Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 23:29:42
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 23:28:02
Neutraal Moresnet in H0 door NS1220
Vandaag om 22:58:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 22:44:44
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door ns.1200
Vandaag om 22:41:47
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door FritsT
Vandaag om 22:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 22:38:55
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 22:38:16
Rijnmondlijn door Sebas5998
Vandaag om 22:32:21
Zie ginds komt de sinttrein... door Syb030
Vandaag om 22:27:06
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door nighttrain1
Vandaag om 22:26:29
De fabriek door Marc tramt
Vandaag om 22:24:01
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Marc tramt
Vandaag om 22:22:38
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 21:48:17
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:45:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert E
Vandaag om 21:43:19
Decoder instellen Trix Mobile Station door Sharan83
Vandaag om 21:37:11
Baanplan K.L.ooit door eitreb
Vandaag om 20:55:34
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door Arno49
Vandaag om 20:38:34
Roco BR215 decoder door Nijboer
Vandaag om 20:37:08
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 18:05:06
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
Vandaag om 17:39:31
NS 8100 in Spoor-1 door BartvD
Vandaag om 17:29:02
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 16:40:12
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
Vandaag om 13:20:36
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
Vandaag om 13:15:54
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Krokodil68
Vandaag om 12:58:31
VERPLAATST: Baanplan K.L.ooit door 44
Vandaag om 11:46:20
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door bellejt
Vandaag om 10:29:16
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:09:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2020521 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17355 Gepost op: 25 april 2019, 22:29:34 »
Dat viel (valt?) wel een klein beetje mee. Buffers raken elkaar doorgaans in het midden. Daarbij moet je in het oog houden dat er "grundsätzlich" een vlakke en een bolle buffer tegenover elkaar stonden, waardoor de buitenste ring juist wel gespaard werd wat slijtage, vet en vuil betreft.
En in sommige Bw's stelden ze er een eer in om die witte ringen te handhaven.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17356 Gepost op: 27 april 2019, 18:01:28 »
Op DSO loopt momenteel (nog) een draadje over de Glmms61/Gbs 254 van Exact-Train. Er zijn wat klachten over de rijeigenschappen, hoewel er wat dat betreft ook lovende woorden te horen zijn.
Het is dat er ik meerdere van deze wagens - van Roco - van dit type in bezit heb, anders zou het de overweging om er een of twee van AxactTrain aan te schaffen misschien wel waard zijn...

Hoewel, er is daar ook te lezen dat de Roco-wagens bijna anderhalve millimeter te breed zijn...
Ach, wie schrecklich ist das alles...!





Ik ben zo benieuwd naar de ketelwagens die ET in de planning heeft 

« Laatst bewerkt op: 27 april 2019, 18:26:22 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17357 Gepost op: 27 april 2019, 19:21:40 »
een leven met modelspoor is een leven met compromissen :angel:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17358 Gepost op: 27 april 2019, 21:46:24 »
Tja, dat kun je wel zeggen, denk ik. Welke wagen je ook neemt, er zal altijd wel iets aan mankeren, denk ik.
Bijvoorbeeld:

Roco's G10 is te hoog:



De Kmmks51 van de voormalige fabrikant Klein heeft, als ik me niet vergis, te smalle deuren:



De schuifdakwagen van het al even voormalige Fleischmann schijnt een millimeter te kort te zijn:



En van Italeri's euh... Italiaanse wagentje is de kleur... nou ja, die heb ik zelf gemengd, dus daar zal ik niks van zeggen, maar er had wel wat meer aandacht naar de buffers mogen gaan:



