Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642099 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1125 Gepost op: 29 November 2012, 00:00:45 »
Dus ja, betonnen dwarsliggers in periode III is volkomen voorbeeldgetrouw. Behalve onder wissels, daar zijn veel meer verschillende lengtes nodig. Die kwamen pas later in gebruik.

Jan, bedankt voor je antwoord (y)  Ook weer een mooi lesje over tenders (y)
Nog  een vraagje over tenders, in het draadje van Ruud heb je een foto geplaatst van een losse "Steifrahmentender"(goed gespeld :o ) Heb je hier ook nog een leuk verhaal en lok bij?

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1126 Gepost op: 29 November 2012, 09:24:46 »
Steifrahmentender: Ja, goed gespeld. :)
Floridsdorf, Baureihe 52, zonder draaistellen en Gützold zijn zomaar woorden die bij me komen bovendrijven. Hmm..., dat zou nog een lesje Oostenrijkse tenderbouw op kunnen leveren. Jan, leef je uit. ;)

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1127 Gepost op: 29 November 2012, 10:07:32 »
Jan,

Mijn complimenten over het uitzoeken van allerlei details. Heb ik echt de tijd (en geduld) niet voor. Wel heel erg leerzaam. Draadje heeft bij mij zo langzamerhand de bijnaam: "ongestructureerde encyclopedie". Neem het woord ongestructureerd niet al te serieus, het is meer bedoeld om aan tegeven dat de onderwerpen nogal random zijn en niet alles compleet is (maar ja welke encyclopedie is compleet?). Ga zo door ik heb in iedergeval weer geleerd dat er meerdere types tenders waren, maar niet zoveel als er loc types zijn. Dat de tenders uitgewisseld worden heb ik nadat jij dat geschreven had met wat foto's gecontroleerd.

Les asindeling is mij al langer bekend, maar zou je ook niet de les uitbreiden met de asindeling voor locomotieven (zowel stoom als niet-stoom). Een 1'E1' of (Co)(Co) is ook niet zomaar te begrijpen  ;D

Groet,

Gerrad van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1128 Gepost op: 29 November 2012, 12:49:42 »
Tsja Jan,

Zoals je ziet wordt je langzamerhand als autoriteit beschouwd. Wellicht tijd om het "Ipse dixit" te laten vervallen ? :)

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1129 Gepost op: 29 November 2012, 22:57:29 »
Tjesses, ik heb al moeite met autoriteit, anarchistisch ingesteld als ik ben, en nu word ik zelf als zodanig beschouwd? Echnie!

Het meeste is toch parate kennis, misschien hier en daar iets opgezocht.
Veel boeken kopen, en lezen natuurlijk, dat is het hele eieren eten. Voor mij is dat 75% van de hobby.

De Steifrahmentender. Ja, goed gespeld. Floridsdorf en Gützold, inderdaad. Hoewel bij mij ook WLF boven komt drijven, of is dat hetzelfde als Floridsdorf? Moet ik ff opzoeken ;D

Zoals de BR52 werd ontwikkeld om, in het kader van de oorlogsvoering, zo snel en zo goedkoop mogelijk lokomotieven te produceren (de bedoeling was dat er 15.000 stuks gebouwd zouden worden) zocht men ook naar tenderbouwvormen die snel en goedkoop gemaakt konden worden. Uit die filosofie is de Wannentender voortgekomen, en ook de Steifrahmentender.
De Oostenrijkse fabriek die met dit ding op de proppen kwam,had daarmee iets ontwikkeld wat zelfs nog sneller en goedkoper dan een Wannentender (kuiptender) geproduceerd kon worden.
De vier assen waren star in een buitenframe gelegen (dus geen draaistellen, wel enigszins zijdelings verschuifbaar). Waterinhoud dertig kuub (geloof ik), vandaar de typering: K4T30.
De Steifrahmentender werd eigenlijk alleen met de BR52 gekoppeld, hoewel er ook een paar foto's bestaan waarop ze afgebeeld zijn met een BR50. Ik meen me te herinneren dat ze de jaren '50, althans in Duitsland, nauwelijks gehaald hebben.
En inderdaad, Gützold heeft eens een BR52 met zo'n tender geproduceerd:



Zo, genoeg voor vandaag. Morgen zal ik wel even kijken of er nog meer interessants te melden valt ;)
Asindeling van loks zal ik dan ook wel even toelichten, da's nie moeluk.

