Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 16:45:32
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Machinist Johan
Vandaag om 16:32:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:27:10
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 16:17:48
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3769803 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20955 Gepost op: 15 December 2020, 23:53:04 »
Ja, er waren natuurlijk allerlei oplossingen voor te verzinnen. Maar de constructie die ik oorspronkelijk had gekozen was lastig om te bouwen naar iets makkelijkers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20956 Gepost op: 16 December 2020, 09:31:52 »
Mijn "uitneembare stuk" was in principe nog redelijk makkelijk uitneembaar, ook al was het onderdeel van het schaduwstation en liepen er zes sporen overheen. Kwestie van twee stekkers losmaken en het stuk eruit pakken.

Maar dan moest ik wel eerst even m'n schaduwstation leeg rijden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20957 Gepost op: 17 December 2020, 11:56:04 »
Hoi,

Citaat
Maar dan moest ik wel eerst even m'n schaduwstation leeg rijden.

Zag je plannen voorbijkomen.

Nog geen Hbf gezien, anders ipv schaduwstation laten vervallen en een halve entree van Leipzig Hbf (Joswood/MBZ) bouwen in die hoek ;D
Kun je fraaie shots maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2020, 12:01:28 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8926
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20958 Gepost op: 17 December 2020, 13:11:18 »
Gewoon de bogen uit het zicht houden, of beter, uit direct zicht. Heen heeft een scherpe entreeboog, maar daar zie je vrijwel niks van, en al helemaal niet als je op ooghoogte over de baan kijkt.
Scheelt ook dat je in de boog kijkt, vanuit de binnenkant dus Dan kijk je met de boog mee, en valt de hoek niet zo op.

Zie hier bv. De Roco E41 staat naast de entreeboog, de M E41 op een ander opstelspoor. Van boven duidelijk scherp, maar op ooghoogte?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2020, 13:13:44 door Huup »

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20959 Gepost op: 17 December 2020, 16:41:42 »
Misschien is dit een idee voor een uitneembare sectie. Bouwt het met magneten en messing plaatjes. Ongeveer vanaf minuut 13. Geen gelazer met stekkers enzo.

https://youtu.be/4xda9jAdtbg

Gr,

Erwin

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20960 Gepost op: 18 December 2020, 11:52:50 »
@Koen: een kopstation is nog steeds een optie. Of ik daarvoor dat Joswood gevaarte aan ga schaffen is zeer twijfelachtig. Ik denk eerder niet dan wel  ::)
@Huub: de bochten uit het zicht houden is zeker de bedoeling. Toen we dertig jaar geleden de normen voor de modules van de leden van onze modelspoorvereniging bepaalden, werd een minimale boogstraal van 1000 mm vastgesteld. Zelfs dat vond ik eigenlijk nog geen gezicht. Maar als het niet kan zoals het moet....
@Erwin: joeptjoepfilmpjes op mijn telefoon bekijken is eigenlijk geen doen. Als er straks (hopelijk) internet is, zal ik trachten de schade in te halen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20961 Gepost op: 18 December 2020, 15:18:08 »
Waarom niet Osnabrück Hbf nabootsen. Dummy brug en perron boven, sporen onder de bocht om daaronder. Stellwerk ervoor om het zicht te blokkeren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20962 Gepost op: 18 December 2020, 17:57:29 »
Dat is niet eens zo'n raar idee.
Al zou ik dan beide verkeersstromen willen uitbuiten: (NL) - Rheine - Hannover (Berlin e.v.) en (Ruhrgebiet) - Münster - Bremen - Hamburg.

Dank voor de gedachte. Krijgt een rol in het denk- en fantaseerproces.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20963 Gepost op: 18 December 2020, 18:13:44 »
Je zou natuurlijk BWW en BW in elkaars verlengde kunnen leggen. De aansluiting maak je in het midden.
Aan de andere kant heb je dan plaats voor een kopstation met opstel en goederen sporen ..............

Dit alleen maar om je denk en fantaseer proces gaande te houden  ;D

Freek J

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20964 Gepost op: 19 December 2020, 10:06:06 »
Eigenlijk ligt dat wel voor de hand. Bw en Wagenwerkstatt op de 'korte poot', eerste wisselstraten van het imaginaire station en 'rangeerterrein' op de lange.

