Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3651183 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2505 Gepost op: 18 June 2013, 10:44:34 »

De in het tweede plaatje zichtbare wisselverbinding is misschien ook wat te veel van het goede.


Hoi

Deze lijkt me toch wel wenselijk als je rechts wil rijden.

bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2506 Gepost op: 18 June 2013, 12:29:17 »
Dat is waar, Bart. Maar ik dacht meer aan dat zo veel wissels zo kort op elkaar mogelijk een wat "drukke" indruk maken. Het is mijn bedoeling ruimte en lengte te suggereren waar die niet is.
Vanuit dat standpunt bekeken moet ik me nog beraden over de plaats van die wissels, want dat ze "nodig" zijn, staat buiten kijf.

Groet,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2507 Gepost op: 18 June 2013, 15:34:09 »
Hoi

De DB kennende proppen ze ook het liefst zoveel wissels als mogelijk op een zo klein mogelijke plaats.

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2508 Gepost op: 18 June 2013, 17:13:04 »
Ja, maar die hebben niet te maken met krappe bochten die gecamoufleerd moeten worden en ze hoeven ook geen rekening te houden met modelbaansegmenten die van elkaar gescheiden moeten kunnen worden, waardoor een wissel zomaar ineens twintig of meer centimeter naar links of rechts moet komen te liggen.

Enfin, beetje zitten flexen, zagen en snijden:



De standaard hart-op-hart afstand van twee parallelle sporen is bij Roco-line ruim zes centimeter, dat wil ik dus terug brengen naar een millimeter of 52 (maar niet in de bochten, want dan coldide...collod.. cillidode... knallen m'n 303 mm rijtuigen tegen elkaar aan). Daarom zijn de afgaande sporen van zowel wissel als engelsman een beetje ingekort.

Oogt meteen heel anders:



Ook wel geinig is de Gleissperre van Weinert (nee, ik heb geen aandelen), werkt ook nog:





Nou ja... moet nog wel een aandrijvinkje onder  ::)
Stopontspoorblok heet zo'n ding in ons Nederlandse dialect, geloof ik.



't Wordt een beetje mistig in Lümmeln, zo te zien.

Groet,
Jan


Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2509 Gepost op: 18 June 2013, 17:23:28 »
Dat heet inderdaad zo. Leuk detail! Ik zou, gas erop!
Oftewel zeer mooi!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2510 Gepost op: 18 June 2013, 17:37:45 »
Dankje, Remy  :D

Nog even terugkomend op die aandrijvingen van Fulgurex/Lemaco, ik heb het eerder eens gehad over alternatieve wisselaandrijvingen, dit vanwege het tamelijk hoge geluidsniveau van deze motoren. Toen werden o.a. servo-aandrijvingen genoemd, maar ook die zouden behoorlijk goed hoorbaar zijn.



Aangezien ik toch nog aardig wat van die Lemacogevallen heb liggen, heb ik besloten die maar te gaan gebruiken ook. Maar ik zin wel op een manier om die herrie wat aan banden te leggen. Iemand alvast ideeën?

Vast bedankt!
Jan

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2511 Gepost op: 18 June 2013, 17:48:40 »
Koud onder de plaat gemonteerd is het inderdaad een pokke herrie. Stukje neopreen eronder (3-6 mm), en onder de schroeven een rubber ringetje doet wonderen. Je blijft ze horen natuurlijk, maar veeeeeel minder.

Walter

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2512 Gepost op: 18 June 2013, 17:53:57 »
Inderdaad een laagje rubber ofzo er tussen, de motor goed vast zetten in de behuizing.. Tandwielen goed smeren :)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2513 Gepost op: 18 June 2013, 21:36:49 »
Neopreen... hm... wetsuit en zo. Enig idee waar je zulks kunt aanschaffen? Neopreen bedoel ik, geen wetsuit.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12247
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2514 Gepost op: 19 June 2013, 08:06:04 »
Je bent lekker bezig zo jan  (y)
Miss kan een binnenband van een fiets ook wel gebruikt worden ?
Kun je makkelijk kopen en reepjes van snijden  ;)
Het is zomaar een idee..
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3482
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2515 Gepost op: 19 June 2013, 09:29:47 »
Neopreen... hm... wetsuit en zo. Enig idee waar je zulks kunt aanschaffen? Neopreen bedoel ik, geen wetsuit.

Een wetsuit?
Heb je meteen genoeg neopreen voor een heel leven  ;D

Buitensportzaak? Kampeerwinkel? Automaterialenhandel?

Wat er zo in de buurt is.


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2516 Gepost op: 19 June 2013, 13:19:01 »
Een binnenband lijkt me niet zo een goed idee, Floris. Zo'n dun laagje zal de trillingen nauwelijks dempen, vermoed ik

Het sjabloontje is inmiddels boven water:



Nu kan ik de boel aftekenen en gaan bevestigen. Nog even denken of ik niks vergeten ben....

@Karst: gevonden!

Cheerio!
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2517 Gepost op: 19 June 2013, 18:18:23 »
En nee, ik heb nog niet eens een boor in m'n boormasjien gedaan, laat staan een gat geboord.
Nog steeds aan het schuiven om te kijken of het misschien niet tòch nog mogelijk is die wisselverbinding te realiseren... Twijfel, denk, schuif, twijfel, denk, twijfel, schuif, nee, toch niet, of toch wel? Wacht, misschien...



*Zucht*  ::) :P
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12247
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2518 Gepost op: 19 June 2013, 19:50:53 »
Dit ziet toch niet verkeerd uit hoor.
Maar ik herken de twijfel en hoe dingen aan te pakken heel goed vanuit ook de situatie hier  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2519 Gepost op: 20 June 2013, 19:54:02 »
Twijfel en besluiteloosheid zijn niet zo heel positieve eigenschappen, vind ik. Daarom noem ik het maar "op een creatieve manier alle alternatieven de revue laten passeren". Al weet ik ook wel dat ik hierboven het begrip "twijfel" heb genoemd, maar anders had ik zoveel moeten typen  ;D

Bezig met het monteren van de eerste wisselaandrijving met wissellantaarn. Wat een drama, eigenwijs als ik ben, heb ik de instructies van Weinert links laten liggen en ben, puttend uit mijn herinneringen van twintig jaar geleden, voortvarend te werk gegaan. Niet zo handig als die "herinnering" nogal "lückenhaft" blijkt te zijn...

De chef komt er maar even bij staan om te kijken wat er nog aan te redden is...

« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 20:59:47 door 44. Reden: puntjes gezet »