Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640863 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2070 Gepost op: 17 April 2013, 15:17:02 »
Alles hat ein ende, nur die Wurst hat zwei.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2071 Gepost op: 17 April 2013, 17:00:26 »
Da kann man beide Enden essen, und am Ende hat man immer noch ein Ende: das Ende der Wurst  :P

Steek de draak er maar mee, weet je hoe spannend het kan zijn om van zo'n slooplok nog iets moois te maken? Dat geeft veel meer voldoening dan achter je toetsenbord aan te vinken wat je wil hebben en het ding per post op je bord geserveerd te krijgen.



Moeten natuurlijk wel alle te vervangen onderdelen leverbaar zijn....  >:(

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2072 Gepost op: 17 April 2013, 17:23:52 »
Steek nergens de draak mee.
We zijn hier(met of zonder worst)gewoon geinteresseerd in wat je telkens weer weet te maken van een hoopje t***p
Nie meer en nie minder  ;D
Je kan dingen die ik in elk geval nie na doe hoor  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2073 Gepost op: 17 April 2013, 19:56:05 »
...Ook kwam ik een aardige Fleischman-wagon tegen, de Gl11 in de kleuren van een fabrikant van "cigaretten", Zuban...
...Ik heb geprobeerd wat achtergrond-info over die wagon te vinden...
Ik kan er ook niet veel over vertellen, maar deze foto kwam ik tegen tijdens het doorbladeren van een oude katalogus.

Fleischmann katalogus 2006/07, blz 149.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2074 Gepost op: 17 April 2013, 22:18:52 »
Jan,

Mag ik je vragen hoe je het kwartieren van de drijfstangen voor elkaar krijgt ?
Ik heb hier nog een oude FM loc staan (55 2781) maar wat ik ook probeer, loopt een meter perfect om vervolgens weer vast te slaan.
Deze loc is al zeker 40 jaar oud, heeft een hoop sentimentel waarde omdat het de lievelings lok van mijn vader is geweest.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2075 Gepost op: 18 April 2013, 07:20:28 »
Het zijn niet de drijfstangen maar wel de wielen die je moet kwarteren.
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2076 Gepost op: 18 April 2013, 09:41:11 »
Dat is een kwestie van leren door het te doen, Floris. En ook een beetje durven.

Maarten, bedankt voor die foto, ten eerste is dat het bewijs dat het geen fantasiemodel is, en ten tweede geeft het wel degelijk informatie. Zo is het dak van het Fleischmannmodel zilverkleurig, ik speelde met de gedachte om dat grijs te verven. Op de foto is te zien dat dat in elk geval niet moet. Iemand een suggestie wat dan wel?

Dat "kwartier draaien van wielen" op een as is een berucht probleem. Ik heb dat meerdere keren wel voor elkaar gekregen, vooral bij Märklin-modellen wil dat nog wel lukken, die wielen zitten niet al te vast op de as, zeker niet bij wat oudere loks. Dan is het een kwestie van trial and error, steeds maar weer proberen tot het goed is. Bij modellen van GFN is het me ook wel eens gelukt, maar dat gaat toch een stuk lastiger.
Er schuilt ook een gevaar in dat "proberen tot het goed is", door dat (te) vele draaien van de wielen op de as komt er steeds meer speling, het zou zomaar kunnen dat het wiel uiteindelijk te los op de as komt te zitten.
Er schijnt een speciaal stuk gereedschap voor te bestaan, maar ik heb geen idee waar (en of) dat te koop is.
Niet mijn favoriete klusje, gelukkig zijn die wielen van de 01 wel goed wat dat betreft.

