Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:16:17
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Bahn-AG
23 oktober 2020, 20:29:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2020, 19:15:01
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Falcon10
23 oktober 2020, 19:14:12
Val Sibley overleden door Scratchbuilt
23 oktober 2020, 19:09:18
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Daan!
23 oktober 2020, 19:03:21
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2448888 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19080 Gepost op: 09 januari 2020, 22:11:13 »
Dat is een leuk filmpje, Ric. Met inderdaad fraaie goederentreinen, waarin ik minstens twintig gasdrukketelwagens heb gezien, alle zonder firmanamen of logo's (hooguit hier en daar eentje met TVG?). Beetje jammer dat het beeld in de hoogte wat opgerekt was, maar dat zou misschien ook nog aan de instellingen van m'n monitor te wijten kunnen zijn. Hoewel ik dat nog niet eerder (bij andere filmpjes) gezien heb.

Over de draaistellen van de Schweröltransportwagen word ik nog niet veel wijzer. De Minden-Dorstfeld-draaistellen zoals die van de gasdrukketelwagen schijnen voor de oliewagen ook correct te zijn, de andere die onder de Märklinversie zouden ook correct kunnen zijn, maar dan mogelijk voor de latere (omgebouwde) versie?
Of de draaistellen die onder de ketelwagen zitten ook correct zijn, weet ik eigenlijk niet. Al geruime tijd vermoed ik eigenlijk dat dat niet het geval is, althans voor een DB-wagen in EpIII-livrei.



Er zijn nogal wat varianten, die soms bedrieglijk veel op elkaar lijken.
Op dit moment denk ik eigenlijk dat de draaistellen onder die VTG-ketelwagen (Roco) van het type DB-Bauart (563 of?) 664 zijn. Die stammen echter van na 1968 en zijn, als het inderdaad (563 of) 664-draaistellen betreft, dus niet correct.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19081 Gepost op: 09 januari 2020, 23:15:38 »
De Minden-Dorstfeld-draaistellen zoals die van de gasdrukketelwagen schijnen voor de oliewagen ook correct te zijn, de andere die onder de Märklinversie zouden ook correct kunnen zijn, maar dan mogelijk voor de latere (omgebouwde) versie?

Op de door Ruud aangehaalde website is alleen maar het draaistel te zien zoals onder de gasdrukketelwagen, zelfs onder de twee verbouwde gele waterwagen en de rode waterwagen voor de blustrein.
https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/___BDW_DB/bdwDB/234-259-262/234-259-262-loeschwagen.htm

Citaat
Of de draaistellen die onder de ketelwagen zitten ook correct zijn, weet ik eigenlijk niet. Al geruime tijd vermoed ik eigenlijk dat dat niet het geval is, althans voor een DB-wagen in EpIII-livrei.

Dat vermoed ik ook, het hele model ketelwagen lijkt me ook te nieuw, ik ben tenminste nog geen foto's van dit type ben tegengekomen in tijdperk III. Pas vanaf begin jaren zeventig duiken ze op in ketelwagentreinen. Ging Carstens toevallig niet nog een keer een bundel over 4-assige ketelwagens uitbrengen?  ::)

Op deze Flickr-pagina staan in ieder geval een groot aantal typen ketelwagens, met bij een groot deel ook de fabrikant en het bouwjaar genoemd.
https://www.flickr.com/photos/sgns691/page1

Een gelijkende wagen met de Roco VTG zie ik er niet tussen staan, dit lijkt nog het meest, hoewel de draagconstructie aan de onderzijde van de ketel wat hoger is:
https://www.flickr.com/photos/sgns691/14874530584/

Ook de voorbeeldwagen voor de standaard ketelwagens van Fleischmann staat er tussen:
https://www.flickr.com/photos/sgns691/29320654852/

Er staan wel diverse ketelwagens uit de jaren zestig tussen, deels met dezelfde draaistellen als de drukgasketelwagen, deels met modernere typen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19082 Gepost op: 10 januari 2020, 16:50:42 »
Citaat van: Quinzeedied
[...] zelfs onder de twee verbouwde gele waterwagen en de rode waterwagen voor de blustrein.

Tja...eigenlijk is alleen de EpIII-variant van belang. M* zal er wel een reden voor hebben om daar die andere draaistellen onder te zetten. Misschien hadden ze er nog een zooi van over of zo.

Citaat van: ook
Ging Carstens toevallig niet nog een keer een bundel over 4-assige ketelwagens uitbrengen? 


