Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:34:58
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640649 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2280 Gepost op: 15 May 2013, 12:39:39 »
bij mijn br58 zit ook zo`n motor ingebouwd.. hierbij waren de lipjes die van het chassis van de trein naar de motor gaan niet goed, waardoor de motor moeilijk liep.. misschien is dat het bij jou ook?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2281 Gepost op: 15 May 2013, 12:46:47 »
Nee, het maakt geen of erg weinig verschil of de motor in de tender zit of los is aangesloten op de trafo. De messing pennen die tegen die lippen aan komen heb ik trouwens ook even goed schoongeborsteld met een radeerpen.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2282 Gepost op: 15 May 2013, 13:54:16 »
Als alternatief op Marktplaats kun je ook eens kijken bij Gleis13 www.gleis13.de. Die hebben ook officiele roco motoren (en onderdelen die bij Roco zelf een vermogen kosten). Zeker voor de "oudere" loks.

Als ik het echter zo zie dan past een nieuwe roco motor (of een mashima 18x33) gewoon prima hierin.
 

Groet,

Richard

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2283 Gepost op: 15 May 2013, 15:11:12 »
De collectors plus koolborstels ook al schoon? Schiet me ineens te binnen dat ik die ook schoon had gemaakt.. Waren super smerig, vooral de kieren tussen de collectors waren heel vies
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2284 Gepost op: 15 May 2013, 16:41:03 »
Richard, dank voor de tip! Zal eens rondstruinen zo hier en daar!

@Auke: nee, maar ik zie ook niet echt hoe je die motor moet openmaken zonder de boel zodanig te ontzetten dattie niemeer immekaar wil. Lijkt wel of de kunststof kapjes aan voor- en achterkant geklonken zitten, 't zit erg vast in elk geval.


Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2285 Gepost op: 15 May 2013, 17:05:11 »
Hallo Jan,

Zo te zien zijn dit verende klembussen. Misschien kun je er een passend tapje indraaien en daarna eruit trekken? Ze steken zo te zien niet ver genoeg uit om ze met een tangetje bij elkaar te knijpen.
Nette close-up foto trouwens! Of is fotograferen een tweede hobby van je (y)
Dit laat echter wel zien dat het wormwieltje zijn beste tijd ook gehad heeft.

Hoop dat ik je iets verder geholpen heb.

Groet, Roelof
« Laatst bewerkt op: 15 May 2013, 19:30:35 door Roeltje!. Reden: Fotograveren met met een F.... »
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2286 Gepost op: 15 May 2013, 18:42:29 »
Hoi Roeltje,

nee, fotograferen is niet zozeer een hobby van me, tenminste, niet zozeer dat ik me in die technieken verdiep. Ik vind het wel leuk om foto's te maken tijdens fietstochtjes en zo, natuur en dat soort dingen, en treinen. Beetje op achtergrond letten, en op compositie, dan wordt het al gauw iets aardigs. M'n toetsel is een redelijk simpele digitale camera, maar die doet wel aardige macro's.

Die motor... och ik zie wel waar ik nog eens tegenaan loop. Voorlopig laat ik 'm even met rust.

Wel weer streepjes op een dak gemaakt, rood was men nog niet aan toe, dat was wat te vooruitstrevend, misschien dat blauw de gemoederen wat minder in beweging brengt:


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2287 Gepost op: 15 May 2013, 20:48:02 »
Voor wat je foto aangaat met die motor in beeld.
Het lijkt wel alsof dat een schroef is met op de kop een inbus opening.
Deze zie je ook in veel bouwpakketten van bv leen bakker of dergelijke,dan moet je met een bijgeleverd inbus sleuteltje de boutjes/moertjes/schroefjes vast draaien in een onderdeel van t bouwpakket.
Miss dat zo'n inbus sleuteltje (formaat mini) je kan helpen om dat ding open te maken  ;)
Zomaar een idee als ik die foto zit te bekijken  :)
Wat wil je trouwens bereiken met die blauwe strepen op dat rijtuig(of wat voor streep dan ook) ? ,ik snap m effe niet meer ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2288 Gepost op: 15 May 2013, 21:15:48 »
Nee, het zijn busjes, zoals Roelof beschreef. Met een beetje moeite is dat wel los te krijgen en met nog een beetje moeite weer netjes in elkaar te krijgen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2289 Gepost op: 15 May 2013, 22:11:27 »
Yep. Inbusboutjes zijn het definitief niet.

