Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:29:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Ben
Vandaag om 12:26:06
De Projecten van RetroJack door Theo Mol
Vandaag om 12:20:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:57:31
Heroplage Artitec Plan W? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:47:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door VAM65
Vandaag om 11:16:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door R1954
Vandaag om 11:10:32
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Dave.......
Vandaag om 10:58:14
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626566 keer)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2295 Gepost op: 16 May 2013, 10:30:55 »
Is die foto van de aangepakte Ümbauwer van jouw Jan? Zo ja, dan ben ik erg onder de indruk van het verkregen resultaat.  (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2296 Gepost op: 16 May 2013, 11:39:20 »
Pfoeh, d'r gaan wat dingen door elkaar lopen hier. Mal der Reihe nach:

Paul Citroen, ja tijdens de colleges kunstgeschiedenis kwam die in mijn opleiding ook voorbij. Intrigerend wel. Maar dat vond ik al gauw, wat er ook voorbij kwam, Jan van Eijck, Caravaggio, Donatello - you name it. Grondig verdiept heb ik me destijds in de meesters van De Stijl, de theorie van de kunst terugbrengen tot de basis: wit, zwart plus de primaire kleuren, vertikaal en horizontaal. Hoe Doesburg daar de secundaire kleuren aan toevoegde, evenals de diagonaal. Welk een verrassing toen bleek dat Doesburg in mijn toenmalige woonplaats Drachten nogal wat voetsporen had gelegd, onder andere de glas-in-lood ramen in de voormalige landbouwschool en, daar tegenover, de kleuren van de Papagaaienbuurt. Via hem en zijn contacten met de gebroeders Thijs en Evert Rinsema maakte ik kennis met het Dadaïsme. Fascinerend.
Iets anders wat me fascineerde was het Magisch Realisme, met exponenten als Pyke Koch, maar vooral ook Carel Willink.

Maar ik draaf door. Terug naar de treintjes.

Erwin, ik zie het ook niet zo zitten om die motor te demonteren. Ten eerste omdat dat weinig zin heeft, denk ik, want dingen als koolborstels voor deze motor zal Roco echt niet hebben, en, ten tweede, gezien het feit dat het ding al minstens dertig jaar oud is, kun je je afvragen of het nog zin heeft. Wat je zei, rustig in laten lopen en de toerentallen opbouwen, die truc heb ik al toegepast, maar hij blijft wat harkerig lopen in het laag. Ik denk dat dat te wijten is aan de leeftijd en daarmee samenhangend de kilometers die de lok gedraaid heeft. Hoewel er nog geen slijtage zichtbaar is aan de wielen (de chroomlaag is nog zo goed als intact, er komt nog geen koper door) vermoed ik wel (vanwege een contactmagneetje onder het stof van jaren en andere "sporen") dat de lok vrij intensief gebruikt is.
Roco biedt een alternatief voor deze motor onder het art.nr. 85096, maar die kost volgens hun website € 42,=
Zoals ik al eerder zei, ik laat de zaak even rusten om na te denken, en te zien wat er op mijn pad komt :)

@Roeltje: ik denk dat je een gietrandje aanziet voor een scheurtje ;)

De Umbauer is een van de vier uit de set 44029 die Roco jaren geleden eens uitgebracht heeft. Met tussenpozen (zo gaat dat bij mij nu eenmaal) de rijtuigen voorzien van reizigers en een beetje weathering, interieurs geschilderd en zo, maar daar zie je weinig van terug door die kleine raampjes. De gladde daken (dat wil zeggen, zonder die naden) stoorden me ook een beetje, al heb ik ook foto's van het grote voorbeeld gezien waar ze niet zichtbaar waren). Maar wel een leuk setje:

P1142, achter de V100 zien we achtereenvolgens een BD4yg, een AB4yg en twee stuks B4yg:

« Laatst bewerkt op: 16 May 2013, 11:56:47 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2297 Gepost op: 16 May 2013, 17:28:40 »
Na al die afwisseling is het weer hoog tijd om tot de orde van de dag over te gaan: tijd voor iets anders.

