Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399045 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16215 Gepost op: 17 juli 2018, 22:29:39 »
Ik weet het niet... Ik vind het eigenlijk jammer dat je het spoortje nog korter maakt dan het al het is/was. Ik begrijp dat het gebouw anders visueel te dicht bij de Prellbock komt, maar misschien is het een idee om daarom dat massieve stootbok gewoon weg te nemen. In de plaats daarvan een Hemmschuh of iets anders dat doorrollen belemmert... Ben misschien al te laat he ;D

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16216 Gepost op: 17 juli 2018, 22:53:49 »
Het is niet alleen het stootblok, Bas. Moeilijk uit te leggen, eigenlijk is het net zoiets als wanneer je gesprekspartner zo dicht bij je komt staan dat het eigenlijk net niet plezierig meer is.
En dat het spoor nog korter wordt dan het al was (nou ja, drie, vier centimeter) is niet zo erg. Het spoor is bedoeld voor ketelwagens die met nieuwe aanvoer komen, en dat zullen er doorgaans één of twee, hooguit en zelden drie.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 08:36:03 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16217 Gepost op: 17 juli 2018, 22:58:29 »
Bovendien wordt op die manier meer ruimte gesuggereerd dan er is op m'n kleine baantje van twee bij drie meter.
Als je zoveel mogelijk dingen op elkaar gaat proppen lijkt het veel voller en kleiner dan het is, dus is het zaak het tegenovergestelde te doen: beperken tot het noodzakelijke en daardoor meer 'lege' ruimte overhouden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16218 Gepost op: 18 juli 2018, 12:36:55 »
Nou alleen die "loopgraaf" voor je barak nog even volstorten en dan is de kans op gebroken ledematen door struikelen ook weer verdwenen  ;)
Wat betreft dat kedeng kedeng geluid,dat hoort eigenlijk wel bij die tijd he  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16219 Gepost op: 18 juli 2018, 14:24:07 »
Dat komt vanzelf, Floris, als de scenery wordt aangebracht. Dan wordt ook die scheve boom weer rechtop gezet en de ladders krijgen dan ook hun eigen plekje.
Het "kedeng-kedeng" ken ik nog wel van vroeger, maar ik heb eigenlijk geen idee vanaf wanneer dat niet meer te horen was.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16220 Gepost op: 18 juli 2018, 19:00:19 »
Ziet er netjes uit, die overgang! Vergeleken met die "loopgraven" die ik tussen sommige modules heb... Keurig werk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16221 Gepost op: 18 juli 2018, 19:23:07 »
Het "kedeng-kedeng" ken ik nog wel van vroeger, maar ik heb eigenlijk geen idee vanaf wanneer dat niet meer te horen was.
De ombouw naar voegloos spoor is ergens in de jaren '60 begonnen. Maar voordat ze overal geweest waren heeft nog wel een paar decennia geduurd. In de jaren '80 heb ik op de lijn tussen Groningen en Sauwerd nog kedeng-spoor gezien.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16222 Gepost op: 18 juli 2018, 19:37:04 »
Volgens mij lag het op Leeuwarden- Mantgum nog tot 2003. Vond het heerlijk dat geluid!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16223 Gepost op: 18 juli 2018, 19:55:43 »
Ik neem aan dat met het ombouwen naar voegloos spoor begonnen is met de meest belangrijke trajecten, en dat zou dan sowieso inhouden dat lijnen als Groningen - Sauwerd (en verder naar resp. Roodeschool en Delfzijl) en Leeuwarden - Mantgum (en verder naar Stavoren) wat later aan de beurt zijn gekomen.

@Reinout: dank voor het compliment!  :D

Even voor de duidelijkheid:



violet: scheiding segmentwand - luik
blauw: naad in (grijsbruin gekalkte) blauwe plaat
rood: segmentscheiding

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16224 Gepost op: 18 juli 2018, 20:45:28 »
Ik neem aan dat met het ombouwen naar voegloos spoor begonnen is met de meest belangrijke trajecten, ….
Het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Iemand uit Roodeschool zal een ander beeld hebben bij een belangrijk traject dan iemand uit de Randstad.

