Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco rijtuigen ontsporen door Arjen52
Vandaag om 09:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:18:38
Havnebane Aalborg Øst. door Stedahult
Vandaag om 09:15:03
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:13:29
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
Vandaag om 09:00:18
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Wim Hesselink
Vandaag om 08:57:13
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door ruudns
Vandaag om 08:22:25
Foto's Houten Digitaal 2018 door Marco EB
Vandaag om 08:21:42
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 08:16:40
MB-module: "L'Esimé" door Patrick1975
Vandaag om 07:55:50
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frank 123
Vandaag om 06:40:30
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 00:08:58
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
10 december 2018, 23:36:52
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
10 december 2018, 23:02:57
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Sander.
10 december 2018, 22:51:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
10 december 2018, 22:50:49
Locomotief rijdt verkeerde kant op na vastlopen computer. door Timo
10 december 2018, 22:40:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 december 2018, 22:26:57
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door jerrytrein
10 december 2018, 21:53:20
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door Noordernet
10 december 2018, 21:36:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1830814 keer)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 2845
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15765 Gepost op: 15 april 2018, 15:49:30 »
Vaste kabels voorbijer vrouwtje? Niet handig, beter kabel voor t mannetje, bus voor t vrouwtje
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
  • Futurama
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15766 Gepost op: 15 april 2018, 15:56:01 »
is een mannetje en en vrouwtje... Past prima aan onze andere modules. We proberen de hoeveelheid losse zooi wat te reduceren.
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15767 Gepost op: 15 april 2018, 16:00:25 »
Ik heb me wat dat betreft georiënteerd op § 5.2.2 (zie pagina 20) van de Fremo-modulenormen voor voorbeeldspoorwijdte 1435 mm 1 : 87.

Citaat van: de aardige meneer
De module staat op dit moment in de primer, de Fremo vraagt om RAL7001...

Citaat van: Fremo
Die Längsprofile sind braun (RAL 8011) oder grau (RAL 7001) zu streichen. (Über diesen Punkt gibt es seit Jahren Diskussionen, die bisher zu keinem Ergebnis geführt haben).

Zolang ze er niet uit zijn mooi zo laten, zou ik zeggen  ;D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15768 Gepost op: 15 april 2018, 16:03:41 »
Hoewel ik de voorkeur geef aan zilvergrijs boven dat poepbruin nootbruin. Dus misschien is nòg een module in RAL7001 nog een argument extra. :P

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15769 Gepost op: 15 april 2018, 20:00:26 »
Is de vloer zo ongelijk of staat van één van beide modules het kopschot niet haaks?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15770 Gepost op: 15 april 2018, 20:06:16 »
 

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
  • Futurama
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15771 Gepost op: 16 april 2018, 06:52:26 »
De modules stonden los van elkaar voor de kleur... Echt vlak is het daar niet.
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15772 Gepost op: 16 april 2018, 12:10:21 »
Gelukkig zijn er verstelbare poten, zodat ook dat probleem in principe wel op te lossen is.

Eerder hadden we het hier al over het model van een lok BR 01, dat BRAWA van zins is uit te gaan brengen. In dat verband werd ook de opmerking gemaakt dat BRAWA misschien wel eens op weg kon zijn de leidende rol, die vooral Roco toch jarenlang gespeeld heeft, over te nemen. En ook dat misschien wel voorzichtig gespeculeerd zou kunnen worden over een vervolg in de vorm van meer Einheitsloks, zoals 44ers, 41ers en wat dies meer zij.

Voordat het echter zover is, zal er nog heel wat water door de Oostermoersche Vaart moeten stromen en tot zolang zullen we het dus moeten doen met de modellen die door (vooral) Roco worden aangeboden (zeker nu de Modelleisenbahn Holding GmbH het begrip Fleischmann, na het eerst grondig te hebben uitgekleed, nog slechts op kunstmatige wijze in leven houdt).

Op zichzelf is dat nou ook weer niet een straf, want, hoewel sommige modellen nog steeds met dezelfde mallen (die mogelijk nog regelmatig worden opgelapt en bijgespijkerd) van dertig of meer jaar geleden worden gefabriceerd, zijn ze nog steeds wel te pruimen. Al moet ik er bij zeggen dat er tegenwoordig stemmen opgaan die beweren dat bijvoorbeeld de detaillering van de Roco-44er niet meer van deze tijd is. Dat mag zo zijn, maar desalniettemin zullen we het er mee moeten doen, want veel alternatieven zijn er niet.