Carstens zelf sputtert er iets over in het voorwoord van GW1.1:

"...er zijn weliswaar nog genoeg onderwerpen te behandelen, zoals bijvoorbeeld boeken over verdere ketelwagenvarianten, kuilwagens of de diverse types tbv het gecombineerde ladingverkeer"
(Vrij vertaald.)

Om te vervolgen met de motivatie voor de net verschenen delen 1.1. en 1.2. Ik proef daar wel uit dat er meer op stapel staat, zeker ook over ketelwagens. Punt is echter wel dat ketelwagens in allerlei categorieën ingedeeld kunnen worden. In GW7, het eerste deel over ketelwagens, worden 2-assige ketelwagens voor het vervoer van brandbare vloeistoffen behandeld. Je zou kunnen denken dat het voor de hand liggend zou zijn in een volgend deel de 4-assige ketelwagens voor brandbare vloeistoffen aan bod te laten komen, maar voor hetzelfde geld worden dat eerst de 2-assige chemieketelwagens. Of 2- èn 4-assige chemieketelwagens in één Band gebundeld.

Afwachten. Tot het zover is blijft die ketelwagen van hierboven nog wel rondjes rijden, het zou een beetje idioot zijn het ding op grond van een vaag vermoeden te verpatsen. Tenzij er iemand is die een heel aantrekkelijk bod zou doen, dan hoef ik over die mogelijk verkeerde wagen met mogelijk verkeerde draaistellen niet meer na te denken  ;D

Heel fijne foto's, waar je naar verwijst. Alleen al voor het opdoen van ideeën voor het verweren de moeite waard! Echter, die bewuste ketelwagen haal ik er inderdaad ook niet uit.

Toch maar even afwachten wat Carstens er van gaat maken.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 16:54:00 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19083 Gepost op: 10 januari 2020, 22:03:04 »
Een gelijkende wagen met de Roco VTG zie ik er niet tussen staan, dit lijkt nog het meest, hoewel de draagconstructie aan de onderzijde van de ketel wat hoger is:
https://www.flickr.com/photos/sgns691/14874530584/
Dat is een 50m3. Het model is een 66 m3 wagen

Citaat
Ook de voorbeeldwagen voor de standaard ketelwagens van Fleischmann staat er tussen:
https://www.flickr.com/photos/sgns691/29320654852/
Dat is een 77m3 wagen, die is er niet als model (met de drie ringen). De Roco uit Röwa tijden is een 88m3

Deze wagen wordt nog node gemist:
https://flic.kr/p/DfCzDy 63m3 ruwe olie wagen, de jaren 70 oliebootwagens
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 22:06:12 door Falkenberg »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19084 Gepost op: 10 januari 2020, 22:22:49 »
Het model is een 60m3 geloof ik?
Mogelijk voor het eerst uitgebracht in 1975, tenminste uitgaande van deze oude catalogus (pagina 7):
https://www.conradantiquario.de/content/katalog/roco-katalog-1975.html

Als je zoekt op "kesselwagen 600hl / 60m3", vind je overigens wel erg weinig voorbeeldfoto's, dus mogelijk zelfs een compleet fantasiemodel?

De foto was meer als vergelijkbare bouwwijze, met een strip over de hele lengte, de 2 buitenste ketelringen die "ophouden" boven de draagsteunen etc

De 77m3 wagen is er wel degelijk in model, zoals ook genoemd in het bijschrift bij de foto:


http://www.modellbahn-fokus.de/product/H0/Fleischmann/Kesselwagen/4-2-0-002003-4183-0-de-3-4-2-0-0-1-0-0/index.html

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19085 Gepost op: 11 januari 2020, 10:44:30 »
Oh ja, die heb ik ook nog ergens :P
In Band 8 staan de volgende boeken opgeluisterd: tieflladewagen, chemiekesselwagen. En dan missen we nog containerwagens, KLV, autotransporters, 4-as ketelwagens..

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19086 Gepost op: 11 januari 2020, 23:05:54 »
Die ketelwagens vormen sowieso al een duistere, geheimzinnige wereld en zeker in model, waar de fabrikanten weliswaar een aantal werkelijkheidsgetrouwe modellen hebben gemaakt, maar daarnaast ook talloze fantasieproducten de wereld in hebben geslingerd. Voor mij is het tenminste een ietwat verwarrende wereld, waar wat mij betreft GW7 van Carstens (+ de vervolg-Report) enige klaarheid in brengt. Van de vierassers weet ik eigenlijk gewoon helemaal niks.