Zelf ben ik opgegroeid in de omgeving van Amsterdam. Het kan zijn dat mijn herinnering een beetje verkleurd is, maar in mijn beleving begon die ombouw uitwaaierend vanuit Amsterdam. Ik denk dat die ombouw op de lijn Amsterdam-Haarlem samenviel met de toepassing van zig-zag dwarsliggers. Die achteraf gezien niet het voordeel opleverden dat er van verwacht werd.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16225 Gepost op: 18 juli 2018, 21:16:00 »
Vroeger waren er overzichten (van de ORE?) waarin per jaar werd aangegeven hoeveel km voegloos spoor de verschillende spoorwegmaatschappijen hadden. Dat werd dan afgezet tegen de totale lengte van deze netten.

Waarschijnlijk is specifieke Duitse kennis goed te vinden in Fremo-kringen of op het Duitse Drehscheibe-on-line.

Van mijn middelbareschooltijd herinner ik me dat rond 1974 het spoor tussen Zuidhorn en Groningen nog gewoon bestond uit rails met een voeg. En de boog in de hoofdspoorlijn bij Hoogeveen had tot circa 1984 ook nog keurig aaneengeboute spoorstaven.

Wanneer bij vernieuwing standaard werd gekozen voor voegloos spoor weet ik niet. Ik gok vanaf ongeveer 1970, passend in de verdere rationalisering van het spoorwegbedrijf.

Wolter

Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16226 Gepost op: 18 juli 2018, 21:28:09 »
Citaat van: Klaas
Het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt.

Natuurlijk.  ;D

Citaat van: Wolter
Van mijn middelbareschooltijd herinner ik me...

In de eerste helft van de tachtiger jaren pendelde ik per trein tussen Heerenveen en Zwolle. Als mijn geheugen me niet bedriegt, klonk daar destijds het welluidende "kedeng-kedeng" al niet meer.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16227 Gepost op: 18 juli 2018, 22:05:46 »
@Kedengkedeng
Iets waarvoor ik in mat54 voor op het balkon ging zitten als jochie.

Je spoort me aan Midland weer op te pakken, Jan.

Dat doorzagen is 't wat me tegenhoudt.
Wel dat luik, in mijn geval module goed waterpas neem ik aan.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 22:07:41 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16228 Gepost op: 18 juli 2018, 22:46:54 »
Zo zal iedereen zo z'n herinneringen hebben  :D
Tja... klinkt wel makkelijk, maar toch: gewoon doen, dan kun je morgen weer verder.
En of het luik waterpas staat? Geen idee. De wagentjes blijven op hun plek staan, dus 't zal wel goed zijn.  ;)

Met vaseline in de weer geweest en de restjes ballast ook aangebracht:



Morgen, als de ballast droog is, is de dag des oordeels: kan het luik verwijderd worden zonder verdere calamiteiten? Werkt dat echt, met die vaseline en zo? Blijft de ballast op z'n plek?

Succes met Midland, Koen! Leuk draadje, met verrassende invalshoeken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16229 Gepost op: 19 juli 2018, 14:29:18 »
Nou, het viel bijna tegen, zo makkelijk ging dat. Het luik zat nergens per ongeluk vastgelijmd of zo en liet zich dus gemakkelijk verwijderen en ook het terugplaatsen verliep soepeltjes. De met vaseline ingesmeerde perronrand bleef niet hangen aan het vaste gedeelte en ook werd er geen korreltje ballast meegenomen:





Eén minpuntje dan toch: na het terugplaatsen van het luik was er wel een licht "kedeng-geluidje" te horen tijdens de 'testrit', vanwege een (nu wel aanwezig)  heel klein hoogteverschil. Maar eens even kijken of er niet een korreltje ballast is gemorst of zo.