Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:16:17
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Bahn-AG
23 oktober 2020, 20:29:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2020, 19:15:01
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Falcon10
23 oktober 2020, 19:14:12
Val Sibley overleden door Scratchbuilt
23 oktober 2020, 19:09:18
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Daan!
23 oktober 2020, 19:03:21
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2448882 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19095 Gepost op: 13 januari 2020, 17:58:52 »
Ik heb een Fleischmann en een Lima Offs59 gehad, en heb momenteel nog wat KMB versies.
De Fleischmann-wagens (set 98 5809, duo met 4 brilkevers, historisch gezien een anachronisme) waren duidelijk veel hoger dan de Lima's, die qua hoogte vergelijkbaar waren met de KMB-wagens. Vergeleken met de Roco en KMB Omm-wagens, waren de KMB Off(s)-wagens qua wagenbak net zo hoog. Voor eenheid in de trein uiteindelijk alleen de KMB-wagens overgehouden.
Destijds wel vergelijkingsfoto's gemaakt, maar ik vermoed dat ik die niet meer heb...
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 21:10:12 door Quinzeedied »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19096 Gepost op: 13 januari 2020, 22:10:59 »
Hm. Dat klinkt niet bepaald hoopvol. Voorlopig blijft het dus nog even bij een handvol Offs60, en heel misschien ligt er nog een setje Off52 in het verschiet. Waar dan ook weer passende autootjes bij gezocht moeten worden...
Maar dat had voor die Offs59 ook gemoeten  :)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1115
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19097 Gepost op: 13 januari 2020, 22:14:07 »
Autootjes? Volgens mij is er binnenkort weer beurs in Groningen. Ook wel eens leuk om met de fiets naar een treintjesevenement te gaan.

Wolter

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 640
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19098 Gepost op: 13 januari 2020, 22:45:54 »
Volgens mij is er binnenkort weer beurs in Groningen.
Wolter

25 januari Hanzeplaza
Groet,

Gerard

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19099 Gepost op: 13 januari 2020, 22:56:27 »
Aha, in Hanze Plaza... het Kamerlingh Onnes-College lijkt een beetje uit de gratie te zijn, geloof ik. Of is dat helemaal over?
Eens kijken of er wat VW 1500 en 1600 op te duikelen zijn, behalve die op de Roco Offs60 zijn er niet zo veel te vinden, geloof ik...

O, en over autootjes gesproken: een beetje een kwaal van Brekina-autootjes is dat ze nogal aan "dode oogjes" lijden. Een poosje geleden was er iemand die op DSO die een probaat middeltje tegen die "dooie ogen" wist. Zag er ook wel overtuigend uit, vond ik. Moet je wel even de moed vinden om die ogen uit te boren... 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19100 Gepost op: 14 januari 2020, 14:08:03 »
Ach... ik had je het zoeken willen besparen. Hier verklapt Thomas (EMD F7) zijn trucje.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19101 Gepost op: 14 januari 2020, 17:21:01 »
Nou ja, omdat ik alweer de zoveelste ben met commentaar op de nieuw-aangekondigde modellen 2020 van Roco en het helemaal nergens niks toevoegt toch nog maar even hier wat kort commentaar.
Zonder plaatjes, want die zijn er alleen nog maar als 2020-pdf en ik heb geen idee hoe ik die daarvandaan moet plukken, als ik dat al zou willen.

Oké, komt-ie:

In 2019 waren de Roco's plannen voor EpIII-nieuwtjes al niet zo veelbelovend en ik heb verder ook geen idee wat daaruit verder voortgekomen is en dit jaar, het dubbelnummer 2020, is het al niet veel anders, ondanks een paar "Jubileumsmodellen": de Baureihe 58 was in de jaren Lümmeln allang van de Bundesbahngleise verschwunden, en de VT11.5 in EpIV-jasje past al evenzeer niet, waarmee de nog enigszins relevante "Jubileumsmodellen" de revue gepasseerd zijn.

