Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413198 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17985 Gepost op: 25 juli 2019, 18:10:32 »
Ja, zo horen spoorfoto’s uit ‘jouw’ Epoche er uit te zien.  (y) Ik doel dan op de wat fletse kleurweergave. Erg mooi!


Wolter
Moins mais mieux.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17986 Gepost op: 25 juli 2019, 18:10:43 »
Vraagje, zonder dat er 600 pagina's terug gebladerd moet worden; die Entgleiseinrichtung, werkt die nubeigenlijk met het Ls? Of apart daarvan?

Mvg Bas

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17987 Gepost op: 25 juli 2019, 18:13:31 »
Niet dat het een straf is om terug te bladeren 8). Ik doel op de Gleissperre in combinatie met het Gleisspersignal (geloof niet dat er een Ls staat).

Groet Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17988 Gepost op: 25 juli 2019, 18:27:40 »
@Wolter: ja, dat probeer ik wel een beetje na te streven  :D
Ik blader nogal eens door de oude dia's van m'n vader terug om me een beetje te oriënteren. 't Is het niet helemaal, maar 't komt in de buurt.

@Bas: zoals de stand van een wissel aangegeven wordt door een wissellantaarn, wordt de stand van zo'n Gleissperre ook door een "lantaarn" aangeduid. Maar in tegenstelling tot een wisellantaarn, die alleen maar aangeeft in welke stand het wissel zich bevindt, heeft zo'n Gleissperrenlantaarn wel een echte seinfunctie: de betekenis is dezelfde als die van een Hauptsperrsignal.
De werking is dezelfde als wissel + wissellantaarn: als de Gleissperre bediend wordt, beweegt tegelijkertijd ook het Gleisperrsignal.
Alleen is het bij mij een beetje in de hobbel, het Gleissperrsignal zit los en daarom beweegt het niet altijd even goed mee. Tijd om het een keertje vast te zetten. En ook de Gleissperre zelf klapt niet voldoende weg, daar moet ik ook altijd nog eens iets aan gaan doen. Misschien tijd om dat eens op het prioriteitenlijstje te zetten  ::)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17989 Gepost op: 25 juli 2019, 21:31:31 »
Mooi dat deze samen boucheren (y).

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17990 Gepost op: 25 juli 2019, 21:47:01 »
Zie hier om een idee te krijgen van hoe het er uit hoort te zien.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17991 Gepost op: 25 juli 2019, 22:02:57 »
Maakt het toch wat spannenedederder om naar te kjken dan naar een hedendaags Hs/Ks.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17992 Gepost op: 26 juli 2019, 14:51:01 »
Die zijn van na mijn tijd dus die ken ik niet. 

Citaat
Even een klein proefritje gemaakt met de zojuist onderhanden genomen lok. Het goede nieuws is dat alles het nog doet; het slechte nieuws is dat de lok bij het achteruit rijden een beetje "hinkt".

Het hinken is weg. Het werd veroorzaakt door een loszittende Gleitbahn, die was uit zijn houder - een gleufje valk boven de Fangbügel zur Treibstange - geschoten en raakte daardoor het boutje waarmee de koppelstang op de eerste koppelas bevestigd wordt.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17993 Gepost op: 26 juli 2019, 21:19:20 »
Toch wel nuttig, dat draadje over de MultiMaus en CV29. Ten eerste vind ik het frappant hoe verhelderend het kan zijn om van een sinds jaren diepgewortelde gewoonte over te stappen op een andere: in plaats van "Dreh nach rechts, fahr nach rechts" is het nu: Draai naar rechts en de lok gaat z'n neus achterna, of die nu naar links of naar rechts gericht staat. Ook bij diesels als V200 en V160 is geen probleem, al moet ik soms even goed kijken aan welke kant de (model)koppeling zit. Dat is de "achterkant" namelijk. Maar het went verrassend snel!

Tijdens het oefenen van deze vaardigheid kwam ik er achter dat de Kleinlok (LgII) bij het rechtsdraaien niet z'n neus achterna ging. Even op een programeerspoortje met z21 + MultiMaus en het is binnen de kortste keren gepiept: even CV29 waarde 3 geven en klaar. Nu is het weer echt een rechtsdraaiend lokje.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17994 Gepost op: 27 juli 2019, 23:42:45 »
Zo zachjes aan de gribus in het hobbyhok weer in dusdanige mate aan de kant gewerkt dat er weer gereden kan worden. De eerste ritten zijn dan doorgaans een soort testritten: moet er schoongemaakt worden of niet? Aangezien ik er nog steeds wat huiverig voor ben om met dat ATF aan de gang te gaan, heb ik ook deze keer maar weer besloten het goeie ouwe SR24 in de strijd te gooien met behulp van de goeie ouwe Liliput Gasolin-ketelwagen:



Op zichzelf al een leuk karweitje: het schaduwstation telt zes sporen, waarvan er eentje is vrijgemaakt, vijf van de zes sporen zijn dus bezet. Om toch alle zes de sporen beurtelings te kunnen schoonrijden, moet er dus telkens gerangeerd worden.

