Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413226 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17970 Gepost op: 23 juli 2019, 17:02:06 »
Ja, klopt. Sterker nog, ik heb wel een paar stukken karton achter de kast staan, in een paar kleuren grijs/blauw. Dat fotografeert inderdaad een stuk beter, maar het punt is, dat als ik op een gegeven moment even gauw een foto van de stand van zaken wil maken, ik even geen tijd (lees: geen zin) heb om die hele heisa over batterij te halen. De lok (of een deel er van) ligt op z'n draagbaartje, foto maken, klaar: dat moet 't zijn. Eerlijk gezegd geef ik zelf dan eigenlijk niet zoveel om die paarse gloed die door het groene kussen ontstaat, het gaat mij om wat er te zien is.

Voor de volgende foto heb ik de lok van het "kussen"(eigenlijk is het een zelf gefabriekte Lokliege) gehaald, kussen weggelegd, rommel aan de kant geveegd, karton gepakt, lok er op, foto's knippen, lok weer op het kussen gelegd, karton opgeruimd, kussen terug op z'n plek, uur zoeken naar m'n pincet die tussen de weggeveegde rommel zat, klein stukje willekeurig (gebroken wit) karton gepakt, onderdeeltje er op gelegd, foto's knippen, onderdeeltje zekerstellen, foto's in de pc stoppen, photoshop aantrappen, foto's beetje toonbaar maken, op abload zetten, beetje blabla op het forum zetten als verhaaltje bij de foto's... kost een stuk meer tijd dan foto's maken, photoshoppen, plaatsen en verhaaltje schrijven.

Maar ik geef toe: op die manier krijg je wel betere foto's, absoluut, en ik ben ook dankbaar voor het (professionele) advies, waar ik vast en zeker ook gebruik van ga maken - al is het dan niet altijd vanwege "tijdgebrek".
Zo'n stukje grijs vilt ipv dat groene, dat lijkt me alvast wel wat  ;)

De stand van zaken:

Het hele gedoe , dwz leidingen, stelstangen, handstangen, pomp, treeplankje, noem maar op, zit weer op de ketel:



Het hele gedoe? Nee, er is één klein onderdeeltje dat zich dapper wist te handhaven maar waarvoor ik geen bijbehorend gaatje kon vinden. Geen idee waar dat hoort te zitten.
Iemand met een Roco 50er (met 52er ketel) die me kan vertellen waar het dingetje thuishoort?






ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17971 Gepost op: 23 juli 2019, 18:24:46 »
Al gevonden. Het gaatje zat in de voorste wand van het machinistenhok:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17972 Gepost op: 24 juli 2019, 09:38:34 »
Tja... zouden we de tender haast vergeten....



En dan natuurlijk de loknummerplaten nog, de identiteitsplaatjes, zogezegd.

Doet me denken aan de vraag: wat is bepalend voor de identiteit van een lokomotief? In dit geval, 50 579, heeft de lok ergens in de vijftiger jaren de ketel van een 52er gekregen, en toch bleef het nummer 50 579 gehandhaafd. De ketel is het dus niet. Ergens heb ik eens gelezen dat In principe het frame en loknummer gekoppeld blijven. Toch is het wel voorgekomen dat een lok een ander frame kreeg zonder dat het nummer gewijzigd werd. Wat moet je in zo'n geval nu eigenlijk zeggen: de lok kreeg een ander frame? Of moet je zeggen dat de lok een andere ketel kreeg, andere cilinders, een ander Führerhaus, andere wielstellen, drijfstangen, et cetera, et eterac, et cetera?
Zegt u het maar.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17973 Gepost op: 24 juli 2019, 11:38:52 »
"Die Lok würde renoviert" is, geloof ik, de juiste uitdrukking.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17974 Gepost op: 24 juli 2019, 14:01:49 »
Dat zou kunnen. Maar welke lok wordt dan bedoeld? Die van het frame of die van de rest? 

Een citaat uit Eisenbahn-Kurier Special 132:

"Gemäß HV-Verfügung [...] wurde im AW Bremen bei den [...] Lokomotiven [...]der stellkeillosen Rahmengegen einen solchen mit Achslagerstellkeilen getauscht. [...] Im Gegensatz zu den Bestimmungen der BO, wonach der Rahmen die Betriebsnummern bestimmt, bekamen die Lok neue Betriebsnummern."

Daaruit kun je opmaken dat het lokomotiefnummer gekoppeld is aan het frame. Maar ook dat dat niet in alle gevallen opgaat.

Omdat ik vanmorgen toch ven bij Jan Sikkes in de buurt was, ook even een nieuw lapje voor de Lokliege gehaald (lapje vilt van 30 x 50 cm --> € 1,05).



