Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Marklin naar Fleischmann? door henk
Vandaag om 08:00:38
Märklin bovenleiding bruikbaar voor Fleischmann modelbaan? door Quinzeedied
Vandaag om 07:59:22
Fleischmann wagon type Rens van de NS door Rick
Vandaag om 07:04:50
Bob Ross tentoonstelling door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:45
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:59
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Tulpendaal
Vandaag om 05:59:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:43:47
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Biesje
Vandaag om 03:55:54
DR5000 en gelijkstroom door RBlok
Vandaag om 00:18:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VvKan
Vandaag om 00:10:24
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Frans Peeters
25 oktober 2020, 23:43:14
Projekt 083-338 door 44
25 oktober 2020, 23:27:18
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door thalys
25 oktober 2020, 23:22:36
Vraag over de Broekweg in LEIDEN. door Daan Neijenhuis
25 oktober 2020, 23:20:59
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
25 oktober 2020, 22:39:50
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door joepDE2
25 oktober 2020, 22:28:22
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
25 oktober 2020, 22:15:05
Raadplaatje door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 21:39:36
Rare spoorbreedtes (28 en 33 mm) door St00mboy
25 oktober 2020, 21:27:49
H0 Krähehof zolder door Kronefan
25 oktober 2020, 21:27:42
Treinverkeer in/rond Vierheim door Ronald81
25 oktober 2020, 21:21:11
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
25 oktober 2020, 20:48:44
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
25 oktober 2020, 20:47:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
25 oktober 2020, 20:44:28
Rocky Rail 2019 door Luc2000
25 oktober 2020, 20:43:52
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door mwdb
25 oktober 2020, 20:41:38
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
25 oktober 2020, 20:29:17
De Hef in N schaal... door jowi
25 oktober 2020, 20:06:26
Krokettenkarren en restauraties LS models door Biesje
25 oktober 2020, 20:03:54
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 19:48:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2451284 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19140 Gepost op: 21 januari 2020, 23:25:35 »
Jan, ik heb destijds - in mijn 'vorige leven' - de BR 216 locs in het Noorden gezien, volgens mij ook in Leeuwarden. Ik koester mijn analoge Röwa BR 216 modellen die nog steeds de toets der kritiek kunnen doorstaan. De Röwa locs hadden een gebalanceerde 5-polige Marx motor die voor een rustig rijgedrag zorgde. Bij de overname in 1975 door Roco zijn de matrijzen niet meer gebruikt, dit ten faveure van de eigen BR 215 loc.

Groet, Rob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19141 Gepost op: 22 januari 2020, 10:40:03 »
Erg mooi machientje, al staat ze hier regelmatig in de loods omdat ze haar treden verloren heeft. Tips welkom......

Met de groeten van 216 221-2, die vanuit Heen een buurlanddienst onderhoud. Of was dat nou vanuit het buurland? 🤔


« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 10:41:49 door DE-II »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14480
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19142 Gepost op: 22 januari 2020, 14:06:00 »
Dat is frustrerend, Huup. Als ze niet als onderdeel zijn opgevoerd op de onderdelenlijst, staat je volgens mij maar één ding te doen: erin berusten en het ding zonder treden laten rondrijden of met wat messingprofiel aan de gang gaan en nieuwe maken.
Of gewoon een nieuwe kopen. Of zien dat je een slooplok op de kop tikt. Keus zat, eigenlijk  ;D

Wel een leuk gezicht, een 216 naast een NS-stomer. Dat zag je niet vaak.

@Rob: echte Röwa's! Daar had ik vroeger wat voor over gehad! De enige andere V160 was die van Hamo, en die kwam je destijds niet zomaar tegen.
Bij gebrek aan beter heb ik toen, inderdaad, ook maar de 215 van Roco aangeschaft, quasi als V160-Ersatz. Maar echt lekker heeft 't me nooit gezeten.
Op een gegeven moment kwam Roco wel met een V160/216, maar dan in de vorm van een voorserielok, bijgenaamd "Lollo". Heb ik ook gehad, maar die kwam eigenlijk nog minder in de buurt van de V160 waar ik zo weg van was -die met die futuristische hoekige neus, het toppunt van moderniteit in mijn jeugd (nog moderner dan de ronde neus van de V200).
Lekker zuinig op zijn, die Röwa's!

Aan V160's op NS-sporen kwam in later jaren nog een vervolg omdat de nS een aantal van die loks van de DB huurde. Toen kwamen ze wel in Leeuwarden, en verder, naar Harlingen. Ook zuidwaarts werd de actieradius uitgebreid, meest in de goederendienst (hoewel ook reizigersverkeer werd gereden). Zo uit m'n hoofd kwam de serie tot Kampen, Amersfoort (Utrecht), Sneek en Almelo, om maar wat te noemen.

Behalve de V160 komen de overige loks van die familie voor mij niet in aanmerking, vooral omdat ze eigenlijk van na 1967 waren. Een overzichtje:
  • V160/216: voorserie (Lollo's + V160 010) vanaf 1959, serie vanaf 1964
  • V162/217: voorserie vanaf 1965/1966, (15 stuks,daar bleef het ook bij)*
  • V169/219: één lok gebouwd*, 1965
  • 215: vanaf 1969
  • 218: vanaf 1969/1970
  • 210: 1970/1971*

*ontwikkeling en bouw vloeiden uit in die van de serie 218

Voor Lümmeln dus alleen de V160, V162 en V169 waren te zeldzaam.
Zoals gezegd, ik ben wel blij met m'n 216 118, al mag er nog wel een V160 bij.