Maar ja, als dat allemaal als criterium had gegolden bij de beslissing of een model al dan niet aangeschaft moest worden, dan vraag ik me af hoeveel goederenwagens er nu in Lümmeln hadden rondgereden...
« Laatst bewerkt op: 27 april 2019, 22:10:14 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17359 Gepost op: 28 april 2019, 09:06:49 »
Jan mogelijk geen enkele en vergeet de personenwagons meestal ook niet correct. En toch is het vreemd dat er maat afwijkingen zijn. Mallen kunnen op duizendste van millimeters nauwkeurig gemaakt worden. Dus ook voor modelspoor materieel.  Maar goed we vermaken ons nu ook enkel puristen wellicht daar gelaten. :angel:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17360 Gepost op: 28 april 2019, 11:27:03 »
Natuurlijk zal men zeker wel in staat zijn de mallen tot op fracties van millimeters nauwkeurig te maken, maar vaak is dat niet eens het punt. Van de HOBUM-ketelwagen waar we het een poosje geleden over hadden is bijvoorbeeld het chassis te breed. Dat chassis heeft men destijds overgenomen van een andere wagen, een O-wagen Halle. Dat men op die manier concessies doet om kostenbesparend te kunnen werk vind ik niet verkeerd. Had men voor de ketelwagen een compleet nieuw chassis ontwikkeld, dan was de wagen zeker beduidend duurder geworden.
Hierbij moet ik overigens opmerken dat ik niet weet of het chassis ook voor de Halle te breed was of niet, dat zou ik na moeten kijken, maar als dat zo is, dan is daar vast wel een reden voor, bijvoorbeeld omdat een correct chassis te smal zou zijn om de voor H0 gebruikelijke (NEM is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan 1/87) wielstellen onder te kunnen brengen of zoiets.

Verder komt het voor dat er concessies aan de maatvoering worden gedaan omdat anders bepaalde dingen niet te maken zouden zijn, bijvoorbeeld leidingen op stoomloks die te dun zouden worden (materialbedingt, heet dat dan op z'n Duits), of bepaalde details worden opzettelijk "te groot" gemaakt omdat ze anders niet of nauwelijks te zien zouden zijn.
Allemaal factoren die er toe kunnen leiden dat onze loks en wagens soms niet helemaal zo perfect zijn als ze eigenlijk wel zouden moeten zijn of als we eigenlijk wel zouden willen.

Natuurlijk vind ik het prachtig als een wagen of een lok zo goed mogelijk op schaal gemaakt wordt. Zo ben ik best wel weg van de wagens die BRAWA de laatste tijd produceert, maar ik moet zeggen dat ik, als die samen met soortgelijke wagens van Roco of Fleischmann in een trein over m'n baan rijden, wel héél goed moet kijken om het verschil te kunnen zien. En dat brede chassis van de HOBUM-wagen valt dan ook niet op.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17361 Gepost op: 28 april 2019, 11:52:57 »
Nou, Jan, de Brawa's laten toch behoorlijk meer detail zien dan Roco of Fleischmann.
Overigens wijkt men ook bij Brawa wel af van het eggie, getuige de kritieken op een mijns inziens prachtige G10, indertijd.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17362 Gepost op: 28 april 2019, 16:55:25 »
O?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar, want in GW 1.1 is SC best positief over BRAWA's G10. Tot de mindere punten horen de te brede naden tussen de planken en de reminstallatie of zo, meen ik me te herinneren.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17363 Gepost op: 28 april 2019, 20:51:36 »
De puristen vallen misschien over de vele reclamevarianten die mogelijks allen uit den dikken duimelot zijn getrokken. Mij storen ze niet, à la; "het zou zomaar zo geweest kunnen zijn".
Ik ben ondertussen in blijde verwachting van een overschotje ketelwagens die ergens werkloos stonden te staan. Ze zijn er nog niet (misschien wordt het wel een olifantsdracht, de post hier ten lande kennende), maar ik heb toch ook stiekem naar je link gekeken met de door jou begeerde ET's. Als ik het goed heb, zijn dat Eurdingers? Zien er kostelijk uit...je zult nog wat wagentjes moeten verkopen :angel:.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17364 Gepost op: 28 april 2019, 21:54:34 »
O ja, die reclamevarianten. De meesten hebben, voor zover het géén fantasiemodellen zijn, tot ergens in de jaren vijftig rondgereden, zoals bijvoorbeeld de "Dresden" met Zuban-reclame. Een enkele heeft het nog tot in de zestiger jaren volgehouden, dat waren dan ook meest Privatwagen, zoals die van Kuba-Imperial.
Hoe de Belgische posterijen vandaag de dag werken, weet ik niet. Voordat jullie je afscheidden van het Koninkrijk der Nederlanden (1830) was het nog wel aardig op orde, dacht ik.
De ET-ketelwagens zijn, althans volgens hun folder, van het type Einheitsbauart.