Dat achter de rug hebbende, leek het me leuk Roco's V200 040 nog eens de sporen te geven. Oorspronkelijk was het V200 035, maar door een "kapruil" werd het V200 040. Achteraf had ik het leuker gevonden toch 035 te houden, als herinnering aan de geheel metalen V200 van Fleischmann waar ik als klein jongetje idolaat van was, maar goed, achteraf kijk je een koe in de kont.



Hoe dan ook, de lok deed het verder prima, behalve dan dat ze omgekeerd reageert op de mantra: OoooaaahmmmmmmmdrehnachrechtsunddieLokfährtihreNasehinterherrrooooaaahmmmmm...".
Simpel te verhelpen met de nieuw verworven wetenschap m.b.t. CV29 + MultiMaus, dat wel, eitje, maar... ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat het daarmee niet gedaan is: de frontverlichting brandt omgekeerd evenredig aan de rijrichting.
Ik denk dat de gele en witte draad even omgesoldeerd moeten worden....
Lekker, solderen met dit weer. Nou ja, spaart energie, zullen we maar zeggen, want soldeerbout en soldeer zijn al voorverwarmd, zogezegd.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2019, 23:46:41 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17995 Gepost op: 28 juli 2019, 08:30:21 »
Er is niet een truukje net als met de rijrichting waarmee je de verlichting om kunt draaien? Het lijkt mij dat die er wel moet zijn. Misschien weten de reagerende mensen in je cv29 draadje ervan?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17996 Gepost op: 28 juli 2019, 09:21:08 »
Hm. Dat is een goeie gedachte.

Ik denk dat je dan in het hoofdstuk "Funktiemappen" terechtkomt. In dit geval zou je dan, in plaats van beide onder F0, de gele en de witte draad elk onder een andere funktietoets onder moeten brengen.
Denk ik.
Voordeel daarvan is dat je dan de frontseinen apart en onafhankelijk van elkaar kunt in- en uitschakelen.
Denk ik.
Maar van dat funktiemappen heb ik nog geen kaas gegeten.
Weet ik wel zeker.

Toch die decoderhandleiding maar weer even opzoeken 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17997 Gepost op: 28 juli 2019, 09:41:02 »
En/of in de encyclopedie kijken natuurlijk. 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17998 Gepost op: 28 juli 2019, 11:31:09 »
Nou, dat mappen zie ik zo op het eerste gezicht even zo gauw niet gebeuren. Vooral ook omdat er gepraat wordt over groene en paarse draden en die zitten niet op de decoder die ooit in de V200 gestopt is. Als ik me goed herinner eentje van ZIMO, gekozen omdat die >1000mA kon hebben in verband met de dikke motor.
Er zitten wel nog anders gekleurde draden aan, maar die zijn ingekort en afgedopt met een stukje krimpkous.
Even geel en wit omwisselen is simpeler dan dat allemaal uitzoeken en verlengen en weet ik wat allemaal nog meer.
Zo gezegd, zo gedaan dus, en meteen de lichtgeleiders voor de sluitlichten achterwege gelaten bij het weer in elkaar zetten van de lok.



Alles weer zoals het hoort 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17999 Gepost op: 28 juli 2019, 14:23:11 »
Nu de V200 toch op tafel ligt, kan er meteen even een onderhoudsbeurtje tegenaan gegooid worden. Onderdeel daarvan is natuurlijk het schoonmaken van de contacten die van de wielen de stroom afnemen en de wielen zelf. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat deze lok op die manier onderhanden genomen wordt, maar mij vielen nu wel die groene antislipbandjes op. Tenzij ik me gruwelijk vergis, zijn dit nog steeds de bandjes die er van fabriekswege in den beginne al op gezet zijn. Dat wil dus zeggen dat ze inmiddels tegen de 35 jaar oud zijn.



Als je dan weet dat bij andere, veel later aangeschafte, lokomotieven de slipbandjes om de haverklap vervangen moeten worden omdat ze van de wielen aflopen of kapot gaan en je om de oren vliegen zodra je zo'n lok op de rails zet, dan vraag je je -ik wel tenminste- af waarom ze in s'hemelsnaam niet die ouwe bandjes zijn blijven maken.
Of is het een manier om een hogere omzet te genereren?
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2019, 14:46:50 door 44 »