Zoals te zien in de onderstaande weergave van wat nog steeds een onvolledig en volkomen abstract idee is. Het gaat hier overigens eigenlijk alleen om de 'lange poot', de voornaamste gedachte was te kijken hoe voorkomen kan worden dat het verkeer van en naar Bw en Wwst de hoofdbaan kruisen.


Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20965 Gepost op: 19 December 2020, 12:03:57 »
Aan dat niet kruissen heb je voldaan. Ik vraag me echter af wat voor jou de functie is van de verdeelsporen. Ik denk dat je hoofdzakelijk denkt aan het bevoorraden van BW & BWW. Alleen het is ook het punt waar de onderhouden loccen en wagens weer vertrekken en dat kan dus zowel naar A als naar B zijn.
Misschien een linker en een rechter deel en wel zo dat je vanaf de verdeelsporen via het A/V spoor zowel naar A als naar B kan?

Maar ik denk dat  een overloop spoor naast het A/V spoor een veel betere optie is

Het mooie ervan is dat je eigenlijk twee onafhankelijke banen hebt. BW, BWW en verdeelsporen en een deel waarin van A naar B v.v. gereden wordt. De koppeling is het A/V spoor.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2020, 14:32:41 door Freek Jonkers. Reden: Cursief later toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20966 Gepost op: 20 December 2020, 09:19:33 »
De naam zegt het eigenlijk al. Een goederentrein komt binnen op het A/V-spoor. De lok koppelt af en gaat richting. Bw. Een rangeerlok (V60, 94er, 55er of een 86er) verdeelt via het uithaalspoor de wagens van de zojuist aangekomen goederentrein over de verdeelsporen.
Vanaf de verdeelsporen kan een nieuw samengestelde trein naar het A/V-spoor gerangeerd worden, waarna er een lok uit het Bw komt, aankoppelt en met trein en al weer de hort op gaat.

Misschien is het handig om het A/V-spoor voortaan aankomstspoor te noemen en er een vertrekspoor naast te leggen. Ik ben nog aan het kijken of het eventueel ook andersom kan.

Maar eigenlijk bieden die verdeelsporen een hoop plek aan goederenwagens, zodat ik, telkens als ik andere wagens in wil zetten, niet steeds de boel in en uit moet pakken.

Voor het overige heb je het goed gezien: een baan in twee (of eigenlijk drie of misschien nog wel meer) gedeelten:
-een rondgaande baan (van A naar B en vv) om treintjes te laten rijden
-lekker rangeerklooien bij de verdeelsporen
-idem in het Bw
-en de Wagenwerkstatt
-en misschien ook nog een park om venstermaterieel op te stellen

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20967 Gepost op: 20 December 2020, 09:31:34 »
Het programma van eisen groeit. Tijd voor een tekening op schaal om de dromen aan de realiteit te toetsen ;)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20968 Gepost op: 20 December 2020, 13:26:54 »
Niks eisen. De bedoeling is eerst een goed concept te vinden, daarop wat verder te fantaseren en pas daarna te kijken wat, of en hoe een en ander binnen de gegeven parameters concreet gepland kan worden.
En dit is eigenlijk alleen maar de fantasie op het cpncet van de vorige baan. Waar ik overigens best tevreden mee was cq ben.

Vanuit mijn omgeving zijn al meerdere suggesties gedaan waarop tot dusver in het geheel niet is ingegaan,  er is dus nog niks beslist en alle mogelijkheden staan nog open.
Niertemin wil ik je hartelijk danken voor je (best wel terechte) poging om mij weer met beide pootjes op de grond te krijgen  (y) :D

Maar ik vind het gewoon leuk om een beetje te fantaseren.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20969 Gepost op: 20 December 2020, 13:53:30 »
Misschien kun je het gewoon simpel houden.
Bouw Lümmlen weer op zoals het was, alleen met ruimere bogen.
Ook zou je het BW wat verder kunnen uitbreiden, met diverse extra's.

Hierbij zou jij je schaduwstation ook onder het bw kunnen stoppen, waarbij alles tegen de langste zijde staat.
Aan de overzijde daarvan is dan de uitgang van het tunnelduct, en de entree van jou bw.

Het is maar een idee, verder is de beslissing aan u/jou.
Kortom dit bericht mag ook gewoon genegeerd worden.  :)

Fijne dag,
André.