Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:53:38
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3625024 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20805 Gepost op: 04 November 2020, 16:53:30 »
Ook al wel eens eerder vertoond:



... allemaal IVAR 30x124



... bakjes er op



... planken er onder.

Ik vond en vind het ideaal weg te bouwen (y)


Grtzz,

Karst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20806 Gepost op: 04 November 2020, 23:08:41 »
@Ric: een zekere portie optimisme heb je wel nodig om een beetje te kunnen functioneren, dat realiseer ik me heel goed. Toch neig ik meer naar realisme en in bepaalde gevallen ook naar pessimisme, onder het motto: een meevaller is leuker dan een tegenvaller.
@Klaas: ik stuur je wel een pb (met foto van m'n trekhaak) vlak voor ik opstap. Heb je nog net tijd om even koffie te zetten. 
@Hijlco: wij zien het wel als een win-win-situatie, al zijn er ook wel een paar tegenvallertjes, dingen waarvan we hadden gedacht dat ze niet gedaan hoefden te worden (bijvoorbeeld de muren van de gang sauzen) die toch wel moeten worden aangepakt. Qua coördinaten schuiven wel wat op, maar dan naar het noorden (iets noordoostelijk), niet naar het westen. Qua aardbevings zal het niet veel uitmaken. Maar ik ben hoe dan ook niet van plan nog weer boekenplanken boven m'n baan te hangen. Dan heb ik nog liever het zwaard van Damocles boven m'n hoofd. En bovendien was het lastig om er bij te komen, voor de bovenste moest ik er zelfs een trap bijhalen en boven m'n baan balanceren.
@Frank: ik had niet in de gaten dat het IVAR-systeem zo veelzijdig was. Ik moet me, als alle hectiek is beteugeld en de stofwolken zijn opgetrokken, maar eens grondig gaan verdiepen in het hoe en wat.
@Jelmer: jouw foto illustreert mooi dat je de IVAR-elementen ook aan kunt passen aan de omstandigheden, inkorten als ze onder de baan moeten komen bijvoorbeeld.
@Karst: die metalen dwars-kruisen (of hoe je die ook maar noemt) maken ook deel uit van de IVAR-elementen? Of heb je die zelf gefabriekt?

Als ik er om denk zal ik vandaag of morgen even een fotootje maken van m'n toekomstige hobbyhok.
Maar voor nu:

Tot de volgende!
 
« Laatst bewerkt op: 04 November 2020, 23:10:48 door 44 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20807 Gepost op: 04 November 2020, 23:16:13 »
Dat heten schoren :)

En ja, die horen er ook bij :)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20808 Gepost op: 04 November 2020, 23:25:43 »
Als (ook) IVAR-gebruiker reageer ik ook even. Ik heb de indruk dat dit systeem niet meer zo uitgebreid is als in de beginjaren. Maar zijpanelen, planken en steunkruizen (dat is de officiële naam) zullen tot het einde in het assortiment blijven. Dat allemaal voor zeer concurrerende prijzen. Let wel even of de panelen een beetje recht zijn. In de Duitse modelspoorbladen, Miba en dergelijke, werden regelmatig dingen bedacht, van Barkhoff dacht ik, die op zo’n contraptie moesten komen.

Mogelijkheden te over, dus.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20809 Gepost op: 05 November 2020, 10:35:14 »
Misschien hier eens kijken. https://www.ikea.com/nl/nl/cat/ivar-systemen-11703/
Kun je mooi thuis uitvinden wat het best in de nieuwe ruimte past.

met vriendelijke groet:

André.
Fijne dag,
André.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20810 Gepost op: 05 November 2020, 11:42:36 »
Ivar..... Dat ik daar  nooit aan heb gedacht     🙃
« Laatst bewerkt op: 05 November 2020, 22:55:01 door Huup »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20811 Gepost op: 05 November 2020, 22:30:55 »
Nou, aansporingen en ideeën genoeg, dunkt me.
Het doet me trouwens denken aan de zgn. "Lundia-stellingen", waar vroeger iedereen z'n huis mee vol zette.

Een poosje geleden schreef ik dat ik onlangs het boek "Dampfgeführte Reisezüge" van EK-Verlag had aangeschaft.
Dat boek heb ik in de rustmomenten van de huidige chaos wat door kunnen bladeren, en ik moet zeggen dat het het beslist de moeite waard is.
Per Bw worden "alle" door stoomtractie getrokken (en ook enkele geduwde) treinen opgevoerd, met begin- en eindstation, vertrek- en aankomsttijd, het type lok dat voor de betreffende trein stond, het Bw van de lok en, last but not least: de treinsamenstelling.

