Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:47:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
05 juni 2020, 23:56:02
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
05 juni 2020, 16:35:57
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2311669 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18810 Gepost op: 13 november 2019, 18:52:19 »
Die dingen van Roco heb ik nog meer dan zat liggen, dus dat is geen probleem. Het probleem zit 'm eerder in het verwijderen van de "originele" ivm de kans op Rocokrak.

@Jerry: aan de assen is niks veranderd. Omdat de wagen heel vroeger ook geschikt moest zijn voor Trix-Express-assen (als ik me niet vergis), is het onderstel zo breed uitgevallen.
In plaats van het onderstel smaller te maken, heeft Roco (en eerder ook al Röwa) een soort "binnen-ashouders" bedacht.
Door het ondertel te versmallen zijn die "binnen-ashouders" niet meer nodig, omdat de assen nu in de "echte" aspotten vallen. Alleen de remblokken zitten ook aan die binnendingen, dus heb ik ze zo aangepast dat die remblokken behouden blijven. Hopelijk brengen de onderstaande plaatjes wat duidelijkheid in mijn vage gewauwel:


De "binnen-ashouder" en de aanpassing daarvan:



As en "binnen-ashouder" zoals het origineel zat:



As in versmald onderstel:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18811 Gepost op: 13 november 2019, 19:25:18 »
OK
Zaten de gaten dan al in de aspotten

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18812 Gepost op: 13 november 2019, 19:52:45 »
Nou... niet echt:



Ik heb deze halfdiepe "potjes" opgeboord met met een soort kegelvormig freesje:



...zodanig dat de as wel voldoende ruimte heeft, maar er niet in rond kan zwabberen.
Zodra ik de messing lagertjes in huis heb, ga ik de aspot nogmaals te lijf, maar dan met een kogelvormig freesje, zodat er dan een gaatje van 2mm diep en 2 mm wijd ontstaat. Daar moet het messing lagertje dan in passen (even fixeren met een drupje CA of 2K-lijm).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18813 Gepost op: 13 november 2019, 20:09:42 »
Heb ook een vraag aan GM&S gestuurd
Lijkt me dat je dan meteen van slijtage verlagingen afbent

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18814 Gepost op: 13 november 2019, 21:33:26 »
Ja, die lagertjes wil ik er nog wel in hebben.
Aan de andere kant, er zijn tig wagens waarvan de assen gewoon in de plastic aspotten gelagerd zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18815 Gepost op: 13 november 2019, 22:08:38 »
De meesten
Maar ik heb ook redelijk wat ouder rijden,en ook wel andere merken die toch sneller slijten lijkt
Ook een aantal M die gewoon te laag staan door slijtage en door (iets) te korte assen
Denk dat je dat ook kan opvangen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18816 Gepost op: 13 november 2019, 22:38:37 »
Over die slijtage nog een late jeugdherinnering. Modelbouw- en Speelgoedcentrum Berger, aan het A-Kerkhof in Groningen, liet circa 1974 het eerste Roco-materieel rijden in de kerstetalage. Natuurlijk was dat een fantastische promotie voor het merk. Een DB-diesel serie 215 heeft weken achter elkaar rondjes gereden in de etalage, met een lange trein van goedkope wagentjes. Die hadden een plastic onderstel, waar de assen zo maar in draaiden. Dat kon volgens mij nooit goed gaan: Fleischmann en Märklin hadden in die jaren nog een metalen onderstel waar de assen in draaiden.

Nu, bijna 50 jaar later, weten we dat bij normaal hobbygebruik vrijwel nooit een aspot uitslijt.

Wolter




Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3138
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18817 Gepost op: 14 november 2019, 11:04:57 »
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal. Er zijn voldoende modellen geweest die niet van zelfsmerend plastic zijn gemaakt en dus wel bleken uit te slijten door het rijden. Franse groentewagens van LS Models zijn daarvan een voorbeeld, maar er zijn er meer. Gelukkig leert men en wordt er nu vaak lagers gebruikt als het plastic niet geschikt is als lager.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18818 Gepost op: 14 november 2019, 12:44:06 »
Citaat
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal.

Precies. Ik heb legio wagens in het bestand waar de assen gewoon in het plastic van de onderbouw gelagerd zijn, maar ik heb geen idee of het plastic van deze onderbouw dezelfde samenstelling heeft als die andere. Kan best zijn van wel, kan best zijn van niet. Daarom gooi ik er voor de zekerheid maar van die messing lagertjes tegenaan. Beter voorkomen dan (niet te) genezen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18819 Gepost op: 14 november 2019, 14:20:56 »
Nummertje drie op het lijstje met te versmallen onderstellen is een Gms54 van Roco. Hoewel Carstens schrijft dat het model nog van Röwa stamt en het onderstel veel te breed is, lijkt me dat laatste juist wel mee te vallen; het is beduidend smaller dan dat van de Gmms44 en de Gmmhs56, maar iets breder dan dat van de Gmhs53.



Zoals je ziet zijn hier de assen ook niet in zo'n "binnen-ashouder" gelagerd. Zou je dit chassis willen versmallen, dan zou je dus ook de ruimte voor de assen in de "originele" aspotten moeten verdiepen. De vraag is of daar wel vlees genoeg voor is. Afgezien daarvan zal ook de ruimte tussen ashouder en wiel kleiner worden, met het risico op aanlopen.



Dat alles in overweging nemende komt de mogelijkheid in beeld om de wagen zo te laten en eventueel alleen de verwering overnieuw te doen. Zoals die nu is, is het het resultaat van een actie van zo'n twintig jaar (of meer) geleden.





En dan nog iets geheel anders: in het voorwoord van GW 1.1 schrijft SC een geheel andere indeling te gaan volgen dan in Band 1 het geval was. In het begin kostte het me wat moeite om bepaalde wagens "terug te vinden", maar eenmaal gewend wordt het gaandeweg duidelijker. Waar in Band 1 nog een grofweg gezegd "numerieke" volgorde werd aangehouden, is die in Band 1.1 en Band 1.2 veeleer een chronologische. Toch wel logischer, vind ik.
Nog een opmerking: in GW2 werd het thema "Gedeckte Wagen-Sonderbauarten" behandeld, waarin wagens als veewagens, koelwagens, silowagens en zo meer werden besproken. In de nieuwe delen 1.1 en 1.2 treffen we echter "ineens" wel de veewagens aan, terwijl koelwagens, silowagens etc. etc buiten beeld blijven.
Ben benieuwd waartoe dat gaat leiden.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 14:39:32 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18820 Gepost op: 14 november 2019, 15:41:18 »
Zal wel een commerciële reden achter zitten :angel:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14049
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18821 Gepost op: 14 november 2019, 17:52:14 »
Dat zou kunnen, wie weet.
Overigens, over commercieel gesproken: als je gaat zoeken op Güterwagen Band 1 en Band 2, dan kom je ze wel tegen redelijk "normale" prijzen tegen, maar soms worden er ook astronomische bedragen voor egvraagd. Meer dan € 200,= bijvoorbeeld.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18822 Gepost op: 14 november 2019, 18:33:21 »
Wat dag je hiervan? https://www.amazon.de/MIBA-G%C3%BCterwagen-Band-Gedeckte-Wagen/dp/3896106538
tweedehands 2 1/2 keer duurder dan nieuw

Grt. Ric

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18823 Gepost op: 14 november 2019, 18:48:51 »
Dat zal wel een typefoutje zijn, vermoed ik.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4117
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18824 Gepost op: 14 november 2019, 19:17:06 »
Jan, die verwering is supergeslaagd. Niks meer aan doen en op naar het volgende project 😋