Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3624721 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21480 Gepost op: 09 April 2021, 21:57:39 »
Na het varkentje wassen resteert van het segment Garkeinübersondernuntergang nog slecht een stapeltje hout:



Dit was het grootste en tevens lastigste segment, dus wat er nu nog komt zal (hopelijk) wat sneller gaan.
Op naar de volgende!
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 00:40:05 door 44. Reden: Letter verwijderd »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21481 Gepost op: 09 April 2021, 22:02:42 »
Jan,

En dan?


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21482 Gepost op: 09 April 2021, 22:04:24 »
Heeft die praatgroep nog een plaatsje vrij? :'(
Voorlopig moet ik me troosten met de gedachte dat er iets anders moois voor in de plaats komt.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21483 Gepost op: 09 April 2021, 22:29:32 »
Na afbraak komt opbouw, Arthur. Zoals gebruikelijk zal het, theoretisch althans, alleen maar beter worden. Ruimere bochten (die overigens zoveel mogelijk buiten het zicht gehouden zullen worden), meer en langere sporen in het Sbf en zulk soort dingen meer. Wat en hoe precies moet nog duidelijk worden, dat weet ik zelf ook nog niet. Zal een nieuw draadje worden, denk ik. Zal zoiets als "Auferstanden aus Ruinen" gaan heten, denk ik.

Voor de praatgroep zou ik even Hlv53 contacteren, Bas. Misschien kunnen jullie wat aan elkaar hebben. In elk geval hebben jullie al twee dingen gemeen  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 00:38:18 door 44. Reden: Leesteken toegevoegd »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21484 Gepost op: 10 April 2021, 10:20:52 »
Nieuwe ronden, nieuwe kansen. Zo zou ik deze fase omschrijven. En door tijdgebrek of beter weten in verhuis je toch bestaande delen van je epos mee naar je nieuwe huis. Dat is zeer herkenbaar. Gewoon omdat je denkt dat je er nog wat mee kunt. En vaak komt dan het inzicht hergebruik niet goed mogelijk. Dat is niet erg.

Natuurlijk volg ik je werkzaamheden met interesse. En ik wens je alle succes.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21485 Gepost op: 10 April 2021, 11:35:15 »
Zal een nieuw draadje worden, denk ik. Zal zoiets als "Auferstanden aus Ruinen" gaan heten, denk ik.

komkom beetje positiever. Iets als "Aufschwung im Auftakt" ofzo?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #21486 Gepost op: 10 April 2021, 15:58:35 »
De (fotografische) verslaglegging van de baanafbraak maakt ook mooi inzichtelijk dat dit een geheel ander beeld oplevert dan simpelweg de film der baanopbouw achteruit afspelen.

Ik moest hier aan denken toen Jan mij probeerde gerust te stellen met de mededeling dat alle panden van Lümmeln-Stad (incl. Hotel Arminius) waren gered van de sloophamer. Dat wilde ik wel aannemen van iemand die zijn best doet om elk Koemokorreltje te redden voor hergebruik  :D.

Mij ging het er natuurlijk om dat het geheel meer is dan de som der delen.

Het is dus inderdaad maar het beste om voor de nieuwe baan onder een nieuwe naam een nieuw draadje te starten en Lümmeln verder ongeschonden in onze herinnering te laten voortbestaan.

Zelfs al zouden er momenten komen dat de afbraak mij teveel wordt, kan ik altijd nog even gaan kijken zoals het was. 

Want:

Maar goed, Lümmeln is wèl geïnspireerd op een echt bestaande plaats, en die is, voor zover ik weet, ooit door één lezer -charp om precies te zijn- geïdentificeerd, zoals hij destijds per peebee aan ondergetekende liet weten.

Alleen voor die reis terug in de tijd moet ik nog iets op zien te vinden.


Hmm, het wordt nu geloof ik tijd dat ik mij aanmeld voor de praatgroep.





Bron

Das war einmal.


Peter
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 17:45:09 door charp. Reden: bronvermelding toegevoegd »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21487 Gepost op: 10 April 2021, 23:46:11 »
Tjonge, het wordt nog wat met die praatgroep.
Wat dat tunnelduct betreft, met de Barbararossaplatz er bovenop, het was geen haalbare kaart om dat geval met die gipsen Spörle-gevels heelhuids over te krijgen. Het begon al toen het ding uit het vorige hobbyhok werd gesjouwd, toen al brak er het een en ander in stukken. Dus: redden wat er te redden was en de rest naar het grofvuil.
Dat bord "einde bebouwde kom" als symbool voor "het einde van Lümmeln" vind ik wel leuk gevonden, en ook knap gevonden. Maar dat is wel de versie die vanaf 1971 werd ingevoerd. Mij staat veel meer de oudere versie voor ogen:

Voor- en achterkant volgens StVO 1956:



@Dirkjan: ach, ik roep maar wat. Zie het als een werktitel. Hoewel... Projekt 083 etc was ook een werktitel...

