Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399167 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17355 Gepost op: 27 april 2019, 18:01:28 »
Op DSO loopt momenteel (nog) een draadje over de Glmms61/Gbs 254 van Exact-Train. Er zijn wat klachten over de rijeigenschappen, hoewel er wat dat betreft ook lovende woorden te horen zijn.
Het is dat er ik meerdere van deze wagens - van Roco - van dit type in bezit heb, anders zou het de overweging om er een of twee van AxactTrain aan te schaffen misschien wel waard zijn...

Hoewel, er is daar ook te lezen dat de Roco-wagens bijna anderhalve millimeter te breed zijn...
Ach, wie schrecklich ist das alles...!





Ik ben zo benieuwd naar de ketelwagens die ET in de planning heeft 

« Laatst bewerkt op: 27 april 2019, 18:26:22 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17356 Gepost op: 27 april 2019, 19:21:40 »
een leven met modelspoor is een leven met compromissen :angel:

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17357 Gepost op: 27 april 2019, 21:46:24 »
Tja, dat kun je wel zeggen, denk ik. Welke wagen je ook neemt, er zal altijd wel iets aan mankeren, denk ik.
Bijvoorbeeld:

Roco's G10 is te hoog:



De Kmmks51 van de voormalige fabrikant Klein heeft, als ik me niet vergis, te smalle deuren:



De schuifdakwagen van het al even voormalige Fleischmann schijnt een millimeter te kort te zijn:



En van Italeri's euh... Italiaanse wagentje is de kleur... nou ja, die heb ik zelf gemengd, dus daar zal ik niks van zeggen, maar er had wel wat meer aandacht naar de buffers mogen gaan:



Maar ja, als dat allemaal als criterium had gegolden bij de beslissing of een model al dan niet aangeschaft moest worden, dan vraag ik me af hoeveel goederenwagens er nu in Lümmeln hadden rondgereden...
« Laatst bewerkt op: 27 april 2019, 22:10:14 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17358 Gepost op: 28 april 2019, 09:06:49 »
Jan mogelijk geen enkele en vergeet de personenwagons meestal ook niet correct. En toch is het vreemd dat er maat afwijkingen zijn. Mallen kunnen op duizendste van millimeters nauwkeurig gemaakt worden. Dus ook voor modelspoor materieel.  Maar goed we vermaken ons nu ook enkel puristen wellicht daar gelaten. :angel:

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17359 Gepost op: 28 april 2019, 11:27:03 »
Natuurlijk zal men zeker wel in staat zijn de mallen tot op fracties van millimeters nauwkeurig te maken, maar vaak is dat niet eens het punt. Van de HOBUM-ketelwagen waar we het een poosje geleden over hadden is bijvoorbeeld het chassis te breed. Dat chassis heeft men destijds overgenomen van een andere wagen, een O-wagen Halle. Dat men op die manier concessies doet om kostenbesparend te kunnen werk vind ik niet verkeerd. Had men voor de ketelwagen een compleet nieuw chassis ontwikkeld, dan was de wagen zeker beduidend duurder geworden.
Hierbij moet ik overigens opmerken dat ik niet weet of het chassis ook voor de Halle te breed was of niet, dat zou ik na moeten kijken, maar als dat zo is, dan is daar vast wel een reden voor, bijvoorbeeld omdat een correct chassis te smal zou zijn om de voor H0 gebruikelijke (NEM is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan 1/87) wielstellen onder te kunnen brengen of zoiets.

Verder komt het voor dat er concessies aan de maatvoering worden gedaan omdat anders bepaalde dingen niet te maken zouden zijn, bijvoorbeeld leidingen op stoomloks die te dun zouden worden (materialbedingt, heet dat dan op z'n Duits), of bepaalde details worden opzettelijk "te groot" gemaakt omdat ze anders niet of nauwelijks te zien zouden zijn.
Allemaal factoren die er toe kunnen leiden dat onze loks en wagens soms niet helemaal zo perfect zijn als ze eigenlijk wel zouden moeten zijn of als we eigenlijk wel zouden willen.