Zelf kan ik er wel mee leven, al zijn er soms wel dingetjes die me mateloos beginnen te irriteren. Op Roco's 41er bijvoorbeeld, op zichzelf een mooi geproportioneerd model, zit een onderdeeltje dat nogal de neiging heeft na verloop van tijd spontaan in tweeën te breken:



Na zeker drie keer vervangen zou dit dan de vierde keer worden. En als onderdeel van een onderdelensetje van € 4,85 wordt dat zo langzamerhand, hoewel niet onoverkomelijk, toch een behoorlijk irritante kostenpost te worden.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 12:13:14 door 44 »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15773 Gepost op: 16 april 2018, 13:32:24 »
Eventueel namaken met wat ijzerdraad? Zou in ieder geval de vorm vast moeten houden als het een keer in de juiste vorm gebogen is...

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 2845
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15774 Gepost op: 16 april 2018, 14:28:26 »
Citaat
In dat verband werd ook de opmerking gemaakt dat BRAWA misschien wel eens op weg kon zijn de leidende rol, die vooral Roco toch jarenlang gespeeld heeft, over te nemen.

Gaat niet gebeuren. Alleen al om het feit, dat Brawa geen eigen productieproces heeft en dus te veel en te vaak problemen heeft met zn leverancier. Als kleinfabrikant kom je er nog mee weg, maar Piko, Roco, Märklin hebben echt niet voor niets hun eigen productie niet (volledig) ge-outsourced.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15775 Gepost op: 16 april 2018, 18:17:03 »
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, het is (meen ik me te herinneren, en ik weet zo niet meer om welke fabrikant het ging) ook voorgekomen dat een fabrikant die z'n producten in "het oosten" is gaan laten maken daar weer op teruggekomen is en na korte tijd de productie weer naar Europa heeft verplaatst.

Maar misschien is dat niet zo relevant, omdat de doelgroep "Ep.III" een dalende tendens laat zien. Als Roco zelf z'n 41ers, 01en en 44ers laat zoals ze zijn, zou het best kunnen dat die slinkende doelgroep door BRAWA ingepikt gaat worden.

Als ze aan die 01 een vervolg gaan geven.

En dat zal dan ook weer afhangen van hoe het ding door 'de markt' ontvangen gaat worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10116
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15776 Gepost op: 16 april 2018, 18:51:58 »
Zover ik weet stroomt het water in de Oostermoersche Vaart heel erg langzaam ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15777 Gepost op: 16 april 2018, 20:41:19 »
Dat is inderdaad een feit. Zelfs als je stroomopwaarts boomt moet je nog flink je best doen om boeggolf of zog te creëren.

Maar stel dat BRAWA, vooropgesteld dat het geschetste scenario bewaarheid gaat worden, één nieuw type per jaar uit brengt (waar ik zelf overigens ook niet in geloof), dan zitten we al een goed eind in de twintiger jaren voor we een beetje compleet zijn.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4866
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15778 Gepost op: 16 april 2018, 22:20:47 »
Er is meer nodig om een leidende rol op je te kunnen nemen.
Brawa maakt prachtige, gedetailleerde modellen. Dit heeft zijn prijs, waardoor ik niet elk model kan en zal kopen.
Verder vind ik de Brawa-modellen lastiger in onderhoud dan Roco of Fleischmann. Voor Brawa heb je een behoorlijk grote dosis moed en lef nodig om ze netjes te demonteren, onderhoud te geven en weer in elkaar te krijgen, zoals het is bedoeld, zonder onderdelen te breken of verbuigen. Probeer maar eens een V160 schoon te maken. Zo gecompliceerd lijkt het niet, maar ik heb inmiddels anders ervaren.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15779 Gepost op: 17 april 2018, 11:28:25 »
Dat BRAWA een klap meer kost dan bijvoorbeeld Roco is wel duidelijk. Daar staat tegenover dat, zoals je al zegt, de detaillering ook een klap beter is. Van de BRAWA-loks die ik tot nu toe onder handen heb gehad kan ik niet anders zeggen dan dat de rijeigenschappen eveneens uitstekend zijn.
Een belangrijk ding vind ik ook de kwaliteit van de service, hoe gemakkelijk kom ik aan onderdelen als er eens iets sneuvelt? Maar ook wat dat betreft heb ik geen klagen. Nou ja... de basis voor die bewering is misschien wat smal, met één keer een craquelé-kap reclameren, maar afgaand op wat ik om me heen hoor zit dat wel snor.

Een model van een V160 doet ook bij mij al enkele jaren naar volle tevredenheid dienst (dat was de lok van de craquelé-kap trouwens), helaas is die van mij er wel eentje van Ep.IV, met EDV-nummering dus...
Uit elkaar halen? Ach, het is bij lange na geen Seetal-Krokodil van... euh, Mätrix.



Toch eens kijken wat voor merkwaardig gewas daar boven dat stootblok uit komt groeien.