Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 19:33:33
helix n spoor door richard75
Vandaag om 19:30:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
13 december modelspoorbeurs Houten door Alewijn
Vandaag om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3830418 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19065 Gepost op: 06 January 2020, 20:41:00 »
En ik geloof dat ik de aanvankelijke blijdschap over die zelflosser heb weggeveegd. Daar schaam ik me nog wel eens voor. Maar eerlijk gezegd had ook wel zin in een zelflosser en was me toen juist aan het oriënteren. Prijstechnisch was die van MäTrix namelijk wel interessant.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 06 January 2020, 20:43:34 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19066 Gepost op: 06 January 2020, 21:35:17 »
Dat zou best eens kunnen, Wolter. Het is alweer een paar jaartjes geleden. Mei 2016 ging de toko dicht, als ik me goed herinner...

Overigens wil ik nog eens benadrukken dat ik met bovenstaand verhaal alleen maar mijn eigen standpunt wil toelichten waar overigens niemand het mee eens hoeft te zijn. Het is absoluut niet mijn bedoeling andermans lol te vergallen. De kern van het verhaal is eigenlijk dat Mätrix niet zo mijn kopje thee is.
Ik geloof echter oprecht dat Märklin alle moeite doet om een zo goed mogelijk product op de markt te zetten. Dat de term "Marktführer" feitelijk synoniem is aan "Märklin" zegt op zichzelf al genoeg.

Suum quique.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2020, 22:18:56 door 44 »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19067 Gepost op: 07 January 2020, 10:42:33 »
Ongewijzigd waarschijnlijk....
Andere koppelingen waarschijnlijk, maar dat zal t zijn ja.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19068 Gepost op: 07 January 2020, 11:19:21 »
Citaat
Ongewijzigd waarschijnlijk....
Citaat

Dus dan kan ik mijn M exemplaar uit 50/60 jaren zo op de baan gebruiken! ware het niet dat er een blikken onderstel onder zit :'(

Grt. Ric

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19069 Gepost op: 07 January 2020, 12:38:36 »
Toch wat dieper op de M en Trix wagens gaan graven;
Blijkbaar hebben er maar 27 van bestaan in eins auf eins en zijn de modellen van Trix helemaal niet zo slecht getroffen aangezien zij in vergelijking met Märklin andere draaistellen hebben die wel juist zouden zijn;
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=36637
Mvg Bas

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19070 Gepost op: 07 January 2020, 15:59:17 »
Bas
Dat is meer dan 10 jaar trug
Hoe is het dan met latere uitgaven

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19071 Gepost op: 07 January 2020, 17:28:27 »
Kweet het, maar het ging toch specifiek om deze uitgave? Voor de rest is er voor zover ik kan zien niets meer recent uitgegeven.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19072 Gepost op: 07 January 2020, 17:43:34 »
Citaat van: Huup
Andere koppelingen waarschijnlijk, maar dat zal t zijn ja.

Als ik 't goed begrepen heb zijn, in tegenstelling tot die van Märklin, de draaistellen van de Trix-versie correct. De Märklin-wagens is met belettering (en kleur?) vlgs EpIII, Trix doet EpIV. Je zou dus twee wagens moeten hebben om een correct exemplaar te componeren, of eentje van Trix, die de juiste kleur moet krijgen alsmede nieuwe opschriften.
Ik weet niet of ik dat er wel allemaal voor over heb. Tenslotte is het "maar" een dienstwagen voor het vervoer van bunkerolie (later, nadat isolatie en verwarming verwijderd waren, ook voor diesel en zelfs water). Veel meer dan een enkele wagen, of hooguit een stuk of twee, drie, zullen er niet in een trein gezeten hebben, laat staan dat ze met alle 27 wagens als Ganzzug op pad gegaan zullen zijn.

@Ric: welke wagen heb jij dan?

@Bas: dank voor de link! Interessant om even door te lezen.

