Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 21:25:55
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Bert van Gelder
Vandaag om 21:23:41
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS1220
Vandaag om 21:22:43
Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 21:18:45
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
Vandaag om 21:05:36
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 20:45:52
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
Vandaag om 20:39:26
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 20:38:44
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Jelmer
Vandaag om 20:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:18:22
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Tomasso
Vandaag om 20:08:57
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 19:56:45
Beurs Joure, 18 juli 2020... door gdh
Vandaag om 19:49:11
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 19:37:49
Westlandbaan door Wim Vink
Vandaag om 19:36:04
SPitfire & SPoor-1 door Wim Vink
Vandaag om 19:34:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 19:32:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 19:30:55
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
Vandaag om 18:37:54
Islington yard - Toronto Canada door MathieuN
Vandaag om 18:33:44
Projekt 083-338 door Ronald69
Vandaag om 18:29:57
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:20:27
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Ben
Vandaag om 18:16:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:57:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:41:00
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Patrick1975
Vandaag om 17:12:42
Ledverlichting aansluiten door bellejt
Vandaag om 17:12:16
Onbekend merk - wie weet hier iets meer over door Peter Spruit
Vandaag om 17:04:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 15:49:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2417469 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14338
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18810 Gepost op: 13 november 2019, 18:52:19 »
Die dingen van Roco heb ik nog meer dan zat liggen, dus dat is geen probleem. Het probleem zit 'm eerder in het verwijderen van de "originele" ivm de kans op Rocokrak.

@Jerry: aan de assen is niks veranderd. Omdat de wagen heel vroeger ook geschikt moest zijn voor Trix-Express-assen (als ik me niet vergis), is het onderstel zo breed uitgevallen.
In plaats van het onderstel smaller te maken, heeft Roco (en eerder ook al Röwa) een soort "binnen-ashouders" bedacht.
Door het ondertel te versmallen zijn die "binnen-ashouders" niet meer nodig, omdat de assen nu in de "echte" aspotten vallen. Alleen de remblokken zitten ook aan die binnendingen, dus heb ik ze zo aangepast dat die remblokken behouden blijven. Hopelijk brengen de onderstaande plaatjes wat duidelijkheid in mijn vage gewauwel:


De "binnen-ashouder" en de aanpassing daarvan:



As en "binnen-ashouder" zoals het origineel zat:



As in versmald onderstel:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4878
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18811 Gepost op: 13 november 2019, 19:25:18 »
OK
Zaten de gaten dan al in de aspotten

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14338
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18812 Gepost op: 13 november 2019, 19:52:45 »
Nou... niet echt:



Ik heb deze halfdiepe "potjes" opgeboord met met een soort kegelvormig freesje:



...zodanig dat de as wel voldoende ruimte heeft, maar er niet in rond kan zwabberen.
Zodra ik de messing lagertjes in huis heb, ga ik de aspot nogmaals te lijf, maar dan met een kogelvormig freesje, zodat er dan een gaatje van 2mm diep en 2 mm wijd ontstaat. Daar moet het messing lagertje dan in passen (even fixeren met een drupje CA of 2K-lijm).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4878
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18813 Gepost op: 13 november 2019, 20:09:42 »
Heb ook een vraag aan GM&S gestuurd
Lijkt me dat je dan meteen van slijtage verlagingen afbent

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14338
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18814 Gepost op: 13 november 2019, 21:33:26 »
Ja, die lagertjes wil ik er nog wel in hebben.
Aan de andere kant, er zijn tig wagens waarvan de assen gewoon in de plastic aspotten gelagerd zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4878
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18815 Gepost op: 13 november 2019, 22:08:38 »
De meesten
Maar ik heb ook redelijk wat ouder rijden,en ook wel andere merken die toch sneller slijten lijkt
Ook een aantal M die gewoon te laag staan door slijtage en door (iets) te korte assen
Denk dat je dat ook kan opvangen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18816 Gepost op: 13 november 2019, 22:38:37 »
Over die slijtage nog een late jeugdherinnering. Modelbouw- en Speelgoedcentrum Berger, aan het A-Kerkhof in Groningen, liet circa 1974 het eerste Roco-materieel rijden in de kerstetalage. Natuurlijk was dat een fantastische promotie voor het merk. Een DB-diesel serie 215 heeft weken achter elkaar rondjes gereden in de etalage, met een lange trein van goedkope wagentjes. Die hadden een plastic onderstel, waar de assen zo maar in draaiden. Dat kon volgens mij nooit goed gaan: Fleischmann en Märklin hadden in die jaren nog een metalen onderstel waar de assen in draaiden.

