Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
Raadplaatje door Keska
10 September 2025, 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3682158 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21060 Gepost op: 08 January 2021, 15:20:25 »
Daar had ik nou nooit aan gedacht. Eigenlijk best wel voor de hand liggend...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21061 Gepost op: 08 January 2021, 15:33:25 »
Vernikkelde messing wielen voor wagens zijn leuk voor loks die af en toe rijden, daar gebruik ik ze ook voor. Loks die hele bijeenkomsten letterlijk kilometers afleggen geef ik liever massieve nikkelzilver wielen. Die blijven schoner, houden beter hun trekkracht en slijten minder. Mijn ervaring, gebaseerd op V100, stoomloks etc

Dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21062 Gepost op: 08 January 2021, 15:58:39 »
Natuurlijk, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.
Kwestie van afwegen dus: hoe vaak (en hoe lang) wordt de lok ingezet? En in hoeverre loont zich in dat licht de aanschaf van kwaliteitswielen en hoe verhoudt zich dat tot de goedkope oplossing, ook als in dat geval de wielen vaker worden vervangen?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21063 Gepost op: 08 January 2021, 16:17:14 »
Maar vooreerst heb ik er maar even een hopelijk goeie (want geen platte) antislipband om gegooid.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21064 Gepost op: 09 January 2021, 16:48:03 »
Nog een nieuwtje: we zijn weer aangesloten op internet. Heeft zeseneenhalve week ergernis, tientallen telefoontjes en een bezoek aan de huisarts vanwege te hoge bloeddruk gekost, maar dan heb je ook wat.
We leven weer.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21065 Gepost op: 09 January 2021, 17:01:13 »
Welkom terug op de digitale snelweg Jan ;D


Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21066 Gepost op: 09 January 2021, 19:38:48 »
Qua internet kan je beter niet verhuizen...
Toen ik 10 jaar geleden verhuisde bleek de handigste oplossing te zijn om van provider te veranderen. Eerst xs4all (=adsl, telefoonlijn) naar ziggo (kabel). Ziggo kon je tenminste gelijk aanvragen en geleverd krijgen, overstappen met xs4all zou op een van de adressen een paar weekjes "nee" betekend hebben. Ik wilde tijdens het ikea-bouwpakket-klussen wèl naar de tour de france kunnen kijken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21067 Gepost op: 09 January 2021, 21:52:06 »
Klopt helemaal. Alhoewel...
Nadat we de voorgenomen verhuizing aan de provider hadden doorgegeven, kregen we al gauw bericht dat 'het signaal' al op de 23e in plaats van op de 25e geleverd kon worden. Nou, prima, dacht ik. Fijn, maar we zouden toch pas vanaf de 25e op het nieuwe adres verblijven. Maar goed, maakt niet uit, prima.
De 25e waren we dan zover dat modem, pc, televisie en telefoon geïnstalleerd konden gaan worden. Maar 0,0 signaal. Van alles geprobeerd, maar nog steeds niks, noppes. De 26e maar eens gebeld met de provider. Da's raar, zeiden ze. KPN (de netwerkbeheerder) zou de lijn toch al vrijgegeven moeten hebben. We gaan het na, even geduld en als alle groene lichtjes op het modem branden, hebt u internet.
Maar niks hoor, dus na een paar dagen nog eens gebeld. En nog eens. En nog eens. En aldoor maar weer het argument dat KPN "een knopje om moest zetten". En dat het druk was. En coronings. En bijna kerst. En kerst. En net kerst geweest. En bijna oud en nieuw. En nog meer bijna oud en nieuw. En oud. En oud was nog maar net nieuw. En nieuw nog niet zo erg oud. En coronings.
En toen vroegen ze of het telefoonnummer dat ze naar KPN hadden gestuurd ook klopte. Dat deed het dus niet. Correct telefoonnummer opgegeven (hetzelfde nummer waar ik al driehonderdachtendertigduizendvierhonderdtweeënnegentig keer mee naar hen had gebeld). Nog geen uur later een SMS van KPN, of ik op die-en-die site een afspraak wilde plannen. Gedaan, KPN-meneer was er binnen vierentwintig uur en toen was het binnen twintig minuten gepiept. Er was in de wijkkast een draad verkeerd aangesloten.

Dankuwel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21068 Gepost op: 09 January 2021, 22:26:37 »
Ja, met KPN kun je lachen. Op kantoorniveau wordt daar verschrikkelijk geklungeld.
Toen ik nog bij het energiebedrijf werkte moesten vanwege de privatisering van de energiesector alle klanten groter dan 100 kilowatt een registrerende meting krijgen die elke nacht werd uitgelezen.
En daarvoor heb je een telefoonlijn nodig.
Met het districtskantoor van KPN afgesproken dat wij ze per aansluiting de locatiegegevens en verdere informatie in duplo zouden toesturen. 1 exemplaar dat ze op kantoor konden bewaren en 1 exemplaar om aan de monteur mee te geven. En ze zouden ons een dag van tevoren bellen wanneer hun monteur zou komen, dan kon er een monteur van ons naar toe om de man toegang te verschaffen en de weg te wijzen.

Wat gebeurt er: ze bellen niet, de KPN monteur verschijnt bij onze klant met de mededeling dat hij een telefoonaansluiting komt maken. Klant weet van niks, die heeft er niet om gevraagd, dat hadden wij gedaan.
Monteur heeft ook geen informatie bij zich, alleen het adres waar hij moet zijn.
Na wat heen en weer gebel nieuwe afspraak gemaakt waarna het alsnog voor elkaar kwam.
Zo zijn er 300 aansluitingen gemaakt.
Je mag 1 keer raden hoe vaak het mis ging.

Daarna zijn we met GSM modules gaan werken en kochten bij KPN alleen de SIM-kaarten in bulk in. Kon onze eigen monteur het doen zonder KPN verder lastig te vallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21069 Gepost op: 09 January 2021, 22:39:20 »
Er zal nauwelijks een dergelijk bedrijf genoemd kunnen worden waar het niet misgaat. Ik heb wel eens het idee dat wanneer iemand die verantwoordelijk voor iets is meent dat die verantwoordelijkheid ophoudt wanneer het maar in de computer, oftewel "het systeem" is geklopt. Dat gebeurt echt niet alleen bij KPN, internetproviders, energieleveranciers en overheidsinstanties (om maar wat te noemen) kunnen er ook wat van.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21070 Gepost op: 09 January 2021, 22:39:32 »
Op DSO las ik zojuist dat Wolfgang Diener is overleden.
Iedereen die zich een beetje serieus bezighoudt met de Duitse spoorwegen is de naam Diener wel eens tegengekomen in verband met zijn boeken over opschriften en kleurstelling van spoorwegmaterieel door de jaren heen.

Dat Wolfgang Diener maar lang in herinnering mag blijven.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21071 Gepost op: 10 January 2021, 00:19:35 »
Dankuwel.
Dat van die bloeddruk kan ik mij goed voorstellen. Je hoort dit soort verhalen steeds weer, is het nu echt zo moeilijk allemaal tegenwoordig?
Vroeger belde je de PTT als je ging verhuizen, er kwam dan rond de verhuisdatum een stoffige meneer langs met een schroevendraaier, prutste wat in de meterkast en na een telefoontje naar een centrale werkte alles naar behoren.
Goed, ik geef toe, het was dan ook alleen maar de telefoon, het was ook maar 1 draadje maar het is nog steeds maar 1 draadje toch?
En zòò lang geleden is dit ook weer niet, midden jaren tachtig functioneerde dit nog zo

Groeten, Michiel

RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21072 Gepost op: 10 January 2021, 10:29:49 »
In 1986 moest ik na een verhuizing ongeveer drie weken wachten op telefoon. Gewoon in een dorp op het Groninger platteland, in een vrij nieuw huis met een aansluiting. Hoe moeilijk kan dat zijn? Het kon dus ook traag gaan.

Voor jou, Jan: mooi dat je er weer bent!

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21073 Gepost op: 10 January 2021, 10:47:34 »
Ja, altijd lachen met KPN. Ook hier vorige maand verhuisd naar nieuwbouw. Alle aansluitingen waren tijdig in de woning gebracht en op het afgesproken moment verscheen een KPN-monteur die in no-time de internetverbinding aan de praat had. Alleen de vaste telefoon deed het nog even niet, maar daar zou een telefoontje met de klantenservice snel verandering in moeten brengen. Niet dus, en 24 uur later werkte er helemaal niets meer. Na enkele dagen een nieuwe KPN-monteur op de stoep die in 'de kast in de wijk' had vastgesteld dat ons glasvezeltje nergens meer aan vast zat ......  ??? Nou ja, eind goed, al goed. Bloeddruk OK  (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21074 Gepost op: 10 January 2021, 10:50:56 »
Wolfgang Diener is overleden.

Helaas heeft een persoon met veel kennis omtrent kleuren van en opschriften op railmaterieel ons verlaten. Gelukkig laat hij een rijtje standaardwerken van zijn hand na. Een deel daarvan staat ook in mijn kast. Herzlichen Dank, Herr Diener.

Het is jammer dat ik de laatste maanden geen nieuwe uitgave van Eisenbahn Kurier open kan slaan zonder een bericht te lezen dat een bekende uit de (model-)spoorwereld is overleden...  :-[

Groet,
Bas