik dit. Of ik dit even wil melden aan de webmaster. Hoe doe ik dat ?
Wie is de webmaster en waar zittie ?
Peter
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 22:10:24 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
25
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm