Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:31:08
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3410170 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15750 Gepost op: 14 april 2018, 11:04:06 »
Tja, ook voor rookvlees. Lekker bij dikke rijst, trouwens. Met boter en bruine suiker.

De module is de deur uit, en dat betekent dat er hier verder niks meer over te lezen of van te zien zal zijn. Nadenken over wat ik nu eens moet gaan doen hoef ik niet, om diverse redenen komt daar voorlopig toch niks van terecht.
Wen er daarom maar aan dat het hier de komende tijd wat karig zal zijn.

Oja, eerder schreef ik dat ik van de week in Leer moest zijn, en onderweg naar Birgid Hatting's Hobby Shop moest ik de overweg in de Bremerstraße/Mühlenstraße kruisen. Nu is die nogal eens gesloten, het treinverkeer op de Emslandstrecke is nog altijd behoorlijk frequent, en terwijl ik stond te wachten zag ik de trein langs het perron staan te wachten op Hp2, zo op het oog een blauwe 110.
Huh? Een blauwe 110? Zijn die er nog?
Maar het bleek een 140er te zijn. Een blauwe.



Zo zie je maar weer dat die absurde kleurstellingen van tegenwoordig toch heel normaal kunnen lijken. Als je niet al te goed kijkt.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15751 Gepost op: 14 april 2018, 11:20:59 »
Wen er daarom maar aan dat het hier de komende tijd wat karig zal zijn.

Ik hoop nog wel op enige afbeeldingen van de den elektriek onder je module (bevestigingen op de kunststof ondergrond maken mij nieuwsgierig)
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15752 Gepost op: 14 april 2018, 11:55:52 »
Zoals gezegd, de module is niet meer onder mijn beheer, en aangezien één van de andere leden van het Collectief zo vriendelijk was de elektriek onder de bak te monteren, heb ik daar verder geen werk meer van gemaakt.
Maar om je nieuwsgierigheid te bevredigen kan ik wellicht de (door mij) voorgenomen werkwijze bij wijze van demonstratie als dummy uitvoeren en laten zien.
Ik bid om enig geduld opdat ik tijd en gelegenheid hebbe de belofte bewaarheid te doen worden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15753 Gepost op: 14 april 2018, 11:57:05 »
.......

Nog bedankt voor de uitgebreide uitleg van verschillende mensen hier van een paar weken geleden, over het Fremo gebeuren  (y)  Ik had even iets anders aan mijn spreekwoordelijke fiets hangen dus een beetje late reactie, maar daarom niet minder gemeend. En uiteraard onderstreep ik de mening dat iedereen vooral zijn eigen plezier in zijn hobby moet zoeken. Als daarbij de gelegenheid ontstaat voor anderen om daar ook van mee te kunnen genieten dan is dat iets waar wij alleen maar dankbaar voor kunnen zijn  :)  Ik in ieder geval wel want of het nou hoogstandjes zijn als deze module, of levensechte gigantische kastelen, of iemand die een heel nieuw treffen organiseert, of een met een kwast geschilderd maar bijzonder rijtuig, of iets heel anders, ik ontdek iedere keer weer nieuwe dingen en invalshoeken voor onze mooie hobby  :)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15754 Gepost op: 14 april 2018, 15:12:16 »
Ik bid om enig geduld opdat ik tijd en gelegenheid hebbe de belofte bewaarheid te doen worden.

Uw gebeden zijn gehoord :angel: ;D
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15755 Gepost op: 14 april 2018, 16:36:02 »
Uw hoop wordt vervuld:

Omdat het hele zwikkie -module incl. voorbereide elektriek- inmiddels elders is beland, moest er even een beetje worden geïmproviseerd.
Gelukkig was er nog wel een fotografiek van de elektriek in het archiek, pardon, archief aanwezig, waardoor tenminste een beeld gegeven kan worden van wat er onder de module zou worden geplakt zijn geworden geweest indien als:



Het idee was dit stelsel van plankjes, draadjes, stekkers en contrastekkers onder het moduul te plakken met hete lijm, ook wel smeltlijm geheten, jeweetwel, uit zo'n lijmpistool op stroom. De vrees was echter dat mogelijkerwijs de blauwe piep niet tegen de hoge temperaturen die met het smelten der lijm gepaard gaan bestand zou zijn, maar voordat door middel van empirisch onderzoek was vastgesteld of dit al dan niet het geval zou zijn, was daar het aanbod het karweitje voor mij te klaren, waardoor de directe noodzaak van genoemd empirisch onderzoek kwam te vervallen.

Edoch, gezien de welhaast ondraaglijke druk die vanuit dit forum werd uitgeoefend en, eerlijk gezegd, ook omdat ik zelf wel nieuwsgierig was omdat je maar nooit weet waar een dergelijke wetenschap goed voor kan zijn, zag ik mij genoodzaakt het experiment alsnog ten uitvoer te brengen.

Dus, lijmpistool opgewonden, voldoende patronen bij elkaar gescharreld, een plankje en wat piep opgeduikeld en voilà:



In minder dan geen tijd zat het plankje muurvast op de piep. Zowel de witte (beige) als de blauwe. Het enige dat smolt was de lijm.
Als U zich nu voorstelt dat de plankjes op de bovenste foto van onder tegen de blauwe piep van de module zouden zijn geplakt, dan hoop ik op mijn beurt uw nieuwsgierigheid op gepaste wijze en afdoende gevoed en gelaafd te hebben.

Mijn dank voor uw steun in deze, zonder dat had ik nu nòg niet geweten of het gekund had of niet.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15756 Gepost op: 14 april 2018, 19:14:35 »
Gij zijt een heer, mijn dank is onuitsprekelijk (y), dus hou ik verder mijn mond :-X
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15757 Gepost op: 14 april 2018, 21:52:16 »
Een poosje geleden maakte ik gewag van de door muurvast zittende Fleischmann Profi-koppelingen (in een V60) veroorzaakte frustratie. Welnu, om te voorkomen dat die frustratie doorettert, besloot ik dat karweitje tussen avondmaaltijd en uitbuiken even te fiksen.
Door het loshalen van drie schroeven komt de bodemplaat los te liggen, en nadat die, inclusief koppelinghouders en koppeling verwijderd is kunnen genoemde houders afgenomen worden. Met een klein rondbektangetje kunnen dan de zwaluwstaartjes van de GFN-koppelingen samengeknepen en de koppeling uit de respectievelijke houders getrokken worden.



Klusje van niks.
Ik moet alleen even kijken of het alleen maar lijkt alsof de op de foto rechtse as verdraaid zit of toch de tandwielen verschoven zijn tov elkaar.

Het lokje is een krijgertje, en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, maar eigenlijk vind ik die Profikoppelingen maar ondingen. Eenmaal gekoppeld zitten ze doorgaans als een huis (behalve bij niet goed liggende rails en te abrupte hellingovergangen), maar er mee rangeren is een crime. Wil je met zo een V60 een wagen aankoppelen, dan moet je òf met een rotgang tegen de wagen aanknallen òf de wagen met de hand tegenhouden.
Er zijn natuurlijk hele volksstammen die wel tevreden zijn met deze koppeling en het ligt volstrekt niet in mijn bedoeling om die lieden op de teentjes te trappen, maar geef mij toch maar de "lange" Roco-kortkoppelingskop, de (idem Roco) Universalkupplung of Kadee's. Hoewel die elk ook weer zo hun eigen nadelen hebben.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15758 Gepost op: 14 april 2018, 22:01:50 »
Even een klein postscriptum bij bovenstaande:

@Gerard: het was mij een genoegen, en spreekrecht heeft, mits als gebruiker geregistreerd, een ieder op dit forum. Hou je dus vooral niet in.

Over Profikoppeling: ik heb ook stellig het idee dat Fleischmann zich met betrekking tot de door de NEM 'voorgeschreven' maten niet helemaal keurig heeft gedragen. Volgens mij is het 'steeltje' dat in de schacht geschoven wordt iets groter dan eigenlijk zou moeten, waardoor ze vaak hopeloos klem komen te zitten. Ook ben ik in het verleden (bij 'mijn' modelspoorvereniging hadden we de Profi-koppeling als 'standaard') wel eens genoodzaakt geweest het 'steeltje' te lijf te gaan met mes en vijl om ze toch in een kortkoppelingsschacht (van bijvoorbeeld een Roco-wagen) te kunnen krijgen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15759 Gepost op: 14 april 2018, 22:49:46 »
Daar heb ik nooit wat van gemerkt, wel echter van het tegenovergestelde; de NEM houders die te klein zijn (met name Roco's, uit de 90 er jaren) en waarbij ik dan de insteekkoppeling met een vijl te lijf moest. Het maakte niet uit of dat dan een beugel-, profi-, Märklin- of Liliput-koppeling was. Is de V60 niet een Roco uit deze periode?
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15760 Gepost op: 14 april 2018, 23:34:57 »
De V60 stamt in de basis wel uit (het begin van) de negentiger jaren, geloof ik. Maar in de loop der tijd is er aan de successievelijk uitgekomen oplages wel het een een ander veranderd (Schnittstelle). Of dat ook opgaat voor de koppelinghouders, vermag ik niet te zeggen.
Van drie Lümmelneraner V60's zijn er zeker weten twee stuks tweedehands, dat krijgertje dat hierboven te zien is, en eentje die ik van Erwin Emmen gekocht heb. Die zat in zo'n 'moderne' blauwe doos, dus zo heel oud zal die ook niet zijn, denk ik. De leeftijd van die ene is me onbekend, geen idee meer wanneer en waar ik die gekocht heb, en of het destijds een nieuw dan wel tweedehands exemplaar betrof. Wel hebben alle drie de V60's hier het nummer V60 115.