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1130 Gepost op: 30 November 2012, 08:06:47 »
Floridsdorf, WLF... Eens gekeken op wikipedia:

Citaat
Mit dem Ausbruch der Weltwirtschaftskrise wurden die Überkapazitäten der mittlerweile vier österreichischen Lokomotivfabriken für den kleinen Inlandsmarkt offensichtlich, und so kam 1930 das Aus für die mittlerweile zum Konzern der Österreichischen Credit-Anstalt gehörenden Aktien Gesellschaft der Lokomotiv-Fabrik vormals G. Sigl. – Als Zweigbetrieb der Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf wurde das Werk jedoch bald wieder eröffnet.
  Wikipedia - WLF

Citaat
Diese Tender wurden bei der Lokomotivfabrik Floridsdorf in Wien entwickelt und später auch von den Raxwerken in Wiener Neustadt und den Eisenwerken Kaiserslautern gebaut.
  Wikipedia - Steifrahmentender

Groet,
Bas

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1131 Gepost op: 30 November 2012, 14:37:58 »
Jan,
Een paar dagen geleden had je het over de 45 010. Hij is inderdaad de enige die bewaard is gebleven. Maar hij is tijdens de grote brand in het museumdepot van Neurenberg in
okt 2005 zwaar beschadigd. Ik heb hem in mei 2009 nog gezien op het buitenterrein van
Meiningen. Is inmiddels geheel hersteld (voor het oog) en is afgelopen voorjaar weer terug in Neurenberg. De verbrande lok 50 622 stond in sept jl op stapel voor revisie.
De verbrande lok 01 150 is in Meiningen geheel hersteld en reed in sept weer.

Groet Jan K.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1132 Gepost op: 30 November 2012, 15:10:08 »
lezers,
Vwb de dwarsliggers nog de toevoeging van de Duitse Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnschwelle.

Hier blijkt dat er al vanaf ca de 20er jaren vorige eeuw met beton werd geëxperimenteerd.....
Vanaf 49 in grotere hoeveelheden in gebruik bij de DB (Jan z'n ding ;D)

Mooi verhaal Jan  (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1133 Gepost op: 30 November 2012, 17:52:43 »
Bas, Jan en Allie, bedankt voor de aanvullingen :D

Over de Steifrahmentender nog even het volgende: deze waren gebouwd voor lokomotieven met een gesloten machinistencabine, en konden daarom niet zonder meer aan lokomotieven met open cabine worden gekoppeld.
Na 1945 is van twee 50ers bekend dat ze met een K4T30 waren gekoppeld: 50 3054 en 503117, beiden behorend aan RBD Hamburg. Na mei '54 zijn ze niet meer gezien met een dergelijke tender.

Dan die code voor de asindeling van lokomotieven: hier zien we de cijfers en apostrofes die we al bij de tenders tegenkwamen weer terug. Maar nu in combinatie met (hoofd)letters. De betekenis is niet veranderd: 1' betekent één as in een draaistel (of, zo je wilt, beweegbaar tov het frame), 2 staat voor twee assen etc.
Bij lokomotieven echter heb je te maken met twee soorten assen, namelijk niet-aangedreven en aangedreven assen. Hier komen dan de letters om de hoek kijken, je hebt vast al wel vermoed dat een A staat voor één aangedreven as, de B voor twee, de C voor drie, etc. Met die wetenschap is het niet moeilijk te bedenken dat de code voor bijvoorbeeld een lokomotief van de serie 94 gewoon een enkele E is. En voor de BR50 1´E, voor de BR01 zou het dus 2'C1' moeten zijn, de BR41 1'D1', de BR38 2'C.



