Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
Vandaag om 19:29:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:24:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:04:50
Roco BR215 decoder door System-M
Vandaag om 18:59:21
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
Vandaag om 18:53:17
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 18:36:10
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Sven
Vandaag om 18:30:58
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 18:05:06
De fabriek door BartvD
Vandaag om 17:41:41
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
Vandaag om 17:39:31
NS 8100 in Spoor-1 door BartvD
Vandaag om 17:29:02
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door phdirk
Vandaag om 17:13:27
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 16:57:37
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 16:51:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 16:40:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:35:40
Zie ginds komt de sinttrein... door Paralectic
Vandaag om 16:22:02
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:53:28
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 14:53:30
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
Vandaag om 13:20:36
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
Vandaag om 13:15:54
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Krokodil68
Vandaag om 12:58:31
VERPLAATST: Baanplan K.L.ooit door 44
Vandaag om 11:46:20
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door bellejt
Vandaag om 10:29:16
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim Vink
Vandaag om 10:28:12
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:09:03
IMA 36 / Marklin tage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
Vandaag om 01:03:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:35
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 september 2019, 23:48:13
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
20 september 2019, 23:24:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2020312 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
  • Westlandbaan
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17295 Gepost op: 08 april 2019, 06:03:09 »
Schoenen uit bij de deur en Hausschuhen aan. Dat gebeurd ook op scholen in de klas en bij bezoek zijn er Gaestehausschuhe ;)
gr. Joke

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17296 Gepost op: 08 april 2019, 16:53:46 »
Ah! Dat is bij ons ook. Niet op scholen, maar bij ons thuis wel. Bij thuiskomst schoenen uit, en al naar gelang het seizoen sloffen aan, of op sokken door huis lopen, of op blote voeten. Waarbij dat laatste mijn voorkeur heeft.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Waar het bij mij altijd tegenzit, is bij het 'bouwen' van bomen. Kijk maar naar dit gedrocht:

« Laatst bewerkt op: 09 april 2019, 10:45:58 door 44 »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17297 Gepost op: 09 april 2019, 13:48:52 »
Die had inderdaad best nog wat bast tegen zijn stam gekregen. Misschien de "houtlijm met zaagsel" methode toepassen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 4517
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17298 Gepost op: 09 april 2019, 18:01:00 »
Vind die boomwel OK
idd beetje wittelijm/zaagsel op de stam
en heeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien een beetje turf op het loof

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
  • Westlandbaan
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17299 Gepost op: 09 april 2019, 21:25:27 »
Meer een geval van weniger ist mehr..... Eerst de stam en de takken met houtzaagsel en verf bewerken,  minder vezels, die heel dun uitpluizen en dan lange grasvezels, en tenslotte met fijnturf toppen...

Bij mij gaat het meestal fout bij de vijvermat, die is altijd te dicht en moet heel dun uitelkaar getrokken worden, tot een heel dun vlies.

..ergens doet het me aan een teddyberen kop denken, nog twee oogjes erop en een zwart neusje ::) Je kan er een donker groene bux boom van maken en direct in vorm snijden laten door de tuinman

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17300 Gepost op: 10 april 2019, 21:20:33 »
@Frans & @Jerry:inderdaad, die stam had wat meer aandacht mogen hebben, met lijm en zaagsel, putty of Alabastine of wat dan ook. Maar in dit geval vond ik de stam niet zo belangrijk omdat die straks goeddeels aan het oog wordt onttrokken.
@Joke: ja, dat vlies is nog steeds te dik, hoewel ik voor mijn gevoel al zo ongeveer het maximaal minimale had aangebracht. Maar het kan nog minder...
En ik had een associatie met Pipi Langkous, van achteren gezien en met groen in plaats van oranje haar  ;)


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17301 Gepost op: 14 april 2019, 17:11:55 »
De ketelwagen van HOBUM kan voortaan zonder remmershuis door het leven:



Nou, eigenlijk niet dus, want simpel even de ketel op het onderstel van de Valvolinewagen (zonder remmershuis) zetten is niet eerlijk, want ook al zijn de onderstellen verder identiek, ze hebben wel verschillende wagennummers. En aangezien die nummers ook zijn aangebracht op de borden langszij de ketelsteunen, correspondeert het e.e.a. niet meer met elkaar.