Natuurlijk vind ik het prachtig als een wagen of een lok zo goed mogelijk op schaal gemaakt wordt. Zo ben ik best wel weg van de wagens die BRAWA de laatste tijd produceert, maar ik moet zeggen dat ik, als die samen met soortgelijke wagens van Roco of Fleischmann in een trein over m'n baan rijden, wel héél goed moet kijken om het verschil te kunnen zien. En dat brede chassis van de HOBUM-wagen valt dan ook niet op.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17360 Gepost op: 28 april 2019, 11:52:57 »
Nou, Jan, de Brawa's laten toch behoorlijk meer detail zien dan Roco of Fleischmann.
Overigens wijkt men ook bij Brawa wel af van het eggie, getuige de kritieken op een mijns inziens prachtige G10, indertijd.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17361 Gepost op: 28 april 2019, 16:55:25 »
O?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar, want in GW 1.1 is SC best positief over BRAWA's G10. Tot de mindere punten horen de te brede naden tussen de planken en de reminstallatie of zo, meen ik me te herinneren.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17362 Gepost op: 28 april 2019, 20:51:36 »
De puristen vallen misschien over de vele reclamevarianten die mogelijks allen uit den dikken duimelot zijn getrokken. Mij storen ze niet, à la; "het zou zomaar zo geweest kunnen zijn".
Ik ben ondertussen in blijde verwachting van een overschotje ketelwagens die ergens werkloos stonden te staan. Ze zijn er nog niet (misschien wordt het wel een olifantsdracht, de post hier ten lande kennende), maar ik heb toch ook stiekem naar je link gekeken met de door jou begeerde ET's. Als ik het goed heb, zijn dat Eurdingers? Zien er kostelijk uit...je zult nog wat wagentjes moeten verkopen :angel:.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17363 Gepost op: 28 april 2019, 21:54:34 »
O ja, die reclamevarianten. De meesten hebben, voor zover het géén fantasiemodellen zijn, tot ergens in de jaren vijftig rondgereden, zoals bijvoorbeeld de "Dresden" met Zuban-reclame. Een enkele heeft het nog tot in de zestiger jaren volgehouden, dat waren dan ook meest Privatwagen, zoals die van Kuba-Imperial.
Hoe de Belgische posterijen vandaag de dag werken, weet ik niet. Voordat jullie je afscheidden van het Koninkrijk der Nederlanden (1830) was het nog wel aardig op orde, dacht ik.
De ET-ketelwagens zijn, althans volgens hun folder, van het type Einheitsbauart.

Om te vergelijken:

Roco:


BRAWA:

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17364 Gepost op: 29 april 2019, 09:04:06 »
Ik denk dat de ET's van Uerdinger Bauart zijn, da's inderdaad een vorm van Einheitsbauart. Ik realiseer me net dat ik geregeld Krefeld Uerdingen voorbij rij, toch raar om je opeens een beeld van die fabriek te kunnen vormen (er staat niet zoveel meer overeind overigens).

Grüss,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17365 Gepost op: 30 april 2019, 12:23:33 »
Leichtbau Kesselwagen had (heb) je in een viertal typen:

  • 30m3 Leichtbau Uerdinger Bauart
  • 30m3 Leichtbau Deutzer Bauart
  • 24m3 Leichtbau Einheitsbauart
  • 30m3 Leichtbau Einheitsbauart

De geplande ketelwagens van Exact-train zullen, volgens hun pamflet, van het 24m3 type zijn.

En dit is een 30 kuubs ketelwagen:




ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17366 Gepost op: 01 mei 2019, 11:49:48 »
Als je zo hier en daar de hints naar de nog de verschijnen Güterwagen-Bände van Carstens c.c. op weet te vangen, dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat er mogelijk drie op het lijstje staan: vierassige ketelwagens, chemieketelwagens en Schwerlastwagen (waartoe ook Tragschnabelwagen gerekend worden).
Als ik mijn voorkeur mbt de volgorde uit mag spreken kom ik tot het volgende lijstje:

1. Vierassige ketelwagens
2. Chemieketelwagens
3. Schwerlastwagen

Nog een voorzichtige conclusie die je eventueel zou kunnen trekken: sinds de verschijning van GW Band 1 in 1989 zijn er tien delen verschenen, 1 t/m 8 en 1.1 & 1.2. Dat is een gemiddelde van 1 Band in de drie jaar.
Zou het echt negen jaar gaan duren tot het laatste boek van bovenstaand lijstje er is?

En in het kader van detailleringskunsten van (oa) Roco en BRAWA. Raden maar, Roco of BRAWA:





In reactie No 17364 maakte ik een opmerking over het functioneren van de Belgische Posterijen sinds de onafhankelijkheidsoorlog in 1930. Gisteren hoorde ik dat e.e.a. wel degelijk naar behoren functioneert.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17367 Gepost op: 01 mei 2019, 12:02:26 »
De onderste is Brawa, je ziet het aan het trappeke naar het bordes (die kreukelen rap bij het gebruik van dikke vingers).
Na uit de grijpgrage vingertjes van de Hollanders te zijn ontsnapt, kwamen we tot de conclusie dat Post per trekschuit vervoeren véél te traag ging, dus hebben we maar de spoorwegen geïntroduceerd op het vasteland 8). Konden we tenminste fatsoenlijk op vakantie in de Ardennen.

Mvg Bas

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17368 Gepost op: 01 mei 2019, 13:47:59 »
Het is natuurlijk ook aan het type wagen te zien, Brawa heeft alleen de Uerdinger uitgebracht tot dusverre, en Roco juist alleen de vierassige Deutz (oude mallen van Klein?)
De Brawa is wel duidelijk een stuk fijner uitgevoerd dan de Piko-variant in ieder geval, maar ja die gaat ook al wel iets langer mee...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17369 Gepost op: 01 mei 2019, 14:01:26 »
O?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar, want in GW 1.1 is SC best positief over BRAWA's G10. Tot de mindere punten horen de te brede naden tussen de planken en de reminstallatie of zo, meen ik me te herinneren.
Commentaren verschenen bij verschijnen in de Miba en ook op Drehscheibe online en andere fora. Ia al weer wat jaren geleden dus. Naar ik me herinner ging het met name om de weergave van het remsysteem. Ik kan het helaas niet terugvinden. Blijf nog wel ff zoeken voor je.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.