@Dirkjan: die containerwagens zullen wel samen met de KLV-wagens behandeld worden. Misschien gaat die categorie ook wel opgedeeld worden in twee banden (net als 1.1 en 1.2). Gerd Wolff heeft er in zijn Güterwagen-Lexicon DB tenminste drie deeltjes aan gewijd.
Ook best leuke boekjes, die van Gerd Wolff.



Heel informatief ook. Voornaamste verschil met die van Carstens is dat de laatste ook de link naar de (al dan niet actueel) verkrijgbare modellen legt.
Zoals je ziet bevinden zich er slechts vijf stuks in mijn bibliotheek, ik geloof dat er in totaal een stuk of acht of negen zijn verschenen (zie ook hier).

Hoe dan ook, Carstens heeft voorlopig de handen wel vol. Als het niet aan de nog te behandelen onderwerpen is, dan wel aan het herschrijven van GW2. (waarin dan ook de DR-versies van koelwagens, silowagens e.d. meegenomen gaan worden). Veewagens en een enkele bananenkoelwagen zijn al in 1.1 en 1.2 meegenomen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19087 Gepost op: 11 januari 2020, 23:14:10 »
Ja, Wolff heb ik er 7, dat zijn ze allemaal volgens mij, behalve de aanvulling

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19088 Gepost op: 11 januari 2020, 23:31:19 »
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. De beide vervolgdelen op de wagens voor KLV vond ik destijds vast niet interessant genoeg, anders had ik ze wel aangeschaft. Van het bestaan van die Ergänzungsbroschüre wist ik tot vandaag niet af....
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 17:58:25 door 44. Reden: zin AFgemaakt »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19089 Gepost op: 12 januari 2020, 21:43:17 »
Hoewel ik persoonlijk een vervolg op GW7, die over ketelwagens, het liefst zie komen, zijn ook de andere mogelijke kandidaten meer dan welkom.
Zo vraag ik me bijvoorbeeld wel eens af hoe het zit met de autotransportwagens voor EpIII, en dan met name 1967. Behalve de varianten voortgekomen uit de Omm52 en 55 (Klein), de Offs55 (ET) en de Offs60 (ROCO) is er in model niet al te veel verkrijgbaar volgens mij.



Niet dat zo'n boek van Carstens daar veel aan zou kunnen  veranderen, maar dan weet ik tenminste dat ik niet verder hoef te zoeken  :P
In het Lümmelneraner bestand is het tot nu toe bij een aantal Offs60's gebleven, die op basis van Omm55 kan ik maar niet vinden, die op basis van de Omm52 was er in 1967 al weer uit, maar ik moet nog even opzoeken of dat inderdaad ook zo is en die van ET (Exacttrain) heb ik tot nu toe bij de handelaar laten liggen.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19090 Gepost op: 12 januari 2020, 21:50:33 »
Ook een handige site voor dit soort vraagstukken:
http://www.michael-stepputat.homepage.t-online.de/gw/gwpage06.htm

Off 52: inderdaad tot 1967 in dienst
Offs 59 (op basis van Omm55): tot 1990 in dienst, zijn er ook veel meer van gebouwd

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19091 Gepost op: 12 januari 2020, 22:20:04 »
Ja, klopt. Wolff meldt dat ook: vanaf 1960 werden de Off52/Laae540 weer teruggebouwd naar Omm52, "in 1967 die letzten 122 Stück". Dat betekent dus dat er in '67 nog wel een verdwaald stelletje heeft rond kunnen rijden.
Mooi, weten we dat ook weer 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19092 Gepost op: 12 januari 2020, 22:42:38 »
Van de Offs 59 heeft Roco net een tp IV versie uitgebracht. Past in jouw jaar ook.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19093 Gepost op: 12 januari 2020, 22:47:45 »
Dat zijn de oorspronkelijke Fleischmann-modellen, en die zijn veel te groot qua maatvoering...
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 07:59:03 door Quinzeedied »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14473
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19094 Gepost op: 13 januari 2020, 17:42:54 »
De echte Offs59 is gebaseerd op de Omm55 en natuurlijk ben je dan geneigd te denken dat Fleischmann dezelfde strategie heeft gevolgd en de inderdaad te grote Omm55 ook heeft gebruikt als basis voor zijn Offs59.
Ik meen echter ooit eens gelezen te hebben (Miba?) dat Fleischmann's Offs59 wel op schaal was, juist omdat het een nieuwe ontwikkeling was die losstond van de oude bekende Omm55.

Edoch, ik ben er allerminst zeker van of dat inderdaad zo is en het zou dan ook leuk zijn als er iemand is die dat kan bevestigen (of juist tegenspreken, dat is ook goed, alleen minder leuk omdat het de mogelijkheden weer wat beperkt).