@Wolter: niet tegen beter weten in hoor. Ik was sowieso van plan de boel op m'n gemak te slopen en te hergebruiken wat te hergebruiken valt.
En inderdaad, ik heb eerder ook al eens gezegd dat ik met de gedachte heb gespeeld de oude baan weer op poten te zetten en er een stuk tussen te maken. Maar daar heb ik toch van afgezien. Ten eerste omdat ik de kleine straal van 430 mm in de bochten te krap vond (heel wat lokomotieven tilden hun pootjes op om er door te kunnen), maar ook omdat het fysiek onmogelijk geweest zou zijn: in het vorige huis was de breedte van de hobbykamer 221 cm, en daar heb ik toen ook op gebouwd, hier in huis is de breedtemaat precies 220 cm. Een centimeter van de baan afzagen zag ik niet helemaal zitten.

Vandaag de tweede 'bak' naar boven gesjouwd. Ook hier is nogal wat ballast te winnen, en bovendien een zestal wisselmotoren, draad, kroonsteentjes, schroefoogjes,lantaarnmechanieken, een Gleissperre en een zootje trekdraadkanalen. En een een aardige hoeveelheid multiplex natuurlijk.

Even een laatste fotootje van de module zoals die was:



Ook hier heeft de verhuizing sporen nagelaten:



Kiekje van een 44er vanuit een voorheen onmogelijk standpunt:



En ook vanuit hier zou het in het oude huis lastig geweest zijn:



Vlak na het nemen van de vorige foto werd begonnen met het afgraven van de ballast in het Bw-spoor:



En daar gaan we morgen maar gewoon mee verder...
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 23:48:26 door 44 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21488 Gepost op: 11 April 2021, 20:27:48 »

 


Met een knipoog naar een Germanisme "Slenteren"  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 April 2021, 20:30:41 door Met een sik »
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21489 Gepost op: 11 April 2021, 22:24:11 »
Maar "slenteren" is toch geen germanisme?

Eigenlijk kloppen die 13 kilometers niet, Schlendern ligt zo'n beetje tegen Lümmeln aan.
Net als dit dorpje:



Hoewel niet spectaculair verschillend met de foto's van het vorige segment laat ik de beide volgende toch maar even zien. De Schottergewinnung op volle toeren.

Spoor 3 gelooft er al aan:



Spoor 2 volgt, alleen de DKW ligt er nog:



Soms stagneert het een beetje omdat de Schottergewinnanlage de hoeveelheden niet aan kan.
Lees: mijn betere helft wil niet dat het aanrecht wordt volgebouwd met bakjes waarin de Schotter ligt te weken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21490 Gepost op: 12 April 2021, 21:58:03 »
Het doet mij werkelijk leed jullie te moeten vermoeien met sterk op elkaar lijkende beelden van baansegmenten in diverse stadia van afbraak. Maar het is niet anders.
Ook in deze aflevering nog twee foto's van het tweede segment.

Met een 44er op de engelsman:



En dan is ook de engelsman -mèt 44er- verdwenen:



Volgende stap: het segment uit elkaar halen.

Tot dan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21491 Gepost op: 12 April 2021, 22:11:24 »
Met een 44er op de engelsman:
Hoe krijg je die daar weer weg?
Doet me denken aan een anekdote* die ik een keer las over een logging line in de VS. Nadat alle bruikbare bomen waren gekapt werd het spoor gesloopt. Tot ze er achter kwamen dat ergens in het bos nog een loc stond die ze vergeten waren. Dus werd het spoor weer teruggelegd om die loc thuis te krijgen.

*anekdote: sterk verhaal dat echt gebeurd is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21492 Gepost op: 12 April 2021, 22:18:30 »
Dat zal Ammeräth met z'n kruiwagen wel voor elkaar gekregen hebben, denk ik. Net toen ik even niet keek.

Dat met die logging line lokomotief heb ik ook ooit eens gelezen... grappig dat jij er nu mee komt  :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21493 Gepost op: 12 April 2021, 22:23:47 »
Heeft volgens mij in Model Railroader gestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21494 Gepost op: 12 April 2021, 22:29:46 »
Ah! Dat zou heel goed kunnen. Dat blad las ik jaren samen met een oude vriend van me, helaas overleden. Hij was geabonneerd op de Model Railroader en op de Railway Modeller, ik op Eisenbahn Magazin en Eisenbahn Kurier. Elke maand kwamen we dan bij elkaar om te ruilen.

Is wel even geleden trouwens, volgens mij eind '80er, begin '90er jaren...