Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door RobK
Vandaag om 22:09:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3840935 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20805 Gepost op: 04 November 2020, 16:53:30 »
Ook al wel eens eerder vertoond:



... allemaal IVAR 30x124



... bakjes er op



... planken er onder.

Ik vond en vind het ideaal weg te bouwen (y)


Grtzz,

Karst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20806 Gepost op: 04 November 2020, 23:08:41 »
@Ric: een zekere portie optimisme heb je wel nodig om een beetje te kunnen functioneren, dat realiseer ik me heel goed. Toch neig ik meer naar realisme en in bepaalde gevallen ook naar pessimisme, onder het motto: een meevaller is leuker dan een tegenvaller.
@Klaas: ik stuur je wel een pb (met foto van m'n trekhaak) vlak voor ik opstap. Heb je nog net tijd om even koffie te zetten. 
@Hijlco: wij zien het wel als een win-win-situatie, al zijn er ook wel een paar tegenvallertjes, dingen waarvan we hadden gedacht dat ze niet gedaan hoefden te worden (bijvoorbeeld de muren van de gang sauzen) die toch wel moeten worden aangepakt. Qua coördinaten schuiven wel wat op, maar dan naar het noorden (iets noordoostelijk), niet naar het westen. Qua aardbevings zal het niet veel uitmaken. Maar ik ben hoe dan ook niet van plan nog weer boekenplanken boven m'n baan te hangen. Dan heb ik nog liever het zwaard van Damocles boven m'n hoofd. En bovendien was het lastig om er bij te komen, voor de bovenste moest ik er zelfs een trap bijhalen en boven m'n baan balanceren.
@Frank: ik had niet in de gaten dat het IVAR-systeem zo veelzijdig was. Ik moet me, als alle hectiek is beteugeld en de stofwolken zijn opgetrokken, maar eens grondig gaan verdiepen in het hoe en wat.
@Jelmer: jouw foto illustreert mooi dat je de IVAR-elementen ook aan kunt passen aan de omstandigheden, inkorten als ze onder de baan moeten komen bijvoorbeeld.
@Karst: die metalen dwars-kruisen (of hoe je die ook maar noemt) maken ook deel uit van de IVAR-elementen? Of heb je die zelf gefabriekt?

Als ik er om denk zal ik vandaag of morgen even een fotootje maken van m'n toekomstige hobbyhok.
Maar voor nu:

Tot de volgende!
 
« Laatst bewerkt op: 04 November 2020, 23:10:48 door 44 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20807 Gepost op: 04 November 2020, 23:16:13 »
Dat heten schoren :)

En ja, die horen er ook bij :)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20808 Gepost op: 04 November 2020, 23:25:43 »
Als (ook) IVAR-gebruiker reageer ik ook even. Ik heb de indruk dat dit systeem niet meer zo uitgebreid is als in de beginjaren. Maar zijpanelen, planken en steunkruizen (dat is de officiële naam) zullen tot het einde in het assortiment blijven. Dat allemaal voor zeer concurrerende prijzen. Let wel even of de panelen een beetje recht zijn. In de Duitse modelspoorbladen, Miba en dergelijke, werden regelmatig dingen bedacht, van Barkhoff dacht ik, die op zo’n contraptie moesten komen.

Mogelijkheden te over, dus.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Online Online
  • Berichten: 1007
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20809 Gepost op: 05 November 2020, 10:35:14 »
Misschien hier eens kijken. https://www.ikea.com/nl/nl/cat/ivar-systemen-11703/
Kun je mooi thuis uitvinden wat het best in de nieuwe ruimte past.

met vriendelijke groet:

André.
Fijne dag,
André.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20810 Gepost op: 05 November 2020, 11:42:36 »
Ivar..... Dat ik daar  nooit aan heb gedacht     🙃
« Laatst bewerkt op: 05 November 2020, 22:55:01 door Huup »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20811 Gepost op: 05 November 2020, 22:30:55 »
Nou, aansporingen en ideeën genoeg, dunkt me.
Het doet me trouwens denken aan de zgn. "Lundia-stellingen", waar vroeger iedereen z'n huis mee vol zette.

Een poosje geleden schreef ik dat ik onlangs het boek "Dampfgeführte Reisezüge" van EK-Verlag had aangeschaft.
Dat boek heb ik in de rustmomenten van de huidige chaos wat door kunnen bladeren, en ik moet zeggen dat het het beslist de moeite waard is.
Per Bw worden "alle" door stoomtractie getrokken (en ook enkele geduwde) treinen opgevoerd, met begin- en eindstation, vertrek- en aankomsttijd, het type lok dat voor de betreffende trein stond, het Bw van de lok en, last but not least: de treinsamenstelling.