Groet,
Jan

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2077 Gepost op: 18 April 2013, 09:56:25 »
Volgens mij is er zelfs op dit forum of bij de buren iemand die dat te koop aanbood.
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2078 Gepost op: 18 April 2013, 10:28:11 »
Even voor de volledigheid en om alle misverstanden te voorkomen: zoals johnnytrein terecht opmerkt: het gaat erom de wielen te kwartieren, dat wil dus zeggen dat het punt waarop de drijf- en/of koppelstangen bevestigd worden van het ene wiel 900 vóór (of achter, het is maar hoe je het bekijkt) dat van het andere wiel op dezelfde as komt te staan. Althans, bij twee-cilindermachines, bij drie cilinders zit het weer even anders.
De drijf/koppelstangen volgen die punten wel, daar hoef je je niet druk om te maken. Wat dat betreft is er een ander probleem wat zich wel eens voordoet, namelijk dat het stelsel van aandrijfstangen, door te weinig of juist teveel speling, of omdat er iets (en dat hoeft maar heel weinig te zijn) verbogen is, zichzelf in z'n beweging belemmert.
Op grond van de informatie die Arthur geeft kan ik niet zeggen welk van beide problemen zich voordoet, daarvoor zou ik zou die 55er voor me moeten hebben.

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2079 Gepost op: 18 April 2013, 10:30:08 »
Dat kwarteren is idd een lastig klusje. Mijn Flm, br39 bleek een kromme as te hebben. Dit was de voorste natuurlijk, dus de hele loc gesloopt :'(. De rommelbak bood uitkomst en leverde een "nieuwe" as. Flm gebruikt dezelfde assen voor verschillende locs, dus ik had geluk (y). Omdat deze wielen niet worden aangedreven, komt het kwarteren zeer precies.
Als ik het goed heb is de verdraaiing altijd 90 graden? Ik weet wel dat als je door de wielen heen kijkt, de spaken in lijn moeten staan.
Wat betreft de Zuban, die foto had ik ook al gevonden, wiki verteld mij dat de Zuban fabriek is overgenomen door Philip Morris(bij de rokers wel bekend denk ik).
Is dit trouwens de enige reclamewagon van Flm. in tpIII?

Groet, Roelof

Edit, De meester geeft intussen zelf al antwoord (y)
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2080 Gepost op: 18 April 2013, 10:36:36 »
Roelof, dank voor je inbreng (y)
Maar de P10 (BR39) is wel een drie-cilinder machine, dat heeft consequenties voor de stand van de wielen links tov de wielen rechts.
Dat komt omdat de "slagen" van de cilinders gelijkmatig verdeeld moeten worden. Bij twee-cilinder machines is het dan nog van belang dat er geen "dood punt" ontstaat.

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2081 Gepost op: 18 April 2013, 11:09:49 »
@Jan, Ja dat klopt, Het is een drie-cilinder. Alleen kun je dat aan het model niet gelijk zien, moet je dus een "kenner"voor zijn ;)
Hier volgt een beetje topic vervuiling, hoop dat Jan me vergeeft...

Bekend gezicht voor Jan.

De boosdoener

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2082 Gepost op: 18 April 2013, 11:31:44 »
Leuk zo'n blik in andermans keuken  :P
Heel herkenbaar, alleen gebruik ik doorgaans een leesbril in plaats van een verrekijker  ;D

Nog even over die Gl11 met Zuban-reklame, ik vond op DSO dit draadje, waarin er nogal over gediscussieerd wordt.

Een mooi plaatje zat er ook in:



Ook hier weer die relatief lichtgekleurde daken. Andere nuttige info is, dat tabak blijkbaar in ton-achtige verpakkingen wordt (werd) vervoerd. En dat er dus minstens drie van dat soort wagons zijn geweest.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2083 Gepost op: 18 April 2013, 12:07:17 »
Dit is een opname van heel vroeg na de oorlog, vermoed ik, gezien het opschrift DR op de wagens. Misschien zelfs vooroorlogs.
Prachtige plaat, trouwens.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2084 Gepost op: 18 April 2013, 12:40:04 »
Sluit ik mij bij aan. Die kranen zijn een mooi project. Artmaster heeft een mooie voor een ombouw naar zo'n rijdende kraan. Kraan overbrugt meerdere sporen zo te zien.

Groet,

Robert Jan