Jammer. Was wel leuk geweest.
Misschien is het een idee eens te onderzoeken of het remmershuisje (mit Geländer) uitwisselbaar is met de Bremserbühne. Dan blijven de juiste nummer bij de respectievelijke ketels.

Sowieso moet er eens heel kritisch naar die onderstellen gekeken worden, want hier en daar heb ik zo het idee dat het niet helemaal recht zit. Bij de Haltermann-wagen is dat het duidelijkst zichtbaar:



Zo erg als hier op de foto is het in het echie niet, maar toch.

Tja, en dan zitten we nog met de Valvolinewagen in de maag: heeft er ooit een wagen in deze kleuren rondgereden of niet?



Zo ja, dan is dat mooi (moet natuurlijk nog wel in mijn tijdraam passen) en zo niet, dan is er nog geen man overboord. Ander kleurtje erop met een paar nieuwe opschriften van Gaßner of Nothaft is zo gedaan, in GW7 staan voorbeelden van dit wagentype genoeg.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17302 Gepost op: 14 april 2019, 17:58:39 »
Hoi Jan,

De wagen van Haltermann en in mindere mate die van Hobum heeft een doorgeknikte stelbalk.
Een beetje Een Sachsenmodelle/Tilligkwaaltje bij ketelwagens. Het is allemaal net even minder robuust dan van de grotere merken.

Wolter


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17303 Gepost op: 14 april 2019, 22:55:12 »
Ja, klopt. Het lijkt meer op een knik dan een verbogen onderstel. Eigenlijk hebben alle drie de wagens er wel last van, de één wat meer dan de ander.
Een beetje geprobeerd om het te verhelpen, het risico op breuk voor lief genomen onder het motto: "Kunnen wij dat plakken? Ja, dat kunnen wij wel plakken!"
Helemaal uit de wereld is het nog niet, maar enfin, voor de tijd zijnde is het wel pruimbaar:







En voor de lol nog een keer de Haltermann van BRAWA:



Het duurt nog maar een uurtje, maar toch: Prettig weekend!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17304 Gepost op: 15 april 2019, 22:06:06 »
De wagen met Valvoline-opdruk zal geen rol meer spelen in dit fraaie treintje ketelwagens à la Verbandsbauart (bj'en vóór de dertiger jaren). Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Valvoline eigenlijk alleen naoorlogse wagens in gebruik heeft gehad, wagens met gelaste ketels dus.
Mooi, maar eens rustig op zoek gaan naar een alternatieve kleur/opdruk (een wagen van Thörl lijkt me wel leuk), of er moet iemand zijn die de wagen graag wil overnemen en dan ook bereid is om er een aangemeten godsvermogen voor neer te tellen.



Best een leuk gezicht, zo'n V60 die die drie ketelwagens richting Dieseltankstelle drukt, maar geheel volgens voorbeeld is dat niet: van Haltermann zou je nog kunnen aannemen dat die een paar kuub diesel kwam leveren, maar erg voor de hand liggend vind ik dat eigenlijk niet, al kan ik dat eigenlijk niet zo 1, 2, 3 onderbouwen.
Valvoline is een firma die zich heeft toegelegd op het vervaardigen van smeeroliën, en dan met name smeeroliën die bestand zijn tegen hogere temperaturen. Dat zou in principe natuurlijk uitermate geschikt zijn voor al die stoomloks die regelmatig in Bw Lümmeln langskomen, maar een hele ketelwagen vol? Hmnou, kweenie.
HOBUM tenslotte is een bedrijf dat handelt (of handelde) in spijsolie en plantaardige oliën die in de verf- en vernisindustrie werden gebruikt (lijnolie bijvoorbeeld). Een ketelwagen vol met dat spul heeft in een Bw niet zoveel te zoeken.


jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 4517
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17305 Gepost op: 15 april 2019, 23:18:55 »
Olie voor hoge temp op stoomlocs  ??? De meeste olie ging in het drijfwerk,en daar had je geen hoge temp tenzij een lager droogliep
En in de jaren 60/70 waren er niet veel olieën die hoge temp konden anders dan industrie speciale oieën
diesel voor de rangeer en diesel aangedreven treinen en eventueel voor de bedrijfs voertuigen is wel aan nemelijk
Daar ging per tankbeurt makkelijk een paar honderd liter in
En lijn olie voor de verf  :o een paar duizend verf beurten  ??? zal meerin een groot onderhoud plaats voorkomen, en daar bestellen ze dan wel een paar potten verf omde plekken bij te verven (als dat gedaan werd tussen door
Maar gewone olie kan dus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17306 Gepost op: 16 april 2019, 10:35:28 »
In elk Bw waar stoomloks waren gestationeerd of waar stoomloks als gast verzorgd moesten worden, had men diverse smeermiddelen op voorraad, waaronder smeerolie die tegen hoge temperaturen bestand was. Dit werd gebruikt voor de bewegende delen die werden blootgesteld aan oververhitte stoom, zoals bijvoorbeeld de zuigers in de cilinders. Oververhitte stoom kan temperaturen tot wel rond vierhonderd graden Celsius bereiken. Gewone olie zou daarbij verkoken, vandaar die speciale olie.
De HOBUM-ketelwagen, waarmee plantaardige oliën vervoerd werden, heeft natuurlijk niets in een Bw te zoeken. Als daar iets geschilderd moest worden, dan werd de verf wel kant en klaar aangeleverd, in plaats van in de verschillende bestanddelen.
De Haltermann-wagen zou theoretisch natuurlijk wel diesel (of iets dergelijks) in het Bw kunnen komen aanleveren, maar de DB (en haar voorgangsters, DRG en DR) zullen eerder contracten hebben afgesloten met de grotere leveranciers, zoals Shell of Esso of Mobil of zoiets. Niet met zo'n kleintje als Haltermann.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 11:43:03 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17307 Gepost op: 16 april 2019, 13:35:49 »
Och, onderaanneming bestond toen ook al, dus de Halterman zou je nog kunnen rechtvaardigen, mocht iemand er naar vragen. Wat betreft dat godsvermogen dat je vraagt voor één van je Kesselwagen, ik ken nog ergens een frans kerkje, recent afgebrand, misschien kan ik je nog een plezier  doen met wat zwartgeblakerde profeetvoorstellingen :angel? :angel:.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17308 Gepost op: 16 april 2019, 16:12:58 »
Tja... best wel triest, dat met dat kerkje  :'(
Een paar weken geleden stond ik nog met een kartonnen bouwplaat van diezelfde kerk in handen. Had ik nu maar...  ::)

Maar wat ik wilde zeggen over die Valvolinewagen: het ding zit me niet in de weg, en t.z.t. wil ik er wel eens wat anders van maken. Maar mocht er iemand zijn die er een urgentere bedoeling mee heeft, dan valt er natuurlijk wel te praten. Ik zit niet om werk verlegen, zogezegd  :P


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17309 Gepost op: 17 april 2019, 16:58:59 »
Citaat
Och, onderaanneming bestond toen ook al, dus de Halterman zou je nog kunnen rechtvaardigen

Hmja, ik had voor de bevoorrading van de Dieseltankstelle eigenlijk meer een of twee van die saaie grijze vierassers van VTG of EVA op 't oog....



Vooruit, mag er af en toe ook een Haltermannetje mee  ;)