Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Welke koppeling is dit? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:19:26
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 15:42:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:36:25
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3765892 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5937
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16185 Gepost op: 13 July 2018, 15:51:48 »
postuur doet me denken aan de green mile
ook zo n bonk

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16186 Gepost op: 13 July 2018, 17:19:28 »
postuur doet me denken aan de green mile
ook zo n bonk


Het hele Preisertje doet mij aan iemand denken.. Maar wie..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5937
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16187 Gepost op: 13 July 2018, 18:09:42 »
Die van de hulk
Of t A team
of  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16188 Gepost op: 13 July 2018, 21:55:38 »
@Wim: leuk om te horen, dank je wel!  :D

Het figuur komt mij ook bekend voor, er belt een rinkeltje in het achterhoofd zogezegd, maar ik kan er de zere vinger niet op leggen.
Ik moet wel steeds denken aan Brummi, maar dat slaat nergens op.



Misschien omdat die op dezelfde manier z'n duimen achter z'n hupzelen haakt... 

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16189 Gepost op: 13 July 2018, 22:03:23 »
Is het niet

Holle bolle jan ???  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16190 Gepost op: 13 July 2018, 22:08:22 »
Met nog geen zeventig kilo kun je me amper bol noemen, Arthur. Hoewel mijn zespak wel bedolven raakt onder een.. euh, buikje. Maar ook dat valt nog alleszins mee. Eerder leeftijdsgerelateerd dan anderszins, tenminste, dat hou ik mezelf maar voor.
O, je hebt m'n naam weer doorgestreept, zie ik nu.  :P

Oja, dat wilde ik ook nog zeggen: de "onderplaat" is nu vastgeschroefd, en de rails is geverfd. Nu de onderplaat weer losschroeven, insmeren met vaseline, weer vastschroeven, beetje stofzuigeren en dan ballasten.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16191 Gepost op: 13 July 2018, 22:30:14 »
Vaseline?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16192 Gepost op: 14 July 2018, 14:15:02 »
Vaseline.
Niet het hele perron, alleen een rand van ongeveer een centimeter (of twee) aan de kant van de V60 (zie foto hierboven). En dan alleen de "zijkant" en de onderkant, niet de bovenkant.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2018, 14:16:42 door 44 »

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16193 Gepost op: 14 July 2018, 15:01:17 »
Jan,

Vaseline, om bij het ballasten te voorkomen dat er onnodig veel water/lijm onder het latje kan komen?
Want ik snap de verbijstering van Könings ook wel een beetje. Had dat in eerste instantie ook.

vanDyk.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16194 Gepost op: 14 July 2018, 15:29:15 »
Natuurlijk, om te verhinderen dat het 'perron' aan het vaste gedeelte van de baan blijft plakken, en inderdaad ook om te voorkomen dat het ballastbed (van het spoor op het vaste gedeelte) zich aan het perron gaat hechten. Anders zou je het de eerste de beste keer dat je het luik opentrekt aan flarden trekken.
Als de boel na het ballasten droog is, kan de vaseline er weer worden afgeveegd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16195 Gepost op: 14 July 2018, 22:26:21 »
Zo, vandaag eerst eens een stapel visite weggewerkt, en daardoor verder eigenlijk nergens aan toegekomen.
Soms zit het niet tegen en soms wel, en omdat het niet tegen zat even met de kwast het blauw van de ondergrondplaten een beetje weggewerkt, dat scheelt enorm. Als je dat nog moet doen na het ballasten, is het veel meer werk.



Terwijl ik een beetje mijmerend stond te kijken hoe de verf steeds droger werd, bedacht ik me dat ik bepaalde dingen eigenlijk beter anders had kunnen doen, maar dat dat nu te laat is en ik dus een andere oplossing moet vinden.
Het luik bijvoorbeeld had beter over de zijkanten van het segment kunnen vallen in plaats van erin. Nu zit ik met een zaagsnede langs het luik en een centimeter verderop nog eentje op de segmentscheiding. En hoe krijg ik spanning op dat centimetertje spoor?

En nog zoiets: het kip-ei-verhaal: om de sporen door te zagen is het van belang eerst te ballasten, de sporen liggen dan stabiel en zeker  op hun plek. Maar voor er geballast kan worden, moet eerst het 'perron' op z'n plek liggen. Maar als ik ga zagen, zit dat 'perron' in de weg en daarom kan ik beter gaan zagen wanneer het 'perron' nog niet op z'n plek ligt. Maar als het 'perron' nog niet op z'n plek ligt, kan er niet geballast worden, en voor er gezaagd kan worden, moet eerst het ballasten klaar zijn, maar...

Nou ja, er zijn ergere dingen.

Tabeh.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16196 Gepost op: 14 July 2018, 23:03:07 »
En nog zoiets: het kip-ei-verhaal: om de sporen door te zagen is het van belang eerst te ballasten, de sporen liggen dan stabiel en zeker  op hun plek. Maar voor er geballast kan worden, moet eerst het 'perron' op z'n plek liggen. Maar als ik ga zagen, zit dat 'perron' in de weg en daarom kan ik beter gaan zagen wanneer het 'perron' nog niet op z'n plek ligt. Maar als het 'perron' nog niet op z'n plek ligt, kan er niet geballast worden, en voor er gezaagd kan worden, moet eerst het ballasten klaar zijn, maar...

Nou ja, er zijn ergere dingen.

Tabeh.

En ik maar denken dat ik alleen zulke problemen had, bij mij gaat daar de meeste tijd inzitten. :D ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16197 Gepost op: 14 July 2018, 23:08:49 »
In het grootbedrijf lossen ze dat heel slim op. Daar hebben ze veel kleinere zaag- of slijpmachines,  die passen tussen perron en spoorstaaf. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16198 Gepost op: 14 July 2018, 23:12:30 »
Ik lijm ook altijd eerst de rails voor ik ga ballasten.. Wat was nou het probleem.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16199 Gepost op: 15 July 2018, 11:04:48 »
Dat is een keuze, Dirk Jan, en ik heb nu eenmaal gekozen voor het fixeren van de rails middels schroeven (en onderlegringetjes). Het voordeel daarvan is dat je, ook na langere tijd, nog veranderingen aan kunt brengen. Dat is inmiddels zo dikwijls gebeurd dat ik die methode veruit prefereer.
Eenmaal geballast ligt de rails natuurlijk wel verlijmd, en kan er slecht met moeite nog een verandering worden aangebracht.

Citaat van: Klaas
Daar hebben ze veel kleinere zaag- of slijpmachines

Roco maakt toch alles in 1/87? Ook hun zaagje, toch?

Citaat van: Joke
bij mij gaat daar de meeste tijd inzitten.

Ja, inderdaad. Tot de ontdekking komen dat het anders had gemoeten, maar dat gedane zaken soms geen keer nemen, en dan maar nadenken over hoe je je weer uit de problemen kunt werken. Kan zomaar ettelijke etmalen in beslag nemen.

Soms valt het ook wel eens niet tegen en is er van ettelijke geen sprake maar eerder van enkele.
Ik bedacht in dit geval dat ik ook kan proberen alleen tussen beide spoorstaven en aan de van het 'perron' afgekeerde kant te ballasten, zodat het 'perron' gevrijwaard blijft van lijm en dus gewoon verwijderd kan worden voor het zagen.