Laten we nog eens kijken naar de asindelingscode voor de BR50: 1'E. Vergelijk dat nu eens met de BR44: 1'E. Dat is dus precies hetzelfde! En dat geeft ook niet, want met die cijfer-lettercombinaties is het niet de bedoeling aan te geven om wat voor type lokomotief het gaat, maar puur om de asindeling. Toch is er nog een kleine toevoeging mogelijk, waardoor bepaalde verschillen wèl uitgedrukt kunnen worden: het aantal cilinders.
Zo wordt dan de code voor de BR50 (een twee-cilinderlok): 1'E h2, met de tender mee wordt dat dan: 1'E h2 2'2'T26. En voor de BR44 (drie cilinders): 1'E h3 2'2'T34.
BR64? 1'C1' h2. BR03? 2'C1' h2 2'2'T32. Enzovoorts.
Waarbij de "h" staat voor "Heißdampf", oftewel oververhitte stoom. Wat dàt nou weer is? Géén idee ::)

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1134 Gepost op: 30 November 2012, 19:28:17 »
Das weer een hoop leesvoer wat hier is neergetikt zeg :o
Bijna een dagvullend programm,dank voor enige info  ;D
*tot zover mijn erg nuttige bijdrage aan dit geheel  ;) *
Toch ben ik wel blij dat t dan is geen 41er was/is/zal zijn,en dat ik gelukkig niet de enige was die t nr niet kon zien  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1135 Gepost op: 30 November 2012, 19:47:12 »
Jan,

De term oververhitte stoom is stoom die oververhit is  ;D
Het heeft te maken met rendement, als je stoom opwekt verdwijnt er ook een hoop warmte (energie) via de rookgassen. Door de stoom niet eerst naar de cylinder (turbine) te leiden maar eerst door een zogenaamde ovo in het rookgassenkanaal kan je de stoom oververhitten.
Ook kan je de gebruikte stoom die nog altijd een hoge temperatuur heeft gebruiken om je voedingswater te verwarmen. Ook die maatregel verbetert je rendement van je ketel waardoor je dus met minder brandstof kosten dezelfde energie er uithaalt.
Het was ff ruim 35 jaar terug graven naar mijn Hogere zeevaartschool,  ;D

Mocht je meer willen weten over stoom, http://www.stoommachine.info/oververhitters.html   hier is genoeg te vinden

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1136 Gepost op: 01 December 2012, 17:44:57 »
Ja, oververhitte stoom is stoom die, euh, oververhit is. En inderdaad, dat heeft te maken met rendement.
Iedereen kent het verschijnsel wat optreedt als je een ketel, of een pan, met water op een warmtebron zet, je fornuis bijvoorbeeld. Als je lang genoeg wacht, dat wil zeggen, als je maar genoeg warmte toevoert, gaat het water in de ketel -of pan- koken en zie je waterdamp opstijgen.
Dat kookpunt (het overgaan van vloeistof naar gas) wordt bereikt bij een temperatuur van 1000Celsius. Althans, bij een druk van ongeveer 1 atm. Bij een lagere (lucht)druk ligt het kookpunt ook lager, en evenzeer hoger bij een hogere druk.
Zou je nou die ketel (die nog steeds op het fornuis staat water te koken) afsluiten, dan zou de druk in die ketel gaan oplopen. Want waterdamp (stoom) heeft een groter volume per eenheid dan water (1kg water is ~1 liter, 1 kg stoom is ~1725 liter). Naarmate je meer water tot stoom kookt, wordt ook de verdampingstemperatuur hoger. Immers, de ketel is afgesloten en het verdampte water neemt meer volume in, terwijl het niet weg kan. Ergo, de druk loopt op, en dat is er de oorzaak van dat verdere verdamping verhinderd wordt, tenzij je meer warmte toevoegt, dan zal de druk oplopen... etc, etc.
Als de druk in de ketel zou zijn opgelopen tot 16 atm, dan moet, om het water in de ketel te verdampen, de temperatuur worden opgevoerd tot zo'n 200+ graden Celsius.
Omdat je meer energie toevoert om het water te verdampen, is in die damp dus ook meer energie besloten.
Er is één grote MAAR aan het proces tot nu toe. Waar we tot hier spraken van stoom of damp, hadden we het over "natte" stoom, omdat de stoom of damp (gedeeltelijk) bestaat uit minucuul kleine druppeltjes water. Hieraan verandert ook niks zolang de stoom in contact blijft met het wateroppervlak waaruit het voortkwam. Een (vervelende) eigenschap van natte stoom is, dat het een goede warmtegeleider is en derhalve gemakkelijk condenseert als het in contact komt met koele(re) voorwerpen, zoals een cilinderwand. Condensatie leidt tot volumeverlies, en dus tot drukverlies, en dus tot efficiëntieverlies.