Nog steeds is het model van KATO's ETA 150 het enige model wat tegemoet komt aan de hoge voorbeeldgetrouwheidseisen die modelspoorders aan hun materiaal stellen. Het is alweer enkele jaren geleden dat het model op de markt kwam en is inmiddels bij Lemke/Kato, tenminste, voor zover ik weet, niet meer leverbaar. Ik mag me de gelukkige bezitter van althans één exemplaar noemen.

Het ding ziet er goed uit, al ben ik niet helemaal gelukkig met de vorm van de wielen, maar die vallen gelukkig niet al te zeer op. Ook de rij-eigenschappen zijn goed, zowel analoog als digitaal. Mijn exemplaar komt uit de eerste productie, en mist bijgevolg de kortkoppelingsmechanismen die Kato later wel heeft toegepast. Ik heb er destijds KKM's van GFN ingebouwd.

In het kader van de digitalisering van mijn rollend materieel komt ook dit model in aanmerking om te worden voorzien van een decoder. Gelukkig zit er een DigitalSchnittStelle (DSS) op de printplaat, maar ik zou natuurlijk geen 44 heten als ik er zo zonder boe of bah een decoder in zou drukken.
Dat zou namelijk inhouden dat, met het inschakelen van de verlichtig, óók de sluitseinen van de motorwagen branden, terwijl er een stuurstandwagen achter hangt en die sluitseinen dus niet nodig zijn. Ik wil ze dus onafhankelijk kunnen schakelen, zowel van de motorwagen als van de stuurstandwagen.

Daarom heb ik het printplaatje er maar eens uitgehaald - en nu vraag ik me af wat dat allemaal voor dingen zijn die daar op zitten:

...en belangrijker nog, wat moet daarvan per sé blijven zitten? Ik wil de led's aansluiten op geel, wit, groen en paars, met als gezamenlijke massa de blauwe draad, tussen led en decoder komt dan nog een 1kOhm weerstand - ook al zoiets, kan die voorweerstand in de blauwe draad of krijgt elke led er eentje voor zichzelf?

Kijken of er onder jullie de één of andere nerd verkeert die een nitwit als ik wat wijs wil maken.

Vast bedankt!
Jan
« Laatst bewerkt op: 16 May 2013, 17:46:36 door 44. Reden: tsk, tsk, tsk.... »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2298 Gepost op: 16 May 2013, 20:51:16 »
Mooie fotos Jan  (y)
En nou ook nog aan de slag met bromtollen,t moet niet gekker worden  ;D
Een antwoord op je vraag over die draadjes en dergelijke heb ik niet,maar ik blijf m wel lkkr volgen,ben benieuwd  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #2299 Gepost op: 16 May 2013, 21:49:52 »
Daarom heb ik het printplaatje er maar eens uitgehaald - en nu vraag ik me af wat dat allemaal voor dingen zijn die daar op zitten:

...en belangrijker nog, wat moet daarvan per sé blijven zitten? Ik wil de led's aansluiten op geel, wit, groen en paars, met als gezamenlijke massa de blauwe draad, tussen led en decoder komt dan nog een 1kOhm weerstand - ook al zoiets, kan die voorweerstand in de blauwe draad of krijgt elke led er eentje voor zichzelf?

Leuk, ombouwprojectje. Ik begin links, die twee grote weerstanden zijn vermoedelijk bedoeld om de motor analoog in toom te houden. Dat blauwe ding is vermoedelijk de ontstoorcondensator, die moet zowiezo verwijderd worden.
We gaan verder, na de dss zie ik twee diodes, deze sperren de spanning, zodat de arme LEDjes dit niet zelf hoeven te doen. Een echte kenner ziet ook in welke richting ze geschakeld zijn, ik niet dus... Ik zie dus niet of de gemeenschappelijke min of plus is doorverbonden via het SMD-voorschakelweerstandje dat daarna komt. Een multimeter kan je dat wel vertellen, heb je vast wel.
Let op! De blauwe "massa" is de gemeenschappelijke plus van de decoder! Met lampjes boeit dit niet, met LEDjes krijg je wel ellende bij verkeerd aansluiten.
Vermoedelijk wist je de helft van dit verhaal al, maar ja, je vroeg erom ;D

