Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398772 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21495 Gepost op: 13 april 2021, 10:22:58 »
De 44ér was het spoor bijster zo te zien. ;D

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21496 Gepost op: 13 april 2021, 21:04:34 »
Dat kun je wel zeggen ja  ;)

Over 44ers gesproken: bij de te verschijnen editie van Bahn Extra wordt een dvd meegeleverd met als titel: Dampf und Donner im Weserbergland. Toevallig heb ik die film ooit op video gehad, maar ja, das war einmal.



Voor zover ik me kan herinneren vond ik die video alleszins de moeite waard om te bekijken, met spectaculaire beelden van 44ers in volle actie. Ik ben dan ook bijzonder benieuwd!



(Bron plaatjes: reclame-mail van VGB/GM)

Verder ben ik ook erg benieuwd naar de kwaliteit van de komende BahnExtra.
Ik zal wel eens eerder verteld hebben dat ik geabonneerd was op het blad BahnEpoche. Na de overname van uitgever Verlagsgruppe Bahn (VGB) door Gera Mond werd het blad BahnEpoche samengevoegd met het blad BahnExtra. Of ik daar, wat inhoud betreft, wel gelukkig mee ben moet nog blijken, dat kan ik na één aflevering nog niet zeggen.
Waar ik echter wel zeer ongelukkig mee was, of ben, is de alderbelabberdste drukkwaliteit van de foto's. Korrelig, bleek, zwartwit foto's met erg weiniog contrast, kortom, ik vond het eigenlijk een affront en dat heb ik de redactie laten weten ook, waarbij ik er op gewezen heb dat de reclamepagina's dik in orde waren en dat het dus blijkbaar wel kon.
Zij antwoordden mij met de belofte dat men bezig was daar wat aan te doen.
En nu ben ik dus benieuwd of we dat de komende editie ook gaan merken of niet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21497 Gepost op: 14 april 2021, 21:23:49 »
Ik vraag me af of ik de lezer er een plezier mee doe, maar vooruit, de opbouw stat in dit draadje beschreven, dus ook de afbraak zal aan bod moeten komen. Tot de laatste druppel.

Het was een leuk segment, met drie wissels, een engelsman en een Gleissperre. Nadat genoemde voorwerpen voorzichtig zijn verwijderd en de Schotter, voor zover in alle redelijkheid mogelijk, is herwonnen, kan overgegaan worden tot wat ruigere werkwijzen met geredschappen als beitels, hamer en meer van dat fraais. Toch weer heel iets anders dan pincet en een boortje van 0,4 mm.



Na enkele welgemikte klappen en wat weloverwogen gewrik rest nog slechts wat hout en multiplex:



Nog even volhouden, jongens en meisjes! De beker moet toch echt geledigd worden!
Ad fundum!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21498 Gepost op: 14 april 2021, 22:56:14 »
Een waardig einde van dit draadje, toch? De afbraak wordt netjes gedocumenteerd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21499 Gepost op: 15 april 2021, 20:51:22 »
Ja, dat is wel zo volledig, vind ik.
Maar het is nog steeds niet helemaal voorbij, er zijn nog zeven segmenten te gaan.
Toch is het niet zo erg als het lijkt, er is er nog maar eentje met ballast, op de andere segmenten zijn rails en wissels vastgeschroefd en/of gelijmd met houtlijm.
Die schroeven gaan natuurlijk zo los, die lijm... hmja, dat moet ik nog zien. Veel met nattelappenwerk, denk ik.

Maar eerst die laatste met ballast nog. We kunnen wel gaan aftellen nu, nummer 9 en 8 hebben we gehad: , dus zitten we nu op








Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21500 Gepost op: 15 april 2021, 21:13:19 »
Het gaat eigenlijk in dit hoofdstuk grotendeels over opbouwen en eigenlijk zelden over "afbreken". Als je het positief bekijkt is het vaak dat er iets nieuws gebouwd gaat worden. Maar is het niet zo dat van "slopen" ook wat te leren valt? Hoe breek je een baan zodanig af dat je bepaalde dingen weer kunt hergebruiken?

Dus Jan, ga rustig door met stukjes over je sloopwerk en hergebruik.

Freek J.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21501 Gepost op: 15 april 2021, 21:52:00 »
Ja, ook de afbraak is onderdeel van onze hobby. Ik vind het altijd fascinerend hoe een zorgvuldig opgebouwde illusie na afbraak slechts blijkt te bestaan uit een paar plankjes, wat draadjes en ijzerwerk en ballastkorrels. Dus foto’s hiervan: prima.

Wollter
Moins mais mieux.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21502 Gepost op: 16 april 2021, 15:04:17 »
Van "Ausbesserung" naar "Abbrechung", er valt hier altijd wel wat te leren !

Zo was ik even in dit draadje op zoek naar welke kleur ik ook alweer moest hebben voor de wielen van mijn 58'-er. Het antwoord was snel gevonden,.....

De rest van het onderstel toch maar eerst een beetje met RAL3002 ingesmeerd, zodat het allemaal tenminste ongeveer het zelfde kleurtje heeft.
Had ik met de wielen ook moeten doen, maar als moeten had gemoeten is geworden is er geen grienen meer aan en nu heb ik er geen zin meer in om dat allegaar nog weer overnieuws te doen, dus ik laat het nu maar lekker zo.

...en toen kwam ik er tevens achter dat ook in het taalgebruik soms wijze lessen zitten verscholen  :D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21503 Gepost op: 16 april 2021, 21:16:19 »
Citaat van: Peter
Het antwoord was snel gevonden,.....

Ja, kunst, met die nieuwe index...  :P

Citaat van: Freek
Maar is het niet zo dat van "slopen" ook wat te leren valt?

