Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door TonM
Vandaag om 17:29:43
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3760571 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2505 Gepost op: 18 June 2013, 10:44:34 »

De in het tweede plaatje zichtbare wisselverbinding is misschien ook wat te veel van het goede.


Hoi

Deze lijkt me toch wel wenselijk als je rechts wil rijden.

bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2506 Gepost op: 18 June 2013, 12:29:17 »
Dat is waar, Bart. Maar ik dacht meer aan dat zo veel wissels zo kort op elkaar mogelijk een wat "drukke" indruk maken. Het is mijn bedoeling ruimte en lengte te suggereren waar die niet is.
Vanuit dat standpunt bekeken moet ik me nog beraden over de plaats van die wissels, want dat ze "nodig" zijn, staat buiten kijf.

Groet,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2507 Gepost op: 18 June 2013, 15:34:09 »
Hoi

De DB kennende proppen ze ook het liefst zoveel wissels als mogelijk op een zo klein mogelijke plaats.

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2508 Gepost op: 18 June 2013, 17:13:04 »
Ja, maar die hebben niet te maken met krappe bochten die gecamoufleerd moeten worden en ze hoeven ook geen rekening te houden met modelbaansegmenten die van elkaar gescheiden moeten kunnen worden, waardoor een wissel zomaar ineens twintig of meer centimeter naar links of rechts moet komen te liggen.

Enfin, beetje zitten flexen, zagen en snijden:



De standaard hart-op-hart afstand van twee parallelle sporen is bij Roco-line ruim zes centimeter, dat wil ik dus terug brengen naar een millimeter of 52 (maar niet in de bochten, want dan coldide...collod.. cillidode... knallen m'n 303 mm rijtuigen tegen elkaar aan). Daarom zijn de afgaande sporen van zowel wissel als engelsman een beetje ingekort.

Oogt meteen heel anders:



Ook wel geinig is de Gleissperre van Weinert (nee, ik heb geen aandelen), werkt ook nog:





Nou ja... moet nog wel een aandrijvinkje onder  ::)
Stopontspoorblok heet zo'n ding in ons Nederlandse dialect, geloof ik.



't Wordt een beetje mistig in Lümmeln, zo te zien.

Groet,
Jan


Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2509 Gepost op: 18 June 2013, 17:23:28 »
Dat heet inderdaad zo. Leuk detail! Ik zou, gas erop!
Oftewel zeer mooi!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2510 Gepost op: 18 June 2013, 17:37:45 »
Dankje, Remy  :D

Nog even terugkomend op die aandrijvingen van Fulgurex/Lemaco, ik heb het eerder eens gehad over alternatieve wisselaandrijvingen, dit vanwege het tamelijk hoge geluidsniveau van deze motoren. Toen werden o.a. servo-aandrijvingen genoemd, maar ook die zouden behoorlijk goed hoorbaar zijn.



Aangezien ik toch nog aardig wat van die Lemacogevallen heb liggen, heb ik besloten die maar te gaan gebruiken ook. Maar ik zin wel op een manier om die herrie wat aan banden te leggen. Iemand alvast ideeën?

Vast bedankt!
Jan

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2511 Gepost op: 18 June 2013, 17:48:40 »
Koud onder de plaat gemonteerd is het inderdaad een pokke herrie. Stukje neopreen eronder (3-6 mm), en onder de schroeven een rubber ringetje doet wonderen. Je blijft ze horen natuurlijk, maar veeeeeel minder.

Walter

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2512 Gepost op: 18 June 2013, 17:53:57 »
Inderdaad een laagje rubber ofzo er tussen, de motor goed vast zetten in de behuizing.. Tandwielen goed smeren :)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2513 Gepost op: 18 June 2013, 21:36:49 »
Neopreen... hm... wetsuit en zo. Enig idee waar je zulks kunt aanschaffen? Neopreen bedoel ik, geen wetsuit.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2514 Gepost op: 19 June 2013, 08:06:04 »
Je bent lekker bezig zo jan  (y)
Miss kan een binnenband van een fiets ook wel gebruikt worden ?
Kun je makkelijk kopen en reepjes van snijden  ;)
Het is zomaar een idee..
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2515 Gepost op: 19 June 2013, 09:29:47 »
Neopreen... hm... wetsuit en zo. Enig idee waar je zulks kunt aanschaffen? Neopreen bedoel ik, geen wetsuit.

Een wetsuit?
Heb je meteen genoeg neopreen voor een heel leven  ;D

Buitensportzaak? Kampeerwinkel? Automaterialenhandel?

Wat er zo in de buurt is.


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2516 Gepost op: 19 June 2013, 13:19:01 »
Een binnenband lijkt me niet zo een goed idee, Floris. Zo'n dun laagje zal de trillingen nauwelijks dempen, vermoed ik

Het sjabloontje is inmiddels boven water:



Nu kan ik de boel aftekenen en gaan bevestigen. Nog even denken of ik niks vergeten ben....

@Karst: gevonden!

Cheerio!
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2517 Gepost op: 19 June 2013, 18:18:23 »
En nee, ik heb nog niet eens een boor in m'n boormasjien gedaan, laat staan een gat geboord.
Nog steeds aan het schuiven om te kijken of het misschien niet tòch nog mogelijk is die wisselverbinding te realiseren... Twijfel, denk, schuif, twijfel, denk, twijfel, schuif, nee, toch niet, of toch wel? Wacht, misschien...



*Zucht*  ::) :P
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2518 Gepost op: 19 June 2013, 19:50:53 »
Dit ziet toch niet verkeerd uit hoor.
Maar ik herken de twijfel en hoe dingen aan te pakken heel goed vanuit ook de situatie hier  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2519 Gepost op: 20 June 2013, 19:54:02 »
Twijfel en besluiteloosheid zijn niet zo heel positieve eigenschappen, vind ik. Daarom noem ik het maar "op een creatieve manier alle alternatieven de revue laten passeren". Al weet ik ook wel dat ik hierboven het begrip "twijfel" heb genoemd, maar anders had ik zoveel moeten typen  ;D

Bezig met het monteren van de eerste wisselaandrijving met wissellantaarn. Wat een drama, eigenwijs als ik ben, heb ik de instructies van Weinert links laten liggen en ben, puttend uit mijn herinneringen van twintig jaar geleden, voortvarend te werk gegaan. Niet zo handig als die "herinnering" nogal "lückenhaft" blijkt te zijn...

De chef komt er maar even bij staan om te kijken wat er nog aan te redden is...

« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 20:59:47 door 44. Reden: puntjes gezet »