De paarse gloed blijft tot nu toe achterwege:



Wim Vink en Eric Baas: zeer bedankt voor jullie adviezen in deze!  :D
@Ric: die belichting blijft nog wel even kwakkelen, ben ik bang. Dat is een (bureau)daglichtlamp die in theorie wel te verplaatsen is, maar in de praktijk is dat een heel gedoe omdat het ding dan eerst moet worden uitgegraven uit alle rotzooi spullen die er omheen en op ligt liggen.

Maar we waren bij de tender:



« Laatst bewerkt op: 24 juli 2019, 14:31:56 door 44 »

GerardvV

  • Online Online
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17975 Gepost op: 24 juli 2019, 17:45:34 »
Doet me denken aan de vraag: wat is bepalend voor de identiteit van een lokomotief?
Zegt u het maar.
Vaak staan/stonden in wielen, assen en andere onderdelen het loknummer ingeslagen. Omdat deze zaken aan het frame gemonteerd worden lijkt bij het Duitse voorbeeld het frame/loknummer leidend en niet het ketelnummer.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17976 Gepost op: 24 juli 2019, 18:17:27 »
Ja, dat is de theorie en meestal ook de praktijk. Maar niet in alle 100% van de gevallen dus  ;)

En in model maakt het helemaal niks uit, gelukkig!
Hoewel... ik ben wel eens van de vereniging thuisgekomen met andermans lok in de tas, terwijl die ander dus mijn lok had meegenomen. Wel allebei "dezelfde" loks, maar ik wilde toch wel graag m'n eigen weer terug. En die ander ook.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2019, 18:22:11 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17977 Gepost op: 24 juli 2019, 19:26:17 »
Jan "Ordnung muss sein" :angel:, dan hoef je ook niets uit te graven en kan je de lamp zonder problemen gebruiken. ;D


Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17978 Gepost op: 24 juli 2019, 20:04:26 »
Die "Ordnung" zit veilig in m'n hoofd en daar ben ik dik tevreden mee.



Ooit hadden "we" een goeie nagelknipper. Ideaal voor tal van karweitjes, zoals braampjes wegknippen en soms secuur dingetjes afknippen. Mijn geliefde echtgenote vond dat ik maar zo'n ding voor mezelf moest kopen, want als zij 'm wilde gebruiken was het ding altijd "weg", dat wil zeggen dat het zich "ergens tussen mijn rommel" bevond. Nu komt ze regelmatig mijn nagelknipper "lenen" omdat ze die van haar niet kan vinden, met als gevolg dat ik nu om de haverklap mijn nagelknipper kwijt ben.
Mijn vrouw is dik tevreden, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat er iets niet goed zit....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17979 Gepost op: 24 juli 2019, 20:19:49 »
Goed gereedschap heb je dan ook altijd in drievoud

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17980 Gepost op: 24 juli 2019, 21:19:01 »
Sommige dingen wel ja. En toch pak ik van de drie zijkniptangetjes vrijwel altijd dat met de rode handvatten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17981 Gepost op: 24 juli 2019, 22:35:12 »
Lok en tender weer verenigd.
Wel nog een paar vergeten plekjes wat bijwerken, en ook bij de Dampfentnahmestutzen op de staketel zit iets niet helemaal lekker. Al een paar keer naar binnen gedrukt, maar het wil niet echt blijven zitten. Even denken wat de beste manier van aanpak is. Heeft geen haast, morgen is het weer mooi weer.



En de nummerborden moeten nog...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17982 Gepost op: 25 juli 2019, 08:06:18 »
Sommige dingen wel ja. En toch pak ik van de drie zijkniptangetjes vrijwel altijd dat met de rode handvatten.

Tja maar dat is waarschijnlijk omdat je het rood in de Ordnung ziet liggen. ;D

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Duitsland TP III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17983 Gepost op: 25 juli 2019, 10:57:44 »
Die "Ordnung" zit veilig in m'n hoofd en daar ben ik dik tevreden mee.



....

Zou zo maar een foto kunnen zijn van mijn werkplek...
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17984 Gepost op: 25 juli 2019, 15:51:18 »
Ja, zo zie je maar: ik ben uniek, net als iedereen, dus zo uniek is dat niet.  ;)

Even een klein proefritje gemaakt met de zojuist onderhanden genomen lok. Het goede nieuws is dat alles het nog doet; het slechte nieuws is dat de lok bij het achteruit rijden een beetje "hinkt". Nog maar weer even uit elkaar om te kijken waar dat vandaan komt.

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2019, 16:06:19 door 44 »