Al lezend kun je concluderen dat het vooral om Personentreinen gaat, hoewel er ook een flink aantal D- en E-treinen word opgesomd. Een tweede opvallend punt: veel van die "Dampfgeführte" treinen bestaan uit het wat oudere materieel. Büm, Aüm en dergelijke zie je veel minder genoemd worden, meest nog in de eerder genoemde D- en E-treinen. En dan nog een derde punt wat mij opviel: naast de te verwachten loks als die van de BR'en 01, 01.10, 03, een enkele keer 03.10, 23, kortom de typische loks voor reizigerstreinen, werd een verrassend aantal typische goederentreinloks als BR 44 en BR 50 in het reizigersverkeer (voornamelijk voor P-treinen) ingezet. Zelfs de Franco-Crosti-variant van de BR 50 (BR 50.40) kom je tegen.

Prachtig en interessant boek, een aanrader!


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20812 Gepost op: 06 November 2020, 00:15:50 »
Jan, is inderdaad een mooi boek. Deze is al een tijdje in mijn bezit.
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20813 Gepost op: 06 November 2020, 09:43:07 »
Ik heb, tot m'n verbazing, op een gegeven moment in m'n Buchfahrplan een 44'er met een stoptrein op de Eifelstrecke gezien... Later volgens mij ook een foto.
Blijft een raar idee. Maar goed, omloop-technisch zal het wel handig geweest zijn.

50'ers voor personentreinen vind ik veel minder raar omdat ze prima geschikt waren voor heuvelachtige zijlijntjes. Vaak was het wel een tikkie aan de overgedimensioneerde kant, zo'n 50'er, dat geef ik toe. "Mijn" BW Mayen Ost stond in ieder geval vol met die dingen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20814 Gepost op: 06 November 2020, 10:39:36 »
Dit komt ook omdat er geleidelijk steeds minder kleinere, zwakkere locomotieven overbleven naarmate de ontstoming vorderde.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20815 Gepost op: 07 November 2020, 22:22:00 »
@Ronald: dan zijn we het eens dus 
@Reinout: ja, je zou zeggen dat ze die loks wel voor iets anders konden gebruiken dan voor een rijtje drieassige Umbauers of zo. Maar het kan nog wel gekker: ik ken een foto van een 45er met (tamelijk korte) Personenzug (of was het nou een posttrein?).
Oké, dat was niet op een lokaalspoortje.
@Wolter: in principe is je bewering juist, maar persoonlijk zou ik de formulering iets anders aanpakken:

"Door de toenemende dominantie bleven er steeds minder kleinere, zwakkere lokomotieven over".

Zo wordt tenminste de indruk gewekt dat het de schuld is van de D- en E-tractie en niet van de stoomloks  ;D

Verder geen nieuws, tijd voor de hobby heb ik niet. Na een dag schilderen, behang trekken en witten heb ik het wel gehad als ik op de bank plof.
Wel nog een paar kiekjes gemaakt van het aanstaande hobbyhok:

Vlak vóór het betreden van het hok zie je dit (als de deur tenminste open is):



Toch niet zo gek: van 3,10 x 2,20 naar 5,20 x 2,20:



Van ongeveer bij het raam richting deur:


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20816 Gepost op: 07 November 2020, 22:31:34 »
Toch niet zo gek: van 3,10 x 2,20 naar 5,20 x 2,20:

En een radiator!!  (y)
gr. Ed

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20817 Gepost op: 07 November 2020, 23:11:37 »
Die lengte van 5,20m is natuurlijk wel jaloersmakend lang, maar je hebt meteen ook een flink probleem, want zie dat maar eens op een verantwoorde wijze in te vullen.....Ik zou het zo nog niet eens weten.
Ik denk dan meteen maar in twee lagen: één waar je zittend een mooi overzicht hebt en een andere staand op, zeg maar 130cm hoogte. even gauw rekenen: toch al snel een 24 strekkende meters, ga er maar aan staan!
Hoeft niet eens hetzelfde thema te zijn, want je kijkt toch alleen maar naar één niveau tegelijk.
Sterkte, Jan!  ;D

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20818 Gepost op: 07 November 2020, 23:36:05 »
Ik zou de behangfase maar gewoon overslaan en meteen een passende achtergrond op de muren plakken  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20819 Gepost op: 08 November 2020, 00:31:04 »
Of gelijk voor de troosteloze DDR look gaan? :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)