Nou, grote lappen tekst met droge theorie. Ik moet toegeven, dat ik voordat ik dit allemaal ging neertypen, eerst weer even in de boeken gedoken ben om m'n geheugen wat op te frissen. Net als Arthur, geloof ik ;D
Maar we zijn zo klaar, want we komen nu aan het hoofdstuk oververhitte stoom toe.

Oververhitte stoom is dus stoom die heter is gemaakt dan de temperatuur waarbij deze tot stand kwam. Daardoor verdampen ook de laatste kleine waterdruppeltjes, en is er sprake van droge stoom. Dit is, in tegenstelling tot natte stoom, een slechte warmtegeleider, en zal dus ook veel minder gauw gaan condenseren. Ook is er bij afkoeling (bijna) geen volumeverlies en dus geen drukverlies. Over het algemeen wordt getracht een temperatuur te bereiken van rond de 4000C.
En hoe krijg je dat nou voor elkaar? We gaan even kijken naar een plaatje van Wikipedia:



De (natte) stoom die in de ketel wordt gemaakt, stijgt op naar het hoogste punt, de stoomdom (A), waar hij door middel van de regulateur (de "lat") al dan niet naar het "natte" gedeelte van de "Dampfsammelkasten" (B) kan worden toegevoerd. Van daaruit gaat de (nu nog natte) stoom door de oververhitterelementen (C) een paar keer door de vlambuizen (D) in de ketel en wordt aldaar door de langsstrijkende (rook)gassen, die van de vuurkist naar de rookkast gaan, verhit. Tot, als het allemaal goed is, zo'n vierhonderd graden. De nu oververhitte stoom gaat dan via het "hete" gedeelte van de "Dampfsammelkasten"(B) naar de stoomschuiven, vanwaar het tot de cilinders wordt toegelaten om daar z'n werk te doen.

En vanaf dat punt komen we aan het door Arthur aangeroerde verhaal van "Voorverwarmen", waarbij de afgewerkte stoom wordt gebruikt om het verse water, wat vanuit de tender naar de ketel moet, alvast voor te verwarmen. Ook al weer een heel verhaal, zo rol je van het één in het ander, om maar eens iemands onderschrift te citeren. Misschien doen we dat nog wel eens. Voorlopig vind ik het wel welletjes zo  8)

Groet,
Jan

PS als iemand zich geroepen voelt, corrigerde opmerkingen te maken, dan is hij -of zij- daartoe van harte uitgenodigd. Ik ben geen beroeps, maar een amateur.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 17:55:30 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1137 Gepost op: 01 December 2012, 19:59:48 »
Tijd voor treinen!
Nou ja, eentje, voor nu even.

E(ilzug) 498 is op weg met een lokomotief van de Baureihe 41 in plaats van met de gebruikelijke V160, die met een gesprongen wielband verstek moest laten gaan. Hier zien we de trein, met Klaus Thaler als machinist en Jan Dödel als stoker, net na vertrek uit Lümmeln:



... op weg naar Osnabrück, waarna de trein nog te Vierheim zal stoppen.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 20:20:29 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1138 Gepost op: 01 December 2012, 21:02:58 »
Interessante lappen tekst, Jan. :)

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1139 Gepost op: 02 December 2012, 16:43:51 »
Klaus Thaler als machinist en Jan Dödel als stoker
Ik ben benieuwd of dit duo hun doel gaat halen  ::)

Groet,
Michel