Hoe dan ook, met die Profi-koppelingen had ik niet alleen problemen in combinatie met de Roco-koppelinghouders, maar bijvoorbeeld ook met die van Lima- en Liliputrijtuigen. Ik geloof dat één van die Liliputrijtuigen nog steeds is voorzien van GFN-koppelingen, ik zal dat morgen eens bekijken.

Wel is het zo dat vooral de Roco-kortkoppelingen (en ook de Universal van Roco) wat losser in de houder zitten, wat weer als nadeel heeft dat ze (heel soms), met name bij lange, zware treinen, spontaan uit de houder kunnen schieten. Met de Profi's heb ik dat nooit beleefd.

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15761 Gepost op: 15 april 2018, 08:40:29 »
Hallo allemaal.

Ik gebruik al zeker 20 jaar profikoppelingen van Fleischmann.
Maar ook ik heb de laatste jaren in toenemende maten last van te strak zittend koppelingen.
Zowel bij Roco als Artitec wagons.
Bij een Roco rijtuig brak de koppelinghouder, en bij één Artitec wagonnetje brak zelfs een deel van het frame tijdens plaatsen.
Sindsdien ben ik wel voorzichtiger geworden, en vijl ik ze ook kleiner.
Zou de mal voor deze koppelingen aan het slijten zijn?

Groet Joey

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15762 Gepost op: 15 april 2018, 14:24:21 »
Citaat van: Allie
NEM houders die te klein zijn (met name Roco's, uit de 90 er jaren) en waarbij ik dan de insteekkoppeling met een vijl te lijf moest. Het maakte niet uit of dat dan een beugel-, profi-, Märklin- of Liliput-koppeling was.

Het lijkt erop dat je inderdaad gelijk hebt, Allie. Vanmorgen na de GP F1, die in mijn beleving een aardig succes was, een beetje wezen stoeien met de GFN "Profi"-koppeling (met insteekschacht, GFN-art.nr. 6515) op wagens van verschillende merken.

1. Liliput AB4üe:



6515 in: +
6515 uit: 0

2. Liliput Rbmms 55



6515 in: +
6515 uit: 0

3. Piko Bn



6515 in: +
6515 uit: 0

4. BRAWA Hbrs-57 (Glmms)



6515 in: +
6515 uit: -

Het plusteken staat voor probleemloos, bij het insteken van de koppeling gaat dit dus in alle gevallen goed, zonder moeite of (veel) kracht zetten.
Als de koppeling op dezelfde manier ook weer verwijderd zou kunnen worden, zou dat ook een plus opleveren, maar, net als Joey heb ik de ervaring dat wanneer teveel kracht uitgeoefend wordt, of op de verkeerde manier, de houder kan breken (een chassis breken is me op die manier nooit gelukt). Reden waarom ik per definitie een klein (rondbek)tangetje gebruik om de "staartjes" even samen te knijpen, waarna de koppeling probleemloos is te verwijderen. Maar dat is niet alleen bij de GFN-koppeling (6515) het geval, het gaat ook op voor koppelingen van andere merken. Netgelijk welk merk, ik pak er altijd het tangetje bij. Vanwege deze extra handeling geen +, maar een 0.



Zoals je wellicht hebt opgemerkt, krijgt de BRAWA-wagen hier geen 0 (nul), maar een - (min). Dat komt omdat er met dat tengetje niet bij de "staartjes" valt te komen; de koppeling zit als het ware ingesloten in een U-vormig deel van de koppelinghouder (zie foto). In dit geval moest in mijn pincet er bij te hulp roepen. Het is wel gelukt de koppeling weer te verwijderen, maar dat kostte wel de nodige moeite. Vandaar een - en geen 0.

Tenslotte wil ik nog even terugkomen op het "spontaan" uit de houder schieten van de Roco-kortkoppeling in combinatie met lange, zware treinen. In den beginne ruilde ik die koppeling, in de veronderstelling dat er iets niet aan zou deugen, nog wel eens om voor een andere, of nog een andere (als het probleem zich bleef voordoen), net zolang tot het zaakje hield.
Een betere en vooral snellere oplossing is de "staartje" te fixeren door iets scherps (de punt van een cocktailprikker of een stukje Evergreen of wat dan ook) tussen de beide pootjes te duwen tot het klem zit.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15763 Gepost op: 15 april 2018, 15:28:24 »
Nog een aanvulling op de module van Luttel.



Klosje hout aan het kopschot gelijmd, plexiglas plaatje er op. 2 draden 2,5mm2 voor de ringleiding er tussen en de draden vanaf de spoorstaven bij de schoentjes ingeperst.



Draden vastzetten met een paar druppeltjes smeltlijm en klaar is de module...



Nog één ding... De module staat op dit moment in de primer, de Fremo vraagt om RAL7001... De pot die hier nog stond is inmiddels leeg... Moet ik de module voor Rastede nog opnieuw verven of laat ik dat voor later liggen...
« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 15:31:08 door Erik_omBC »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15764 Gepost op: 15 april 2018, 15:49:30 »
Vaste kabels voorbijer vrouwtje? Niet handig, beter kabel voor t mannetje, bus voor t vrouwtje