Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rolando
Vandaag om 20:45:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 20:44:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 20:41:37
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 20:40:22
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door VAM65
Vandaag om 20:39:56
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
Vandaag om 20:39:33
Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld door Rolando
Vandaag om 20:39:19
Eerste kennismaking door saskia
Vandaag om 20:34:56
Busch 2021 door edwin1974
Vandaag om 20:32:55
Huizen maken. door MOVisser
Vandaag om 20:04:09
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door henk
Vandaag om 20:02:49
Diodeschakeling met stroomdetectie door ron.kraaijkamp
Vandaag om 20:01:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:56:55
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door henk
Vandaag om 19:56:52
Flachdorf (430x100 cm) door NS264
Vandaag om 19:49:28
Hall sensoren type 49E door NL-modelspoor
Vandaag om 19:46:22
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 19:38:45
Asse-Bad - Assche-les-Bains door nkob
Vandaag om 19:36:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 19:34:09
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door Wilma1970
Vandaag om 19:15:29
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Patrick1975
Vandaag om 19:14:29
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 19:01:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 18:43:30
Tilly Models - Hotel De Wereld door cor_b
Vandaag om 18:41:25
Bahnhof Buchau 1916 door Lucien
Vandaag om 18:29:11
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door janw
Vandaag om 18:24:35
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Hollandspoor
Vandaag om 18:23:53
Lenz en Esu Switchpilot Servo door Arnold
Vandaag om 18:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Frans Peeters
Vandaag om 18:18:16
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim Vink
Vandaag om 18:17:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2559962 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19140 Gepost op: 21 januari 2020, 23:25:35 »
Jan, ik heb destijds - in mijn 'vorige leven' - de BR 216 locs in het Noorden gezien, volgens mij ook in Leeuwarden. Ik koester mijn analoge Röwa BR 216 modellen die nog steeds de toets der kritiek kunnen doorstaan. De Röwa locs hadden een gebalanceerde 5-polige Marx motor die voor een rustig rijgedrag zorgde. Bij de overname in 1975 door Roco zijn de matrijzen niet meer gebruikt, dit ten faveure van de eigen BR 215 loc.

Groet, Rob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19141 Gepost op: 22 januari 2020, 10:40:03 »
Erg mooi machientje, al staat ze hier regelmatig in de loods omdat ze haar treden verloren heeft. Tips welkom......

Met de groeten van 216 221-2, die vanuit Heen een buurlanddienst onderhoud. Of was dat nou vanuit het buurland? 🤔


« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 10:41:49 door DE-II »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19142 Gepost op: 22 januari 2020, 14:06:00 »
Dat is frustrerend, Huup. Als ze niet als onderdeel zijn opgevoerd op de onderdelenlijst, staat je volgens mij maar één ding te doen: erin berusten en het ding zonder treden laten rondrijden of met wat messingprofiel aan de gang gaan en nieuwe maken.
Of gewoon een nieuwe kopen. Of zien dat je een slooplok op de kop tikt. Keus zat, eigenlijk  ;D

Wel een leuk gezicht, een 216 naast een NS-stomer. Dat zag je niet vaak.

@Rob: echte Röwa's! Daar had ik vroeger wat voor over gehad! De enige andere V160 was die van Hamo, en die kwam je destijds niet zomaar tegen.
Bij gebrek aan beter heb ik toen, inderdaad, ook maar de 215 van Roco aangeschaft, quasi als V160-Ersatz. Maar echt lekker heeft 't me nooit gezeten.
Op een gegeven moment kwam Roco wel met een V160/216, maar dan in de vorm van een voorserielok, bijgenaamd "Lollo". Heb ik ook gehad, maar die kwam eigenlijk nog minder in de buurt van de V160 waar ik zo weg van was -die met die futuristische hoekige neus, het toppunt van moderniteit in mijn jeugd (nog moderner dan de ronde neus van de V200).
Lekker zuinig op zijn, die Röwa's!

Aan V160's op NS-sporen kwam in later jaren nog een vervolg omdat de nS een aantal van die loks van de DB huurde. Toen kwamen ze wel in Leeuwarden, en verder, naar Harlingen. Ook zuidwaarts werd de actieradius uitgebreid, meest in de goederendienst (hoewel ook reizigersverkeer werd gereden). Zo uit m'n hoofd kwam de serie tot Kampen, Amersfoort (Utrecht), Sneek en Almelo, om maar wat te noemen.

Behalve de V160 komen de overige loks van die familie voor mij niet in aanmerking, vooral omdat ze eigenlijk van na 1967 waren. Een overzichtje:
  • V160/216: voorserie (Lollo's + V160 010) vanaf 1959, serie vanaf 1964
  • V162/217: voorserie vanaf 1965/1966, (15 stuks,daar bleef het ook bij)*
  • V169/219: één lok gebouwd*, 1965
  • 215: vanaf 1969
  • 218: vanaf 1969/1970
  • 210: 1970/1971*

*ontwikkeling en bouw vloeiden uit in die van de serie 218

Voor Lümmeln dus alleen de V160, V162 en V169 waren te zeldzaam.
Zoals gezegd, ik ben wel blij met m'n 216 118, al mag er nog wel een V160 bij.

@Huup: mooie foto!  :D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19143 Gepost op: 22 januari 2020, 20:25:32 »
Natuurlijk word/werd de V160 niet alleen in het reizigersverkeer ingezet. Ook in de goederendienst stonden de loks van die serie hun mannetje wel. Maar gek genoeg zet ik mijn lok meest solo of met vensterwagens erachter op de plaat. Dat zal wel komen omdat de lok (aan één kant) de Roco-kortkoppeling in de houder heeft, en niet een Kadee.