@Huup: mooie foto!  :D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14480
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19143 Gepost op: 22 januari 2020, 20:25:32 »
Natuurlijk word/werd de V160 niet alleen in het reizigersverkeer ingezet. Ook in de goederendienst stonden de loks van die serie hun mannetje wel. Maar gek genoeg zet ik mijn lok meest solo of met vensterwagens erachter op de plaat. Dat zal wel komen omdat de lok (aan één kant) de Roco-kortkoppeling in de houder heeft, en niet een Kadee.

Daarom. Op verzoek (!): eine Lok der Baureihe 216 im Gv:



In 1967 was er al lang sprake van dat de KME zou worden geëlektrificeerd. Ook Lümmeln zou dus uiteindelijk onder de draad komen te liggen.
De voortekenen liegen ook niet, zo nu en dan wordt er al eens een Ellok gezien:



De draad zal dus eerdaags ook wel komen. Tenzij het natuurlijk 1967 blijft, in Lümmeln. Dan gaan die Elloks ook wel weer ergens anders heen.

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 579
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19144 Gepost op: 22 januari 2020, 20:38:14 »
Chloor uit Hengelo? had al een tijdje niets uit die fabriek vernomen... ;)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19145 Gepost op: 22 januari 2020, 20:51:49 »
Ooo, de 215, die ken ik ook nog...denk ik. Reden veel tussen Aken en Montzen toen daar nog geen bovenleiding hing. Eigenlijk best wel een zacht geluid vergeleken met de vehikels van de NMBS. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of het Br 215 was, leken allemaal op elkaar, hm, sorry ;D.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14480
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19146 Gepost op: 22 januari 2020, 22:01:40 »
Of chloor náár Hengelooo? Hm... het is, op hier en daar wat gesputter na, best wel stilletjes in Hengelooo. Het laatste wat ik hoorde was... nee, laat ik maar niet op de zaken vooruit lopen.
Afwachten maar hè? Afwachten maar...

De loks van die V160-familie hebben inderdaad wel veel van elkaar weg, Bas. Er zal hier en daar wat verschil zitten in de roosters aan de zijkanten, of bepaalde zaken op het dak (uitlaten) en als ik me niet vergis was de 215 een streepje langer dan de andere loks. Maar je moet al expert zijn om ze op het eerste (en ook tweede) gezicht uit elkaar te kunnen houden.

Nog een plaetken van de 216 in de goederendienst. Personalwechsel in Lümmeln. Een kort gesprekje over het gedrag van de trein, de kuren van de lok en de vele overuren:



En dan gaat het weer verder...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5650
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19147 Gepost op: 22 januari 2020, 22:23:26 »
Röwa BR 216
...
Bij de overname in 1975 door Roco zijn de matrijzen niet meer gebruikt, dit ten faveure van de eigen BR 215 loc.

Na de recente overname/herverdeling van Fleischmann is het trouwens de roco 215 die het archief in is gegaan: het recent uitgebrachte 215 model is van Fleischmann-origine. (Tenminste, zo begreep ik. De catalogusfoto ziet er ook veel gedetailleerder uit dan het roco model.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14480
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19148 Gepost op: 22 januari 2020, 23:30:10 »
Ik had begrepen dat de 218 zoals die door Roco is uitgebracht de "gepimpte" GFN-218 was. Gepimpt in die zin dat de aandrijving op de Roco-techniek was gebaseerd en de bovenbouw op Fleischmann's detailleringskunst. Maar ik heb het model nooit in handen gehad, laat staan grondig bekeken. Evenmin als het recente model van de 215...

Roco's 215 heb ik vroeger wel gehad, nog met die grote, dikke, ronde motor erin. En geblindeerde ramen.
Nu schiet me ineens te binnen: had Roco's Lollo niet ook geblindeerde ramen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5650
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19149 Gepost op: 22 januari 2020, 23:36:57 »
Mijn 215 heeft ook zo'n dikke grote motor. Eerste bouwserie uit 1973 :D Antiek!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3291
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19150 Gepost op: 23 januari 2020, 09:24:09 »
Ik had begrepen dat de 218 zoals die door Roco is uitgebracht de "gepimpte" GFN-218 was.
Nee, zeker niet. Roco heeft een geheel nieuw model voor de "V160 lang" gemaakt waarmee al drie series loks zijn gemaakt (210, 215, 218) met verschillende daken, zijwanden, draaistellen etc. Maten van de fleischmann 218 komen ook niet overeen (de Roco kap is hoger). Hopelijk maken ze ook ook nog de 217, de 218.0 en de 219 op basis van deze mallen. Dit jaar helaas niet in de Neuheiten erbij. Voor een vergelijking, 3 Roco's en 1 Fleischmann (2e van links).


dirkjan

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19151 Gepost op: 23 januari 2020, 10:12:37 »
Jan,
 Hier nog wat info over de V160
http://www.lolkebijlsma.com/v160_model.html

Grt, Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5650
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19152 Gepost op: 23 januari 2020, 11:00:41 »
Dirkjan, die recente roco 215 is dus ook uit eigen kweek? En niet de ex-Fleischmann?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3291
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19153 Gepost op: 23 januari 2020, 11:10:17 »
Fleischmann heeft met de nummers 424001/424005 een paar jaar terug een aantal 215 uitgebracht die gewoon Roco machines uit deze serie zijn, maar in n Fleischmann doos. Dat was natuurlijk al na de overname door Roco. Ook de rode (rechts op de foto) is nog door Fleischmann aangekondigd (nr 424003) maar als Roco (72756) uitgebracht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5650
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19154 Gepost op: 23 januari 2020, 12:21:09 »
Ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen. Het kostte me drie glazen wisky, maar dan heb je ook wat :)
Grappig hoe dat van R naar F en weer naar R wordt gesleept. Op die manier is het een goed idee geweest om te standaardiseren op "roco=h0, fleischmann=N".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)