Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 14:38:52
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 14:35:50
Baan in Los Angeles door SvenW
Vandaag om 14:35:13
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
Vandaag om 14:31:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 13:57:58
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door RhB-Mikey
Vandaag om 13:02:21
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3782237 keer)

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2085 Gepost op: 18 April 2013, 13:14:11 »
Wat ik dan apart vind van die foto is de ronde 'vaten' die schijnbaar in of uit de wagens geladen worden.
Een, in mijn ogen, rare verpakking voor tabak en/of sigaretten (of een tussenliggend halffabricaat)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2086 Gepost op: 18 April 2013, 14:17:29 »
In die vaten zat tabak uit Virginia (V.S.) en die tabak kwam kort na W.O. II in het kader van de Marshalhulp (!) naar Europa. Tegenwoordig zou dit niet meer tot de hulpgoederen gerekend worden ::).
Zie p. 21 in dit document: http://www.reemtsma.com/images/broschueren/Reemtsma%20Firmenhistorie.pdf
Wel een tabaksvat te zien, helaas geen wagons.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 18 April 2013, 14:21:34 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2087 Gepost op: 18 April 2013, 17:04:55 »
Mooie link, Ruud! Doet me terugdenken aan de tijd dat ik in de schoolpauzes een pakje sigaretten kocht, één Mark voor een pakje van elf sigaretten (bijvoorbeeld Atika, of ook wel HB), die elf peuken moest ik dan wel in het uurtje middagpauze oproken  :-X
Maar goed, die tabaksvaten vind ik wel wat hebben, weer eens wat anders dan balen.

De stand van zaken rond de 01: ik wilde een ander frame bestellen bij TEE, maar dat onderdeel bleek niet leverbaar, net zomin als het één of andere ketelventiel. Dus nu even beraden wat te doen. De Weinertcatalogus doorspitten bijvoorbeeld, om te beginnen.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2088 Gepost op: 18 April 2013, 19:27:07 »
Oei,weinert roco en marklin allemaal bij mekaar op een hoopje  :o
Das toch behoorlijk vloeken "in de modelspoorders kerk"  ;D
Zoals altijd zal je dr vast wel een manier in vinden om ook dit project tot een goed eind te brengen  (y)

Dat is een kwestie van leren door het te doen, Floris. En ook een beetje durven.
Groet,
Jan

Als ik hier ooit op zo'n punt kom(dat ik een lok heb liggen die t niet doet),dan kom ik bij jouw wel leren/afkijken en dan durf ik t daarna miss zelf wel  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2089 Gepost op: 18 April 2013, 19:39:09 »
Hoi Jan,

Ik heb vanmiddag nog eens een keer rustig naar de loc gekregen.
En ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb, deze twee drijfstangen leiden hun eigen leven. Zelf zo erg dat gewoon alles vastloopt.





Maar eens zien of iets kan vinden waarom dit gebeurt, of heb jij een idee ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2090 Gepost op: 18 April 2013, 20:00:59 »
Da's simpel, Arthur! Die stang die de stoomschuif aanstuurt hangt los. Aan beide kanten. Die... ik weet de nederlandse term niet, maar in het duits heet het de Gegenkurbel, die moet zo ongeveer in de buurt van het uiteinde van de as zitten. Als ik me goed herinner, dan zie je, als je het boutje losschroeft, een "lang gat" zitten, wat op het lager van de drijfstang moet passen. Er omheen leggen, schroefje aandraaien, en dan moet het goed zijn.
Ik weet het, krom uitgelegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Misschien aan de hand van onderstaand plaatje, links (BR45) is zoals het hoort, rechts (BR41) is verkeerd:

« Laatst bewerkt op: 18 April 2013, 21:02:09 door 44. Reden: extra lettertje gekocht, was niet duur »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2091 Gepost op: 18 April 2013, 22:07:28 »
Omdat ik nog moet bedenken hoe ik andere problemen op moet lossen, ben ik ondertussen maar even met de ketel in de weer geweest. De constructie is zo ongeveer gelijk aan die van de BR 41: ketel, staketel, machinistenhok en omloopplaat worden bij elkaar gehouden door twee grote lippen aan het staketelgedeelte. Nogal een crime om dat uit elkaar te krijgen, maar daar begin ik zo langzamerhand wat routine in te krijgen.
Alles bij alles valt het me mee, er moeten toch minder onderdelen worden nieuw besteld dan ik eerst had gedacht. Beetje jammer voor Erwin  ;)
We gaan vrolijk voort, u hoort nog van ons  :D :P


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2092 Gepost op: 18 April 2013, 22:30:37 »
Hoi Ruud,

Ik heb het vergrootglas er maar eens bij gepakt  ;D ;D En de Gegenkurbel zit weliswaar op het einde van het de montage pin op het wiel, maar de hele borging ervan is afgesleten.
Snap nu waarom deze stang een eigen leven aan het leiden is.