Die streepjes op het dak, da's niet voor de leuk. De Umbauwagens van Roco zijn niet voorzien van, laat ik het zo maar even noemen, naden op het dak. Ik denk dat het materiaal van de toplaag bestaat uit stroken allumiminum ofzo, en waar die overdwars gelegde stroken samenkomen, ontstaat een dubbel laagje. Denk ik. In het echie zijn ze, afhankelijk van het licht, soms nauwelijks te zien, maar ze zijn er wel:


(plaatje van DSO geloof ik)

Ik wou ze er ook op hebben, en via het internet kwam ik op het idee om er streepjes verf op te zetten en daarna over te spuiten. Dan krijg je niet al te veel reliëf:


Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2290 Gepost op: 15 May 2013, 22:29:38 »
Preshading, Jan, zo heet dat volgens mij.
Goeie ingeving. Beetje kleurenleer: Primaire/Secundaire kleuren t.o.v. elkaar geven een enorm contrast. Ga je die afdekken met een laagje verdunde verf blijven ze nog lang zichtbaar..
Blauw oranje blijf je bijvoorbeeld heel lang zien.
Tijdens colleges schilderen naar de verbeelding, ja zo heet dat dan, leerden we composities opzetten op een dergelijke manier. De mengkleur maakt een nieuwe lijn.
Tot zover, mooi resultaat wat het dak betreft.

Groet,

Robert Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2291 Gepost op: 15 May 2013, 22:45:40 »
Oew, kleurenleer! Johannes Itten en zo, boeiend! Kleur is nooit wat je denkt dat het is.
Maar preshading is, als ik het goed heb begrepen, net even iets anders, dat is meer een techniek (vooral in plasticbouw gebruikt) om bepaalde gedeeltes donker te spuiten zodat, als de uiteindelijke kleur er (dun) overheen gezet wordt, er een soort schaduwwerking onstaat.
Dan heb je ook nog de kleurmodulatie, de techniek waarmee je door kleurverschil lichtval en schaduw simuleert. Welkom in de wereld van tankjes en vliegtuigen  ;D

Maar die streepjes zijn puur en alleen om een heel klein beetje reliëf te krijgen, stripjes Evergreen of draad van uitgetrokken sprue - allemaal te dik. En dat rood en blauw stond toevallig net vooraan, dat was geen bewuste keuze  ;D

Groet,
Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2292 Gepost op: 15 May 2013, 23:28:09 »
Anecdote: dus even off topic, maar wel met verve.
Kleur is nooit wat het lijkt dat het is. Johannes Itten, Paul Citroen. Daar ben ik mee dood gegooid als student.
Ik heb ooit als knecht van een schoorsteenveger gewerkt.
Hij op het dak, ik bij de kachel in dit geval. Alles afgedekt, sein veilig. Man op dak vegen, hangt voor mijn neus een echte Paul Citroen. Ik was helemaal verbaasd, ik was ook bijkans vergeten wat ik aan het doen was. Alles was ook behoorlijk zwart nadien. Maar dat was lang geleden.
Wel een aardige techniek dat met het reliëf van een lijntje verf. En zo kwam ik op Citroen. Standaardwerk van hem is "De Lijn".
 
Groet,

Robert Jan

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2293 Gepost op: 15 May 2013, 23:50:28 »


@Auke: nee, maar ik zie ook niet echt hoe je die motor moet openmaken zonder de boel zodanig te ontzetten dattie niemeer immekaar wil. Lijkt wel of de kunststof kapjes aan voor- en achterkant geklonken zitten, 't zit erg vast in elk geval.


[/quote]

Jan:

Haal deze oude motoren niet uit elkaar.
Als je de motor uit elkaar haalt, dan kun je er van op aan dat het motortje
nooit meer soepel zal draaien.
Oplossing:
Motor uit de tender halen en dan met twee draadjes vanaf een trafo
onbelast een tijdje steeds meer toeren laten maken.
Zowel linksom als rechtsom laten draaien.
In de meeste gevallen draait hij weer als vanouds.
En niet teveel olie op het asje!! (dat gaat binnenin bij de koolborstels vervuilen!)

Vraag van mijn kant:
Wat is er mis met het wormwiel?

Erwin,
TEE

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2294 Gepost op: 16 May 2013, 09:47:19 »
Vraag van mijn kant:
Wat is er mis met het wormwiel?

@Erwin, ik zie toch echt een scheurtje zitten ter hoogte van het contactpunt, of niet?

Groet, Roelof

Die in Houten nog mooie wieltjes van Erwin heeft gekocht (y)
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.