Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398608 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17265 Gepost op: 31 maart 2019, 23:55:38 »
Ja, maar ik hou nou eenmaal van dit soort godgeklaagde auto's.
En misschien is het handig om vers 26 nog even aan te halen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17266 Gepost op: 01 april 2019, 08:02:48 »
Da's dan weer een enorme dooddoener die elke kameel of Cadillac acceptabel maakt waarrie ook gaat of staat ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17267 Gepost op: 01 april 2019, 09:19:17 »
Misschien interessant? Op 'drehscheibe online' staat een echt hele oude foto van een militair transport richting het Teutoburger woud.

Ik weet niet zeker of het transport langs Lümmeln is gekomen, maar omdat men zegt dat alle wegen naar Rome leiden zou dat toendertijd ook best voor de spoorwegen gegolden kunnen hebben, toch?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17268 Gepost op: 01 april 2019, 09:24:23 »
Natuurlijk kun je discussiëren over wat er bedoeld wordt, hoe het in de originele taal geschreven staat (Grieks? Hebreeuws?) en of het zus of zo geïnterpreteerd moet worden, maar volgens mij is zowel de (het) echte poort(je) als de naald-en-garen-naald een metafoor: als het een kameel (kemel volgens mijn statenvertaling (1927) maar net aan (in het geval van het poortje) dan wel onmogelijk (in het geval van een letterlijke naald) is om er door te komen; voor een rijk iemand zou het nòg een stuk lastiger zijn om het Koninkrijk der Hemelen in te gaan.

Dat is net iets makkelijker te verkopen dan een preek over tja-het-gaat-echt-niet.

Meneer J. heeft wel vaker ietwat aangedikte opmerkingen gemaakt om z'n punt te maken.

Nou, de vraag is of ze daadwerkelijk aangedikt zijn. Daarnaast denk ik dat als je een echt standpunt maakt (tja het gaat niet), dat dit beter te verkopen is dan als je het ergens probeert te verzachten. Want dan is er de vraag of je dan vertrouwen hebt in situaties waarbij het er op aan komt. Ik denk maar aan Mozes die staat aan de rode zee, Egyptenaren met niet zulke lieve bedoelingen aan de ene kant, een ondoorwaadbare zee aan de andere kant en een volk dat hem de schuld geeft van deze positie. En juist door zijn vertrouwen gebeurt er iets spectaculairs, de zee opent zich. (voor de fans: Exodus 14: 9-31, of om te kijken (oude versie, nieuwere versie)

Ik denk dat juist door de radicale boodschap die meneer J. vertelt, dat die boodschap ook ergens voor staat, een positie inneemt die misschien niet even prettig lijkt te zijn*. Maar als je er naar probeert te leven en het probeert te begrijpen dat het leven meer inhoud en meer betekenis krijgt.

En dat blijkt ook binnen deze gelijkenis. Zoals Jan schrijft, "voor een rijk iemand zou het nòg een stuk lastiger zijn om het Koninkrijk der Hemelen in te gaan." Het is niet onmogelijk, rijkdom is mogelijk binnen het koninkrijk van God, mits je er goed mee om kan gaan en de rijkdom niet op de eerste plaats zet. Dus poort of daadwerkelijke naald, volgens mij gaat het niet om de letterlijke uitleg van de gelijkenis, die mag je van mij gelijk aan de kant zetten, maar om dat wat er achter zit.

tot zover de preek op maandag ;).

Groet,
michel

*) en dit is iets dat veel christenen bezig houdt en dat ze moeilijk vinden om na te leven. Want het gaat zo tegen je directe leefwereld in. En dat maakt het geloof zo lastig en is 1 van de vele redenen om af te haken.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17269 Gepost op: 01 april 2019, 09:28:36 »
Citaat
Brah'Akbal Medsalahd

Het is je weer gelukt, Jan.
Net als enige jaren geleden, toen ik deze naam voor het eerst las, lig ik opnieuw naast mijn stoel van het lachen. :D ;D

Groet,
Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17270 Gepost op: 01 april 2019, 10:21:12 »
Moest het wel een paar keer goed lezen en daarna uitspreken (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17271 Gepost op: 01 april 2019, 12:17:37 »
Michel, het is simpel. Er is werkelijk geen westerling te vinden die in de hemel komt, volgens deze meneer J.
Als je daar überhaupt al in geloofd natuurlijk,
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17272 Gepost op: 01 april 2019, 12:24:28 »
Nee, dat is dus niet waar. Daarvoor is vers 26 een soort uitzonderingsclausule :)