Daarom. Op verzoek (!): eine Lok der Baureihe 216 im Gv:



In 1967 was er al lang sprake van dat de KME zou worden geëlektrificeerd. Ook Lümmeln zou dus uiteindelijk onder de draad komen te liggen.
De voortekenen liegen ook niet, zo nu en dan wordt er al eens een Ellok gezien:



De draad zal dus eerdaags ook wel komen. Tenzij het natuurlijk 1967 blijft, in Lümmeln. Dan gaan die Elloks ook wel weer ergens anders heen.

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19144 Gepost op: 22 januari 2020, 20:38:14 »
Chloor uit Hengelo? had al een tijdje niets uit die fabriek vernomen... ;)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19145 Gepost op: 22 januari 2020, 20:51:49 »
Ooo, de 215, die ken ik ook nog...denk ik. Reden veel tussen Aken en Montzen toen daar nog geen bovenleiding hing. Eigenlijk best wel een zacht geluid vergeleken met de vehikels van de NMBS. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of het Br 215 was, leken allemaal op elkaar, hm, sorry ;D.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19146 Gepost op: 22 januari 2020, 22:01:40 »
Of chloor náár Hengelooo? Hm... het is, op hier en daar wat gesputter na, best wel stilletjes in Hengelooo. Het laatste wat ik hoorde was... nee, laat ik maar niet op de zaken vooruit lopen.
Afwachten maar hè? Afwachten maar...

De loks van die V160-familie hebben inderdaad wel veel van elkaar weg, Bas. Er zal hier en daar wat verschil zitten in de roosters aan de zijkanten, of bepaalde zaken op het dak (uitlaten) en als ik me niet vergis was de 215 een streepje langer dan de andere loks. Maar je moet al expert zijn om ze op het eerste (en ook tweede) gezicht uit elkaar te kunnen houden.

Nog een plaetken van de 216 in de goederendienst. Personalwechsel in Lümmeln. Een kort gesprekje over het gedrag van de trein, de kuren van de lok en de vele overuren:



En dan gaat het weer verder...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19147 Gepost op: 22 januari 2020, 22:23:26 »
Röwa BR 216
...
Bij de overname in 1975 door Roco zijn de matrijzen niet meer gebruikt, dit ten faveure van de eigen BR 215 loc.

Na de recente overname/herverdeling van Fleischmann is het trouwens de roco 215 die het archief in is gegaan: het recent uitgebrachte 215 model is van Fleischmann-origine. (Tenminste, zo begreep ik. De catalogusfoto ziet er ook veel gedetailleerder uit dan het roco model.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19148 Gepost op: 22 januari 2020, 23:30:10 »
Ik had begrepen dat de 218 zoals die door Roco is uitgebracht de "gepimpte" GFN-218 was. Gepimpt in die zin dat de aandrijving op de Roco-techniek was gebaseerd en de bovenbouw op Fleischmann's detailleringskunst. Maar ik heb het model nooit in handen gehad, laat staan grondig bekeken. Evenmin als het recente model van de 215...

Roco's 215 heb ik vroeger wel gehad, nog met die grote, dikke, ronde motor erin. En geblindeerde ramen.
Nu schiet me ineens te binnen: had Roco's Lollo niet ook geblindeerde ramen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19149 Gepost op: 22 januari 2020, 23:36:57 »
Mijn 215 heeft ook zo'n dikke grote motor. Eerste bouwserie uit 1973 :D Antiek!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3419
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19150 Gepost op: 23 januari 2020, 09:24:09 »
Ik had begrepen dat de 218 zoals die door Roco is uitgebracht de "gepimpte" GFN-218 was.
Nee, zeker niet. Roco heeft een geheel nieuw model voor de "V160 lang" gemaakt waarmee al drie series loks zijn gemaakt (210, 215, 218) met verschillende daken, zijwanden, draaistellen etc. Maten van de fleischmann 218 komen ook niet overeen (de Roco kap is hoger). Hopelijk maken ze ook ook nog de 217, de 218.0 en de 219 op basis van deze mallen. Dit jaar helaas niet in de Neuheiten erbij. Voor een vergelijking, 3 Roco's en 1 Fleischmann (2e van links).


dirkjan

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19151 Gepost op: 23 januari 2020, 10:12:37 »
Jan,
 Hier nog wat info over de V160
http://www.lolkebijlsma.com/v160_model.html

Grt, Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19152 Gepost op: 23 januari 2020, 11:00:41 »
Dirkjan, die recente roco 215 is dus ook uit eigen kweek? En niet de ex-Fleischmann?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3419
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19153 Gepost op: 23 januari 2020, 11:10:17 »
Fleischmann heeft met de nummers 424001/424005 een paar jaar terug een aantal 215 uitgebracht die gewoon Roco machines uit deze serie zijn, maar in n Fleischmann doos. Dat was natuurlijk al na de overname door Roco. Ook de rode (rechts op de foto) is nog door Fleischmann aangekondigd (nr 424003) maar als Roco (72756) uitgebracht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19154 Gepost op: 23 januari 2020, 12:21:09 »
Ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen. Het kostte me drie glazen wisky, maar dan heb je ook wat :)
Grappig hoe dat van R naar F en weer naar R wordt gesleept. Op die manier is het een goed idee geweest om te standaardiseren op "roco=h0, fleischmann=N".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)