Nu, bijna 50 jaar later, weten we dat bij normaal hobbygebruik vrijwel nooit een aspot uitslijt.

Wolter




Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3235
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18817 Gepost op: 14 november 2019, 11:04:57 »
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal. Er zijn voldoende modellen geweest die niet van zelfsmerend plastic zijn gemaakt en dus wel bleken uit te slijten door het rijden. Franse groentewagens van LS Models zijn daarvan een voorbeeld, maar er zijn er meer. Gelukkig leert men en wordt er nu vaak lagers gebruikt als het plastic niet geschikt is als lager.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14338
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18818 Gepost op: 14 november 2019, 12:44:06 »
Citaat
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal.

Precies. Ik heb legio wagens in het bestand waar de assen gewoon in het plastic van de onderbouw gelagerd zijn, maar ik heb geen idee of het plastic van deze onderbouw dezelfde samenstelling heeft als die andere. Kan best zijn van wel, kan best zijn van niet. Daarom gooi ik er voor de zekerheid maar van die messing lagertjes tegenaan. Beter voorkomen dan (niet te) genezen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14338
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18819 Gepost op: 14 november 2019, 14:20:56 »
Nummertje drie op het lijstje met te versmallen onderstellen is een Gms54 van Roco. Hoewel Carstens schrijft dat het model nog van Röwa stamt en het onderstel veel te breed is, lijkt me dat laatste juist wel mee te vallen; het is beduidend smaller dan dat van de Gmms44 en de Gmmhs56, maar iets breder dan dat van de Gmhs53.



Zoals je ziet zijn hier de assen ook niet in zo'n "binnen-ashouder" gelagerd. Zou je dit chassis willen versmallen, dan zou je dus ook de ruimte voor de assen in de "originele" aspotten moeten verdiepen. De vraag is of daar wel vlees genoeg voor is. Afgezien daarvan zal ook de ruimte tussen ashouder en wiel kleiner worden, met het risico op aanlopen.



Dat alles in overweging nemende komt de mogelijkheid in beeld om de wagen zo te laten en eventueel alleen de verwering overnieuw te doen. Zoals die nu is, is het het resultaat van een actie van zo'n twintig jaar (of meer) geleden.





En dan nog iets geheel anders: in het voorwoord van GW 1.1 schrijft SC een geheel andere indeling te gaan volgen dan in Band 1 het geval was. In het begin kostte het me wat moeite om bepaalde wagens "terug te vinden", maar eenmaal gewend wordt het gaandeweg duidelijker. Waar in Band 1 nog een grofweg gezegd "numerieke" volgorde werd aangehouden, is die in Band 1.1 en Band 1.2 veeleer een chronologische. Toch wel logischer, vind ik.
Nog een opmerking: in GW2 werd het thema "Gedeckte Wagen-Sonderbauarten" behandeld, waarin wagens als veewagens, koelwagens, silowagens en zo meer werden besproken. In de nieuwe delen 1.1 en 1.2 treffen we echter "ineens" wel de veewagens aan, terwijl koelwagens, silowagens etc. etc buiten beeld blijven.
Ben benieuwd waartoe dat gaat leiden.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 14:39:32 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18820 Gepost op: 14 november 2019, 15:41:18 »
Zal wel een commerciële reden achter zitten :angel:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14338
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18821 Gepost op: 14 november 2019, 17:52:14 »
Dat zou kunnen, wie weet.
Overigens, over commercieel gesproken: als je gaat zoeken op Güterwagen Band 1 en Band 2, dan kom je ze wel tegen redelijk "normale" prijzen tegen, maar soms worden er ook astronomische bedragen voor egvraagd. Meer dan € 200,= bijvoorbeeld.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18822 Gepost op: 14 november 2019, 18:33:21 »
Wat dag je hiervan? https://www.amazon.de/MIBA-G%C3%BCterwagen-Band-Gedeckte-Wagen/dp/3896106538
tweedehands 2 1/2 keer duurder dan nieuw

Grt. Ric

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12169
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18823 Gepost op: 14 november 2019, 18:48:51 »
Dat zal wel een typefoutje zijn, vermoed ik.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18824 Gepost op: 14 november 2019, 19:17:06 »
Jan, die verwering is supergeslaagd. Niks meer aan doen en op naar het volgende project 😋