Groet,
Michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17273 Gepost op: 01 april 2019, 12:42:29 »
En dat is wat geloof dus zo ongeloofwaardig maakt. Wat je ook doet in de hemel kom je.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die zijn geld dus uitgeeft aan treinen en niet aan tiende penningen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17274 Gepost op: 01 april 2019, 12:52:17 »
Michel, dan moet je ook even verder lezen . Je moet dan namelijk wel eerst even broers, zusters, vader, moeder of kinderen, akkers en huizen achterlaten in zijn naam om deel te krijgen aan het eeuwige leven.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17275 Gepost op: 01 april 2019, 14:17:21 »
Euh... ik vind het leuk om, ook al heeft het helemaal niks met het onderwerp van dit draadje te maken (wat dat onderwerp is weet ik ook niet precies, in elk geval is het de bedoeling dat het iets met (model)spoorwegen van doen heeft) zo nu en dan even wat van gedachten te wisselen over allerlei dingen die (al dan niet) in het dagelijks leven een rol spelen. Of je nu gelovig bent of niet, het is hoe dan ook heel goed mogelijk om inspiratie te halen of zelfs lessen te trekken uit wat er in de diverse boeken waaruit de bijbel bestaat geschreven staat.
Maar laten we daarbij alstublieft de vraag of "het geloof" geloofwaardig is of niet buiten beschouwing laten. Mijn ervaring is dat een discussie daarover maar al te vaak ontaardt in een tot niets voerende "welles-nietes"-ruzie.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2019, 20:52:37 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17276 Gepost op: 01 april 2019, 14:18:58 »
@DE II: Dat is ook wat het interessant of lastiger maakt.

Het grappige is eigenlijk dat we hier zitten te discusieren over het eeuwige leven en de deelname daaraan. Als dat de essentie is van het Christelijke geloof, dan is het geloof nutteloos. Het eeuwige leven is misschien niet meer dan een arbeidsvoorwaarde, geleverd door je opdrachtgever, God. Je kunt je hier blind op staren, maar het maakt je niet tot een beter mens.

De gehele tekst heeft ook een voorgeschiedenis waar in eerste instantie een rijke jongeling aan Jezus vraagt wat hij moet doen om het eeuwige leven te verwerven. En eigenlijk staan deze korte tekstfragmenten in een geheel waarbij de Joodse wetten besproken worden. Het is een discussie die hoofdstukken lang duurt, al lijkt dat misschien niet zo. De (ontzettend kort door de bocht) essentie van het geheel is het antwoord op de vraag of je relatie met God komt vanuit het verstand of vanuit de liefde, je hart.

En vanuit deze relatie leef je in de wereld. En daarbij is het de bedoeling dat je daarbij jouw talenten, gaven, inzet voor het behoud van deze wereld. En dat vraagt om een onbevangen blik, los van vooroordelen, los van eigen belang, los van eigen bezit,  elke keer weer. Het loslaten van je familie en je bezit wat verder op genoemd wordt is daar een onderdeel van. Dat wil niet zeggen dat je ze moet dumpen. Om los te kunnen staan en zo onbevangen (of zo onbevangen mogelijk) onderdeel te zijn van Gods plan met de wereld, een leefbare wereld voor iedereen.

En daarmee wilde ik het laten. Het was niet mijn bedoeling om een theologische discussie op gang te brengen. Mocht je willen reageren, dan mag je een PB sturen. Al kan het zijn dat het even duurt voor ik je antwoord geef.

Weer on topic. Wat Duits spul in een landschapje:


Groet,
Michel

Edit: Je was me net voor Jan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17277 Gepost op: 01 april 2019, 17:50:23 »
Mag ik daarom ten zeerste pleiten voor een NS kameel rit naar de diverse stations met een open of gesloten ov-chipkaart poortje?
En over welke stank gaan we dan "klagen" ?
T meurt hier naar kameel of diesel ?  ::)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17278 Gepost op: 01 april 2019, 21:03:02 »
Hm. Geef mij maar koeien.
De Kameel, althans die van de NS, is afgeleid van de DE I, een dieselelektrisch treinstel, zoals je misschien wel weet. Dus kan het rieken naar gasolie of ozon. Of beide.
Als we het toch over de DE I hebben, hebben we meteen een mooie brug van het vorige onderwerp (vanwege de bijnaam Blauwe Engel) naar waar het hier eigenlijk (gezien de aard en de opzet van dit forum) over moeten hebben: treinen.



Verder is er niet zoveel te melden, veel meer dan een 2400 slopen heb ik niet voor elkaar gekregen de afgelopen dagen:



M'n soldeerbout kan ik wel vinden, maar m'n soldeer is op... 

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17279 Gepost op: 01 april 2019, 23:23:38 »
Michel, het is èen uitleg. In mijn Kampener tijd waren er daar 48 kerkelijke richtingen die allen voor zich dachten het hemelrijk te beërven.
Jan, inderdaad, er zijn dingen te leren uit de boeken van dat boek, evenals uit de koran. En uit vele andere levensbeschouwelijke boeken.
Ow, mooi landschapje trouwens   ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.