Al lezend kun je concluderen dat het vooral om Personentreinen gaat, hoewel er ook een flink aantal D- en E-treinen word opgesomd. Een tweede opvallend punt: veel van die "Dampfgeführte" treinen bestaan uit het wat oudere materieel. Büm, Aüm en dergelijke zie je veel minder genoemd worden, meest nog in de eerder genoemde D- en E-treinen. En dan nog een derde punt wat mij opviel: naast de te verwachten loks als die van de BR'en 01, 01.10, 03, een enkele keer 03.10, 23, kortom de typische loks voor reizigerstreinen, werd een verrassend aantal typische goederentreinloks als BR 44 en BR 50 in het reizigersverkeer (voornamelijk voor P-treinen) ingezet. Zelfs de Franco-Crosti-variant van de BR 50 (BR 50.40) kom je tegen.

Prachtig en interessant boek, een aanrader!


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20812 Gepost op: 06 November 2020, 00:15:50 »
Jan, is inderdaad een mooi boek. Deze is al een tijdje in mijn bezit.
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20813 Gepost op: 06 November 2020, 09:43:07 »
Ik heb, tot m'n verbazing, op een gegeven moment in m'n Buchfahrplan een 44'er met een stoptrein op de Eifelstrecke gezien... Later volgens mij ook een foto.
Blijft een raar idee. Maar goed, omloop-technisch zal het wel handig geweest zijn.

50'ers voor personentreinen vind ik veel minder raar omdat ze prima geschikt waren voor heuvelachtige zijlijntjes. Vaak was het wel een tikkie aan de overgedimensioneerde kant, zo'n 50'er, dat geef ik toe. "Mijn" BW Mayen Ost stond in ieder geval vol met die dingen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20814 Gepost op: 06 November 2020, 10:39:36 »
Dit komt ook omdat er geleidelijk steeds minder kleinere, zwakkere locomotieven overbleven naarmate de ontstoming vorderde.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20815 Gepost op: 07 November 2020, 22:22:00 »
@Ronald: dan zijn we het eens dus 
@Reinout: ja, je zou zeggen dat ze die loks wel voor iets anders konden gebruiken dan voor een rijtje drieassige Umbauers of zo. Maar het kan nog wel gekker: ik ken een foto van een 45er met (tamelijk korte) Personenzug (of was het nou een posttrein?).
Oké, dat was niet op een lokaalspoortje.
@Wolter: in principe is je bewering juist, maar persoonlijk zou ik de formulering iets anders aanpakken:

"Door de toenemende dominantie bleven er steeds minder kleinere, zwakkere lokomotieven over".

Zo wordt tenminste de indruk gewekt dat het de schuld is van de D- en E-tractie en niet van de stoomloks  ;D

Verder geen nieuws, tijd voor de hobby heb ik niet. Na een dag schilderen, behang trekken en witten heb ik het wel gehad als ik op de bank plof.
Wel nog een paar kiekjes gemaakt van het aanstaande hobbyhok:

Vlak vóór het betreden van het hok zie je dit (als de deur tenminste open is):



Toch niet zo gek: van 3,10 x 2,20 naar 5,20 x 2,20:



Van ongeveer bij het raam richting deur:


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20816 Gepost op: 07 November 2020, 22:31:34 »
Toch niet zo gek: van 3,10 x 2,20 naar 5,20 x 2,20:

En een radiator!!  (y)
gr. Ed

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20817 Gepost op: 07 November 2020, 23:11:37 »
Die lengte van 5,20m is natuurlijk wel jaloersmakend lang, maar je hebt meteen ook een flink probleem, want zie dat maar eens op een verantwoorde wijze in te vullen.....Ik zou het zo nog niet eens weten.
Ik denk dan meteen maar in twee lagen: één waar je zittend een mooi overzicht hebt en een andere staand op, zeg maar 130cm hoogte. even gauw rekenen: toch al snel een 24 strekkende meters, ga er maar aan staan!
Hoeft niet eens hetzelfde thema te zijn, want je kijkt toch alleen maar naar één niveau tegelijk.
Sterkte, Jan!  ;D

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20818 Gepost op: 07 November 2020, 23:36:05 »
Ik zou de behangfase maar gewoon overslaan en meteen een passende achtergrond op de muren plakken  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20819 Gepost op: 08 November 2020, 00:31:04 »
Of gelijk voor de troosteloze DDR look gaan? :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)