Om te vergelijken:

Roco:


BRAWA:

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17365 Gepost op: 29 april 2019, 09:04:06 »
Ik denk dat de ET's van Uerdinger Bauart zijn, da's inderdaad een vorm van Einheitsbauart. Ik realiseer me net dat ik geregeld Krefeld Uerdingen voorbij rij, toch raar om je opeens een beeld van die fabriek te kunnen vormen (er staat niet zoveel meer overeind overigens).

Grüss,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17366 Gepost op: 30 april 2019, 12:23:33 »
Leichtbau Kesselwagen had (heb) je in een viertal typen:

  • 30m3 Leichtbau Uerdinger Bauart
  • 30m3 Leichtbau Deutzer Bauart
  • 24m3 Leichtbau Einheitsbauart
  • 30m3 Leichtbau Einheitsbauart

De geplande ketelwagens van Exact-train zullen, volgens hun pamflet, van het 24m3 type zijn.

En dit is een 30 kuubs ketelwagen:




44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17367 Gepost op: 01 mei 2019, 11:49:48 »
Als je zo hier en daar de hints naar de nog de verschijnen Güterwagen-Bände van Carstens c.c. op weet te vangen, dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat er mogelijk drie op het lijstje staan: vierassige ketelwagens, chemieketelwagens en Schwerlastwagen (waartoe ook Tragschnabelwagen gerekend worden).
Als ik mijn voorkeur mbt de volgorde uit mag spreken kom ik tot het volgende lijstje:

1. Vierassige ketelwagens
2. Chemieketelwagens
3. Schwerlastwagen

Nog een voorzichtige conclusie die je eventueel zou kunnen trekken: sinds de verschijning van GW Band 1 in 1989 zijn er tien delen verschenen, 1 t/m 8 en 1.1 & 1.2. Dat is een gemiddelde van 1 Band in de drie jaar.
Zou het echt negen jaar gaan duren tot het laatste boek van bovenstaand lijstje er is?

En in het kader van detailleringskunsten van (oa) Roco en BRAWA. Raden maar, Roco of BRAWA:





In reactie No 17364 maakte ik een opmerking over het functioneren van de Belgische Posterijen sinds de onafhankelijkheidsoorlog in 1930. Gisteren hoorde ik dat e.e.a. wel degelijk naar behoren functioneert.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17368 Gepost op: 01 mei 2019, 12:02:26 »
De onderste is Brawa, je ziet het aan het trappeke naar het bordes (die kreukelen rap bij het gebruik van dikke vingers).
Na uit de grijpgrage vingertjes van de Hollanders te zijn ontsnapt, kwamen we tot de conclusie dat Post per trekschuit vervoeren véél te traag ging, dus hebben we maar de spoorwegen geïntroduceerd op het vasteland 8). Konden we tenminste fatsoenlijk op vakantie in de Ardennen.

Mvg Bas

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17369 Gepost op: 01 mei 2019, 13:47:59 »
Het is natuurlijk ook aan het type wagen te zien, Brawa heeft alleen de Uerdinger uitgebracht tot dusverre, en Roco juist alleen de vierassige Deutz (oude mallen van Klein?)
De Brawa is wel duidelijk een stuk fijner uitgevoerd dan de Piko-variant in ieder geval, maar ja die gaat ook al wel iets langer mee...