Hm, zo had ik het nog niet bekeken...
Maar het is natuurlijk wel zo. Toen het oude Floreshuis werd gesloopt, heb ik eens staan praten met iemand die daar aan het werk was. Die zei dat slopen niet een kwestie was van de boel domweg in elkaar meppen, maar van weloverwogen uit elkaar halen, zodat zoveel mogelijk materiaal opnieuw gebruikt dan wel gerecycled kan worden. En eigenlijk ben ik dat ook aan het doen.

Citaat van: Wolter
hoe een zorgvuldig opgebouwde illusie na afbraak slechts blijkt te bestaan uit een paar plankjes, wat draadjes en ijzerwerk en ballastkorrels

Je zegt het eigenlijk zelf al: door de plankjes en ballastkorrels uit elkaar te halen vernietig je de illusie. Tenzij er nog foto's van zijn, en die staan er genoeg in dit draadje (behalve een paar die bij foto-emmer of plaatjeschuur gestald waren).

De module/het segment is inmiddels spoorloos:



Misschien had ik nog wat extra Schotter kunnen winnen door nog een keer natmaken en schrapen, maar dan neemt de hoeveelheid rommel (zoals flinters blauwe plaat en zo) wel toe, die dan later weer met veel moeite uit de Schotter verwijderd moeten worden.

Dat is trouwens nog wel een dingetje, dat schoonmaken van dat spul.
Het is destijds verlijmd door de ballastlijm van Koemo zelf, die volgens mij op basis van latex is gemaakt, en witte (niet-watervaste) houtlijm. Door de boel nat te maken lossen beide soorten lijm wat op, zodat je de rails voorzichtig uit de bedding kunt trekken. Daarna hark je de ballast bij elkaar, deponeert dat in een bakje, zet het onder water en laat het voorlopig even trekken. Af en toe flink roeren. Afgieten en water verversen, net zolang tot het water helder blijft. Na de laatste keer afgieten de ballast laten drogen en dan zeven, waarna het in principe weer bruikbaar zou moeten zijn.

Toch vraag ik me nog steeds af wat het nu eigenlijk voor spul is. Als je het na het spoelen namelijk laat drogen en dan even roert, dan 'klontert' het als het ware samen, zodat het geheel een eigenaardig, wat "fluffy-achtig" uiterlijk krijgt:



Als je het nog een keer zeeft hou je wel individuele korrels over, maar het oogt toch anders dan de 'verse' ballast, het klinkt minder in, lijkt het wel.

Misschien moest ik eens een monstertje aan m'n broer geven, wie weet kan hij er in z'n lab iets aan zien...

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21504 Gepost op: 16 april 2021, 21:51:12 »
Zoals je eerder concludingeste waren het gemalen noten  ???
Misschien dat ze te nat(doorwwekt zijn)
Laat een paar dagen drogen of effe in de magnepiep en dan eens kijken

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21505 Gepost op: 16 april 2021, 22:14:30 »
Dat ging over de ballast van Woodland Scenics, Jerry. Daar wees Wieger (Whis) een poosje geleden op.
Peter was degene die opmerkte dat Koemo zelf beweert dat voor de vervaardiging van hun Schotter echte diabas wordt gebruikt.
Ik wil het maar wat graag geloven, maar het spul gedraagt zich zo vreemd... in elk geval anders dan zand en zo.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2021, 22:47:13 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21506 Gepost op: 17 april 2021, 09:55:34 »
Jan waarom probeer je het niet uit op een stuk rails? Gewoon behandelen zoals je eerder hebt gedaan en kijken wat het dan wordt.

Grt. Ric

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21507 Gepost op: 17 april 2021, 14:52:38 »
Jan dat je de Koemo ballast eens grondig laat onderzoeken (als je de mogelijkheden hebt) lijkt me dat geen slecht plan.
Wat ook interessant is, is wat die lijm van Koema is. Misschien werkt ordinaire, niet watervaste houtlijm, net zo goed en heb je bij demontage een probleem minder. Niet dat jij daar nu zoveel aan hebt, maar ter lering. Of misschien voor het geval dat je node nog eens moet demonteren.

Freek J.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21508 Gepost op: 17 april 2021, 18:15:35 »
De lijm die je hebt gebruikt kan idd wel is een aparte factor zijn geweest,want wat zit daar allemaal exact in gemengd ??
De "traditionele" lijm ,houtlijm,sop,water,heeft bij mij met het losweken van delen van de HO baan in elk geval niet dit resultaat gebracht als t gaat om de koemo ballast.
Dat zag er feitelijk t zelfde uit,als toen ik het uit het zakje ging verlijmen.
(enkel wat natter in t begin  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21509 Gepost op: 17 april 2021, 23:19:38 »
@Ric: dat idee speelde inderdaad ook al door mijn hoofd. Daarnaast leek het me ook wel een goed idee om het gerecyclede spul eens direct te vergelijken met het originele spul. Dat wil ik eerst eens opzoeken om daarna een proefstukje te maken met beide 'soorten'.

@Freek: ik wilde een monstertje meegeven aan mijn broer, die als chemisch analist op het lab van een glasvezelfabriek werkt.
De lijm... tja, dat zou ik ook kunnen doen, maar ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de lijm van Koemo op acrylbasis is, zeg maar een soort dikke Vallejoverf zonder pigment. Waar ik meer benieuwd naar ben is of er misschien restjes van de lijm op de korrels zijn achtergebleven. Dat zou (mogelijk kunnen) verklaren waarom het gerecyclede spul zich anders dan het nog originele spul gedraagt.
En nu ik dit opschrijf bedenk ik me dat ik het misschien nog eens zou kunnen spoelen, maar dan met ipa of spiritus of zoiets door het water.

@Floris: dat wil ik inderdaad gaan uitzoeken.