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2300 Gepost op: 16 May 2013, 22:50:46 »
Oké, dankjewel. Beter zeker weten dan denken te weten. Die twee "weerstanden", zijn dat wel weerstanden? De ringen tonen geel, violet, koperkleurig en zilver, dat lijkt me geen combi voor een weerstand. Roco zet wel op weerstanden lijkende smoorspoelen in z'n loks, zouden het hier ook smoorspoelen zijn? En zo ja, moeten die wel tussen motor en decoder zitten? En als het weerstanden zijn, kan ik dan wel de motor rechtstreeks op de decoder aansluiten? Of geeft ie dan de geest, bij volle spanning?

Die diodes hebben een geel ringetje aan de kant van de gemeenschappelijke plus (of min). De witte led is met het korte pootje aan de gemeenschappelijke gesoldeerd, de rode met de lange. Op dat SMD-blokje staat 271 vermeld.

Die condensator kan ik dus ongestraft verwijderen. Da's één ding. Nu nog even weten hoe ik die ledjes aansluit, diodes weg of niet? SMDing vervangen door twee weerstanden (1 per led) of eentje in de gezamenlijke plus (blauw van decoder) of is SMDing voldoende?
Fragen über Fragen  ::)

Ondertussen kan ik mooi de twee (motorwagen en stuurstandwagen) even optutten met de bijgeleverde tierelantijntjes:

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #2301 Gepost op: 17 May 2013, 09:00:22 »
Hallo Jan,

Heb dit draadje al vescheidene bekeken keken, en het was voor mij zoals de duitser het wel eens zegt (der ist ein nummer zu groß ),maar zie wel dat je een enorme kennis hebt op spoorweg gebied, geweldig  (y).

ook de(laatste) foto's hebben voor ons veel waarde om het toch zo ongeveer na te bootsen, (hoeft niet precies maar als het makkelijk kan)

mvgr Evert

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #2302 Gepost op: 17 May 2013, 11:00:22 »
Jan,

Ik zou die smoorspoelen bij de motor gewoon laten zitten.

Die 2 diodes zijn voor analoog gebruik.Zijn dus overbodig.

Maar zou je niet eerst eens een testrit maken met decoder? Als de leds echt zitten zoals je zegt zit er een verkeerd om gemonteerd voor decoder gebruik.

De SMD weerstand zou ik vervangen door 2 exemplaren ,een voor elke cabine.Anders brand de boel feller zonder de achterzijde.(271 op dat blokje zou voor 270 ohm moeten staan. Laatste cijfer geeft aantal "0" weer van de waarde. Kun je zo nameten.)
Omdat je dan nog maar 1 ipv 2 leds laat branden wel de waarde verhogen.(rond de 560 ohm)

Je kunt ook een simpele hulp schakeling toevoegen in de plus van de achterzijde.Je kunt dan die kant met een F toets aan/uit zetten terwijl de juiste led richtingsafhankelijk mee schakelt zoals nu het geval is.
Je knipt de +draad die kant op door en zet er een transistor tussen.Die heeft op zijn stuurpootje nog een weerstand nodig die op de functie uitgang zit. Dat is alles.

Hoe stuur je trouwens de leds in de bijwagen aan?

Mvg,Robin

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2303 Gepost op: 17 May 2013, 16:43:26 »
Terwijl elders op dit forum de begrippen stoom en rook ietwat met elkaar verward worden, ben ik nog steeds aan het haspelen met die &$*&^% ledjes in de ETA 150. Hoe moeilijk kan het zijn?

Even op een rijtjes alles:

-motor kan direct op de decoder worden aangesloten, smoorspoeltjes kunnen weg.
-die hele printplaat, behalve het gedeelte wat zorgt voor het binnenhalen van de spanning vanaf de rails, kan weg.
-per led komt er een weerstand, ik had gedacht 1k, maar Robin noemt 560 Ohm.