@Jerry & Bas: voor zover ik het nu heb begrepen zijn er de volgende versies (geweest):

-de oude Fleischmann, al dan niet als bouwpakket,
-een oude Märklin(?)
-een nieuwe Märklin (set?)
-een set van drie wagens van Trix


jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19074 Gepost op: 07 January 2020, 18:40:28 »
Dus in houten gewoon een paar Fleischmann wagens vinden
Eventueel op kleur brengen , of wheatheren
Weinert belettering erop
Dan heb je met 2á 3 wagens genoeg in een trein
Mocht je ooit een uur naar de stilstaande turen , kan je alsnog de draaistellen aanpassen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19075 Gepost op: 07 January 2020, 21:50:42 »
De Fleischmannwagens zijn te groot, want 1 : 82, Jerry.
En zoals ik al zei, ze werden gebruikt als Dienstgüterwagen voor het transport van bunkerolie van de raffinaderij naar de Bw's (waar olieloks gestationeerd waren).
In Lümmeln zijn geen olieloks gestationeerd en beschikt ook niet over de bijbehorende infrastructuur.
Desalniettemin zou ik het wel een leuke wagen vinden om af en toe eens een of twee stuks in een trein te zetten. Maar ik kan ook heel goed zonder.

Hierboven noemde ik even die Märklinkraan die was omgebouwd tot kolenkraan voor Bw Lümmeln:



Hij is nog niet eens helemaal af, eigenlijk...  :(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19076 Gepost op: 08 January 2020, 22:28:47 »
Nog even iets over de Schweröltransportwagen:

Als ik zo eens lees wat er op Stummiforum (zie ook eerder gegeven link) vanaf bericht 5 geschreven wordt, zijn de draaistellen van de wagens uit de Trix-set correct, die van de Märklinwagen(s) niet. Die van Trix zouden gelijk zijn aan die van de Druckgaskesselwagen van Märklin:



Hm. Ingewikkeld allemaal. Zal die draaistellen nog eens opzoeken en vergelijken (in GW6).

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19077 Gepost op: 08 January 2020, 23:07:01 »
De Marklin-versie heeft de moderne draaistellen van de ketelwagen nog net rechts op jouw laatste foto:


https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:M%C3%A4rklin_47906-3.jpg

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19078 Gepost op: 09 January 2020, 10:32:50 »
Jan, interessante video over de 44ers  met mooie trein samenstellingen: https://www.youtube.com/watch?v=HKUSC0WdcbU

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19079 Gepost op: 09 January 2020, 22:11:13 »
Dat is een leuk filmpje, Ric. Met inderdaad fraaie goederentreinen, waarin ik minstens twintig gasdrukketelwagens heb gezien, alle zonder firmanamen of logo's (hooguit hier en daar eentje met TVG?). Beetje jammer dat het beeld in de hoogte wat opgerekt was, maar dat zou misschien ook nog aan de instellingen van m'n monitor te wijten kunnen zijn. Hoewel ik dat nog niet eerder (bij andere filmpjes) gezien heb.

Over de draaistellen van de Schweröltransportwagen word ik nog niet veel wijzer. De Minden-Dorstfeld-draaistellen zoals die van de gasdrukketelwagen schijnen voor de oliewagen ook correct te zijn, de andere die onder de Märklinversie zouden ook correct kunnen zijn, maar dan mogelijk voor de latere (omgebouwde) versie?
Of de draaistellen die onder de ketelwagen zitten ook correct zijn, weet ik eigenlijk niet. Al geruime tijd vermoed ik eigenlijk dat dat niet het geval is, althans voor een DB-wagen in EpIII-livrei.



Er zijn nogal wat varianten, die soms bedrieglijk veel op elkaar lijken.
Op dit moment denk ik eigenlijk dat de draaistellen onder die VTG-ketelwagen (Roco) van het type DB-Bauart (563 of?) 664 zijn. Die stammen echter van na 1968 en zijn, als het inderdaad (563 of) 664-draaistellen betreft, dus niet correct.