Eh bien, wat valt er verder nog uit de best wel omvangrijke folder te vissen? Niet zoveel, ben ik bang, het wordt elk jaar duidelijker dat Roco de EpIII-liefhebber niet meer als potentiële geldbron ziet zitten. Maar goed, laten we positief blijven en gaan kijken of er ergens iets te ontdekken valt waar het hartje sneller van gaat slaan:

  • Een lok BR50, met drie-domsketel en grote lampen. Hm. Zou kunnen, moet ik even kijken of er zo'n apparaat in de buurt van Lümmeln rondgescharreld heeft
  • Een 212 ob. Die staat wel op mijn lijstje, ook al heeft zo'n ding in 1967 niks te zoeken. Een beetje EpIV wil ik eigenlijk wel hebben, zoals een 012 met wat popwagens bijvoorbeeld en deze 212 dus. Met wat goederenspul of desnoods een paar Silberlinge
  • Een Gmhs30. Altijd leuk. Ik heb lange tijd ten onrechte gedacht dat gesloten wagens met planken wanden eind zestiger jaren al verdwenen waren, waardoor er een zekere achterstand is ontstaan die best ingehaald mag worden
  • Een set met vier klapdekselzelflossers... Hm. Ik zit er niet op te wachten maar als ik 'm tegenkom bij volle maan terwijl er nèt geen sprake is van een conjunctie van Mars en Jupiter, tja, dan weet je het maar nooit.
    Maar wel een leuk stel. Hopelijk niet vervuild
  • Een DSB rongenwagen. Da's leuk! Rongenwagens kun je niet genoeg hebben, en een buitenlander is nooit weg!
  • Een "K" van de SNCF, een Oppeln of een Bremen, zo te zien en zonder opzoeken. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de Deen hierboven

Nou, dat was het dan alweer.
Volgens de Roco-vertegenwoordiger zou de ETA 150 ook komen dit jaar, maar daar was de beste man dus mis. Ach, je kunt ook niet alles weten en het is ook best lastig, al die letters en cijfers en rare types.

Mooi. Dan gaan we nu maar netjes wachten op BRAWA. Kijken wat die van plan zijn over drie jaar uit te leveren.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 17:33:18 door 44. Reden: tikfout verbeterd »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19102 Gepost op: 14 januari 2020, 17:31:37 »
Wijselijk niets hopende, hoop ik dat Brawa de Rheingold eindelijk levert 8). Dat was het dan wel, verstandigerwijs.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19103 Gepost op: 14 januari 2020, 17:33:50 »
Wanneer werd die ook alweer voor 't eerst aangekondigd?

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19104 Gepost op: 14 januari 2020, 22:03:14 »
Neurenberg 2018 .......

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19105 Gepost op: 14 januari 2020, 22:24:06 »
De set staat nu voor Q II 2020.
Het laatste nieuws op de site is van september vorig jaar.
En de site is nog steeds zo traag als dikke poep tegen de berg op en naar mijn onbescheiden mening ook nog steeds bijzonder gebruikersonvriendelijk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19106 Gepost op: 14 januari 2020, 22:29:52 »
Die driedoms 50'er ziet er leuk uit. Ook al omdat de rookkastondersteuning (hoe heet zo'n ding....) dicht is. Volgens mij is die bij mijn roco's allemaal open. Maar goed, daar moet ik nog eens uitgebreid naar kijken met een wat beter inventariserende blik en vooral met een pen bij de hand.
Zo'n rookkastondersteuningsding is misschien ook als reserveonderdeel te bestellen zodra de lok uit is.
Enfin... eerst eens digitaliseren danwel rechtbuigen wat ik nog moet rechtbuigen en digitaliseren voordat ik ga kijken hoeveel dat nieuwe mormel kost :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19107 Gepost op: 14 januari 2020, 23:00:56 »
Een driedoms 50er is nog niet zo vaak uitgebracht (door Roco). Ook onder de echte 50ers was zo'n lok een relatief zeldzame verschijning. Vandaar dat ik wel even wil weten of er in "mijn" omgeving wel zo'n lok heeft rondgereden.
Overige kenmerken, tenminste, als de lok, of, zo je wilt het mormel, zo geleverd gaat worden zoals die nu is afgebeeld: ronde stoomtoevoerleidingen, grote lantaarns (op de bufferbalk) en inderdaad een dichte rookkaststeun. Dat wil zeggen: vooraan dicht, de zijkant(en) lijkt (lijken) me open, zie hier.
Qua prijs is de 300-öri doorbroken, ik weet niet of ik dat er wel voor wil neerleggen.