Ruud bedankt voor de Kuma  ;D , nu maar eens op zoek naar nieuwe wielen. Ik heb nog even zit rekenen, deze locomotief hadden mijn vader en ik toen ik een jaar of tien was,  over twee maanden wordt ik 54, dat 44 jaar oude motertje loopt nog steeds als een zonnetje.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2093 Gepost op: 18 April 2013, 22:36:59 »
Hoi Arthur,

ik denk dat je in het verkeerde draadje zit  ;D
Ik weet van geen Kuma, wel van een Gegenkurbel. Dat zit dus een beetje tegen, begrijp ik  :(
Maar evengoed,

Groetjes terug ;)
Jan (die over twee maanden 55 wordt, maar bij hem merk je nog niet zo erg dat de jaren gaan tellen :P)
« Laatst bewerkt op: 18 April 2013, 22:39:20 door 44 »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2094 Gepost op: 18 April 2013, 22:45:41 »
Kuma, Kick under my ass  ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2095 Gepost op: 19 April 2013, 16:36:41 »
Aha, op die manier.
Ik schop niet zou gauw iemand onder z´n achterste hoor!  ::)
Ik dacht dat je het over Ruud z´n grijze Roco-wagon had, die met die Kuma, of Kuba, reclame, iets met elektrieke huishoudelijke apparaten ofzo  :D

Goed, nulleen-verhaal. Pacific. 2'C1' dus. De ketelinspectie heeft uitgewezen dat het onderste gedeelte niet goed aansloot op het bovenste gedeelte. Een nadere analyse bracht aan het licht, dat het als ballast aangebrachte gewicht in de ketel is gaan... ja wat? Rotten? Zinkpest? Hoe of wat dan ook, er waren barsten in gekomen, waardoor het ding meer ruimte is gaan innemen dan wenselijk was.





Conclusie: het ding moet eruit. Of niet, dan moet er een nieuwe ketel komen, en die is alleen compleet verkrijgbaar en kost een godsvermogen. Met veel hangen en wurgen, waarbij uiteindelijk nog divers gereedschap, wat normaal gesproken alleen in grote-mensen-werkplaatsen te vinden is, te pas kwam, is de bevalling uiteindelijk geslaagd.



Bij wijze van beloning voor het harde werken mocht ik van mezelf even wat onderdelen improvisorisch in elkaar zetten, om te kijken hoe het gaat worden, straks. Ook goed voor de motivatie.



Er zal overigens wel iets in de ketel moeten om het blok, wat zojuist verwijderd werd, te vervangen. Ik denk dat ik die aardige meneer van die hengelsportwinkel nog maar even dag ga zeggen 8)

Prettug wiekent allen!
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2096 Gepost op: 19 April 2013, 16:59:43 »
Vaag hoor een blok gewicht wat verkruimelt/uit mekaar valt  :o
Anders kun je miss in een bouwmarkt kijken naar lood op rol voor op t dak ?
Dan heb je voorlopig genoeg ook voor toekomstige verbouw zaken  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2097 Gepost op: 19 April 2013, 17:20:02 »
Hoe oud is die loc wel niet dat zo'n stuk metaal verkruimeld?
Als het zink is, is het waarschijnlijk met iets van koper of messing in aanraking geweest. dat vreet aan elkaar. Edelmetalen winnen dan.
 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2098 Gepost op: 19 April 2013, 17:34:49 »
Is dat brok metaal niet meer verkrijgbaar? Zou toch even proberen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2099 Gepost op: 19 April 2013, 18:07:43 »
Serieus gevalletje van zinkpest! Is een foute legering geweest dus. Zou je met een stuk ronde staf iets kunnen? Wat daklood opgerold is ook een oplossing.

Walter