Dus, uitgaande van een ESUdecoder:
-zwart: stroomafname
-rood: stroomafname
-grijs: motorpool 1
-oranje: motorpool 2
-wit: witte led voor (kathode)
-geel: rode led voor (kathode)
-groen: witte led achter (kathode)
-violet: rode led achter (kathode)
-blauw: 4 x ->R->led, leds met de anode via de R aan blauw.

De bijwagen met stuurstand heeft aan 1 kant 2 leds (wit en rood).

Printplaat bijwagen

Ik stel me zo voor dat ik die met een functiedecoder ga aansturen. Dat zal dan op dezelfde manier als in de motorwagen gebeuren. Gaat misschien onderhand ook tijd worden om die JRMIdinges eens te gaan kopen, dan kan ik de boel ook inregelen  ;D

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #2304 Gepost op: 17 May 2013, 16:47:24 »
Jan,

De "weerstanden" in de voeding naar de motor zijn smoorspoelen. Bij gebruik van een decoder kan je ze laten zitten, maar als je lastregeling hebt dan eruit, en een draadbrug van maken. Condensator eruit, maar dat is logisch.
Tja en dan de verlichting. De diodes (rood met gele streep) eruit. Dit gaat de decoder doen. Blijft over de bedrading naar de linker seinen.  Volgens een 8 polige decoder heb je de volgende signalen tot je beschikking:
1: motor rechts
2: sluitsein
3: output Aux1
4: spoor links
5: motor links
6: frontsein
7: common (blauwe draad)
8: spoor rechts

Op de decoder zit ergens nog een aansluiting Aux2. Dit wordt met een extra draad je sluitsein links, terwijl Aux1 je frontsein links wordt.

Als ik het goed zie moet je nog een paar baantjes doorkrassen. Maar na al dat verbouwen moet dat niet te moeilijk zijn.

Succes,

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. En je decoder natuurlijk goed instellen. ;D ;D
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2305 Gepost op: 17 May 2013, 17:08:41 »
Hoi Gerard, dank je. Id die extra aansluiting niet violet? Als je een ESU decoder met 8-polige stekker hebt, zit daar nog een extra, losse (dwz die zit niet aan de stekker), paarse draad aan vast.

Ik heb de volgende decoderinstellingen op een rijtje gekregen:

CV
F1:
362 - 01
378 - 01
F2:
394 - 02
410 - 02
F3:
426 - 04
442 - 04
F4:
458 - 08
474 - 08

@Evert: dank voor je reactie, erg leuk om te horen dat je een stukje inspiratie haalt uit mijn geknoei ;) :D

Groet,
Jan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #2306 Gepost op: 17 May 2013, 20:33:02 »
Het gezelschap is in Dönsdorf gearriveerd. :)

Groet,
Bas

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #2307 Gepost op: 17 May 2013, 22:16:05 »
Jan,

CV instellingen heb ik als Selectrix rijder weinig mee van doen. Mijn registers heb ik een keer aangepast.
Volg deze URL: CV settings maar eens en leer wat over de geheimen van complexere decoders. Het heeft mij zelfs geholpen om mijn registers te begrijpen. Het keyword is function mapping.
Zoals ze nu staan is iedere uitgang gekoppeld aan een functie. Met function mapping kun je meerdere uitgangen koppelen aan een functie, en daar zelfs de rijrichting een rol bij laten spelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2308 Gepost op: 17 May 2013, 22:28:49 »
Dat is een interessante site, Gerard. Nuttige info over bijvoorbeeld het dimmen van de lichten ook.

Citaat
Zoals ze nu staan is iedere uitgang gekoppeld aan een functie
Dat is mijn bedoeling  :D
Citaat
...koppelen aan een functie, en daar zelfs de rijrichting een rol bij laten spelen
En dat niet! Ik wil geen rijrichtingsafhankelijkheid, in principe wil ik met de sluitlichten voorop kunnen rijden. Niet dat ik van plan ben dat te doen, maar ik wil het wel kunnen. Waarom? Tja, ik heet nu een keer 44... Daarom!

Dank voor de link ook!
Jan

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #2309 Gepost op: 18 May 2013, 00:33:21 »
Dank voor het antwoord over je motor'revisie'!