Maar goed, wie weet had Lümmeln zelf wel een 3-doms in het bestand, dan wordt het weer een ander verhaal.
En het is sowieso wel een leuke variant...

Revisionsdaten geeft als laatste Heimat-Bw Braunschweig (tot 31.12.1968), Albert Gieseler meldt de Ausmusterung als 052 973-5 op 03.03.1969.
Het kan een goed teken zijn, dat Braunschweig, maar het hoeft niet per se iets te zeggen. Dat wordt dus weer even grasduinen in Het Grote Boek over de BR50.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 10:51:31 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19108 Gepost op: 14 januari 2020, 23:49:20 »
Die "hier" met een jpg erachter geeft bij mij geen reactie, trouwens.

Prijzen heb ik nog niet op gelet omdat ze volgens mij niet in die folder stonden. Maar even googlen op de roco website doet m'n portemonnee exploderen. M'n pinpas heeft zich onder de kast verborgen. Ruim 300 voor een lok zonder sounddecoder?

Onder onderdeelnummer 117304 verbergt zich "Kesselstütze". Ik hoop dat dat het semi-dichte ding onder de rookkast is. Als het klopt zou dat voor slechts €2,65 nog een leuk geintje kunnen zijn (mocht ik dat ding nodig hebben voor mijn Mayen-Ost-loks).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19109 Gepost op: 15 januari 2020, 11:30:44 »
Vreemd dat die koppeling niet werkt. Heb er opnieuw een url in gezet, en opdat je nu niet hoeft terug te wielen komt ie nog een keer: hier.

De laatste keer dat ik een nieuwe Roco-lok gekocht heb (in de winkel), dat moet de (oorspronkelijk Wuppertaler, nu Mindener) 44er geweest zijn, lag de prijs nog zo rond de € 270,=. Maar dat is inmiddels ook alweer een jaar of vier geleden.
Eerlijk gezegd ben ik er nog niet zo zeker van of een driedoms 50er wel in m'n straatje past, hoe aantrekkelijk zo'n variant ook is. Het hangt er van af hoe waarschijnlijk het is dat zo'n lok zich ooit (dwz zo rond 1967) in Lümmeln vertoond heeft.

Wat lokomotief 50 2973  betreft is de levensloop (heel in het kort) als volgt:

gebouwd 1942 bij WLF
9.2.46 Bw Lehrte
22.5.55 Bw Uelzen
22.5.66 Bw Braunschweig

Wel heel fijn BD Hannover allemaal, maar voor zover ik kan nagaan kwamen de 50ers van Braunschweig niet of nauwelijks tot voorbij Hannover, waarmee Lümmeln dus buiten bereik bleef.
Wil ik een drie-doms 50er, zal ik dus moeten nagaan of zulke loks in meer Lümmelneraner contreien hebben geleefd. En of die qua uiterlijk met de Roco-lok overeenkomen.
Er is nog een klein dingetje dat ik niet goed kan rijmen: Ebel/Wenzel geeft een lijstje van door de verschillende fabrieken geleverde ketelvarianten, en in dat lijstje staat (o.a.) het volgende genoteerd:

"50 2950 - 3010 [...] bis 2978 DSDS, danach SDS"

Dat zou er dus op duiden dat 50 2973 een vierdomsketel zou moeten hebben en dat het Roco-model, als dat inderdaad als 50 2973 wordt uitgebracht, foutief zou zijn.
Anderzijds, er is in de loop der jaren behoorlijk met 50ers en verschillende ketels gerommeld, dus wie zal het zeggen?
Maar goed, 50 2973 is toch een nummer dat niet direct (voor mij) in aanmerking komt, tijd dus om eens te zoeken of er überhaupt een nummer is dat wel voldoet aan mijn eisen. De kans is niet zo heel groot; zoals ik al zei kwamen die 3-doms ketels relatief weinig voor. Ebel/Wenzel noemt een aantal van 306 stuks.

Hm. Da's altijd nog pakweg tien procent van het totaal aantal gebouwde loks.